Permalänk

Nytt grafikkort men sämre fps.

Tjena

Jag har en riktigt gammal dator från 2009 med ett p5q-pro moderkort och en processor på 2.7 ghz från samma tid. Jag uppgraderade mitt 560 ti grafikkort till ett 1060 kort i hopp om att jag skulle få runt 70-80 stabila fps men istället har det blivit mycket sämre och nu får jag runt 40-50 fps, med det förra kortet fick jag 60-70 stabila fps. Jag har avinstallerat alla gamla drivrutiner till grafikkortet. Vad kan detta bero på?

MVH

Permalänk
Inaktiv

Vad gäller det för spel ? Och är du säker på att du har samma grafikinställningar i spelet som förut ? Kan ju hända att spelet automatiskt har ändrat eftersom ny hårdvara detekterats

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Socket 775, alltså typ en enkärning Pentuim 4 med hypter-threading på 2,7GHz?
Om så - så var din CPU förmodligen flaskhals redan med ditt förra grafikkort.

EDIT:
Såg att moderkortet stödjer Core2Duo och liknande, hur många kärnor har du?

Svårt att säga varför då får mindre just nu, gissningsvis drar drivrutinen mer kraft än vad som din CPU orkar med och därav att det inte blev bättre.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

@anon288883: Det gäller Overwatch. Jag har testat alla grafikinställningar i princip men inget blir bättre tyvärr.

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Socket 775, alltså typ en enkärning Pentuim 4 med hypter-threading på 2,7GHz?
Om så - så var din CPU förmodligen flaskhals redan med ditt förra grafikkort.

EDIT:
Såg att moderkortet stödjer Core2Duo och liknande, hur många kärnor har du?

Svårt att säga varför då får mindre just nu, gissningsvis drar drivrutinen mer kraft än vad som din CPU orkar med och därav att det inte blev bättre.

Jag tog mig tiden att kolla vilken processor det gäller och det är en Intel Core 2 quad q 9400. Du har säkert rätt att processorn var flaskan från början men det borde väl knappast bli sämre för det om det inte är så som du säger med drivisarna.

Permalänk

Kör en ordentlig rensning av drivrutinerna och installera om dom.
Kan va där det tjorvar.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Lineri:

Kör en ordentlig rensning av drivrutinerna och installera om dom.
Kan va där det tjorvar.

Jag körde display driver uninstaller och tog bort alla drivrutiner och installerade sedan de nya så det borde inte vara det som är felet kan jag tycka.

Permalänk

Något som är lite konstigt är att jag får något fler fps precis i början men sedan droppar det mer och mer ju längre jag spelar och temperaturerna ligger runt 60 grader på både processor och grafikkort så det borde ju inte vara värmen som är problemet heller, eller?

Permalänk
Skrivet av FreddeReinfeldt:

Något som är lite konstigt är att jag får något fler fps precis i början men sedan droppar det mer och mer ju längre jag spelar och temperaturerna ligger runt 60 grader på både processor och grafikkort så det borde ju inte vara värmen som är problemet heller, eller?

Kolla vad du har för GPU och CPU användning när du spelar. Om CPU är 100% så vet du vad problemet är.

Varför det har blivit sämre är ju en annan fråga som jag inte kan ge svar på.

Om du säger att du provat alla inställningar utan skillnad så låter det ju verkligen som CPU-flaskhals.

Permalänk
Skrivet av Nikodemuz:

Kolla vad du har för GPU och CPU användning när du spelar. Om CPU är 100% så vet du vad problemet är.

Varför det har blivit sämre är ju en annan fråga som jag inte kan ge svar på.

Om du säger att du provat alla inställningar utan skillnad så låter det ju verkligen som CPU-flaskhals.

Ja jag har testat alla inställningar och det gör ingen skillnad om jag spelar på ultra eller low, fpsen är densamma. Det verkar som att droppet kommer när processorn går på 100%, ibland är den på 95% och då verkar det inte droppa så det är nog det som är felet.

Permalänk
Medlem

4 saker som jag kan tänka mig att det beror på.
1. Cpu flaskar
2. Ramminne fullt (hur mycket ram har du?)
3. Drivrutinskonflikter (ren installation?)
4. Modekorts stöd av modern gpu (bios upd?)

Permalänk
Medlem

Jag har dålig koll på sånt här, men har läst i andra trådar att det kan ha med att du behöver uppdatera BIOS för att nyare kort(fom gtx7xx) ska fungera ordentligt.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

4 saker som jag kan tänka mig att det beror på.
1. Cpu flaskar
2. Ramminne fullt (hur mycket ram har du?)
3. Drivrutinskonflikter (ren installation?)
4. Modekorts stöd av modern gpu (bios upd?)

1. Cpu flaskar nog med all sannolikhet, den ligger som minst på 95% load på overwatch.
2. 8gb ram
3. Drivrutinerna bör det inte va då jag har gjort en ren installation
4. bios uppdatering kan vara ett alternativ

Permalänk
Medlem

Finns en möjlighet att pascal har mer overhead än fermi (skillnad i hur thread scheduling hanteras mellan arkitekturerna), du kan ha varit CPU begränsad redan med ditt 560 ti i overwatch (inte direkt tungdrivet grafikkmässigt) och därav sämre prestanda med ditt 1060.