Skadeståndsskyldig sanering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bregell:

Du verkar ju kunnig inom området, kan du inte bara skriva hur man skall gå tillväga på ett korrekt och lagligt sätt?
Killen har ju sagt att han är villig och betala så länge det är inom rimliga ramar och sker på rätt sätt.
Trevligare att komma med positiva kommentarer än att såga andras, vi är väl ändå har för att hjälpa?

skrev det langre upp har.
trakigt att du ser rattelser av felaktigheter som sagning.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Tycker ni ska betala vad det kostar, ni har ju ingen aning om hur pass nerspytt det var, det kan bli riktigt överjävligt att sanera en nerspydd bil, det slinker in lite varstans och luktar fan om man inte får rent allt. Speciellt om det råkar komma en skvätt i luftutblåsen, huuuja.
Men nej, några tiotusentals kronor bör det inte bli..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Från en som har arbetat som sanerare:

Beroende på bilens inredning, hur/var spyan hamnat osv så kan det mycket väl bli fråga om en helsanering i kupén.

Interiör, framförallt textil, drar åt sig lukter. Det kan ha runnit ner i stoppningen i säten(a), sugits in i mattan på bilen, springor mellan paneler osv.

Sånt här kan sitta kvar länge om det inte städas på rätt sätt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problemet, det kommer ju uppenbarligen inte bli 10.000 kr, tanten var snäll och hjälpte till, hon är inte ute efter att blåsa er...

Permalänk
Medlem

En sån här sak (skada på annans egendom) ska ALLTID tas via hemförsäkringen och det faller under ansvarsförsäkringen. Uppgår inte kostnaden till självrisken bör ni stå för detta och om kostnaden uppgår till mer än självrisken betalar ni vad självrisken kostar.

Vissa bilförsäkringar har drulle-tillägg och då kan det gå på detta men självriskerna brukar vara likvärdiga, ca. 750-1500 kr.

Varför ni och motparten bör ta detta via försäkringen är ifall det skulle uppstå följdskador till följd av incidenten så går dessa på det ursprungliga försäkringsärendet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Vad jag hade gjort:

Betalat en invändig rekond.

Bjudit damen på en middag och köpt en bukett blommor till henne.

Ett kuvert med tusen spänn i som tack för hjälpen.

Vill inte ens tänka på vad som faktiskt kunde hänt istället... Det kan gå hemskt illa när man snurrar runt på fyllan..
Det är ingen mänsklig rättighet att bli redlöst berusad och inte behöva ta konsekvenserna.
Tänk om det "bara" blivit fyllecell istället?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar i tråden! Har nu förstått att det borde skötas via försäkringen och tänkte konstigt nog inte på det innan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

det tjanar bara forsakringsbolaget pa.
det finns ett skydd i din forsakring for den har typen av handelser. man ar ganska korkad om man inte anvander sin forsakring nar man kan. da har man sjalv betalat till andra utan att fa nagat tillbaka.

Nej det är inte korkat att be att den som orsakat skadan ska betala.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nej det är inte korkat att be att den som orsakat skadan ska betala.

Du har uppenbarligen inte läst ordentligt.
Ansvarsförsäkring kan DU utnyttja om DU blir ersättningsskyldig enligt skadeståndslagen. Personen som drabbas av skadan gör ingenting med sin försäkring

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Enkelt, varit med om samma sak.
Kräv kvitto, kolla med firman vad sanering endast kräkningen skulle gå på och betala endast denna, hon spydde väl inte ner hela bilen och ska därför inte betala mer än vad hon orsakat.
Lite spya på baksätet och mattan gick på 500kr att tvätta av enligt rekond firman jag hade kontakt med, men lik förbannat fick vännen krav på över 5000kr.. Då var det hela inredning som blev tvättad inkl stängda skuffen.
Blev polis ärende men lades ner då summan var orimligt samt mer jobb utfört än behövts

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Som en person som lätt blir åksjuk och illamående om någon kör ryckigt/hackigt så hade jag funderat bett om en provtur med damen i fråga innan några pengar hade överlämnats. Det kanske var hennes körning som orsakade "olyckan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Som en person som lätt blir åksjuk och illamående om någon kör ryckigt/hackigt så hade jag funderat bett om en provtur med damen i fråga innan några pengar hade överlämnats. Det kanske var hennes körning som orsakade "olyckan".

Hur kan ni få detta till att det är någon annans ansvar?

