Visceral Games-anställd: "Stängningen av studion var ett barmhärtighetsmord"

Permalänk
Cyberman

Visceral Games-anställd: "Stängningen av studion var ett barmhärtighetsmord"

Flera tidigare Visceral Games-anställda vittnar nu om en problematisk utveckling av utvecklarens Star Wars-spel, med bland annat för höga ambitioner och brist på resurser.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Märkligt att dom måste stänga hela studion och sparka alla när dom lägger ner ett spel. Varför inte använda kompetensen för andra projekt?

Permalänk
Medlem

Har hört att detta kan hända med stora filmer också. Om man ger sin Director och Writers osv för mycket kontroll så bruka inte filmen sälja lika mycket eftersom det inte är riktat mot "normala folket" utan mer för att skappa deras egna bästa möjliga film. Studion/EA måste ibalnd har mer kontroll, dom vet vad som säljer och funkar, det är deras ända mål och det dom gör bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

... prisjägaren Boba Fett.

Är det han som ligger bakom prisjakt.nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Märkligt att dom måste stänga hela studion och sparka alla när dom lägger ner ett spel. Varför inte använda kompetensen för andra projekt?

Jag tror EA försöker flytta dom till andra studios i företaget

Permalänk
Medlem

Om man läser mellan raderna

Före detta anställd vittnar om att han var med och gjorde ett dåligt spel och inte gjorde något åt det innan han fick sparken då han började gnälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Märkligt att dom måste stänga hela studion och sparka alla när dom lägger ner ett spel. Varför inte använda kompetensen för andra projekt?

sparkar alla och erbjuder tjänster till vissa utvalda på andra ställen. Enkelt sätt att göra sig av med dödköttet, funkar på samma sätt i alla branscher..

Permalänk
Inaktiv

Folk underskattar nog utmaningen i att göra ett fantastiskt Star Wars-äventyr i single player. Det vore riktigt kul med ett bra spel, men det är nog riktigt svårt att lyckas bra. Annars hade vi sett fler lyckade exempel än de vi har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Ett av de problem EA hade med spelet var att det inte innehöll vad de förväntade sig av ett Star Wars-spel, såsom jediriddare, Kraften och Chewbacca"

Jaså? Det låter ju bara som en trevlig omväxling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Märkligt att dom måste stänga hela studion och sparka alla när dom lägger ner ett spel. Varför inte använda kompetensen för andra projekt?

Det är väl inte konstigt att man kontinuerligt ser över och omstrukturerar verksamhet? Det är väl logiskt att göra sådana saker efter att stora projekt slutförts eller i detta fall i princip lagts ner eftersom man av naturliga skäl kanske inte gör det mitt under krävande utveckling. Enheterna kanske inte fungerar optimalt eller att projekt kan drivas effektivare på något annat sätt.

Själv tycker jag det är huvudsaken med bra produkter, kunde inte bry mig mindre om huruvida studio A eller studio B tagit fram den. Däremot tycker jag att det är roligt om svenska enheter är välfungerande och har bra verksamheter och därmed får vara kvar, eftersom jag gillar när det går bra för Sverige, både av prestigeskäl och dessutom ger det ju välfärd.

Vissa av EA's beslut kan väl antingen i efterhand kunna ses som felaktiga, men så är det ju med beslut i alla verksamheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Märkligt att dom måste stänga hela studion och sparka alla när dom lägger ner ett spel. Varför inte använda kompetensen för andra projekt?

Det är precis det som dom gjorde, större delen av Viceral games har omplacerats i andra projekt inom EA.

Our Visceral studio will be ramping down and closing, and we’re in the midst of shifting as many of the team as possible to other projects and teams at EA.

Permalänk
Medlem

"I think EA gave us too much leeway. If anything, EA should’ve probably canceled this project earlier. I think Söderlund and them were too nice, gave us too many opportunities."

Så han säger "Vår studio klarar inte av att göra vettiga avgränsningar och jobba målinriktat, nån måste komma in och toppstyra oss. Det är inte vårt fel..".

Permalänk
Medlem

Ger man uppdrag till någon studio såhär så är det klart att man skall kunna kräva att det är kompetent folk som klarar av att göra vettiga avgränsningar själva. Går det åt fel håll får man väl kontakta uppdragsgivaren och inte bara sitta på röven? Det är väl inget dagis heller utan vi pratar alltså vuxna människor som självklart förväntas vara kompetenta... Men det är väl såhär det blir med dagens söndercurlade ungdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

"I think EA gave us too much leeway. If anything, EA should’ve probably canceled this project earlier. I think Söderlund and them were too nice, gave us too many opportunities."

Så han säger "Vår studio klarar inte av att göra vettiga avgränsningar och jobba målinriktat, nån måste komma in och toppstyra oss. Det är inte vårt fel..".

Ungefär så jag tolkar det också. Att sätta tydliga avgränsningar och mål är ju definitivt något som deras interna projektledare och creative directors borde ansvara för, kan inte tänka mig att handhållning från utgivaren är branschstandard.

Permalänk
Medlem

Jaha så det var inte bara det onda EA-imperiet som hade slaktat min favoritstudio på pin kiv, det fanns fler faktorer.

Chockerande!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ger man uppdrag till någon studio såhär så är det klart att man skall kunna kräva att det är kompetent folk som klarar av att göra vettiga avgränsningar själva. Går det åt fel håll får man väl kontakta uppdragsgivaren och inte bara sitta på röven? Det är väl inget dagis heller utan vi pratar alltså vuxna människor som självklart förväntas vara kompetenta... Men det är väl såhär det blir med dagens söndercurlade ungdom.

Trodde att du var socialist, men nu blev det ju konservatism för hela slanten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Trodde att du var socialist, men nu blev det ju konservatism för hela slanten

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar inte att andra klistrar ettiketter på mig. Man behöver inte vara socialist bara för att man tycker att företag inte ska få härja fritt och bara tänka på vinst, samtidigt som man absolut inte behöver vara konservativ för att man tycker att folk måste väl för fan ta eget ansvar. Samtidigt förstår jag att det är bekvämt att se världen i svartvitt, men jag föredrar att vara väldigt nyanserad då det oftast get ett bättre slutresultat.

Permalänk
Medlem

"Vi har gjort fel å EA är barmhärtiga"
Får en känsla av stor fet lögn nånstans mellan raderna :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag gillar inte att andra klistrar ettiketter på mig. Man behöver inte vara socialist bara för att man tycker att företag inte ska få härja fritt och bara tänka på vinst, samtidigt som man absolut inte behöver vara konservativ för att man tycker att folk måste väl för fan ta eget ansvar. Samtidigt förstår jag att det är bekvämt att se världen i svartvitt, men jag föredrar att vara väldigt nyanserad då det oftast get ett bättre slutresultat.

Verkligen sant! https://yourlogicalfallacyis.com/black-or-white

Jag kan rekommendera folk att kika på andra exempel på sajten ovan. En klassiker är: https://yourlogicalfallacyis.com/strawman

Tror många diskussioner hade blivit mycket bättre och missförstånd och onödiga konflikter hade undvikits om fler kände till sakerna där. Har själv lärt mig ett och annat…

Permalänk
Medlem

Det tråkigaste med hela den här historien är att vi inte kommer få se ett Dead Space 4 som kunde ha gett den serien ett avslut.

Permalänk
Medlem

Hmmm
Var det inte Visceral Games som ligger bakom upprättningen av BF4?
Det var väl de som fixade till nätkoden, låg bakom kartona som släpptes som FLC?

Detta luktar BS lång väg:
Varför lägga ner en framgångsrik studio bara för att de får tillåtelse att och börjar med att implementera ett överambitiöst projekt? Är det inte bättre att styra upp projektet? Alternativt lägga ner projektet och starta ett nytt? Kompetensen finns ju där.

Jag tycker att kommentaren "svår spelmotor" är ytterst oroväckande. Framförallt om det är Frostbite de menar. Har man lyckats försämra den så pass efter ändringarna som gjordes i BF4 är det illa. Man kan väl ana att den "konsolifierats" en hel del med tanke på hur lika BattleFront och BF1 är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm
Var det inte Visceral Games som ligger bakom upprättningen av BF4?
Det var väl de som fixade till nätkoden, låg bakom kartona som släpptes som FLC?

Detta luktar BS lång väg:
Varför lägga ner en framgångsrik studio bara för att de får tillåtelse att och börjar med att implementera ett överambitiöst projekt? Är det inte bättre att styra upp projektet? Alternativt lägga ner projektet och starta ett nytt? Kompetensen finns ju där.

Jag tycker att kommentaren "svår spelmotor" är ytterst oroväckande. Framförallt om det är Frostbite de menar. Har man lyckats försämra den så pass efter ändringarna som gjordes i BF4 är det illa. Man kan väl ana att den "konsolifierats" en hel del med tanke på hur lika BattleFront och BF1 är.

Under Battlefield: Hardline så jobbade de väldigt mycket för att förbättra nätkoden, men det gäller alla spel såklart. Även på BF1 så förbättrades nätkoden ständigt! Sen så är ju Frostbite ett eget team som jobbar på att ta motorn ett steg framåt efter det andra. Så nja, kanske var det inte bara Visceral som jobbade med nätkoden eller "upprättningen". Jag tycker att det är svårt att peka på till exempel kod och påstå vem som gjort det, då det är en blandning av väldigt många olika människor på olika platser som samarbetat.

