Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Köpt på biltema, tycker den funkar ganska reko faktiskt. Det är inte hålen som ställt till det, det är när jag kört sticksågen som det spruckit. Därför jag sket i att göra mönster och gick på hål istället

Tråkigt att plexiglaset spricker när man sågar i det. Har själv tänkt köpa från Biltema men tror jag vänder mig till Bauhaus nu. Lite dyrare men jag har aldrig varit missnöjd med kvalitén på deras produkter.

Vad har du för sticksåg och vad kör du med för blad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rytterstedt:

Tråkigt att plexiglaset spricker när man sågar i det. Har själv tänkt köpa från Biltema men tror jag vänder mig till Bauhaus nu. Lite dyrare men jag har aldrig varit missnöjd med kvalitén på deras produkter.

Vad har du för sticksåg och vad kör du med för blad?

Skickades från m.sweclockers.com

Bild finns lite längre upp i tråden. Bladen är för metall/plexi/akryl... från biltema såklart

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Såg att du använde plexiglas från Biltema. Visserligen är det billigt men tillverkningsprocessen är så kallad "extrudering" där plexiglaset pressas fram genom en form medan den kemiska processen som skapar själva plexiglaset sker. Plexiglasets egenskaper finns i den så kallade "extruderingsriktningen" medan gjutet plexiglas har samma egenskaper i alla riktningar. Ett problem som uppstår med extruderad plexi är att det är olika spänningar i olika riktningar varpå plexiglaset uppför sig väldigt olikt på olika ställen. Därför det ibland kan spricka när man sågar eller borrar i det. Vet dock inget byggvaruhus som har gjuten akryl. Trodde Bauhaus hade det men de har bara XT och inte GS (XT = extruderad och GS = gjuten).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rytterstedt:

@Zpnk: Såg att du använde plexiglas från Biltema. Visserligen är det billigt men tillverkningsprocessen är så kallad "extrudering" där plexiglaset pressas fram genom en form medan den kemiska processen som skapar själva plexiglaset sker. Plexiglasets egenskaper finns i den så kallade "extruderingsriktningen" medan gjutet plexiglas har samma egenskaper i alla riktningar. Ett problem som uppstår med extruderad plexi är att det är olika spänningar i olika riktningar varpå plexiglaset uppför sig väldigt olikt på olika ställen. Därför det ibland kan spricka när man sågar eller borrar i det. Vet dock inget byggvaruhus som har gjuten akryl. Trodde Bauhaus hade det men de har bara XT och inte GS (XT = extruderad och GS = gjuten).

Ahhh på så vis

Är det stor prisskillnad? Om man bortser från den bortkastade tiden så är ju själva inköpskostnaden för lite plexi ganska låg... därför är det tacksamt att jobba med då det inte är nån större ekonomisk smäll om man klantar sig en eller två gånger

Permalänk
Proffsmoddare

Om du ska sticksåga mer så prova blad enbart avsett för plexi/akrylglas. Jag använder blad från Bauhaus LÄNK och de funkar kanonbra i Biltemas plexi. Jag har svårt att tro att ett kombiblad som ska fixa metall ger ett lika fint snitt i plexi. För det skulle nog bara bli skit om man satte ett plexi-blad i metall De har helt olika uppbyggnad!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Administrativ avgift

@Zpnk: Följer Följer Jag dumpar mitt Ncase hos dig så får du mörda det imorgon ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av timpelay:

Om du ska sticksåga mer så prova blad enbart avsett för plexi/akrylglas. Jag använder blad från Bauhaus LÄNK och de funkar kanonbra i Biltemas plexi. Jag har svårt att tro att ett kombiblad som ska fixa metall ger ett lika fint snitt i plexi. För det skulle nog bara bli skit om man satte ett plexi-blad i metall De har helt olika uppbyggnad!

Tack för tipset! Det som är kvar att sågas är bara raka linjer och inga direkta mönster, så de blad jag har får duga. Får fila som en tok för att få det någorlunda rakt och slätt

Skrivet av andra94:

@Zpnk: Följer Följer Jag dumpar mitt Ncase hos dig så får du mörda det imorgon ?

Mörda? Sure, tar väl bara en minut eller två med en slägga

Permalänk
Entusiast

Avsatte lite tid idag och sleevade kablaget på pumpen. Det blev lite av ett snabbjobb då dessa kablar ändå inte kommer vara synliga... Det enda jag ska göra är att måla den vita pwm-kontakten svart då den kommer sitta kopplad på moderkortet.

Sen sågade jag ut en del av covern som jag ska ha i botten för pump, psu och frontradiatorn. Hål kommer borras så fort jag vet exakta positionen för pumpen. Tanken är att den den del som är kvar kommer gå uppåt och täcka radiator, dock hade jag inte en så pass stor bit plexi hemma, så det är något som måste införskaffas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ahhh på så vis

Är det stor prisskillnad? Om man bortser från den bortkastade tiden så är ju själva inköpskostnaden för lite plexi ganska låg... därför är det tacksamt att jobba med då det inte är nån större ekonomisk smäll om man klantar sig en eller två gånger

Jag tycker inte att prisskillnaden är speciellt stor. Men det beror på var man köper ifrån. Måttbeställningar och liknande kan lätt bli dyrt. En bit som är drygt 1000x750x5mm kostar under 500 kr.

Jag hade bara använt gjuten plexi om det ska bearbetas på något sätt. Skall det bara in i en sidopanel eller liknande skulle jag använt mig av extruderad plexi.

Permalänk
Entusiast

Hej igen mina vänner...

Har inte slängt in nåt på ett tag då jag plockat isär datorn för lite mindre modifikationer. Har målat delar av moderkortet för att det ska passa det tilltänkta färgschemat bättre. Även passat på att delida processorn. Sågat ut paneler för toppen och för att täcka sidan vid psu och pump... passade även på att sleeva kablaget för pumpen.

Delid var enklare än jag trodde och gav i mitt fall en helt sinnessjuk sänkning. Kan inget annat än att rekommendera om ni sitter på en 7700k som blir en aning varm!

Permalänk
Proffsmoddare

Börjar se riktigt coolt ut. Gillar tankarna på taket. Lite industriell motorcykel över det. Sjukt spännande med delid'en också. Fortsätter att följa ditt grymma bygga, modderbrother

Visa signatur

Älskar modding, PC gaming och det händer ibland att jag skär mig i fingrarna.
Webbplats: https://zeuligan.com
----------------------------------------------------
https://youtube.com/zeuligan | https://twitter.com/zeuligan | https://facebook.com/zeuligan | https://twitch.tv/zeuligan | https://instagram.com/zeuligan

Permalänk
Entusiast

Har hunnit med en hel del sen senast... kommer nya bilder inom kort

Permalänk
Entusiast

Var inte alls nöjd med färgen på moderkortet, så jag tog helt enkelt och målade om det...

Passade även på att slänga på vattenblocket på grafikkortet...

Nu fanns det två block att välja på för mitt kort. Ett för kort med DVI och ett för dem utan... glatt omedveten om detta så fanns det alltså 50/50 att ta fel. Ni kan ju gissa hur det gick...

Trodde inte jag skulle störa mig så mycket på det... men jodå, det gjorde jag! Kontaktade watercool och som tur är så går det att byta ut själva metallhöljet istället för att lägga ut ~1500kr på ett nytt block.

Bytte även färg på cpu-blocket så det passar temat bättre

Har även passat på att göra en ny front. Tror jag gjort sammanlagt fyra såna... första två försöken så sågade jag helt enkelt sönder plexit. Det tredje blev bra, men det var vissa små detaljer som jag inte blev helt nöjd med. Men man säger väl "fjärde gången gillt" va?

Orangea detaljerna på chassit har en på tok för ljus ton av orange kontra alla övriga detaljer, så jag har även passat på att måla dessa...

Mätt upp och borrat hål för pumpen...

Det lilla hålet ni kan se i botten på chassit är utsågat för att det finns en plugg i botten av frontradiatorn. Där kommer jag sätta en temperatursensor för att styra samtliga fläktar via vattnets temperatur.

Har även passat på att göra en panel för baksidan. Samt skapat en egen "cable comb" för genomgången av 24-pin...

Tycker det blev helt ok. Det tråkiga i 95% av fallen så "synkar inte hålen i chassit mot moderkortets 24-pin så därför sågade jag upp en öppning för att kunna komma rakt emot...

Som ni ser så har jag sleevat 24-pin och har även passat på att sleeva 8-pin eps... bara pci-e kvar nu. Mina fingrar hatar mig kan jag lova!

Har sågat upp och fäst reservoarerna på toppen och så smått börjat kapa rör... det är inte så mycket kvar nu och räknar med att vara 99% klar under helgen

Permalänk
Proffsmoddare

Gillar skarpt färgschemat, ska bli riktigt kul att se den på dh 😊

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Slutspurt nu!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Forsberg Customs:

Gillar skarpt färgschemat, ska bli riktigt kul att se den på dh 😊

Tackar tackar! Blandade ut vätskan med lite vatten och tyckte den matchade det övriga orangea ganska bra. Sen att sprayfärgen jag köpte matchade sleeven hyfsat var också en liten bonus. I övrigt blir det ganska mörkt

Skrivet av timpelay:

Slutspurt nu!

Jo du... Nyss sleevat klart pci-e-kabeln o hemma i källaren ligger lite målade plexibitar på tork...

Blir inte 23:30 kvällen före den här gången

Permalänk
Entusiast

Startade med rördragningen och gjorde klart det...

Sågade ut på bakdörren då det går in fästen där som krockar med min splitty9. Fläkthub som sen går till aquaeron i fronten...

Gjorde även klar pci-e-kabeln och satt den på plats...

Köpte en Dr. Drop... vet inte om jag gjorde fel eller om den inte funkade som den ska då jag ej fick den att hålla jämnt tryck i ett väl förslutet testobjekt. Så det fick bli ett klassiskt läckagetest...

Projektet är nu läckagetestat, rensat på luft , hyfsat konfigurerad och mer eller mindre klar... så jag hoppas vi ses på Dreamhack så ni får se det färdiga projektet. Till veckan när jag kommit hem från Dreamhack kommer bilder på systemet för er som är intresserade och ej haft möjlighet att infinna er i Jönköping

Permalänk
Entusiast

Hemkommen efter DH och trött efter att ha fått jobba ihop dagarna jag tog ledigt för evenemanget. Projektet är klart och jag hade äran att få delta i casemod masterclass mot stora grabbarna med många år och många projekt i ryggarna... Det blev inga priser för mig, men med så pass tuff "konkurrens" och fina byggen att "slåss" mot så hade jag inte förväntat mig nåt annat. Med det sagt så är jag ändå nöjd med vad jag åstadkommit. Här kommer ett par smakprov på det färdiga projektet... mer bilder och filmklipp kommer jag lägga upp i ett galleri inom kort.

Vill tacka alla som följt detta projekt... alla som kom och hälsade på och tittade på dreamhack... samt mina sponsorer som gjorde detta bygge möjligt.

Permalänk
Entusiast

För den som missat det så finns det ett galleri med fler bilder här: https://www.sweclockers.com/galleri/14435-amphibious

Sen har jag även gjort en liten video för projektet ifråga. Jag är ingen expert på att göra videos, gjorde ett par cs-filmer för många herrans år sen... men jag försökte iaf

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

För den som missat det så finns det ett galleri med fler bilder här: https://www.sweclockers.com/galleri/14435-amphibious

Sen har jag även gjort en liten video för projektet ifråga. Jag är ingen expert på att göra videos, gjorde ett par cs-filmer för många herrans år sen... men jag försökte iaf

https://www.youtube.com/watch?v=HZLEoVbH_ms&

Checked out the video. Nice work man! It tells a nice story and it flows well.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MetallicAcid:

Checked out the video. Nice work man! It tells a nice story and it flows well.

Thanks mate... feel free to tell me if I should've done anything differently or what to think about for the next one

I know I should use a better camera and not try do to the movement with my hands... but for this one I had no option