Det hela är väldigt lätt. Tjejen söp sig full, tjejen spydde ner bilen, tjejen betalar vad hon har förstört!

Krångla inte till det utan ta ansvar för era egna handlingar!

Permalänk
Medlem

Det känns ju lite som en smäll i käften på tanten om ni kommer dra in försäkringsbolagen, hon försökte ju bara hjälpa, inte hennes fel att din brud var redlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Som en person som lätt blir åksjuk och illamående om någon kör ryckigt/hackigt så hade jag funderat bett om en provtur med damen i fråga innan några pengar hade överlämnats. Det kanske var hennes körning som orsakade "olyckan".

Hej! Jag undrar om du trollar med detta inlägg eller inte.

Menar du alltså att hon skulle på något sätt skulle skuldläggas för att hon försökt ta hand om en person som inte var kapabel att ta hand om sig själv pga att hennes körstil är ryckig? Förstår du att konsekvenserna av att denna person inte ställt upp kunde varit bra mycket värre än en sanering av en bil?

Det är ovanligt att människor i dagens samhälle ställer upp och blandar sig i andras bekymmer. Jag tycker att vi ska göra allt för att uppmuntra den typen av beteende. Om du skuldlägger den som försökt hjälpa till efter sin bästa förmåga kommer du garanterat att bidra till att denna personen (och andra som hör om det) tvekar en gång extra och kanske står över att blanda sig i nästa gång dom ser någon som behöver hjälp.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Avstängd

Jag skulle hellre sova över hos polisen i fyllecellen än betala tiotusen sas, tror knappast jag är ensam om att tycka det.

***bort/mod***

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ha ett ordentligt snack med din flickvän först. Hon har haft en otroligt tur som fick skjuts från en dam och inte en våldtäktsman. Allt hade kunnat hända henne och då är summan som måste betalas liten för en spya.

Permalänk
Medlem

Jag blir orolig på hur lite det skrivs i tråden om hur farligt det är att dricka för mycket. pengar går alltid att ersätta men det går inte med liv eller lidande. Allt är fokuserat på pengar blir f..n förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag skulle hellre sova över hos polisen i fyllecellen än betala tiotusen sas, tror knappast jag är ensam om att tycka det.

Ni som tycker att det är rimligt är fan dum i huvudet.

Fyllecell är ju dock inte 'bara' en natt hos snuten, obligatoriska möten med soc och kurator för alla som hamnar i fyllecell. Det blir en 'prick' i protokollet osv. Tjejen var såpass redlös att hon blev utslängd från krogen, håller med som någon ovan skrev. Betala för saneringen, skicka en bukett blommor och ett skriftligt tack kort. Se det som läropengar och sup inte lika hårt nästa gång.

En saneringskostnad är långt ifrån det värsta som kunde hänt.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DalleH:

Vet inte om det framgick i tråden men hon/vi har all avsikt att betala så länge det går rätt till. Jag vela bolla med tanken om hur det skulle kunna utspela sig om hon försöker utnyttja situationen och välja en deluxesanering för 10 000kr när det kanske krävs en basic för 1500kr. Inte säkert att det sker men vela få lite kött på benen och höra vad ni andra tycker om situationen, samt om hon isåfall skulle ha något lagligt stöd att driva ärendet vidare. Flummig tråd jag vet..

Jag jobbar som bilrekondare åt bilfirma, och det är mer eller mindre omöjligt att det skulle kosta er 10,000 kr. Är det mest vätska hon spytt? Vet ni om det är skinn eller tygklädsel i bilen?

Hur som helst så har ju spyan säkerligen legat och grott i bilen, så oavsett material på säten så lär det lukta gammal alkis i bilen..
Fördelen med skinn är att det är tusen gånger lättare att rengöra, då det inte tränger in i materialet på samma sätt.

Däremot om det är tygklädsel och det är vätska samt mat hon spytt.. ja, det kommer kosta. Men oroa dig inte, 10000 ska det mycket till för att det ska kosta sådan summa.

Summa summarum

Tygklädsel = Dammsugning och/eller Kemtvätt av stolar + eventuell doftsanering för odörer. Gissningsvis 1-3 timmars arbetstid (doftsanering är fast pris oftast då det är en maskin som tar hand om lukten, inget man som person pysslar med)

Skinnklädsel = Dammsugning och skinnvård + ev doftsanering. Max 2 timmars arbetstid.