I spelbranschen (och filmbranschen?) så är det ofta dyrare att lägga ner ett projekt som är på god väg eller till och med nära släpp, än att göra om eller styra upp. Det har mycket med marknadsföring att göra. Man brukar säga att totalkostnad = utvecklingskostnad (50%) + marknadsföring (50%). Floppar spelet så har de förlorat mer än att bara stänga ner det.

Om det är något som har "konsolifierats" så är det hur man tänker på prestanda, vilket borde gynna dig som sitter på PC ännu mer eftersom den inte har samma begränsningar. Kod som kör bra på en konsol rullar ännu bättre på PC. Om man ska prata konsolifiering så brukar jag ofta tänka på UI eller kontroller. Vad tänker du på när du menar att Battlefront och BF1 är lika varandra, vad är kopplingen där och konsoller?

Sen så är ju inte projektet nerlagt, EA Redwood om jag minns rätt tar över ansvaret. De jobbade även tillsammans med Visceral tills de lade ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Märkligt att dom måste stänga hela studion och sparka alla när dom lägger ner ett spel. Varför inte använda kompetensen för andra projekt?

Jag skulle gissa att många har familj och inte kan flytta hur som helst, om man tittar på DICE till exempel så kan du se att de söker massvis av kloka skallar. Jag vet att några dagar efter nyheten kring Viscerals nedläggning länkade Blizzard deras sajt för öppna positioner inom företaget hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm
Var det inte Visceral Games som ligger bakom upprättningen av BF4?
Det var väl de som fixade till nätkoden, låg bakom kartona som släpptes som FLC?

Detta luktar BS lång väg:
Varför lägga ner en framgångsrik studio bara för att de får tillåtelse att och börjar med att implementera ett överambitiöst projekt? Är det inte bättre att styra upp projektet? Alternativt lägga ner projektet och starta ett nytt? Kompetensen finns ju där.

Jag tycker att kommentaren "svår spelmotor" är ytterst oroväckande. Framförallt om det är Frostbite de menar. Har man lyckats försämra den så pass efter ändringarna som gjordes i BF4 är det illa. Man kan väl ana att den "konsolifierats" en hel del med tanke på hur lika BattleFront och BF1 är.

Det var DICE LA. Visceral var med i bakgrunden för att implementera förbättringarna i Hardline.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hackerpersson:

Har hört att detta kan hända med stora filmer också. Om man ger sin Director och Writers osv för mycket kontroll så bruka inte filmen sälja lika mycket eftersom det inte är riktat mot "normala folket" utan mer för att skappa deras egna bästa möjliga film. Studion/EA måste ibalnd har mer kontroll, dom vet vad som säljer och funkar, det är deras ända mål och det dom gör bäst.

Har vi inte nog av verk som är nerdummade till minsta gemensamma nämnare? Är inte tjusningen med konst just att det spretar så mycket?

Det heter förresten regissör och författare på svenska.

Skrivet av Buio:

Om man läser mellan raderna

Före detta anställd vittnar om att han var med och gjorde ett dåligt spel och inte gjorde något åt det innan han fick sparken då han började gnälla.

Skrivet av jokklas:

"I think EA gave us too much leeway. If anything, EA should’ve probably canceled this project earlier. I think Söderlund and them were too nice, gave us too many opportunities."

Så han säger "Vår studio klarar inte av att göra vettiga avgränsningar och jobba målinriktat, nån måste komma in och toppstyra oss. Det är inte vårt fel..".

Skrivet av Ozzed:

Ger man uppdrag till någon studio såhär så är det klart att man skall kunna kräva att det är kompetent folk som klarar av att göra vettiga avgränsningar själva. Går det åt fel håll får man väl kontakta uppdragsgivaren och inte bara sitta på röven? Det är väl inget dagis heller utan vi pratar alltså vuxna människor som självklart förväntas vara kompetenta... Men det är väl såhär det blir med dagens söndercurlade ungdom.

Jag reagerade också på detta. Är det månne fråga om företagskulturkrock? Har de varit så vana vid att vara toppstyrda och sedan fått en chef som gett dem frihet vilket de då inte kunnat hantera?

Permalänk
Medlem

Sparken?
Befriande från Evil Assh*lles

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag reagerade också på detta. Är det månne fråga om företagskulturkrock? Har de varit så vana vid att vara toppstyrda och sedan fått en chef som gett dem frihet vilket de då inte kunnat hantera?

Så kan det vara, men det är fortfarande tragiskt. Är man van att bli toppstyrd och inte blir det så är det enda rimliga att säga till att man behöver arbetsuppgifter. Att de tagit det som fritt fram att lalla runt är ju bedrövligt. Det påminner ju om vissa individer under studetiden som totalt saknade initiativförmåga. Hade man grupparbeten med dem så satt de typ och lirade datorspel på skoldatorerna om ingen sa till dem vad de skulle göra. Hela den här spelstudion verkar vara full av sådant folk.