Uppgradera till Klipsch RF-82 II + Yamaha R-N602 vad tror ni är det en bra combo?

Permalänk

Uppgradera till Klipsch RF-82 II + Yamaha R-N602 vad tror ni är det en bra combo?

Klipsch RF-82 II https://www.komplett.se/product/771588/tv-ljud-bild/hogtalare...

Säljs ut för halva priset och blir sugen, då folk skriver att dom har en bra diskant.

Just nu har jag Yamaha R-N301 + Dynavoice Magic F-6 EX och är rätt nöjd med ljudet, kollar mycket på film och lyssnar mycket på musik också. Tror ni det kommer bli en stor uppgradering "ljusmässigt" för mig? Har inte tid att åka lyssna på dom tyvärr.

Tror ni min R-N301 kan driva Klipschen bra? Eller behövs det den kraftigare Yamaha R-N602?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Hur kan N602 vara starkare när total ut effekten är lägre än N301? Klipsch högtalare brukar vara lättdrivna, så N301 ska inte vara några problem.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Hur kan N602 vara starkare när total ut effekten är lägre än N301? Klipsch högtalare brukar vara lättdrivna, så N301 ska inte vara några problem.

Okey tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RF-82 II har fått bra omdöme vid ordinarie pris... så vid kompletts kampanj blir det en no brainer.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Men tror ni att det är en oerhörd skillnad mot Dynavoice Magic F-6 EX?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Men tror ni att det är en oerhörd skillnad mot Dynavoice Magic F-6 EX?

Ja, RF-82 II är ett bra steg upp. Dynavoice Magic-serien är helt ok allround-instegshögtalare utan stora svagheter men inget som står sig bra på något sätt mot mycket dyrare modeller.

Klipsch är dock lite speciella i ljudet så provlyssna helst först om du har möjlighet med din egen musik. Vissa upplever diskanten som påträngande.n Där de är som bäst är då man eftersträvar möjlighet att återge stor dynamik, som vid filmljud och vid viss bra mastrad musik.

Avvakta med byte av receiver. Klipsch är ganska lättdrivna (och har en skyhög känslighet så var försiktig med volymkontrollen) och ett sånt litet uppbyte av receiver gör ingen skillnad värd kostnaden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av mudde:

Ja, RF-82 II är ett bra steg upp. Dynavoice Magic-serien är helt ok allround-instegshögtalare utan stora svagheter men inget som står sig bra på något sätt mot mycket dyrare modeller.

Klipsch är dock lite speciella i ljudet så provlyssna helst först om du har möjlighet med din egen musik. Vissa upplever diskanten som påträngande.n Där de är som bäst är då man eftersträvar möjlighet att återge stor dynamik, som vid filmljud och vid viss bra mastrad musik.

Avvakta med byte av receiver. Klipsch är ganska lättdrivna (och har en skyhög känslighet så var försiktig med volymkontrollen) och ett sånt litet uppbyte av receiver gör ingen skillnad värd kostnaden.

Jag är ute efter just Dynamik, kollar massor på film, har hört att det är sjukt bra "surroundljud" i dessa fast man bara kör 2.1 system.

Har tyvärr ingen möjlighet att provlyssna dom..

Dom kräver lång inspelning också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gick från ett komplett dynavoice system till detta klipsch rf-28 system: https://www.brl.se/sv/artiklar/klipsch-reference-hogtalarpake...

Allt är smak och tycke men jag kollar mycket film och lyssnar rätt mycket på musik, och i mina öron så låter det ljusår mycket bättre än dynavoice. Fylligt ljud men som du säkert läst på andra forum så kan man uppleva lite skrikig diskant men inget jag stör mig på. Väldigt detaljrikt ljud med fyllig bas.
Jag kör på en Sony 1060 receiver

Finns otroligt många system så det bästa är ju att provlyssna i ljudrum ifall du har möjlighet. Du kommer inte ångra dig vid ett köp av RF-82.

Permalänk

Okey la en beställning nu, tveksam att jag skulle bli missnöjd till det priset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir du inte

Permalänk

Jag är inte direkt insatt på förstärkare men vad är det för skillnad på Yamaha R-N301 och R-N602?

Vilken 2 kanalers förstärkare skulle ni rekommendera till Klipsch RF-82 II?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drar iväg en rejäl chansning... Är det någon som vet hur dessa står mot NHT 2.5?

NHT 2.5 är ganska gamla så det är nästintill omöjligt att hitta någon info om dom. Lite information finns om NHT 2.5i, men det verkar skilja en del mellan de olika modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Helt olika och vad jag anser mycket bättre än CV. CV är "party-högtalare" som satsar på mycket midbas för det där trycket i bröstet och egentligen inte mycket annat.

Jag är ute efter just Dynamik, kollar massor på film, har hört att det är sjukt bra "surroundljud" i dessa fast man bara kör 2.1 system.

Har tyvärr ingen möjlighet att provlyssna dom..

Dom kräver lång inspelning också?

Tror inte de ger så mycket "surroundkänsla" i traditionell mening men bra stereoljud ger mycket inlevelse och räcker väldigt långt för film.
Många övervärderar just "surround" och fyller vardagsrummet med medelmåttiga högtalare där samma pengar lagda på ett par bättre högtalare i stereo hade gett mer för filminlevelsen. En full surrounduppsättning av bra högtalare i ett akustiskt bra rum är dock ytterligare ett steg upp...

Jag är inte direkt insatt på förstärkare men vad är det för skillnad på Yamaha R-N301 och R-N602?

Vilken 2 kanalers förstärkare skulle ni rekommendera till Klipsch RF-82 II?

Skillnaden är att 602 har fler anslutningar (inkl bl.a. sub-out för att kunna använda subwoofer som saknar högnivåingång) och gissningsvis lite bättre andra delar. Ljudskillnaden är troligtvis ganska liten mot din och garanterat inte värd kostnaden att uppgradera.

Kör med den du har. Tror den kan driva dom alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken, om dessa högtalare nu är så pass bra, hur kommer det sig att de då inte är slut till detta "fantastiska priset" ? Iom ett lager på 20+

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Drar iväg en rejäl chansning... Är det någon som vet hur dessa står mot NHT 2.5?

NHT 2.5 är ganska gamla så det är nästintill omöjligt att hitta någon info om dom. Lite information finns om NHT 2.5i, men det verkar skilja en del mellan de olika modellerna.

Skulle tro att det är en smaksak. Klipsch har diskanter som jag personligen inte tål så det mesta är bättre än klipsch

Permalänk
Medlem

Det är ett bra pris helt klart, men jämför man med amerikanska och europeiska priser på Klipsch så är Sverige väldigt dyra. Köpte själv den nyaste versionen RP-280F för 7500:- från england via Ebay och de ligger fortfarande där omkring beroende på växelkurserna.

Det är mycket ljud för pengarna och gillar man den typen av ljud så är de kanonbra. Men ljudet är inte för alla och jag tycker själv att det var främst till film som de lät riktigt bra. Musik blev jag ganska snabbt lyssningstrött. Det var som sagt med 280F som sägs ha en lite mjukare diskant med.

Har Komplett plockat bort deras fria retur? Annars är det ju bara att köpa och prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Är lite nyfiken, om dessa högtalare nu är så pass bra, hur kommer det sig att de då inte är slut till detta "fantastiska priset" ? Iom ett lager på 20+

Bara det är bra pris för dessa högtalare, betyder inte alla måste köpa det. Dessutom så rear Komplett Klipsch högtalare för 5000kr väldigt ofta. Tror minst över 10 gånger/år har jag sett dom gå ner till 5000kr.
Sen har dom rea också på andra Klipsch högtalare då och då. Om man vill bygga ut till full surround system senare, är det bara hålla utkik när Komplett kör rea på dom.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Tror att 5000 är ganska mycket pengar för folk, och går ju inte att provlyssna någonstans då enbart komplett säljer dom.

Jag köper grisen i säcken, så länge dom är bra till film kommer jag vara nöjd, lyssnar mest på musik med hörlurar anyway.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror att 5000 är ganska mycket pengar för folk, och går ju inte att provlyssna någonstans då enbart komplett säljer dom.

Jag köper grisen i säcken, så länge dom är bra till film kommer jag vara nöjd, lyssnar mest på musik med hörlurar anyway.

Jag var och lyssnade på ett par Klipsch på BRL så klart det går att lyssna på de. De komplett säljer är de gamla modellen, jag lyssnade på uppföljaren, magisk diskant enligt mig.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Bara det är bra pris för dessa högtalare, betyder inte alla måste köpa det. Dessutom så rear Komplett Klipsch högtalare för 5000kr väldigt ofta. Tror minst över 10 gånger/år har jag sett dom gå ner till 5000kr.
Sen har dom rea också på andra Klipsch högtalare då och då. Om man vill bygga ut till full surround system senare, är det bara hålla utkik när Komplett kör rea på dom.

Exakt, jag har också noterat att dessa och andra högtalarpaket från just Klipsch nästan alltid är med i några av deras större reor. Behöver ju inte brådska, dom kommer snart i mellandagarna igen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Exakt, jag har också noterat att dessa och andra högtalarpaket från just Klipsch nästan alltid är med i några av deras större reor. Behöver ju inte brådska, dom kommer snart i mellandagarna igen

Just den här modellen är nog det sista dom har tror jag, dom har slutat tillverkas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just den här modellen är det sista dom har tror jag, dom har slutat tillverkas.

Ah ok, synd att man inte är i behov av nya speakers nu då. Verkar ju vara tämligen prisvärda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Nu är dom uppe på 9.990:- igen, kommer igen på black friday och mellandagsrean då.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Sedan kom jag på en sak till, många vet helt enkelt inte att black friday hade tjuvstartat och missade således detta erbjudande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vet inte mycket om klipsch men jag gillar inte deras diskant som dock är en smaksak. Däremot har jag ägt några par NHT2,5i och dom va outstanding när dom kom & dom vann väldigt många tester på den tiden, nackdelen med dom att dom föredrar elektrisk musik i stället för akustisk musik men jag tycker än i dag att till rock & film är dom jävligt bra.
Mvh Anders

Visa signatur

Rubbe

Permalänk
Medlem

Sedan kom jag på en sak till, många vet helt enkelt inte att black friday hade tjuvstartat och missade således detta erbjudande.

Missade det själv nu lol, läste "black week" och antog erbjudandet skulle gälla hela veckan...

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Skrivet av XPerion:

Precis som Xperion säger så återkommer denna rea ofta på komplett och fanns också ofta på version 1 av samma högtalare förr. Andra intressenter har köpt på någon av dom reorna de senaste åren.
Ordinarie priset är högt jämfört med internationella priser medan rea-priset är riktigt bra (har aldrig sett dom billigare).

Just den här modellen är nog det sista dom har tror jag, dom har slutat tillverkas.

De reade ut mk1 regelbundet långt efter att den ersatts så tror nog denna rea återkommer, kanske redan på fredag

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par RF-82 II från komplett. Tänkte driva dom med mellanmodellen Yamaha R-N402D.

Synpunkter på detta eller blir det bra?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk

Till skillnad från en del här i tråden så älskar jag soundet i Klipsch. Jag har en 5.1-uppsättning av Klipsch (RF-63 som frontar), och tillsammans med min Marantz SR7011 låter det riktigt djupt och varmt.