Behöver fler nätverksuttag, behöver jag AP, switch, brygga?

Permalänk
Medlem

Behöver fler nätverksuttag, behöver jag AP, switch, brygga?

Hej!

Jag har dragit nätverkskabel mellan två hus men behöver fler nätverksuttag i hus 2. I hus 1 finns en Ubiquiti Networks EdgeRouter X SFP som matar två st. Ubiquiti Networks UniFI AP AC LR i vardera hus.

Vad kan jag koppla mellan router och UniFI AP'n i hus 2 för att få fler nätverksuttag (bl.a. till larm)?

Permalänk
Medlem

@roast:

En switch i hus två så kopplar du in APn efter. Då kommer det funka som du vill

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Duger en sån här?

Permalänk
Medlem

Absolut! eller beror på om du kör POE till din AP behöver du en Switch med POE!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor: UBNT skickar med passiva POE:er till sina accesspunkter. Dessa ligger för övrigt på 24V, så vill man mata dem med en POE-switch så bör man köpa UBNTs egna.

Till TS: Switchen på bilden duger gott för vanliga hemmanätverk.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Absolut! eller beror på om du kör POE till din AP behöver du en Switch med POE!

Beroende på när AC LR AP'n är inköpt så stödjer den eventuellt endast 24V passive poe, då funkar inte en vanlig poe switch.

TS: Men du kan ju alltid köpa en billig switch som den du länkade och sen använda POE injektorn du fick med din AP vid köp, som jag antar du använder för att ge den kräm nu

Man får vara lite försiktig med passiva POE injektorer dock då de kan grilla saker som inte är gjorda för POE om man skulle råka koppla dne till något annat än just AP'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Maxizor: UBNT skickar med passiva POE:er till sina accesspunkter. Dessa ligger för övrigt på 24V, så vill man mata dem med en POE-switch så bör man köpa UBNTs egna.

Till TS: Switchen på bilden duger gott för vanliga hemmanätverk.

Njae... inte helt rätt. PRO modellerna m.fl kör vanlig POE på 48V så inte helt korrekt.

Men då TS inte verkar har Pro versionen kör han troligen 24V Passive Injektor så då fungerar switchen bra.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Absolut! eller beror på om du kör POE till din AP behöver du en Switch med POE!

Skrivet av Klubba:

Beroende på när AC LR AP'n är inköpt så stödjer den eventuellt endast 24V passive poe, då funkar inte en vanlig poe switch.

TS: Men du kan ju alltid köpa en billig switch som den du länkade och sen använda POE injektorn du fick med din AP vid köp, som jag antar du använder för att ge den kräm nu
...

Just nu matas båda AP med 24 V passiv PoE från routern. Om det blir mycket dyrare med en PoE switch som fungerar till detta (något förslag?) så kan jag använda PoE injektorn till AP i hus 2.

Permalänk
Avstängd

Du behöver troligen denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1429889 så ja det blir dyrare, enklast är att använda injektorn i hus2

Permalänk
Medlem

@roast:

Netgear Switchen funkar galant, så kör på den!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@roast:

Netgear Switchen funkar galant, så kör på den!

Fast köp 8 portsvarianten, kostar inte mycket mer, och portar behövs alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

Just nu matas båda AP med 24 V passiv PoE från routern. Om det blir mycket dyrare med en PoE switch som fungerar till detta (något förslag?) så kan jag använda PoE injektorn till AP i hus 2.

Vad jag ser från https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_Switch_8_DS.pdf sida 8 så då skulle du kunna använda denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982843 om du tycker att det är värt det för att slippa lite adaptrat och kablar.

Edit man ska läsa det finstilta också; "1. UAP-AC-LITE and UAP-AC-LR models manufactured before September 2016 require the Instant 802.3af Gigabit PoE Converter."

Permalänk
Medlem

@varget: äldre uap-ac-lr var 24v passiva och då fick man köra deras ERPOE5 eller toughswitch som har stöd för passiv 24 eller 48v POE.

men nu för tiden är det "vanlig" poe i deras AC-AP-LR, så då kan du köpa deras 5 eller 8 ports unifi switchar med POE, eller
POE switchar från annan tillverkare (som är billigare) som har 802.3af