Hade jag kunnat teleportera mig samt om jag inte hade varit så jäkla känslig för just spya i allmänhet så hade jag rengjort bilen för 1000 kr, på fritiden dessutom

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det är rätt hård ton i inläggen i denna tråden.

Jag vill uppmana till lite vett, tänk på hur ni uttrycker er och formulerar er. Finns ingen anledning att bli otrevliga eller hårda i tonen.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Ok. Men 10K skulle i vart fall jag kämpa ordentligt för oavsett.
1500-2000 någonstans är en helt annan sak även om det är mycket pengar.
Det skulle jag inte bråka om så mycket.

Edit, såg att någon postat om rimlig kostnad medan jag skrev.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1-2K är mycket mer rimligt pris. Sen har vi det faktum att spya inte doftar särskilt väl så nåt mer personligt till ägaren av bilen vore ju mer tacksamt. Fika, lunch, blommor, biobiljett etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

Fyllecell är ju dock inte 'bara' en natt hos snuten, obligatoriska möten med soc och kurator för alla som hamnar i fyllecell. Det blir en 'prick' i protokollet osv. Tjejen var såpass redlös att hon blev utslängd från krogen, håller med som någon ovan skrev. Betala för saneringen, skicka en bukett blommor och ett skriftligt tack kort. Se det som läropengar och sup inte lika hårt nästa gång.

En saneringskostnad är långt ifrån det värsta som kunde hänt.

Det där stämmer inte. För att det ska gå så långt ska man hamna i cellen vid flera upprepade tillfällen.

Det hade bara blivit en natt på den gula madrassen och sen hade det inte varit mer med det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ägaren till bilen är ju bevisligen en sympatisk och snäll person, varför utgår ni från att hon skulle försöka lura er? Förutom själva kostnaden för saneringen så har ni ju dessutom orsakat henne en hel del problem, hon kan inte använda sin bil fram till den är sanerad, hon måste ta sig tid att åka till och från saneringen. Det absolut minsta ni ska göra är att betala vad saneringen kostnar. Om ni dessutom har någon hut i kroppen vilket ni tveksamt verkar ha så ska ni även köpa en liten present till henne som tack.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det där stämmer inte. För att det ska gå så långt ska man hamna i cellen vid flera upprepade tillfällen.

Det hade bara blivit en natt på den gula madrassen och sen hade det inte varit mer med det.

Har inga personliga erfarenheter, men samtliga av mina vänner som besökt hotell gripen har fått besöka kurator efteråt med, trots det enstaka besöket. Men det kan ju ha ändrats, det var ju inte igår man var tonåring ^^

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Det känns ju lite som en smäll i käften på tanten om ni kommer dra in försäkringsbolagen, hon försökte ju bara hjälpa, inte hennes fel att din brud var redlös.

Varför skulle det vara en smäll åt tanten? Inte hennes försäkringsbolag som får stå för det, så hon blir inte belastad. Hon får istället bilen fixad av den ansvariges försäkring.

Permalänk
Medlem

Kryddar hon på ordentligt hade jag betalt en del av summan eller inte alls.
Tror inte hon kan kräva något av er direkt. Sen om det är fel eller inte att betala det får erat samvete bestämma.

Sen som många andra sagt redan hon kanske har en försäkring som täcker dessa typer av skador?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Varför skulle det vara en smäll åt tanten? Inte hennes försäkringsbolag som får stå för det, så hon blir inte belastad. Hon får istället bilen fixad av den ansvariges försäkring.

Känns bara som att man gladeligen bara borde betala vad hon säger så länge det är rimligt, enligt mig kan det lätt tolkas som att man inte är villig att göra rätt för sig om man går via försäkringen i en sån här situation, men det är bara vad jag känner

Permalänk
Medlem

1. Boka tid hos nån firma för sanering.
2. Åk tillsammans med damen, lämna hennes bilen för sanering(ni kör eran bil).
3. Kör damen till en restaurang i närheten och bjuda henne på en bit mat under tiden bilen fixas.
4. Hämtar hennes bil, betalar vad det kostar och säg adjö.
5. Skickar ett personligt tack-kort dagen efter.
6. End of story

Så hade jag gladeligen gjort mot en sån fin människa.

Permalänk
Medlem

Känns som detta ämnet är MER än färdig diskuterat då alla mer eller mindre svarar ungefär likadant, undantaget några som jag känner har en extremt tveksam uppfattning om hur man skall hantera sina egna handlingar mot andra människor.
Tycker vi låter TS rapportera hur det gått i ärendet när han vet mer.