Permalänk

VPN läcker DNS

Min vpn läcker dns när jag kör Linux Mint 18.2 men inte på windows 10 (1709). Jag har testat med att följa detta utan önskat resultat: https://www.pcsuggest.com/check-and-fix-dns-leak-linux/

Jag är inte så pigg på att köra via annan dns server utan vill använda min vpn:s dns servrar. Jag får bort läckor till vissa dns servrar men läcker alltid till en specifik dns server av isp:n.

Jag är ännu inte så insatt så kan ha missat något banalt. Skriv om ni behöver mer info.
Alla förslag uppskattas!

Permalänk
Medlem

Hur ställer du in att använda din 'VPN's DNS-servrar?

Menar du att du skickar DNS-uppslag över din VPN-tunnel eller använder du din VPN-providers dedikerade DNS-servrar?

Permalänk
Medlem

@Red-Eagle: Google:s pulika DNS servrar verkar dock vara så gott som "anonymiserade":

Citat 1:"We built Google Public DNS to make the web faster and to retain as little information about usage as we could, while still being able to detect and fix problems. Google Public DNS does not permanently store personally identifiable information." , google public dns

Citat 2:"[...] temporary logs store the full IP address of the machine you're using. [...] We delete these temporary logs within 24 to 48 hours.", google public dns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red-Eagle:

Min vpn läcker dns när jag kör Linux Mint 18.2 men inte på windows 10 (1709). Jag har testat med att följa detta utan önskat resultat: https://www.pcsuggest.com/check-and-fix-dns-leak-linux/

Jag är inte så pigg på att köra via annan dns server utan vill använda min vpn:s dns servrar. Jag får bort läckor till vissa dns servrar men läcker alltid till en specifik dns server av isp:n.

Jag är ännu inte så insatt så kan ha missat något banalt. Skriv om ni behöver mer info.
Alla förslag uppskattas!

Testat att ansluta mot din VPN via terminalen?

Nu kör du iofs mint, men vet att ubuntu läcker DNS om en kör via network managern.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men testa googla på "resolvconf" så kommer du säkert in i matchen

Permalänk

Min vpn läcker dns om jag inte går in i min router(som kör en openwrt variant) och där ändrar i en fil som heter resolv.conf.auto (att bara ändra resolv.conf hjälper inte) . I resolv.conf.auto står annars min isp:s dns-servrar.

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av Undie:

Hur ställer du in att använda din 'VPN's DNS-servrar?

Menar du att du skickar DNS-uppslag över din VPN-tunnel eller använder du din VPN-providers dedikerade DNS-servrar?

Jag testade bara med att ange DNS servrarna som jag har med vpn i fältet DNS i inställningarna för anslutningen till internet som man når via Network Connections och sedan Edit. Valde method som Automatic DHCP adressess only. Sedan bockade jag för Require IPv4 addressing for this connection to complete. Jag kanske är ute och cycklar? Försökte bara tänka i enlighet med guiden som jag tidigare länkade till.

Så jag antar att jag då färsöker använda VPN-providerns dedikerade DNS-servrar. Vad menas med att skicka DNS-uppslag över VPN-tunneln? Antog att det var läckage?

Skrivet av N0iZE:

Testat att ansluta mot din VPN via terminalen?

Nu kör du iofs mint, men vet att ubuntu läcker DNS om en kör via network managern.

testade att ansluta från terminalen men får dns läckor som förut.

//LÖSTE PROBLEMET!!!
Jag har använt en liknande lösning för många år sedan men hade glömt bort den. Jag följde bara: http://www.ubuntubuzz.com/2015/09/how-to-fix-openvpn-dns-leak...
(Kanske löjligt enkelt men har inte full koll. Hoppas detta kan hjälpa någon annan)