Permalänk
Skrivet av YaKoStar:

Så man kan endast använda en utav koderna? Antingen studentrabatt eller SAVE15?

Ja, sjukt uselt av de.

Permalänk

Vad tror ni om den här istället för XPS? Inget releasedatum dock.

http://cdon.se/hemelektronik/asus-zenbook-ux430uar-pure5x-p41...

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Vad tror ni om den här istället för XPS? Inget releasedatum dock.

http://cdon.se/hemelektronik/asus-zenbook-ux430uar-pure5x-p41...

Ingen Thunderbolt Undrar när man får se TB i laptops för runt 10k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Ja, sjukt uselt av de.

Synd, hade slagit till på en Alienware R4 17 annars.

Permalänk

Priserna på XPS13 är denna helgen sänkt med en tusenlapp. Ni kan använda studentrabatten ovanpå det. God jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Vad tror ni om den här istället för XPS? Inget releasedatum dock.

http://cdon.se/hemelektronik/asus-zenbook-ux430uar-pure5x-p41...

Den har mindre batteri. 50 jämfört med 60 Wh.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

tänkte köpa en xps 13" 4k i7

men har en fråga märker man någon skillnad på skärmarna, kommer sitta en del i photoshop och youtube.

men varför har i7 2kärnor ?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Synd, hade slagit till på en Alienware R4 17 annars.

Vet inte om du har studentrabatten redo men Dell har 4000:- rabatt på modellen du nämner(?) t.o.m. 4:e december. Testade nu och gick att kombinera med min kod för studentrabatt. Tror annars att du får snabbast svar via Facebook (DellSweden).

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Skrivet av Doctor9:

tänkte köpa en xps 13" 4k i7

men har en fråga märker man någon skillnad på skärmarna, kommer sitta en del i photoshop och youtube.

men varför har i7 2kärnor ?

För att det är sjunde generationen? Dell har inte specialbeställt en processor med 2 kärnor.
Det bara blev så. Satsa hellre då på den nya åttonde generationen. Dem är det bra drag i.

Har testat en kompis XPS, och kan inte bärga mig längre tills jag får min alldeles egna. Imorgon borde Schenker bulta på min port med ett litet paket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

men har en fråga märker man någon skillnad på skärmarna, kommer sitta en del i photoshop och youtube.

Jag har inte provat någon av skärmarna men i nuvarande generation verkar QHD-skärmen vara kapabel att visa en större del av sRGB (plus att den är blank, FHD är matt). Länkar till två tester, tänk dock på att det kommer finnas viss variation mellan två exemplar av samma panel. XPS 13 9360 m. QHD - XPS 13 m. FHD.

Skrivet av Doctor9:

men varför har i7 2kärnor ?

Det är för att de ligger i Intels ULV-familj (processornamn som slutar med/innehåller "U"). Dessa är främst till för tunna laptops och dylikt. Från att de introducerades har de, mig veterligen, haft två kärnor och fyra trådar (oavsett i5 eller i7, eventuellt också i3:orna). Senaste generationen (8XXXU) har dock fyra kärnor och åtta trådar.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Vet inte om du har studentrabatten redo men Dell har 4000:- rabatt på modellen du nämner(?) t.o.m. 4:e december. Testade nu och gick att kombinera med min kod för studentrabatt. Tror annars att du får snabbast svar via Facebook (DellSweden).

Attans, då missade man det igen.

Permalänk

Fick datorn idag. Trevig kille på Schenker.

Öppnade paketet och: Coil Whine....
Fin dator. Låter dock värre än min timer till utebelysningen och min gamla dator som jag tappat fem gånger.

Blir till att ringa Dell imorgon och låta den gå i retur. Aldrig att jag accepterar detta oljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSport:

Fick datorn idag. Trevig kille på Schenker.

Öppnade paketet och: Coil Whine....
Fin dator. Låter dock värre än min timer till utebelysningen och min gamla dator som jag tappat fem gånger.

Blir till att ringa Dell imorgon och låta den gå i retur. Aldrig att jag accepterar detta oljudet.

Fyfan va tråkigt! Jag skrev förut att jag också beställde en, men annullerade order faktiskt. Vågade inte pga coil whine, adaptive brightness osv. Helt enkelt för mycket problem med xps, riktigt synd.

Verkar vara en toppen dator om man nu kan leva med dessa problem, men betalar man 10k+ är dessa problem oacceptabla enligt mig.

Så kollar runt varje dag nu på jakt efter en laptop, helt lost Börjar luta mot macbook pro 13, vill bara ha en dator som fungerar utan problem. Dock är macbooks dyra som satfläsk.

Permalänk

@Mrguy:

När jag ringde Kundtjänst idag så la de sig direkt platt
De bara "Ja, nä det är inte värt att byta den. Jag råder dig att lämna in den och få tillbaka dina pengar"

Synd. Gillade formen. Men aldrig att jag betalar 12500 kr (ordinarie 16500 kr) för en dator som låter så.
Rolig grej dock: När jag skulle gå in på datorn för att få fram min dator-kod. Så krashar den =D

Nåja, nu blir det ingen ny XPS. Nu får jag leta vidare.

Permalänk
Medlem

Jag har inge problem med coil whine. Är jag i ett tyst rum, har laddaren ansluten och lägger örat mot tangentbordet så hör jag elektriskt oljud, men så brukar jag inte använda datorn. Har haft liknande upplevelser med andra datorer.

Angående krasher så rekommenderar jag att gå tillbaka till BIOS 2.1. Min crashade emellanåt och Dell support sade att BIOS 2.3.1 och 2.2.1 har problem med instabilitet. Varför de inte drar tillbaka dem vet jag inte, men efter att jag installerade 2.1 så har jag inte haft några stabilitetsproblem.

Den adaptiva ljusstyrkan har jag inte märkt av alls. Är den fortfarande kvar på den nya versionen med Kaby Lake R?

Något som jag störde mig lite på var att uppstart/omstart var ovanligt seg, ca 25 sek. Nu har jag uppdaterat SSD till en Samsung 960 EVO och därmed installerat om Windows. Därefter startar den mycket snabbare. Vet inte om det beror på SSD:n, ominstallationen eller en kombination av de två.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

@Mrguy: Sitter i liknande sits, cancellerade min order pga stor risk för coil whine. En bidragande faktor var dock att en ny xps kommer presenteras på CES i Januari. Hoppas innerligt att de löst coil whine-problematiken i nästa iteration + att de släpper den i svart (!) utöver de två vita färgerna de redan visat.

Permalänk

Tyvärr har den på 20 minuter uppvisat dessa problemen, vilket gör att mitt förtroende för denna datorn är på noll. Vill inte ha med den och göra.

Skrivet av nilsrock:

Jag har inge problem med coil whine. Är jag i ett tyst rum, har laddaren ansluten och lägger örat mot tangentbordet så hör jag elektriskt oljud, men så brukar jag inte använda datorn. Har haft liknande upplevelser med andra datorer.

Angående krasher så rekommenderar jag att gå tillbaka till BIOS 2.1. Min crashade emellanåt och Dell support sade att BIOS 2.3.1 och 2.2.1 har problem med instabilitet. Varför de inte drar tillbaka dem vet jag inte, men efter att jag installerade 2.1 så har jag inte haft några stabilitetsproblem.

Den adaptiva ljusstyrkan har jag inte märkt av alls. Är den fortfarande kvar på den nya versionen med Kaby Lake R?

Något som jag störde mig lite på var att uppstart/omstart var ovanligt seg, ca 25 sek. Nu har jag uppdaterat SSD till en Samsung 960 EVO och därmed installerat om Windows. Därefter startar den mycket snabbare. Vet inte om det beror på SSD:n, ominstallationen eller en kombination av de två.

Permalänk
Medlem

Adaptive Brightness Control

Jag fick min FHD i måndags och hade inte märkt av nåt speciellt av ljusproblemet förrän nu. Drog av en bild på fiket jag sitter på och slängde in den i Photoshop och då märkte jag det. Bara av att byta en flik ändrar ljuset så det är lite svårt att veta hur ljus bilden blir till slut. Jag filmade och la upp ett exempel på det.

Manuella inställningar på kamera. Ska kanske tilläggas att jag inte ändrat nån inställning i Windows än men gissar på att det här är det dära brighness Dell härjar med som inte går att stänga av på FHD-modellen.

Visa signatur

/Benny

Permalänk

Min hade coilwhine när jag installerade windows men efter det har jag inte tänkt på det. Nu menar jag att det var värst när man har den ansluten til ström men jag hade helt glömt detta...tror den gått sig till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jMo:

@Mrguy: Sitter i liknande sits, cancellerade min order pga stor risk för coil whine. En bidragande faktor var dock att en ny xps kommer presenteras på CES i Januari. Hoppas innerligt att de löst coil whine-problematiken i nästa iteration + att de släpper den i svart (!) utöver de två vita färgerna de redan visat.

Vilka två färger? Kollade precis runt på bilder på nya XPS-modellen och blev besviken att det verkade som att den vita endast kom med Aluminium i guld? Har du sett vit/silver? Btw, skulle bli lagom överraskad om Dell inte erbjöd en modell i svart. Vitt är i 99% av fallen endast kompanjonfärg efter classic-black.

Permalänk
Medlem

Skall eventuellt handla en liknande bärbar, vet bara inte vilken, men ser att i stort sett alla har coilwhine.

Som jag ser det finns det ett par lösningar, för jag tror inte man får tag på en utan whine.

1: Undervolta litegrann med Intel Extreme Utility.
2: Sätt windows power på 99% max i stället för 100%, men då tappar man boosten i stället.

Kan i alla fall vara värt att prova för att se om det lilla betyder väldans för erat mönster.

Detta verkar vara likadant på HP, Dell, Lenovo osv.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Datorn hämtades i tisdags. Pengarna tillbaka idag. Det var synd att dem 20 minutrarna som jag och Xps13 var tillsammans blev så kassa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSport:

Datorn hämtades i tisdags. Pengarna tillbaka idag. Det var synd att dem 20 minutrarna som jag och Xps13 var tillsammans blev så kassa

Skickades från m.sweclockers.com

Så du behövde inte betala någon avgift som restock-fee osv? Rätt hyggligt av dom att acceptera och inte krångla.

Jag avvaktar med att köpa dator till efter CES 2018 i början av januari. Då kommer Dell också avtäcka nya xps blir spännande

Permalänk
Skrivet av Mrguy:

Så du behövde inte betala någon avgift som restock-fee osv? Rätt hyggligt av dom att acceptera och inte krångla.

Jag avvaktar med att köpa dator till efter CES 2018 i början av januari. Då kommer Dell också avtäcka nya xps blir spännande

Dem har någon 14 dagars pengarna tillbaka garanti. Väl mest för att täcka distansköplagen.
Roligt är dock att garantin på datorn började ticka samma dag jag beställde den, och inte tre veckor senare när jag fick den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gick ned i storlek från en MBP 15" till en Dell XPS 13" 9360 med Ubuntu i slutet av sommaren. Tycker att den fungerar utmärkt, byggkvalitén känns bra och jag gillar tangentbordet bättre än många andras. Det har lite lagom med travel om än med små tangenter.

Min har 7:e gen i7 och 8gb ram, 1080p skärmen. Fläkten går i princip aldrig vid min användning, kod, surf och lättare grafiskt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSport:

Dem har någon 14 dagars pengarna tillbaka garanti. Väl mest för att täcka distansköplagen.
Roligt är dock att garantin på datorn började ticka samma dag jag beställde den, och inte tre veckor senare när jag fick den

Skickades från m.sweclockers.com

Garanti gäller från inköpsdagen, oavsett om den köps på distans eller i butik.

Värt att ha i bakhuvudet om man köper flera grejer samtidigt och några är restnoterade.

Permalänk
Medlem

Då hade man nästan bestämt sig för nya xpsen. Så släpper dem en ny-ny xps 13, med en flyttad kamera och ett lite annat utseende. Självklart ingen rabatt på just denna, kommer kosta ca 2-3k mer. Vilken ska man då ta? Som jag förstår det har man gjort om portarna lite, gort den lite mindre och lite snyggare. Men man verkar samtidigt ha krympt batteriet? Vilken tar man
Den ska användas till skolarbete och lite slösurf samt det jag kastar på den!

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta nya alla gånger, fler kärnor/trådar ger både högre prestanda samt troligen ett bättre andrahandsvärde vid eventuell försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Då hade man nästan bestämt sig för nya xpsen. Så släpper dem en ny-ny xps 13, med en flyttad kamera och ett lite annat utseende. Självklart ingen rabatt på just denna, kommer kosta ca 2-3k mer. Vilken ska man då ta? Som jag förstår det har man gjort om portarna lite, gort den lite mindre och lite snyggare. Men man verkar samtidigt ha krympt batteriet? Vilken tar man
Den ska användas till skolarbete och lite slösurf samt det jag kastar på den!

Är det ingen studentrabatt på den nya? Min kod gäller inte längre så kan inte kolla själv. Angående valet måste du nog bestämma själv vad som är mest värt, för skolarbete och slösurf tror jag de passar lika bra (ev. att du vill ha USB-A för att enkelt kunna dela filer med klasskompisar? Beror såklart på om de själva enbart sitter med USB-C ). Personligen är jag intresserad av den nya modellen då 4K panelen ska ha 100% sRGB (vilket spelar roll vid bildredigering) men avvaktar tills någon recension bekräftar detta (samt antalet lanes i TB3 portarna).

Skrivet av kniven:

Jag skulle ta nya alla gånger, fler kärnor/trådar ger både högre prestanda samt troligen ett bättre andrahandsvärde vid eventuell försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Dell släppte en version med "gamla" chassit men åttonde generationens Intel så det är ingen skillnad där mellan nyaste (9370) och näst nyaste (9360 - obs. att vissa återförsäljare fortfarande har 9360 med sjunde generationen Intel till försäljning). Håller med om andrahandsvärdet även om det antagligen är en del som väljer den äldre generationen p.g.a USB-A port och SD-kortläsare.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Jag skulle ta nya alla gånger, fler kärnor/trådar ger både högre prestanda samt troligen ett bättre andrahandsvärde vid eventuell försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Som personen ovan sa så är båda modellerna nya och har 8e generationens cpuer i dem.

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb