Permalänk
Medlem

Köra iMovie på PC

Då jag är med å driver en liten youtubekanal, så försöker jag hitta ett enkelt, men kraftfullt redigeringsprogram för mina små klipp.
Just nu kör jag VideoPad, vilket funkar ok....men saknar ändå en del funktioner som min kanalkollega har i iMovie på sin mac.

Fick tips om att installera MacOS i en virtuell maskin i VMware, vilket jag gjort. Funkar fint...men när jag skall installera iMovie, så säger den bara att jag inte har ett kompatibelt grafikkort...å sen kommer jag inte längre.

Vafasen....sitter på en laptop med ett 960m med 4gb minne...har mac så mycket värre kort än så i sina burkar!? Eller är det nått annat som felar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Då jag är med å driver en liten youtubekanal, så försöker jag hitta ett enkelt, men kraftfullt redigeringsprogram för mina små klipp.
Just nu kör jag VideoPad, vilket funkar ok....men saknar ändå en del funktioner som min kanalkollega har i iMovie på sin mac.

Fick tips om att installera MacOS i en virtuell maskin i VMware, vilket jag gjort. Funkar fint...men när jag skall installera iMovie, så säger den bara att jag inte har ett kompatibelt grafikkort...å sen kommer jag inte längre.

Vafasen....sitter på en laptop med ett 960m med 4gb minne...har mac så mycket värre kort än så i sina burkar!? Eller är det nått annat som felar här?

En virtuell maskin får nästan alltid en virtuell hårdvara för den fysiska hårdvaran som sitter i maskinen. Detta gäller precis allt så som hårddisk, nätverk, ljud, etc. Det går att tillåta GPU Passthrough vilket gör att guestOS får tillgång till GPUn rakt av utan någon mellanhand från masterOS. Jag kan däremot för lite om det för att veta hur man gör detta i detalj eller om det ens går att göra i dagsläget. När jag meckade med VMware så fanns det flera olika produkter också. Det kanske bara gäller premium/enterprise-grejer nuförtiden(?) Det sätter även krav på att VMware har stöd för att tillåta GPU Passthrough för just ditt grafikkort.

Detta kanske är en nyttig källa:
http://www.dell.com/support/article/se/sv/sebsdt1/sln288103/h...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Kör Davinci Resolve på Windows. Det är gratis och överlägsen än iMovie. Jag kan fortfarande inte förstå hur det kan vara gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aan1:

Kör Davinci Resolve på Windows. Det är gratis och överlägsen än iMovie. Jag kan fortfarande inte förstå hur det kan vara gratis.

Har DR möjlighet att lägga in "bild-i-bild" funktion? En funktion jag verkligen saknar i VideoPad som jag använder idag

Saknar även möjligheter att skapa effekter och intron. Finns dessa möjligheter i DR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Har DR möjlighet att lägga in "bild-i-bild" funktion? En funktion jag verkligen saknar i VideoPad som jag använder idag

Saknar även möjligheter att skapa effekter och intron. Finns dessa möjligheter i DR?

Det är ett kraftfullt program. bild-i-bild går att göra. Angående intron/effekter är det ju väldigt specifikt beroende på vad du är ute efter. Ladda ner och testa om det fyller dina behov, det är helt gratis som sagt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Vad jag hittar på google, ska det inte vara några problem med picture-in-picture.
Hur som, dra ned och kolla, det är gratis så man förlorar inget på att pröva.

När det gäller effekter och intron beror det på hur du menar och hur du vill göra. Alla göra ju sådant på olika sätt. Vissa gör det i andra program, som passar bättre för att skapa vissa effekter och importerar till något annat för att slutföra. T.ex skapa något fancy i Blender (effekt/del av intro) och blanda vidare med andra saker i något video redigerings program.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Datate78:

Det finns garanterat i resolve. Lite osäker på exakt hur man gör, men troligen bara transform på separat klipp eller videokanal/track.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har tankat hem det och skall se om det passar mig bättre än det jag använder idag. Är ju alltid ett övergångssteg att kliva över då man byter redigeringsverktyg, men skall se vad det har att komma med!

Tack för alla tips och inlägg!