Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4385368

@Komplett:
Höja priset, sedan sänka det igen för att kalla det rea? Fulspel.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

http://i68.tinypic.com/2ze9yed.jpg
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4385368

@Komplett:
Höja priset, sedan sänka det igen för att kalla det rea? Fulspel.

-500
+500
-500

Ord. pris 1.799:-
NU 1.299:-

Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

http://i68.tinypic.com/2ze9yed.jpg
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4385368

@Komplett:
Höja priset, sedan sänka det igen för att kalla det rea? Fulspel.

Tack, grabben var sugen på att köpa denna, nu blir det inget!

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet här om jag ska vara helt ärlig.

Den har kostat 1799:- i flera månader, fram till den 19/11, sen sänktes den med 500:- till 1299:- under en dag, och sen höjdes den igen till 1799:- under en dag, sen sänktes den till 1299:- igen.

Om något så känns det ju som att 1799:- *är* dess ordinariepris och att dom bara råkade lägga upp rabatten en dag för tidigt. Hade den haft sin första sänkning den 21/11 istället för den 19/11 så hade ingen brytt sig.

Skrivet av Casten83:

Tack, grabben var sugen på att köpa denna, nu blir det inget!

Så rabatten är viktigare än den faktiska kostnaden? Du var villig att betala 1299:- för den ända tills du fick reda på att den kostat 1299:- tidigare? OK then...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

Väldigt nöjd med leveransen av Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HU
https://www.komplett.se/product/859681/gaming/skarmar-tillbeh...

Köpte den igår kl 21.21 och den kom fram idag kl 14.29!
Någon på Komplett förtjänar en löneökning!

Deras robotar?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ser inte problemet här om jag ska vara helt ärlig.

Den har kostat 1799:- i flera månader, fram till den 19/11, sen sänktes den med 500:- till 1299:- under en dag, och sen höjdes den igen till 1799:- under en dag, sen sänktes den till 1299:- igen.

Om något så känns det ju som att 1799:- *är* dess ordinariepris och att dom bara råkade lägga upp rabatten en dag för tidigt. Hade den haft sin första sänkning den 21/11 istället för den 19/11 så hade ingen brytt sig.

Så rabatten är viktigare än den faktiska kostnaden? Du var villig att betala 1299:- för den ända tills du fick reda på att den kostat 1299:- tidigare? OK then...

Tror att @Casten83 var lite ironisk med sitt svar, men det får ju han eller hon svara på.

Det är ju min åsikt och där verkar konsumentverket hålla med.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Citat:

Det är inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Då är det ju inte ett ordinarie pris. Reapriserna ska vara väsentligt lägre än butikens normala pris på varorna och tjänsterna.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

http://i68.tinypic.com/2ze9yed.jpg
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4385368

@Komplett:
Höja priset, sedan sänka det igen för att kalla det rea? Fulspel.

Dom har black week på komplett. Den var på rea i söndags och nu är den på rea igen.

Permalänk
Medlem

@MinscS2:

Lite så ja

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabsv:

Dom har black week på komplett. Den var på rea i söndags och nu är den på rea igen.

Så kan det vara, tack för ett seriöst svar till skillnad från vissa av postarna ovanför.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det är ju min åsikt och där verkar konsumentverket hålla med.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Du menar att bara för att den var nedsatt i pris 2 dagar så borde 1299:- vara det nya ordinarie priset trots att den kostat 1799 sen augusti?

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller att det är schysst att man valt att ta bort den fria frakten.

Förstör köpglädjen rätt mycket när en butik ber en att betala en liten extra summa i porto när man håller på och ska beställa. Särskilt när det gäller dyrare varor och vid lite större summor. Då tycker man att det ska kunna ingå i priset.

@Bl4ckIce Gillar idén med rabattkoden!

Permalänk
Medlem

@Casten83: @FireFox: Kan tipsa om att Elgiganten har 32gb-varianten av samma/motsvarande Lenovo-surfplatta för 200kr extra imorgon på rean. Eftersom de har fraktfritt alternativ så blir det bara 150kr extra, om man inte vill ha något mer hos Komplett.

Permalänk
Komplett.se

Hej igen @Smetig,

Jag kikade lite närmare på konfigurationen av denna PC och det visar sig att oavsett om du väljer B250F eller H270F så är det billigare än att sätta ihop den själv + att du tar del utav 3 års inskicksgaranti vilket du inte får vid köp av enskilda komponenter.

Skulle du ha några fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Mvh
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr instämma i det som sagt tidigare i tråden gällande den bristande flexibiliteten vid order.
Har alltid haft bra erfarenhet av Komplett tidigare. Men när jag beställde ett grafikkort på Singels Day med 1000kr rabbatt fanns det ett preliminärt leveransdatum som bara var ett par dagar framåt. Nu har det datumet flyttats fram för tredje gången. Jag skulle fått ett kort skickat till mig idag men igår kväll flyttades datumet fram till i december. Och enligt kundtjänst är inte det datumet heller garanterat.

Börjar tröttna lite på förseningen och kontaktade då kundtjänsten för att byta mot en annan produkt för ungefär samma summa. Det kunde dom inte göra sa dom eftersom jag beställt på faktura. Jag är i så fall tvungen att avbeställa ordern men kommer då att bli av med rabattkoden på 1000kr.
Har faktiskt lite svårt att se varför det skall vara så svårt att manuellt dra av 1000kr på en ny order om jag lägger in ordern medans jag pratar med kundtjänst. Detta görs på ett klick i vilket affärssystem som helst. Testade både med Kundtjänsten via chat och via telefon och fick samma svar. Även när jag nämnde att jag troligtvis kommer att avbeställa ordern.

Kundtjänsten resonerar därmed att det är bättre att bli av med hela min order och därmed den intäkten hellre än att låta mig beställa något annat och få samma rabatt igen. Vilket låter helt galet rent affärsmässigt.

Permalänk

Undrar vad exakt detta betyder: "Erbjudandet gäller t.o.m. 24 november eller så länge lagret räcker!" gäller då även erbjudandet hela 24e fredag också? eller tar det slut idag 23e 24.59 idag?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej igen @Smetig,

Jag kikade lite närmare på konfigurationen av denna PC och det visar sig att oavsett om du väljer B250F eller H270F så är det billigare än att sätta ihop den själv + att du tar del utav 3 års inskicksgaranti vilket du inte får vid köp av enskilda komponenter.

Skulle du ha några fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Mvh
Komplett.se

@Komplett
Frågan var inte hurvida baspaketet är prisvärt eller ej, Frågan var VARFÖR är det ett så pass högt prispåslag om jag väljer att byta ut någon komponent? för varje komponent jag byter ut så ökar det mellan 400-600kr i pris UTÖVER den faktiska mellanskillnaden. (Baserat på era egna priser)

Så med det sagt om jag väljer ett paket med EXAKT samma komponenter fast med ett windows 10 professional istället för Home.. utifrån Kompletts egna priser på hemsidan. hamnar jag 300sek under erat paketpris (Som redan är prissänkt 2500sek)

Som grädden på moset kan du vänligen nämna EN produkt som INTE redan har minst 3års fabriksgaranti? Men vafan sälja garanti på någonting som redan har garanti är ju en jävla affärsidé om du frågar mig

G- Svenska
Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Medlem

@Adde81: Sitter i samma sits enda skillnaden var att jag betalat med kort. Lite småsurt att se leveransdatumet ändras hela tiden. Så nu kommer det stå en ny burk här hemma i början av nästa vecka utan grafikkort.
Var i kontakt med deras chatt men fick bara till svar att det kanske kommer, vilket känns sådär.
Förstår att dom som sitter och svarar inte kan garantera nått, men tycker att om man kör en drive som Singels day borde man i alla fall säkerställa att kunderna har sina produkter inom två veckor.

Permalänk
Medlem

Dyr frakt. 29 kr som mest är rimligt. Till och med Dustin har förbättrat sig medan ni, Komplett, gått från mycket bra till dåligt.

Permalänk
Medlem

Inga 2066 prollar på rea, får hoppas på det imorgon men Intel har väl aldrig black friday?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

-500
+500
-500

Ord. pris 1.799:-
NU 1.299:-

Vad är problemet?

Problemet är rent juridiskt att det är olagligt att höja priset just innan man sänker det. Om man höjer priset kort innan med typ 300:- och kör 500:- i rabatt från detta så är det inte rabatt på ursprungspriset som man påstår. Ursprungspriset är det man hade innan man höjde det med 300:-.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet är rent juridiskt att det är olagligt att höja priset just innan man sänker det.

Stämmer om dom höjt priset över 1799:- som varit ordinarie pris ganska länge.
Nu har dom haft en drive under hela veckan där dom sänkte tillfälligt under 1 dag för att sedan återgå till ordinarie pris och sedan sänka igen under Black Friday.
Detta förfarande är helt OK eftersom dom aldrig höjt priset över ordinarie, att sänka priset under 1 dag gör inte det till ett nytt ordinarie pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Undrar vad exakt detta betyder: "Erbjudandet gäller t.o.m. 24 november eller så länge lagret räcker!" gäller då även erbjudandet hela 24e fredag också? eller tar det slut idag 23e 24.59 idag?

"Erbjudandet gäller t.o.m. 24 november eller så länge lagret räcker!"

t.o.m = till och med, 24 november. Det vill säga hela fredagen. Om den nu inte tar slut innan 23.59 på fredagen

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Smetig:

@Komplett
Frågan var inte hurvida baspaketet är prisvärt eller ej, Frågan var VARFÖR är det ett så pass högt prispåslag om jag väljer att byta ut någon komponent? för varje komponent jag byter ut så ökar det mellan 400-600kr i pris UTÖVER den faktiska mellanskillnaden. (Baserat på era egna priser)

Så med det sagt om jag väljer ett paket med EXAKT samma komponenter fast med ett windows 10 professional istället för Home.. utifrån Kompletts egna priser på hemsidan. hamnar jag 300sek under erat paketpris (Som redan är prissänkt 2500sek)

Som grädden på moset kan du vänligen nämna EN produkt som INTE redan har minst 3års fabriksgaranti? Men vafan sälja garanti på någonting som redan har garanti är ju en jävla affärsidé om du frågar mig

@Smetig
Gällande din fråga kring varför prispåslaget skiljer sig från den faktiskta mellanskillnaden på enskilda komponenter är för att prissättningen är baserat på datorn och nödvändigtvis komponenterna. Min kollega har tidigare förklarat att detta kan innebära att prisskillnaden mellan enskilda artiklar kan bli högre, speciellt nu när standard konfigurationen du kikar på redan har ett nedsatt pris.

Jag tror du misstolkar min tidigare text gällande inskicksgarantin om 3 år och den faktiskta fabriksgarantin, du har vid köp av Komplett PCs möjligheten att skicka in hela din PC utan att behöva göra någon vidare demontering/felsökning av komponenter själv.

Hör gärna av dig till vår kundtjänst om du har några vidare frågor så hjälper dem dig vidare.

Tack så mycket!

Mvh
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Hade en förberedd kundvagn på komplett sedan innan med datordelar för cirka 30k, nere i 29200 under black friday. Mycket billigare under singles day, skulle behöva en rabattkod på 20% för att trycka på köp just nu.

Permalänk
Medlem

Vad hände med Samsung EVO 960 500GB M.2 för 1999 kr? Produkten har försvunnit spårlöst från eran hemsida.

Permalänk
Medlem

När skickas varorna som är beställda idag? Beställde mitt 03 inatt och står fortfarande att orden behandlas

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

När skickas varorna som är beställda idag? Beställde mitt 03 inatt och står fortfarande att orden behandlas

Antagligen så snabbt dom hinner?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vad för extra avgifter/ränta kommer med "köp nu - Betala sen"?

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem

Kör inte Komplett på fri frakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

När skickas varorna som är beställda idag? Beställde mitt 03 inatt och står fortfarande att orden behandlas

Komplett är en av få aktörer som faktiskt skickar gods under helgen så förhoppningsvis har du ditt paket redan på måndag. Jag blev väldigt förvånad när jag gjorde en beställning under singles day-kampanjen (lördag kväll) och paketet fanns att hämta ut redan på måndag morgon, tummen upp för det!

Skrivet av Acetyl:

Kör inte Komplett på fri frakt?

Nej och jag kan tycka att det är lite snålt när man handlar för tusentals kronor, särskilt hos en så pass stor aktör som Komplett. Jag fick visserligen fri frakt när jag handlade för över 10.000kr men de flesta butiker har antingen helt gratis frakt eller åtminstone fri frakt när man handlar över t.ex. 500kr eller 1.000kr vilket är rimligt.

Läser man omdömen så verkar de ha blivit sämre med tiden (ev. p.g.a. ökat antal kunder?) och nu tar de även ut en fraktavgift på alla beställningar. Det känns lite som att de ville vara 'buddy-buddy' för att bygga upp ett kundunderlag och att de nu utnyttjar att de är så pass stora men det är bara min egna reflektion.

Det är också rätt märkligt vilken psykologisk effekt en mindre fraktavgift kan ha och att en struntsumma som 49kr kan innebär att man helt enkelt väljer att inte köpa någonting över huvud taget.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz