Vilken Raspberry till vad?

Permalänk
Medlem

Vilken Raspberry till vad?

Tja,

Jag sitter och funderar på vilken Raspberry Pi jag skall använda till vad. En skall användas som Plex-klient och spela upp filmer från min NAS och den andra skall jag köra Home Assist på.

Lutar åt att 2:an får bli mediaspelare, men jag vet inte vilket utav dessa som drar mer nytta utav den extra kraften i 3:an.

Hur har ni gjort?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Ett stort plus för 3:an som har inbyggt wifi.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör Seafile vetja eget Cloud på Raspberry pi:n

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

För home assist hade jag kört rpi zero w så får du en behändig, strömsnål sak med inbyggt wifi.
Går att driva på en gammal mobilladdare så blir extremt billig också.

Permalänk
Medlem

@Cerb: Hade missat att det fanns en sådan variant, men jag får nog hålla mig i skinnet (har redan 3 st) .

Det får bli RPi3 som kör Home Assist. Lika bra då 2:an är inkopplad till TV och ligger undanstoppad (med Wifi-adapter).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

@Cerb: Hade missat att det fanns en sådan variant, men jag får nog hålla mig i skinnet (har redan 3 st) .

Det får bli RPi3 som kör Home Assist. Lika bra då 2:an är inkopplad till TV och ligger undanstoppad (med Wifi-adapter).

Hehe, jag vet faktiskt inte ens hur många jag har längre, men åtminstone 5+
och beställde ytterligare en igår. Fördelen med att använda just zero w är ju att den bara kostar 9£ så där beräkningskraften inte är primär är det fantastisk.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra båda på 1 Raspberry? Det du ska göra fungerar alla modeller till. Dock å föredra snabbare för att slippa sega menyval när du ska spela film. Jag kör ip camera, kodi, domoticz med 2 olika mottagare, 3d printer med octoprint även 2-way relay för att styra lampa och ström till 3d printern. Dock används inte kodi just nu då 3d skrivaren fick flytta till garaget

Inbyggd wifi funktionen tycker jag är guld värd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Varför inte köra båda på 1 Raspberry? Det du ska göra fungerar alla modeller till. Dock å föredra snabbare för att slippa sega menyval när du ska spela film. Jag kör ip camera, kodi, domoticz med 2 olika mottagare, 3d printer med octoprint även 2-way relay för att styra lampa och ström till 3d printern. Dock används inte kodi just nu då 3d skrivaren fick flytta till garaget

Inbyggd wifi funktionen tycker jag är guld värd

Trodde inte att det gick att köra fler på samma (har aldrig kollat upp det heller). Tänkte bara att eftersom att jag har två så kan jag lika gärna köra en på varje.

Tror att jag kommer dra en kabel till min Rasplex istället för att köra wifi (något stabilare vid filmuppspelning), så 3:an får gå till Home Assist och kan gömmas i skrubben med allt annat

Visa signatur

Grubblare