Skadeståndsskyldig sanering?

Permalänk
Medlem

Skadeståndsskyldig sanering?

*händelseförlopp
Min flickvän blev lite väl full i helgen och hade väldiga svårigheter att hand om sig själv. Enligt vad vad hon kommer ihåg så vandrande hon omkring i stan efter att ha blivit utslängd från krogen och visste inte alls var hon var eller vart hon var på väg. Hon kunde knappt stå på benen och hade därför ramlat och slagit sig ett par gånger.

Det slutar med att en för henne okänd kvinna erbjuder sig att sktjussa henne hem varav hon blir dålig och spyr i hennes bil. Dagen efter så har kvinnan som sktjussade hem henne fått tag på hennes mobilnummer samt skickat ett sms med krav om framtida betalning för sanering av bilen vilken hon skulle lämna in på tvätt idag måndag.

Min flickvän svarade och sa att hon är villig att hjälpa till med betalning så länge det är en skälig summa, vi föreslog 1000-1500kr och frågade om det finns möjlighet till att hon betalar henne i slutet av månaden. Hon har inte fått några alls svar på detta än.

*Dilemma: Om hon nu hör av sig i efterhand och av någon anledning har valt en deluxe sanering och kräver ersättning på en orimlig summa, har hon då något lagstöd till att kräva betalning? Hon måste ha förstått att det fanns en ganska stor risk att en jättefull person skulle kunna börja spy i bilen och min flickvän var ju aldrig i skick till att tacka nej till sktjuss. Förstår att den moraliska aspekten är att hon var snäll och att hon förtjänar ersättning men samtidigt så ska det ju gå rätt till? Har kollat runt på nätet kring om hon skulle ha något case civilrättsligt men svårt att få någon riktig uppfattning.

Obs: Vet att detta nog är i fel forumkategori men visste inte vart den skulle läggas så flytta den gärna om det är ett problem.

Permalänk
Medlem

Får du ett kvitto på utfört arbete så är det väl bra med det. Vilken firma hon sedan valt är väl egentligen bara för dig att acceptera.
Blir bilen mot förmodan inte ren av det kan det ju blir lite snårigt.

Permalänk
Medlem

Så länge man får se ett kvitto så är det väl bara rätt antar jag, det borde väl bara stå sanering eller något på kvittot och då borde det väl vara rätt? Schysst av tanten att köra hem henne

Permalänk
Avstängd

1500:- skulle jag tyckt var värt då hon fick säkerhet och skjuts.

Begravning och de andra skulle kostat mer.

Gravsten till min far kostade 20000:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Som tidigare redan sagt, ska ni vara glada att hon fick skjuts hem. Oturligt så grisa hon ner bilen och då är det bara att betala den kostnaden som uppstått.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Mot uppvisning av kvitto så är det nog inte mycket att diskutera. Klart att man kan hävda beroendeställning och liknande, men vafan...

1500 är nog lågt räknat. Minns att när vi tog in offerter för att städa våra tjänstebilar vid något tillfälle, låg de i snitt på 1500kr som lägst. Och då var de bara allmän rengöring. Nog för att kunder kan få en att vilja kräkas, men jag kan inte minnas att någon faktiskt gjorde det

Din flickvän får nog försöka ta det som en läropeng, samt komma ihåg att en okänd kvinna ändå hjälpte henne.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Den okända kvinnan har inget lagstöd i att kräva ut pengar av er.
Hon skulle kunna gå till sitt försäkringsbolag och försöka få pengar för en sanering där men det kostar nog mer i självrisk än att göra det själv.

Av er är det väl snällt att hjälpa till, ett tips kan ju vara att ringa en sanerare och be om en prisuppgift så ni vet om den okända kvinnan försöker lura er.

Om hon inte accepterar er välvilliga gest så kan ni ju alltid ringa polisen och anmäla henne för att olagligt kräva pengar av er.
Så länge ni håller en trevlig ton och är sakliga så har ju ni lagen på er sida.
Om kvinnan blir hotfull så bli det ju olaga hot o.s.v.

Summa summarum va trevliga och hjälpsamma men ta ingen skit, hon visste vad hon gav sig in på när hon stoppade en full person i bilen och det var helt och hållet hennes eget beslut.

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Hon är ju villig att betala så länge det är en rimlig summa och att det avser rätt "typ" av sanering. Oron är ju eftersom hon inte svarat på ersättningsförslaget vi skickade att hon kommer försöka dra en fuling och ta en helsanering av bilen bara för att och kräva henne på allt upp emot 10 000kr. Frågan är om hon gör det har hon då lagligt stöd att kräva ersättning och kan hon driva det i rätten?

Permalänk
Medlem

Betala vad det kostar, svårare än så är det inte. Glöm inte att tacka sen bara

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Man har något som heter ansvarsförsäkring i dom flesta hemförsäkringar så du vet, låt din tjej ta det med sitt försäkringsbolag.
Har hon inget försäkringsbolag, surt för henne.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av bregell:

Den okända kvinnan har inget lagstöd i att kräva ut pengar av er.
Hon skulle kunna gå till sitt försäkringsbolag och försöka få pengar för en sanering där men det kostar nog mer i självrisk än att göra det själv.

Av er är det väl snällt att hjälpa till, ett tips kan ju vara att ringa en sanerare och be om en prisuppgift så ni vet om den okända kvinnan försöker lura er.

Om hon inte accepterar er välvilliga gest så kan ni ju alltid ringa polisen och anmäla henne för att olagligt kräva pengar av er.
Så länge ni håller en trevlig ton och är sakliga så har ju ni lagen på er sida.
Om kvinnan blir hotfull så bli det ju olaga hot o.s.v.

Summa summarum va trevliga och hjälpsamma men ta ingen skit, hon visste vad hon gav sig in på när hon stoppade en full person i bilen och det var helt och hållet hennes eget beslut.

Summa summarum om det du skriver faktiskt stämmer.
Plocka aldrig upp människor i behov av hjälp. Sköt dig själv och skit i andra.
What a wounderfull world!

Permalänk
Medlem

"lagstödet" i det här fallet blir närmast Brottsbalken 12 kapitel som rör skadegörelse, alternativt Skadeståndslagen kap 2 1§. Det fanns nog knappast något uppsåt i det här fallet, men att man är full innebär inte heller ansvarsfrihet.

Har ni kommit överens om att ni ska stå för en del eller hela kostnaden så ska den vara en skälig kostnad, precis som om det går till domstol och man döms för brott och ska betala skadestånd. Det kan komma att handla om den faktiska kostnaden för renovering och ev. inkomstbortfall. Om hon kommer med ett oskäligt krav så kan ni höra av er till ett par rekond-firmor och få en offert på vad det borde kostat

Permalänk
Medlem

Skulle tacka och betala, vem vet vad som hade hänt om inte hon fick den hjälpen hem som hon nu fick....
Var tacksam att det fortfarande finns snälla människor där ute, ibland blir man bara mörkrädd med allt elände som man ser, hör och läser om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bregell:

Den okända kvinnan har inget lagstöd i att kräva ut pengar av er.
Hon skulle kunna gå till sitt försäkringsbolag och försöka få pengar för en sanering där men det kostar nog mer i självrisk än att göra det själv.

Av er är det väl snällt att hjälpa till, ett tips kan ju vara att ringa en sanerare och be om en prisuppgift så ni vet om den okända kvinnan försöker lura er.

Om hon inte accepterar er välvilliga gest så kan ni ju alltid ringa polisen och anmäla henne för att olagligt kräva pengar av er.
Så länge ni håller en trevlig ton och är sakliga så har ju ni lagen på er sida.
Om kvinnan blir hotfull så bli det ju olaga hot o.s.v.

Summa summarum va trevliga och hjälpsamma men ta ingen skit, hon visste vad hon gav sig in på när hon stoppade en full person i bilen och det var helt och hållet hennes eget beslut.

skadestandslagen funkar inte riktigt som sa att om det finns en risk sa ar man fri.
det ar som att saga "du satte dig i bilen frivilligt med vetskapen om att du kunde krocka och far saledes inget skadestand"

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

"lagstödet" i det här fallet blir närmast Brottsbalken 12 kapitel som rör skadegörelse, alternativt Skadeståndslagen kap 2 1§. Det fanns nog knappast något uppsåt i det här fallet, men att man är full innebär inte heller ansvarsfrihet.

Har ni kommit överens om att ni ska stå för en del eller hela kostnaden så ska den vara en skälig kostnad, precis som om det går till domstol och man döms för brott och ska betala skadestånd. Det kan komma att handla om den faktiska kostnaden för renovering och ev. inkomstbortfall. Om hon kommer med ett oskäligt krav så kan ni höra av er till ett par rekond-firmor och få en offert på vad det borde kostat

dricker man tills man spyr har man varit vardslos

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att kärringen i bilen är en skithög rent ut sagt även om hon var hygglig vid tillfället.

Nå, som någon sade så kan detta täckas av någons allmänna ansvarsförsäkring om det går över självrisk tror jag, jag skulle i allafall kolla med försäkringsbolaget.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vet inte om det framgick i tråden men hon/vi har all avsikt att betala så länge det går rätt till. Jag vela bolla med tanken om hur det skulle kunna utspela sig om hon försöker utnyttja situationen och välja en deluxesanering för 10 000kr när det kanske krävs en basic för 1500kr. Inte säkert att det sker men vela få lite kött på benen och höra vad ni andra tycker om situationen, samt om hon isåfall skulle ha något lagligt stöd att driva ärendet vidare. Flummig tråd jag vet..

Permalänk
Avstängd

Borde det inte gå via hennes försäkringsbolag (om hon har något) som skall göra en bedömning, sedan kräver försäkringsbolaget ert försäkringsbolag på pengar (om ni styr det dit) sedan kräver de er på pengar... Krångligt kanske men det bör alltså såvitt jag tolkar vara hennes försäkringsbolag som skall göra en kostnadsbedömning utifrån deras offerter om det skall gå korrekt till.

Sedan om degskallen i fråga gör det eller ej låter jag vara osagt, men om inte så bör ni i vilket fall höra direkt med ert försäkingsbolag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Borde det inte gå via hennes försäkringsbolag (om hon har något) som skall göra en bedömning, sedan kräver försäkringsbolaget ert försäkringsbolag på pengar (om ni styr det dit) sedan kräver de er på pengar... Krångligt kanske men det bör alltså såvitt jag tolkar vara hennes försäkringsbolag som skall göra en kostnadsbedömning utifrån deras offerter om det skall gå korrekt till.

Sedan om degskallen i fråga gör det eller ej låter jag vara osagt, men om inte så bör ni i vilket fall höra direkt med ert försäkingsbolag.

nej,

ska det ga via forsakringsbolaget sa far kvinnan i fraga stalla ett skadestandskrav sen ar det mottagaren av skadestandskravet som far kontakta sitt forsakringsbolag som far avgora ansvar. finner de att ansvar foreligger sa betalar de. om de inte finner att ansvar foreligger sa far man ta det till domstol om man vill fortsatta havda sin ratt som stallare av skadestandskrav.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Tycker att ni ska vara väldigt tacksamma att hon hjälpte din flickvän i det tillståndet, inte damens fel att flickvännen var så full så hon stökade ned. Osannolikt att hon skulle komma med ett högt krav om det inte blivit permanenta skador, då tycker jag absolut att ni ska betala, oavsett vad lagen säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

skadestandslagen funkar inte riktigt som sa att om det finns en risk sa ar man fri.
det ar som att saga "du satte dig i bilen frivilligt med vetskapen om att du kunde krocka och far saledes inget skadestand"

Även om det är så att det skulle kunna tolkas som skadegörelse eller liknande brott så tror jag inte att det skulle hålla i rätten i detta fallet, olyckor kan se oavsett om du är nykter eller full.
Vad jag förstår så måste det finnas ett uppsåt och det känns inte som att det passar in i detta fallet.

Jag förstår inte riktigt hur du kopplar ihop din liknelse med detta fallet men vad vet jag.

Min personliga åsikt är i alla fall att det är ett försäkringsärende om något. Oavsett så kan kvinnan inte kräva pengar av er utan att först ha ett domstolsbeslut vilket jag tror kan vara svårt att få i detta fallet.

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

nej,

ska det ga via forsakringsbolaget sa far kvinnan i fraga stalla ett skadestandskrav sen ar det mottagaren av skadestandskravet som far kontakta sitt forsakringsbolag som far avgora ansvar. finner de att ansvar foreligger sa betalar de. om de inte finner att ansvar foreligger sa far man ta det till domstol om man vill fortsatta havda sin ratt som stallare av skadestandskrav.

Bra skrivet! Detta verkar vara det korrekta tillvägagångssättet för den okända kvinnan.
@DalleH ni borde i så fall kunna vänta på att hon kommer med krav på någon summa om om det inte känns rimligt så får ni be om ett skadeståndskrav så får det gå den korrekta vägen.

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bregell:

Även om det är så att det skulle kunna tolkas som skadegörelse eller liknande brott så tror jag inte att det skulle hålla i rätten i detta fallet, olyckor kan se oavsett om du är nykter eller full.
Vad jag förstår så måste det finnas ett uppsåt och det känns inte som att det passar in i detta fallet.

Jag förstår inte riktigt hur du kopplar ihop din liknelse med detta fallet men vad vet jag.

Min personliga åsikt är i alla fall att det är ett försäkringsärende om något. Oavsett så kan kvinnan inte kräva pengar av er utan att först ha ett domstolsbeslut vilket jag tror kan vara svårt att få i detta fallet.

det skulle falla under skadestandslagen.
det kravs upppsat eller vardsloshet.
att dricka sig full sa man inte kontrollerar sig sjalv ar vardslost.

kvinnan kan i allra hogsta grad krava pengar utan domslut.
domstol tar man till om det finns oenighet i att betala skadestandet eller inte.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Det kostar mer att spy i en taxi, och det är fan inte roligt att göra rent.
Det jag råkat ut för har vart ganska milt.. (precisionsspya på höger bakdörr, klick på gummimattan osv) men en fd kollega fick ner skiten precis överallt i luftutblås osv. med tygsäten!
Bilen var såpass äcklig att saneringsfirman nästan inte ville ta den.

Har din tjej spytt så tycker jag det är självklart att ni skall betala en slant

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeeJaySWE:

nej,

ska det ga via forsakringsbolaget sa far kvinnan i fraga stalla ett skadestandskrav sen ar det mottagaren av skadestandskravet som far kontakta sitt forsakringsbolag som far avgora ansvar. finner de att ansvar foreligger sa betalar de. om de inte finner att ansvar foreligger sa far man ta det till domstol om man vill fortsatta havda sin ratt som stallare av skadestandskrav.

Detta borde vara det som gäller.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kvinnan borde få ersättning av din flickvän och lite extra som plåster på såren och tack för att hon hjälper till utan att behöva bråka med försäkringsbolag och betala självrisker och skit.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kvinnan borde få ersättning av din flickvän och lite extra som plåster på såren och tack för att hon hjälper till utan att behöva bråka med försäkringsbolag och betala självrisker och skit.

om skadestandskravet overstiger sjalvrisken sa ska man sjalvklart kontakta sitt forsakringsbolag (det ar vad man har en forsakring till)

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

om skadestandskravet overstiger sjalvrisken sa ska man sjalvklart kontakta sitt forsakringsbolag (det ar vad man har en forsakring till)

Det är ju bättre låta den skyldige betala direkt än att andra försäkringstagare ska betala.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

det skulle falla under skadestandslagen.
det kravs upppsat eller vardsloshet.
att dricka sig full sa man inte kontrollerar sig sjalv ar vardslost.

kvinnan kan i allra hogsta grad krava pengar utan domslut.
domstol tar man till om det finns oenighet i att betala skadestandet eller inte.

Du verkar ju kunnig inom området, kan du inte bara skriva hur man skall gå tillväga på ett korrekt och lagligt sätt?
Killen har ju sagt att han är villig och betala så länge det är inom rimliga ramar och sker på rätt sätt.
Trevligare att komma med positiva kommentarer än att såga andras, vi är väl ändå har för att hjälpa?

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju bättre låta den skyldige betala direkt än att andra försäkringstagare ska betala.

det tjanar bara forsakringsbolaget pa.
det finns ett skydd i din forsakring for den har typen av handelser. man ar ganska korkad om man inte anvander sin forsakring nar man kan. da har man sjalv betalat till andra utan att fa nagat tillbaka.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB