Permalänk
Medlem

Bör jag köpa nytt nätagg?

Tjenare! Efter många sparade slantar så drog jag till på ett msi z270 gaming pro carbon, i7-7700k och nya ramminnen. Kör nu med en lite äldre i5a som har ca 3år på nacken och ett gtx1070 så kände att det var dags att uppgradera cpun. Kom dock på i efterhand att jag kör med ett nätagg som är ca 6år gammalt och det är inte direkt det bästa heller (Chieftec aps550s). Blev i alla fall osäker på om nätagget kommer klara all ny utrustning och dessutom om nätagget inte pallar eller går sönder inom en snar framtid, kan några av de övriga komponenterna skadas?

Förstår att det alltid finns en risk för att andra komponenter kan skadas om något havererar i datorn men jag undrade mest bara om någon vet om det finns någon sorts failsafe i nätagget som motverkar att det ska kunna hända. Har för övrigt tänkt köpa en ny psu inom en snar framtid men eftersom att jag pungade ut rätt så mycket för alla nya komponenter hade jag hoppats på att kunna köra på det nätagg som jag har i någon månad till men måste jag köpa ett nytt så måste jag.

Permalänk
Medlem

Kör du en oklockad cpu så bör du klara dig en månad för den drar inte så hemskt mycket mer än en i5.
Där finns alltid risk att nätagget skadar komponenter när det går sönder, det är helt beroende på vad som händer i det när det går sönder.

Kollar man på specs på nätagget så ger det bara 450watt ut så det kan bli väldigt snålt vid belastning och det såg inte ut som ett vidare bra agg alls tyvärr så ett byte snarast är rekommenderat.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@AkoSpelar: Lägg några kronor extra på ett riktigt bra agg! Bra agg idag är billigt! Köp ett lite dyrare agg så blir det billigare i längden, då ett nätagg inte bli outdated. Garantin på "lyx"aggen brukar vara upp mot tio år och tror det kommer överleva dessa tio år också. Säg 1300 över tio år, 130 om året, inte ens elva kronor i månaden!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt så fort jag kunnat. Har du pengar att lägga ut, så är det värt varenda krona att handla ett nytt nätagg NU. Du har ju redan bytt till massa nytt, och nätagget är bland de viktigare sakerna att byta ut när man uppgraderar sig. Du vet ju riskerna. Köp nytt och glöm.

Här är ett väldigt prisvärt nätagg: https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w - Det har 650W, Gold certifiering, snygga kablar, semi-modulärt samt är semi-passivt (tyst).

Ett lite billigare: https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-... - 550W, Bronze certifiering, semi-modulärt, går tyst. Gör sitt jobb.

Det billigaste nätagget jag kan rekommendera:
https://www.inet.se/produkt/6900025/evga-500b-500w - Lite låg watt 500W, räcker gott och väl dock, Bronze certifiering, inte modulärt. Väldigt basic men gör sitt jobb.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@Keffmode: Precis gått från ett R2 Integra 750W bronze med ett otroligt jobbigt coil whine till det där GQ 650W PSU:n, fyy vad nöjd jag är, knäpptyst, premium känsla rakt igenom också. 839kr inkl frakt köpte jag det för på CDON, var någon rabatt. Såg nu att det faktiskt finns ännu lite billigare på netonnet, 819kr inkl frakt. Tycker absolut att det är värt att lägga lite extra på ett bra nätagg, de brukar ju hålla ett tag också.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för snabba och bra svar! Ni har övertalat mig, blir nog att klicka hem EVGA-nätagget isf. Tack för tipsen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AkoSpelar:

Tjenare! Efter många sparade slantar så drog jag till på ett msi z270 gaming pro carbon, i7-7700k och nya ramminnen. Kör nu med en lite äldre i5a som har ca 3år på nacken och ett gtx1070 så kände att det var dags att uppgradera cpun. Kom dock på i efterhand att jag kör med ett nätagg som är ca 6år gammalt och det är inte direkt det bästa heller (Chieftec aps550s). Blev i alla fall osäker på om nätagget kommer klara all ny utrustning och dessutom om nätagget inte pallar eller går sönder inom en snar framtid, kan några av de övriga komponenterna skadas?

Förstår att det alltid finns en risk för att andra komponenter kan skadas om något havererar i datorn men jag undrade mest bara om någon vet om det finns någon sorts failsafe i nätagget som motverkar att det ska kunna hända. Har för övrigt tänkt köpa en ny psu inom en snar framtid men eftersom att jag pungade ut rätt så mycket för alla nya komponenter hade jag hoppats på att kunna köra på det nätagg som jag har i någon månad till men måste jag köpa ett nytt så måste jag.

Jag hade bytt nätagg vid tillfälle. Det är kanske datorns viktigaste komponent för datorns välmående. När ett dåligt eller budget nätagg går i graven så gör det sällan ensam det. Den kan ta med sig allt från moderkort, grafikkort, hårddiskar, ssd, t.om. processorn om den ballar ur och släpper ifrån sig tillräckligt med spänning innan det havererar totalt.

Jag rekommenderar alltid EVGA SuperNova G2 eller G3, som är välrennomerade och har över/underspänningsskydd som iaf ska hjälpa till att skydda övriga komponenter. Nu brukar jag inte direkt uppgradera vid varje ny generation men köper oftast nytt nätagg i samma veva. Kondensatorer torkar och slits ut, och används datorn 24/7 eller man klämmer varje droppe av prestanda ur datorn så slits det fortare.

Summa summarum: Byt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

@Keffmode: Precis gått från ett R2 Integra 750W bronze med ett otroligt jobbigt coil whine till det där GQ 650W PSU:n, fyy vad nöjd jag är, knäpptyst, premium känsla rakt igenom också. 839kr inkl frakt köpte jag det för på CDON, var någon rabatt. Såg nu att det faktiskt finns ännu lite billigare på netonnet, 819kr inkl frakt. Tycker absolut att det är värt att lägga lite extra på ett bra nätagg, de brukar ju hålla ett tag också.

Grymt! Jag tycker också det är värt att lägga lite extra på nätagg. Behöver inte vara något jätte-fancy.. Behöver bara vara ett ordentligt nätagg som man inte sparat in på. Det kostar ju bara några hundringar mer.

Skrivet av AxelSLK:

Okej, tack så mycket för snabba och bra svar! Ni har övertalat mig, blir nog att klicka hem EVGA-nätagget isf. Tack för tipsen!

Det gör du helt rätt i. Så kan du sova om nätterna sen Gamla nätagg är inte att leka med! Lycka till

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Inaktiv

Slår ännu ett slag för Corsairs RMi-serie. Kostar väl lite mer än det vanliga krafset, men man får ordentliga grejer för slantarna. Tio års garanti, tjoflöjt.

RMi-aggen har volttalsregulering via digital signal controller med spännings-återkoppling via dedikerade sladdar i ATX-anslutningen, istället för det helt analoga system vanliga nätdelar använder. Corsair använder även avstörningskondingar inbyggt i sladdarna på RMi-serien, samt rejäla fina kopparledare i alla anslutningar, inkluderat nätkabel.

Allt detta ger stabilare och exaktare spänning och strömleverans.

Ovanpå detta har du bra rejäl kvalitet på hela bygget, PWM-regulerad, semipassiv fläktkylning och övervakning av alla vitala parametrar (ström och kraft in/ut, temp, fläktvarv osv), samt hög effektivitet (guld-certifierat, men ligger nära platina i realiteten.) 1000W-modellen väger faen 2 kilo, utan sladdar...

Diggar skarpt!