Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Dags att göra det stora kylartestet, frågan är om alla kylare vi har hemma ska ingå eller om det blir grötigt?

AIR:

LIQUID:

Tänk på att det blir mycket jobb med många och att rapporten blir svårläst med många kurvor.

Ovan nämnda coolermaster geminII m5 är ju högintressant också. Framförallt verkar man kunna skruva bort fläkten och byta till en low profile noctua utan led!

Sen är det här ett entusiastforum, ju mer ju bättre så länge det presenteras överskådligt eller att vi själva kan filtrera! 😀

Kul att ni gör tester!

Visa signatur

| Ghost S1 | 7800x3d | MSI B650I Edge | 32Gb 6000CL30 | Inno3d 4070 Ti S X3 | SF750 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Har tipsat tidigare om en thermalright axp-100 om det är något ni kan få tag i!

verkar vara svår att få tag i / om den ens tillverkas längre? känns tyvärr inte som att dom är så intresserade av att testa en fläkt som möjligtvis ett par stycken av användarna kommer att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

verkar vara svår att få tag i / om den ens tillverkas längre? känns tyvärr inte som att dom är så intresserade av att testa en fläkt som möjligtvis ett par stycken av användarna kommer att ha.

Vet att inet har tagit in den förut men verkar ju inte så längre. Håller med dig, synd på en bra kylare bara.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Ovan nämnda coolermaster geminII m5 är ju högintressant också. Framförallt verkar man kunna skruva bort fläkten till en low profile noctua utan led!

Sne är det hör ett entusiastforum, ju mer ju bättre så länge det presenteras överskådligt eller att vi själva kan filtrera!

Kul att ni gör tester!

Skulle också vilja se denna testas med original fläkten och Noctua fläkten för tempskillnad.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4396250

Dessutom finns den i Sverige

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Vet att inet har tagit in den förut men verkar ju inte så längre. Håller med dig, synd på en bra kylare bara.

Tyskland säljer Thermalright AXP-100RH 46.90 Euro + 15 Euro frakt = 61.90 Euro = 618 SEK.

Tror också att denna kommer sälja mindre en dom som finns att hitta i Sverige dock.

https://www.cyberport.de/?DEEP=2220-04U&APID=6

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

1,000 backers!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på var man kan få tag på vinklade PCI-E-strömkablar/adaptrar?

Ser oerhört mycket fram emot att få mitt chassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkn:

Är det någon som har koll på var man kan få tag på vinklade PCI-E-strömkablar/adaptrar?

https://www.moddiy.com/products/PCIE-90-Degree-Angle-Low-Prof...

Kanske?

Dessa kan göras valfri längd och färg men dyr frakt: https://kareonkables.com/t/90-degree-angle-adapters

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@PaChalski får jag ge ett förslag på en superb färg jag tror verkligen kommer se skitbra ut? Samma färg som nya Macbooks använder , den mörka silvriga finishen ÄR HELT PERFEKT. Ev om jag kan få den specialbeställd till just mitt chassi

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Fundering - Ryzen 1600x i den här lådan, funkar det med luftkylning om man lägger till en medium tophat med fläktar,
eller är det smartare att köra AIO i en large tophat? 1600x har ju högre värmeutveckling än i7 7700...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkn:

Skrivet av planders:

Jag såg även samma bild på ebay med den vinklade kontakten. Dock så är jag lite skeptisk till den iom att den har krympslang på sig. Man ser helt enkelt inte hur folket har gjort. Det kan ju vara så att de helt sonika har klippt i en standardkontakt och sen bara satt på en krympslang för att dölja.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Fundering - Ryzen 1600x i den här lådan, funkar det med luftkylning om man lägger till en medium tophat med fläktar,
eller är det smartare att köra AIO i en large tophat? 1600x har ju högre värmeutveckling än i7 7700...

Hur var det nu, visst hade de även testat med en 7700K som väl har 91W TDP? 1600X kan ju omöjligen ha högre än 95W TDP (som 1800X har), så i så fall är det ju knappt någon skillnad. Förutsatt att Intel och AMD räknar på samma sätt förstås.

