Borderlands 4 (PC) - Verkar ha en del performance problem

Permalänk
Medlem

Borderlands 4 (PC) - Verkar ha en del performance problem

Jag har inte skaffat spelet själv, men har tittat på ett par videos (se nedan) nu som visar att spelet verkar vara extremt tungdraget och lidet av stutters.

Daniel Owen

zWORMz Gaming

Inte ens en dator med 5090 och 9800X3D kan köra spelet i native 4K, med högsta inställningar och hålla minst 60fps (som kan ses i zWORMz Gaming video). Är väl i.o.f.s. inte helt nytt, det har varit fler spel som varit "för tunga" för den kraftfullaste (konsument) hårdvaran på marknaden.

Ligger man på minimum systemkraven så får man tydligen räkna med att köra spelet i 720p (uppskalat till 1080p) med i princip lägsta inställningar för att nå upp till runt 60fps.

Låst 30 fps i filmsekvenserna känns inte speciellt 2025.

Men det stora problemet (för mig iallafall) är problemen med stuttering. Det måste fixas.

Vet inte varför det envisas med att alla ska köra Unreal 5 just nu, det är långt ifrån bästa valet. Tycker det är lite konstigt också att dom inte har lyckats att hitta vad problemet beror på vid det här laget (det har ju varit ett vanligt problem i både Unreal 4 och 5).

Det här får en ju inte direkt att springa ut och köpa spelet nu vid releasen. Själv kommer jag att avvakta och se om problemen blir fixade. Sen så vill jag nog vänta tills all DLC är släppt, så att man får en komplett version av spelet.

Permalänk
Medlem

Här är en till video där zWORMz Gaming testar med ett 4060 och en 12600KF. Ser inte jättekul ut.

Permalänk
Medlem

Är detta före eller efter första patchen?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Köpte det idag och jag vet inte vad det är för stutter du pratar om

Däremot så minns jag borderlands 3 som snyggare än detta och med högre fps så det är rätt så ineffektiva nära 60 jag får i very high med 5080 och 7800x3d.

Jag har en 870 evo som ssd så bara SATA 3 så inget monster när det gäller streaming direkt. Dock tvivlar jag inte att lagen att man inte ska köpa spel vid release 202x och framåt pga internet håller nog här också.

Ska inte lämna några vidare intryck ännu men inledningstutorialen var mer än lagom trött eller så är det jag som är trött. Introducerar noll nytt och som sagt grafiken känns inte som de ändrat det visuella ett skvatt från tidigare lir. Var inte så länge sen jag körde bl 3 ändå så jag tror inte mitt bildminne ljuger så värst.

Jag har också svårt att förstå varför det är open world? BL 3 kartor var knappast klaustrofobiska vad ska open world ge i en looter shooter? De tidigare kartorna kändes aldrig små. Spela roll med laddningsskärm på 1 sekund eller 2.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Är detta före eller efter första patchen?

Det vet jag faktiskt inte. Men jag hörde av nån YouTuber att patchen inte förändrade så mycket. Men jag kan inte uttala mig säkert, då jag inte testat spelet själv.

Skrivet av oqvist:

Köpte det idag och jag vet inte vad det är för stutter du pratar om

Däremot så minns jag borderlands 3 som snyggare än detta och med högre fps så det är rätt så ineffektiva nära 60 jag får i very high med 5080 och 7800x3d.

Jag har en 870 evo som ssd så bara SATA 3 så inget monster när det gäller streaming direkt. Dock tvivlar jag inte att lagen att man inte ska köpa spel vid release 202x och framåt pga internet håller nog här också.

Ska inte lämna några vidare intryck ännu men inledningstutorialen var mer än lagom trött eller så är det jag som är trött. Introducerar noll nytt och som sagt grafiken känns inte som de ändrat det visuella ett skvatt från tidigare lir. Var inte så länge sen jag körde bl 3 ändå så jag tror inte mitt bildminne ljuger så värst.

Jag har också svårt att förstå varför det är open world? BL 3 kartor var knappast klaustrofobiska vad ska open world ge i en looter shooter? De tidigare kartorna kändes aldrig små. Spela roll med laddningsskärm på 1 sekund eller 2.

Det är det stutter som påvisas i videorna här. Vet inte exakt vad det beror på, men Unreal är ju känd för sina problem med "traversal stutters" bl.a.

Av det jag sett så är det väl främst ljuset och reflektioner som ser bättre ut än i tidigare spel, kan vara mer, men det är ju lite svårt att avgöra från en komprimerad YouTube video. Vad kör du i för upplösning? Native eller uppskalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Det vet jag faktiskt inte. Men jag hörde av nån YouTuber att patchen inte förändrade så mycket. Men jag kan inte uttala mig säkert, då jag inte testat spelet själv.
Det är det stutter som påvisas i videorna här. Vet inte exakt vad det beror på, men Unreal är ju känd för sina problem med "traversal stutters" bl.a.

Av det jag sett så är det väl främst ljuset och reflektioner som ser bättre ut än i tidigare spel, kan vara mer, men det är ju lite svårt att avgöra från en komprimerad YouTube video. Vad kör du i för upplösning? Native eller uppskalning?

4k med dlss quality. Native då måste jag uppenbarligen dra ner en hel del

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x