Produktgenomgång av 2016 och 2017 års olika TV-apparater

Permalänk
Melding Plague

Produktgenomgång av 2016 och 2017 års olika TV-apparater

I den andra delen fortsätter Thomas att guida runt TV-apparater, denna gång med fokus på produkterna och de olika modellseriernas funktioner och kvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för all information Thomas. Det blir nog ingen ny TV just imorgon men iom att vi precis fick in fiber hemma så blir bytet till en 4k-TV mer och mer intressant.

OffTopic - den berömda Bästa pris satte nog nytt rekord:
"Bästa pris på Riddare Micke Och Hans Prickiga Häst" - undrar hur den kom fram till det

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Tycker att SWC kan börja testa TV/projektorer.
Och testa dom som bildskärmar.
Som det är nu är det extremt svårt att hitta icke sponsrade tester av nyare apparater.
Och framförallt tester som testar saker som tillverkarna inte vill, t.ex. latens.
Skippa "apparna" och allt annat trams, fokusera på bildteknik från ett datoranvändare perspektiv.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:
Precis, man vill veta hur bra den fungerar för spelande och desktop användande.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Sonys 43" XD80- TV har en VA panel, inte IPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

@Svensktiger:
Precis, man vill veta hur bra den fungerar för spelande och desktop användande.

Kom även på en till sak som retar gallfeber på en när man verkligen använder en TV.
Nämligen förmågan att spara inställningar separat per ingång.
Inte så självklart !

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide!

Vill bara inflika att Philips 8102 som ersätter 7601 har ett input lag på 35ms, vilket inte är superbra men för alla utom de mest inbitna online-gamers klarar sig ypperligt med det.

Permalänk
Medlem

Synd att dom skickar med fjärrkontroll som ser ut at ha ramlat ur tuggummiautomaten till en tv för 30k

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Philips bokstäver och siffror

Tjena!

För er som gillar Philips TV så hittade jag den här sidan som beskriver modellernas teckenkombinationer, (tyska):
https://toengel.net/philipsblog/2014/01/16/philips-2014-nderu...

Översatt till svenska:
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=sv&js=y&pre...

HTH

/Jesper

Permalänk
Medlem

Meeh - vilken är snyggast då? ; )

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Skäggig legend

Min B6 65" Oled fyller 1 år imorgon. Bästa tekniska grej jag köpt, eller den sämsta beroende på hur man ser det. Jag kan inte titta på film utan Oled, förstör filmen tycker jag - om det inte är tänt i rummet.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dosman:

Sonys 43" XD80- TV har en VA panel, inte IPS.

Alltid dessa undantag... Har du en själv, eller kommit i kontakt med en, så att det är bekräftat och inte baserat på utländska modeller etc?

Permalänk
Medlem

På Engelska, men jag snor Rtings rundown på LG's OLEDs för er i köpartankar.

B7- is the cheapest line. In the USA the B7P is a warehouse model, and the B7A is the more widely available variant. The B7P can play Dolby Atmos through its internal speakers, but the B7A can only passthrough Atmos. They have similar styling to the B6 of 2016, with a clear stand. The controls are below the front of the TV.
C7- has a different style with a lower profile metal stand. Similar to the B6P it can play Dolby Atmos through the TVs speakers. Due to the lower stand, the controls are behind the side of the TV.
E7- has a built-in soundbar with front facing speakers and a different design
G7- is available in a larger size (77"), has a different style and larger speakers
W7- is the 'wallpaper' model

The picture quality of all the models we've tested is in the same ballpark (they use the same panel), so the design and speakers are to differentiate. Most people are better off buying the cheapest model and then an external audio system for better sound. The last character of the model number usually shows regional variants (-7V is European, -7T is Australian, etc). Yes, the soundbar of the E7 does increase the thickness slightly. Between the 3 55" models we tested (B7A, C7P and E7P) the E7 is about 0.3" thicker due to the soundbar.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

@XHI: Funderar på att köpa en men hur är det med inbränning osv?

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Avstängd

Känns som om tillverkarna medvetet väljer krångliga namn utan betydelse för att det ska vara svårt att jämföra TV apparater.

Jag skulle vilja ha en dum-TV med Chromecast.
Alternativt en modult uppbyggd TV med något fack eller fästa för en utbytbar single-board computer (SBC), så att man kan uppgradera hårdvaran till en med snabbare processor och mer RAM utan att behöva byta ut hela TVn.

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Hej,
Ledsen att gnälla, men Samsungs toppmodeller heter MU7, MU8 och MU9. Inte KS som var förra årets.

Bra artikel annars, svårt med mellanklassdjungeln...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-4770k / Intel RTS2011LC | Asrock Z87E-ITX | KFA2 GTX 680 LTD OC V4 | 16GB G.Skill Ares CL9 1600MHz | Samsung 840 250GB SSD | 2 x 1TB HDD | Be Quiet! Pure Power L8 630W | Bitfenix Prodigy

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bld:

Hej,
Ledsen att gnälla, men Samsungs toppmodeller heter MU7, MU8 och MU9. Inte KS som var förra årets.

MU-serien är mellanklassmodell. Men jag såg först nu att det även fanns andra modeller än MU7. Det verkar dock vara samma apparat i olika utföranden, böjd etc. Så uppdaterar artikeln.

Q-serien är toppmodellerna.

Permalänk
Medlem

Är dolby vision redan dött eller knappt fött?
Jag är beredd på att shoppa lg bara för att ha dolby vision, det lilla jag sett var mycket bättre än hdr10.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Har länge sneglat på LG's OLED skärmar. Vill dock ha 65" men det kostar ju en hel del. Sen så har man ju hört att de får en viss "burn in"? Är lite rädd för det eftersom jag spelar PS4 och PC på TV. Någon som vet om de är så farligt med det?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Laxpudding levererar en utmärkt "artikel" igen, respekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alltid dessa undantag... Har du en själv, eller kommit i kontakt med en, så att det är bekräftat och inte baserat på utländska modeller etc?

Nej, endast baserat på Rtings test av den nordamerikanska modellen och en neogaf-tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Medlem

Varför skulle Ambilight vara fel för ögonen? Allt jag hittar på det online talar precis på motsatsen att det skulle vara bra för ögonen.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk

Intressant att läsa! Skulle även vilja ha ditt eller andras omdöme om uppdateringsfrekvensen. Vissa säger att ska man köpa en ny TV nu så ska man absolut ha minst 100 Hz. Bör man undvika TVs med endast 50 Hz eller spelar det mindre roll?

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem

En modell som jag tycker passar in i Sonys topmodeller segmentet är Z9D. Sony anser att det är fortfarande deras reference modell angående HDR på deras LCD TV modeller. FALD med mest dimming zoner, X1 Extreme Proccessorer som kommer få stöd för HDR, HLG, Dolby Vision. En bortglömd legend?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Varför skulle Ambilight vara fel för ögonen? Allt jag hittar på det online talar precis på motsatsen att det skulle vara bra för ögonen.

Håller med.
Och att ingen skärmtillverkare hoppat på och kör med LED list runt skärmen fattar jag inte.

Permalänk
Medlem

Input lag för en Samsung ks8000 75"
1080p @ 60Hz : 20.9 ms
1080p @ 60Hz @ 4:4:4 : 37.8 ms
4k @ 60Hz : 22.7 ms
4k @ 60Hz @ 4:4:4 : 37.4 ms
4k @ 60Hz + HDR : 21.1 ms
4k @ 60Hz @ 4:4:4 + 8 bit HDR : 37.6 ms

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaloW:

Varför skulle Ambilight vara fel för ögonen? Allt jag hittar på det online talar precis på motsatsen att det skulle vara bra för ögonen.

För starkt ljus? Jag har sänkt ljuset på min rätt rejält.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alltid dessa undantag... Har du en själv, eller kommit i kontakt med en, så att det är bekräftat och inte baserat på utländska modeller etc?

Det stämmer som han säger. XD80 har VA panel.
Sony 2016

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Är det i din åsikt värt 5kkr att kliva upp från LG 55B7 till Sony 55A1?

Jag har läst på in absurdum om dessa apparater så jag vet att de är bra på olika saker. Jag har länge tänkt mig att jag ska köpa Sonyn primärt för att den hanterar sämre källor bättre. Men det känns svårt att motivera den prisskillnad som nu är.

Permalänk
Inaktiv

Varje tv = ca 400 kronor i kemikalieskatt!

Undrar hur många kronor staten drar in på jippon som "black friday"?