Jag kommer köra min 1800X luftkyld med en Noctua NH-L12, så får jag se hur det artar sig. Blir det för hett eller för mycket oljud så får det bli en AIO i en L-tophat istället.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av irkasmork:

Skrivet av backfeed:

Hur var det nu, visst hade de även testat med en 7700K som väl har 91W TDP? 1600X kan ju omöjligen ha högre än 95W TDP (som 1800X har), så i så fall är det ju knappt någon skillnad. Förutsatt att Intel och AMD räknar på samma sätt förstås.

Jag kommer köra min 1800X luftkyld med en Noctua NH-L12, så får jag se hur det artar sig. Blir det för hett eller för mycket oljud så får det bli en AIO i en L-tophat istället.

AMD och Intel räknar TDP på HELT olika sätt. Egentligen är TDP rätt ointressant som siffra. Främst en indikator för tillverkare av OEM-datorer och kylarlösningar om vad som bör finnas kapacitet för. Inte faktiskt utveckling.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

AMD och Intel räknar TDP på HELT olika sätt. Egentligen är TDP rätt ointressant som siffra. Främst en indikator för tillverkare av OEM-datorer och kylarlösningar om vad som bör finnas kapacitet för. Inte faktiskt utveckling.

7700K är toppmodellen i sin serie, med högsta värmeutvecklingen. Intel rekommenderar kylning som kan hantera 91W för den (indirekt).

1800X är topmodellen i sin serie, med hösta värmeutvecklingen. AMD rekommenderar kylning som kan hantera 95W för den (indirekt).

Det borde innebära att 7700K och 1800X, icke-överklockade, ligger tämligen nära varandra i faktisk värmeutveckling i load.

Och 1600X, icke-överklockad, borde ha markant lägre värmeutveckling än 1800X (och därmed även 7700K) i load.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av backfeed:

7700K är toppmodellen i sin serie, med högsta värmeutvecklingen. Intel rekommenderar kylning som kan hantera 91W för den (indirekt).

1800X är topmodellen i sin serie, med hösta värmeutvecklingen. AMD rekommenderar kylning som kan hantera 95W för den (indirekt).

Det borde innebära att 7700K och 1800X, icke-överklockade, ligger tämligen nära varandra i faktisk värmeutveckling i load.

Och 1600X, icke-överklockad, borde ha markant lägre värmeutveckling än 1800X (och därmed även 7700K) i load.

Nja,

Mer korrekt är:
Intel rekommenderar kylare med kapacitet för 91 W för maximal prestanda.
AMD säger att worst-case är 95W värmeutveckling. När absolut ALLT går fel. Maximal belastning med sämsta processorn av alla från en batch. (Sämre kisel med högre läckage = effektutveckling och högre ViD). Det är dock en diskussion för en annan tråd.

Räcker med att säga, titta inte på TDP för att jämföra effektuttag från CPU:er. Kika på ordentliga tester istället för siffror som egentligen syftar på helt olika saker från olika tillverkare.

Missade slutparentes.
Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
LOUQE
Skrivet av andra94:

@PaChalski får jag ge ett förslag på en superb färg jag tror verkligen kommer se skitbra ut? Samma färg som nya Macbooks använder , den mörka silvriga finishen ÄR HELT PERFEKT. Ev om jag kan få den specialbeställd till just mitt chassi

Skicka gärna en länk så jag vet vilken som ska studeras i butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Mer korrekt är:
AMD säger att worst-case är 95W värmeutveckling. När absolut ALLT går fel. Maximal belastning med sämsta processorn av alla från en batch.

Ah, intressant. Föredrar AMD:s sätt att mäta i så fall, även om Intels förstås också har en poäng.

Skrivet av DavidtheDoom:

Räcker med att säga, titta inte på TDP för att jämföra effektuttag från CPU:er. Kika på ordentliga tester istället för siffror som egentligen syftar på helt olika saker från olika tillverkare.

Absolut, det är bästa sättet.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Samma färg som nya Macbooks använder

Ajabaja, väck inte Äppelbjörnen så den kommer med en stämning!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Skrivet av DavidtheDoom:

Nja,

Mer korrekt är:
AMD säger att worst-case är 95W värmeutveckling. När absolut ALLT går fel. Maximal belastning med sämsta processorn av alla från en batch. (Sämre kisel med högre läckage = effektutveckling och högre ViD). Det är dock en diskussion för en annan tråd.

Jag grundade mitt fundering på Sweclockers effektmätning från april (https://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-...). Där ligger systemet med 1600x på 140w vid hög belastning (Blender), att jämföra med 115w för 7700k.
Eftersom jag inte är någon expert på kyllösningar så vet jag inte riktigt hur illa 25 extra Watt blir, men det känns som en del.

Permalänk
LOUQE

Tack för all input rörande CPU-kylar testerna! Ledsen för lägre interaktion i dialogen men vi noterar alla svar och feedar in dem i testerna. Vi kommer dock behöva begränsa antalet kombinationer för att göra testet genomförbart och vi kommer inte kunna köpa in fler kylare tyvärr.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Kan absolut förstå att ni måste begränsa er, men denna som flera tipsat om i tråden verkar potentiellt att kunna vara en perfekt kandidat till S1:

http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/geminii-m5...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
LOUQE

Optional add-ons

Vi har noterat ett antal "add-ons" som skulle kunna vara intressanta att gå vidare med. Kampanjen ser ut att gå riktigt bra, fortsätter den så, kommer vi inom kort kunna dra igång 2-3 av dessa "sidoprojekt" för att få dem på plats så fort som möjligt.

Flera av punkterna nedan har kommit härifrån Sweclockers:

Addons [Affected component] Short description

- Pedestals [TopHats] TopHat with side cutouts to elevate the case and can house LP bottom fans
- Vertical stand [Standalone] Stand solution that makes it possible to place the Ghost vertically on it's back for a small footprint
- Carrying handle [Standalone] Carrying handle mounted on top
- Vented glass side panels [Side panels] Side panels with tempered glass on stand-offs to create ventilation passage
- Wood grill [Grill] Grill made out of sandwich wood construction
- IO TopHat (gable) [TopHats] Tophat with integrated HDMI and USBs in the front/back
- ODD TopHat (gable) [TopHats] TopHat with integrated ODD slot for slime drives
- Colored grills [Grill] Multiple optional grill color options
- Joiners [TopHats] Tophat that joins two Ghosts together with ventilated sides
- Vented TopHat side panels [TopHats] Side panels for TopHats with ventilation holes
- Passive CPU heat sink [TopHats] A massive heatsink with heat pipes reaching the CPU from the TopHat, for passive cooling
- Carrying case [Standalone] A carrying case with compartments matching a Ghost and peripherals

Vi har vidare gjort en preliminär prioritering för att visa hur prioriteringsmodellen ser ut. Vi kommer med god säkerhet kunna bedöma "Ease of implementation" men behöver hjälp med dimensionen "added value". tanken är att skicka ut en större survey för att samla in added-value-datan. Se graf nedan, förflyttning i vertikalled kommer alltså helt säkert att ske, efter genomgång med konstruktörer och leverantörer kan även förflyttning i x att ske.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av martinot:

@PaChalski: Kan absolut förstå att ni måste begränsa er, men denna som flera tipsat om i tråden verkar potentiellt att kunna vara en perfekt kandidat till S1:

http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/geminii-m5...

Något jobb behöver vi väl överlämna till communityt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Skicka gärna en länk så jag vet vilken som ska studeras i butik

Tror de var den här han syfta på tycker med den färgen hade varit snyggt.
http://booredatwork.com/new-macbook-unboxing-impressions/

Permalänk
Medlem

@PaChalski

NH-L9i med större fläkt kanske? T ex NF B9 redux-1600 PWM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

- Pedestals [TopHats] TopHat with side cutouts to elevate the case and can house LP bottom fans
- Carrying handle [Standalone] Carrying handle mounted on top
- IO TopHat (gable) [TopHats] Tophat with integrated HDMI and USBs in the front/back
- Carrying case [Standalone] A carrying case with compartments matching a Ghost and peripherals

Jag gillar listan! Några snabba kommentarer från mig:

Jag har inte riktigt förstått tjusningen med piedestalvarianten. Jag antar att högre standardfötter skulle ge samma resultat? (Länk här för den som inte har läst förslaget: https://smallformfactor.net/forum/threads/the-world-most-flex... . Två poster längre ner finns en skiss på förslaget)

Väska/handtag: En nackdel med tophat-systemet är att det inte går att veta hur stort chassit är för varje kund. Det kan därför vara svårt att tillverka en väska som passar perfekt för datorn med tillbehör. Antingen blir den för liten eller så finns det för mycket tyg. Alternativt att ni erbjuder olika storlekar av väskor. Handtaget känns som en bättre allround lösning, dessutom om den även fungerar till alla tillvals-tophats (IO-, ODD-, Wood-).

IO-Tophat: Jag hoppas att ni följer förslaget från HardForum om att erbjuda tillägget i två delar, själva tophaten med hål i en gavel och IO-panelen. Användaren får sedan montera ihop den själv så Kamprad blir glad. Fördelen att dela upp det är att ni i framtiden kan erbjuda kunden en uppgradering av IO-panelen utan att kunden behöver köpa en helt ny tophat. Det är åtminstone högintressant för mig att kunna uppgradera panelen till HDMI 2.1 och USB C kontakter om det blir standard framöver. Ni skulle också kunna erbjuda olika IO-paneler om det är praktiskt möjligt, t ex en med bara USB-kontakter för den som inte är intresserad av HDMI.

En förutsättning för att IO-tophaten är intressant för mig är att det fortfarande går att installera två fläktar i den, men det borde väl inte vara något problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Jag grundade mitt fundering på Sweclockers effektmätning från april (https://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-...). Där ligger systemet med 1600x på 140w vid hög belastning (Blender), att jämföra med 115w för 7700k.
Eftersom jag inte är någon expert på kyllösningar så vet jag inte riktigt hur illa 25 extra Watt blir, men det känns som en del.

Ah, där ser man!

Ptjah, grejen är ju att de där måtten är för hela systemet, inte enbart cpu:n, så även om det är 25W extra totalt sett (vilket inte enbart går till cpu:n) så behöver det förstås inte betyda att det är något problem för en luftkylare som t.ex. kan hantera 95W värmeavledning. Och det där är ju bara vid maxbelastning, så vid "normalt" vardagsbruk kommer man aldrig ens i närheten. Inte i spel heller (normalt).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

- ODD TopHat (gable) [TopHats] TopHat with integrated ODD slot for slime drives

Urk, vad är det för något äckligt?

Skrivet av PaChalski:

- Passive CPU heat sink [TopHats] A massive heatsink with heat pipes reaching the CPU from the TopHat, for passive cooling

Intressant idé (om man kör utan grafikkort eller med grafikkort med trumfläktskylare som slänger ut all värme ur chassit). Jag skulle dock sätta den på en 1:a i svårighetsgrad, för det kan lätt bli väldigt komplext med tanke på olika placering av cpu-socklar m.m.

Skrivet av PaChalski:

tanken är att skicka ut en större survey för att samla in added-value-datan

Låter bra!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Något jobb behöver vi väl överlämna till communityt

Själv har jag precis köpt en NF-A12x15 som borde passa under min NH-L12. Får se om det ger bättre kylning per dB sen när Ghost-chassit är på plats!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Administrativ avgift

@PaChalski: https://brain-images-ssl.cdn.dixons.com/9/0/10165809/l_101658... , Space Grey / gunmetal , riktigt mörk sådan vore så mysig. Tänk dig Oneplus gunmetal! <3

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop