Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort?

Hej!
Tänkte byta grabbens grafikkort, dom här delarna sitter i nu.
MSI Radeon 7770
Ballistix BallistixSport 4x4GB 1600MHz
AMD FX-Series FX-6300 3,5GHz
Gigabyte GA-970A-DS3P
FSP Group Aurum CM 550W
Funderar på något Radeon RX 580 eller GeForce 1060 alt ett 1070 om man hittar på rea (max 4000kr).
Han spelar Gta 5, Overwatch, PubG och CS Go mm.
Har tänkt att köpa ny skärm med Sync o eftersom FreeSync verkar billigare så lutar det åt Radeon.
Vet att det är svårt att svara på, men tacksam för era synpunkter.
Roger

Permalänk
Medlem

@Touring: Jag anar att processorn kommer flaska om du byter till ett av dom korten. Min 4670k flaskade medmitt gtx 1070. Vad ligger han på för fps nu i spel?

Permalänk
Medlem

Hej!
Han är inte hemma så jag kan inte fråga.
Vet bara att vi får ställa ner grafiken på minimum för att spelen ska starta.
Något annat billigare kort som processorn klarar av?
Roger

Permalänk
Medlem

vega 56 finns för 4400kr, knäpper 1070 på fingrarna men drar mera ström och låter mera (referenskort)
https://www.komplett.se/product/950004/datorutrustning/pc-kom...

EDIT: din CPU kommer flaska hårt bara så du vet

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axel95:

@Touring: Jag anar att processorn kommer flaska om du byter till ett av dom korten. Min 4670k flaskade medmitt gtx 1070. Vad ligger han på för fps nu i spel?

I vilka scenario flaskade din oklockade 4670k ett GTX1070? Svårt att tro detta Om du nu inte vill ha 244FPS i 1080P

Ordet flaskhals är otroligt överdrivet numera..nästan som vRAM var förr i tiden..då alla grafikkort skulle ha 8GB minst för att ens kunna starta..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Jag har också en 4670k dock klockad nu, och funderade på ett gtx 1070, så jag sprang över det här excelarket ang. bottlenecking. <Tog bort länk till excelarket för jag börjar misstänka skadlig kod där i, min dator ballade ur lite precis och Avast gick i taket>

Visa signatur

7800X3D, 4080 Super, Asus B650-Plus Wifi, Kingstong 32GB 5200Mhz DDR5, Hyte Y60, RM850e ATX 3.0

Permalänk
Medlem

@Touring:

Om du kan få tag i ettt RX580/570 så är det bra.

Dock är din grabbs CPU väl ålderstigen, nästan till den grad att det inte är lönt att bara köpa grafikkort. Jag hade kollat på ett billigt paket med ett Ryzen 3 parat med ett OK B350-moderkort också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dvdson:

@VadSaDu: Jag har också en 4670k dock klockad nu, och funderade på ett gtx 1070, så jag sprang över det här excelarket ang. bottlenecking. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1EQOWVLxk0DOFXKfzCmz9l...

Är de oklockade eller klockade?

För min 4690k i 4700MHZ får ungefärliga likadana prestandasiffror i single core performance som en 8700K i Geek bench.

Glöm inte bort att I5 7600k är fortfarande en av de bästa processorerna till att spela med, och en 4690K är väl 10% segare i samma frekvenser..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

https://www.komplett.se/product/927074/demovaror/datorutrustn... Demovara men betydligt billigare än en 1070 eller vega56 just nu och så kanske en CPU uppgradering för resten av pengarna.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tanken är att resten ska uppgraderas, men inte just nu.
Om man köper ett 1060 vad krävs det för processor tex för att nyttja det?
Kollade processor, men stod att det inte skulle löna sig med tanke på priset jämfört med skillnaden i prestanda?
Annars måste jag byta moderkort oxå?
Ej överklockat idag.

Permalänk
Avstängd

Jag säger inte att flaskhalsar inte existerar, det jag menar är att problemet har blivit enorm överdimensionerat i datorvärlden..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Touring:

Kollade processor, men stod att det inte skulle löna sig med tanke på priset jämfört med skillnaden i prestanda?
Ej överklockat idag.

Enligt Sweclockers så behöver du minst en processor ur I9-serien
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4454606

Men i verkliga världen allt från en I5'a till en Ryzen 3 och uppåt. Beror vad du har för krav, 1080P@60FPS/Ultra? Då klarar du dig bra på en i5 eller Ryzen 1500.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Flaskade i BF1 och BF4 Nådde inte knappt upp till 60fps ens med låga inställningnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Touring:

Om du tänkt uppgradera resten inom en inte alltför avlägsen framtid så bör du så klart köpa ett grafikkort som är lagomt för den framtida datorn, och strunta i om det är "overkill" för den nuvarande datorn. Så ett 1060 eller bättre är absolut vad du bör satsa på om målet är att kunna spela de mer krävande spelen med bra inställningar.

När det gäller vilken processor som krävs så beror det väldigt mycket på vad man spelar. Vissa spel är mer processorkrävande än andra, och det går oftast att dra upp grafikinställningarna för att använda grafikkortets kapacitet mer utan att öka belastningen på processorn.

Skrivet av Touring:

AM3-plattformen ni har nu är föråldrad, och om ni inte hittar t.ex. en begagnad FX-8350 nästan gratis så är det inte värt att lägga mer pengar på den. Så det är nytt moderkort, processor och minne som gäller vid en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Så om man vänder på frågan.
Vad är lönt att köpa med tanke på resten av hårdvaran?
Så att spelen startar utan "problem"

Permalänk
Avstängd

@Touring: Varken CPUn eller grafikkortet är utan problem. både är för gamla för att inte bli en bromskloss för något nytt.

Du kan alltid byta grafikkortet och testa om det blir bättre. men chansen är att CPUn kommer ge problem oavsett. Du kan alltid försöka hitta en mindre uppgradering för CPU en 8370 eller så, men även dem är på sista andetaget.

Rekommendationerna jag kan ge är att antingen Köpa Begagnade delar och uppgradera till en intel I7 av äldre modell, andra hands värdet på dem har stört dykt och dem är inte värda över 1500kr. dock så måste du ha minne och moderkort till dem. alternativ en I5 som nu inte borde dyrare än 1000kr.

Du kanske bör tänka över hur mycket du är redo att investera för en mer problem fri vardag.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Touring:

GTX 1050Ti eller RX 560.

Spelen kommer fungera hyfsat med lite lägre inställningar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Novdid:

@Touring:

GTX 1050Ti eller RX 560.

Spelen kommer fungera hyfsat med lite lägre inställningar.

Detta är ett två bra kort som kommer passa resten av datorn bra. Det är en rätt klen processor han har men dessa två korten kommer göra bra nytta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!!