Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle tro att det är det gamla vanliga Corsair AIO problemet.
CPU blocket sitter inte som det skall mot CPU'n p.g.a. monteringsanordningen är felgjord.
Man brukar bli tvungen att shimsa på baksidan av moderkortet för att få lite mer tryck på CPU'n.

Skrivet av Megagreenskin:

Jag kan bygga själv. Men tänkte att denna gången skulle jag bara strunta i d. Jag get dom en chans till. Ska skicka tillbaka den idag. Så får dom göra om och göra rätt.
Tur man har sin gamla dator kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tryck med tummen på CPU blocket medans du testar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Tror faktiskt inte att trycka på 2-3 fläktar till skulle göra någon större skillnad, speciellt inte för temperaturen på processorn.

nej, något är inte helt rätt. Som TS sa tidigare så bör han nog lämna in den, för så ska det inte vara.

Ja jag håller med där, jag hade också varit orolig om jag hade legat på 95 grader i bf1, min 8700k ligger strax under 50 grader efter timmar av spelande i just bf1 och då kyler jag den med luft noctua nh-d15 så över 90 grader känns verkligen som något inte är helt rätt.

Permalänk

När jag prata med komplett sa han att antingen är det kylaren eller prollen.
Han sa även att han kunde skicka en ny kylare som jag kunde prova eller skicka in hela datorn.
Jag sa att är d inte kylaren så måste jag skicka in den i allafall. Så valde att skicka in hela på engång.
Istället för att mecka och sen kanske inse att det inte va kylaren. Men jag vill tacka er alla för svaren.
Kan åter komma med resultatet om 1 vecka ungefär om ni vill.

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Jag har et MSI kort. Och game mod är inte aktiverat.
Men nu när jag kollar på dator ser det ut som dom har satt fläkten till prollen där fram på chassit istället där bak. Är d inte meningen att fläkten ska trycka ut all varm luft.
Jag får skicka tillbaka datorn. För denna gången byggde jag den inte själv. Så får kompett fixa den.

Vet inte vad du har för kylare och vad som borde vara normalt.

Att ha kylaren där fram däremot är bra och definitivt bra för processortemperaturen.
Genom att ha den där fram drar den in rumstempererad luft i kylaren vilket kyler bättre och sedan släpper den iofs ut lite varmare luft i lådan vilket är sämre för grafikkortet och möjligen VRM men det är inte många graders skillnad och du bör ha chassifläktar som löser det.

Har du istället processorkylaren i toppen på lådan så den tar luft som finns i lådan som är uppvärmd av bl.a. grafikkortet så går det in varmare luft i kylaren vilket gör att den kyler sämre och du får då högre temperatur på processorn, dock med marginellt lägre temperatur i lådan eftersom processorn aldrig tillför värme där.

@Elghinnarisa: Ok här är en bild. Ser detta ok ut för er.http://i1087.photobucket.com/albums/j477/megagreenskin/20171106_193638_zpsvyfm79ej.jpg
Det är med Prime 95 igång.

Eftersom det står 4.7 GHz på alla kärnorna så undrar jag lite om det kanske är så att motsvarande MCE är på och att den turboboostar till 4.7 även när alla kärnor används. D.v.s. är överklockad.

Skrivet av RasmusC:

Om jag inte ser fel så är det endast två fläktar i hela chassit inklusive den som är till radiatorn. Stämmer det? Sjukt underdimensionerat i så fall. Jag tror på bättre luftflöde med fler fläktar så är du nog hemma, eller är temperaturerna sådär höga direkt efter att du startat datorn (kallstart)?

Verkar ju vara två som kommer med lådan så med cpukylarens borde det ju bli tre? Det är ju inte så mycket och grafikkortet blir ju svalare med mer luft men nu var det ju processorn det var tal om.

Skrivet av anbe1971:

@Megagreenskin:
Hej, Kolla även så att H60L suger in luft i lådan och trycker den genom radiatorn.
Det står att corsair rekommenderar detta. Jag höll på med en H80 i går på grabbens dator i72600k och jag monterade först in fläkten att blåsa ut men då hade jag för hög temp. Ändrade och fick ca 25 grader mindre temp.

Jag har även en i8700k med en luftkylare som jag är grymt nöjd med en Noctua NH-D15.
Det är den bästa kylaren jag haft. Skall kolla i morgon vad jag får för tempraturer.
Min 8700k & Asus ROG Maximus X ligger också på för hög Vcore standard. Går att få ner en hel del.
/ Anders

Vilket beror på att kylaren efteråt fick rumstempererad luft istället för lådluften att jobba med.

@RasmusC: Jag stänge av Game mode. För då synkar dom upp till 4.8ghz
Jag får kolla i morgon innan jobbet. Återkommer med svar i morgon.

PS: Kunde inte hålla mig till i morgon. Så stängde av Intel turbo boost i bios. Och alla core va på 3.7ghz max.
Körde prime 95 och kom max upp i 70c.

Fast rätt mängd boost skall du ju kunna köra. Dock är ju all core turbon på 4.3 GHz tror jag inte på 4.7 GHz.

Eftersom någon annan menade om det var dåligt tryck på processorn om jag förstår saken rätt så kanske det är det då, annars skulle jag gissa att problemet har att göra med de 4.7 GHz som har uppnåtts på alla sex kärnorna på screenshoten, förutsatt att det var alla samtidigt.

Jag vet inte hur bra kylaren är men den kanske klarar av processorn bra utan överklockning men mindre bra med, det finns ju större radiatorer med större yta och fler fläktar som rimligtvis kyler bättre i de sammanhangen.

Permalänk
Skrivet av JohanH79:

Vet inte vad du har för kylare och vad som borde vara normalt.

Att ha kylaren där fram däremot är bra och definitivt bra för processortemperaturen.
Genom att ha den där fram drar den in rumstempererad luft i kylaren vilket kyler bättre och sedan släpper den iofs ut lite varmare luft i lådan vilket är sämre för grafikkortet och möjligen VRM men det är inte många graders skillnad och du bör ha chassifläktar som löser det.

Har du istället processorkylaren i toppen på lådan så den tar luft som finns i lådan som är uppvärmd av bl.a. grafikkortet så går det in varmare luft i kylaren vilket gör att den kyler sämre och du får då högre temperatur på processorn, dock med marginellt lägre temperatur i lådan eftersom processorn aldrig tillför värme där.Eftersom det står 4.7 GHz på alla kärnorna så undrar jag lite om det kanske är så att motsvarande MCE är på och att den turboboostar till 4.7 även när alla kärnor används. D.v.s. är överklockad.
Verkar ju vara två som kommer med lådan så med cpukylarens borde det ju bli tre? Det är ju inte så mycket och grafikkortet blir ju svalare med mer luft men nu var det ju processorn det var tal om.

Vilket beror på att kylaren efteråt fick rumstempererad luft istället för lådluften att jobba med.
Fast rätt mängd boost skall du ju kunna köra. Dock är ju all core turbon på 4.3 GHz tror jag inte på 4.7 GHz.

Eftersom någon annan menade om det var dåligt tryck på processorn om jag förstår saken rätt så kanske det är det då, annars skulle jag gissa att problemet har att göra med de 4.7 GHz som har uppnåtts på alla sex kärnorna på screenshoten, förutsatt att det var alla samtidigt.

Jag vet inte hur bra kylaren är men den kanske klarar av processorn bra utan överklockning men mindre bra med, det finns ju större radiatorer med större yta och fler fläktar som rimligtvis kyler bättre i de sammanhangen.

Den bilden visar att prollen kör i 4.3ghz. Men har varit uppe i 4.7ghz i någon millesekund. Men att den ligger på 4.3ghz på alla cores i 100% load.
Och det är innan XMPär aktiverad. När XMP är aktiverad så går prollen upp i 100c. Dator är in skickad. Så får se om dom löser det. Annars får jag bygga själv. Som jag helst skulle slippa.

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Den bilden visar att prollen kör i 4.3ghz. Men har varit uppe i 4.7ghz i någon millesekund. Men att den ligger på 4.3ghz på alla cores i 100% load.
Och det är innan XMPär aktiverad.

Jag har inte påstått att den visar 4.7 GHz på alla kärnor vare sig i ögonblicket den togs eller att det skulle ha skett vid någon tidpunkt alls, jag skulle dock heller inte påstå att den med säkerhet bara visar att den har hänt för bara en kärna liksom jag heller inte skulle påstå att det bara har skett i en millisekund.

Jag säger till skillnad från dig inte hur det okända faktiskt har varit för det vet jag inte.
Jag öppnar för möjligheten just eftersom vi inte vet.

Permalänk

Ja jag får väll svar på detta nästa vecka. Kommer va intressant och se vad som orsakat detta. Han jag prata med på komplett sa att det kan va en defekt prolle. Time will tell
För stängde av MCE eller ja intel turboboost tror jag MSI har på sina moderkort. Då gick alla i 3.7ghz och tempen va Max 70c.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör min 8700K med en autoclock funktion via bios på mitt MSI Gaming M5 mobo som klockar till 4.8 ghz, Jag har inte kört några stress tester eller dylikt men efter många timmar Escape from Tarkov, BF1 eller Wildlands så går min cpu upp i högst 65 grader på en kärna, Vilket jag tycker är helt overkligt. Sen har jag 3x120 fläktar i push och 3x120 i pull varav 2 är på h100i radiator med pump.

Permalänk
Medlem

Testa kolla i cpu inställningar om du har LLC eller AC/DC på auto, hade dessa problem när jag hade dom på. Själv satte jag LLC på 5 och acdc på 0.01 och då gick jag från 90+ grader till stabila 65-75 i stresstest/spelande. Sen kan du kika på vcore resultat. Min nådde 1.45 vilket gjorde den sinnessjukt varm. Satte på adaptive 1.2 med 4.7 ghz

Sen kan du kolla så att din pump ligger på 100% hela tiden vilket jag såg någonstans att den borde göra

Permalänk
Medlem

@Nerxan: MCE på eller av?

Permalänk
Medlem

@Ph4st: MCE av, xmp på tror jag.

Permalänk
Medlem

@Nerxan

Men om du överklockar manuellt med en multiplier på 4,7, går du alla kärnor upp i 4,7 ghz eller endast 1 och frekvensen sänks ju fler kärnor som används ( som om du kör cpun i stock ) ?

Om nu alla kärnor synkar i 4,7 ghz är det väl lika bra som MCE påslaget fast med lägre temps pga lägre volt?

Permalänk
Medlem

Till alla er som snackar om 4.7 eller 4.3 core, det spelar absolut ingen roll alls. Så länge inte TS har överklockat processorn och krämat i extra spänning så ska den aldrig någonsin hamna i närheten av dessa temperaturer, oavsett load och multiplier.

Felet är till 95% monteringen av kylaren eller att den mot förmodan är trasig.
5% att CPU'n har vansinnigt dålig kontakt mellan IHS och CPU, men det borde inte bli såhär dåliga temperaturer om den har gått igenom någon slags kvalitéstest.
Finns inget annat som kan vara orsaken till problemet.

Jag hade själv den sämst limmade processorn jag stött på, på stock gick min 3770k upp i 86*C i prime95, 59*C efter delid. Så inte ens med en så uselt limmad prolle var jag närheten av 95*C.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Har packat ner datorn. Så får ringa komplett i morgon och se till att skicka tillbaka den. Känns så jäkla typiskt att det händer mig. Varje gång jag köper nått från komplett så får jag en pungspark FEELSBADMAN=(

Tycker inte att du ska skylla på komplett. Det är nog snarare inställningarna på BIOS samt egenskaperna hos prollen som gör att det blir sådär.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Nej jag skyller inte på Komplett. Dock så har jag fått måndags X av dom flertal gånger. ( Men det kan dom inte veta att det är )
Dom sa att dom kommer fixa problemet och sen ge kompensation. Får se dock när dom får in datorn. Det är juh postnord det handlar om=/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Tycker inte att du ska skylla på komplett. Det är nog snarare inställningarna på BIOS samt egenskaperna hos prollen som gör att det blir sådär.

Well, Komplett har byggt ihop datorn och gjort inställningarna i BIOS, vad jag förstår. Skulle det sen visa sig att det beror på defekta komponenter är det ju en annan femma.

Permalänk
Jubileumsmästare

Hur gick det med datorn? Har själv byggt ihop en 8700k som går väldigt varm, så vore intressant att höra vad de kom fram till.

Permalänk

@Fahrbot. Jag gjode ett återköp=/
Skulle ta 1 vecka men dom va inte klara med den efter 3 veckor. Dom böt ut allt i hela datorn.
Jag sa till dom att kolla CPUn. Men det sket dom i verka det som. Dom sa- "det har vi gjort".
Sen den 3 veckan då sa dom "vi måste byta ut CPUn, den är dålig" Och då hade dom redan sagt att dom hade kollat den.

Måndags exemplar köper jag att man kan få. Men att hela datorn är ett måndag exemplar. Hur den ens klara deras kontroll innan dom skickar den. Det är en fråga jag undrar,
så vet inte vad som va felet.

Så beställde en ny från Webhallen typ samma saker men 3000 billigare. Fick dock dåliga Ram från dom=/
Men dom fixa det fort, så kan inte säga nått annat en bra om Webhallen.

Visa signatur

Permalänk
Jubileumsmästare

Tack för återkopplingen.

Om någon annan hittar tråden så kan jag meddela att mitt problem berodde på för hög VCORE. Har ett ASUS moderkort och med standardinställningarna kunde VCORE gå upp till 1.4V när CPU'n efterfrågade det.

Så det jag gjorde var att sätta VCORE till manual på 1.2V så var problemet ur världen.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som dig, fast med 6700K. Jag delid:a och bytta kylpasta samt undervoltade -0,075. Intels kylpasta under locket är notoriskt dåligt, och har varit så i flera år. Verkar som de inte bryr sig dock.