Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

SEK 2,000,402
pledged of SEK 2,000,000 goal
974
backers
23
days to go

Yes! Gott jobbat! 🙂👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

SEK 2,000,402
pledged of SEK 2,000,000 goal
974
backers
23
days to go

Yes! Gott jobbat! 🙂👍

Fan vad nice.

Kickstarters som når målet brukar få en hyffsad skjuss med backers när projektet känns klart, vänta tills amerikanarna slutar jobben för idag!

Permalänk
Medlem

Grattis till två millar! Men varför är bilden på kickstarter så kass? En ful redbull liksom :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

En ful redbull liksom :/

Delsponsrad?

Permalänk
Medlem

@pachalski angående vad ni kan skriva ut och inte på kickstarter så tror jag att man ska kunna låsa updates så att bara inloggade backare kan läsa, eventuellt att det bara går efteråt kampanjen är slut / om det blir så automatiskt.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: hur går det med den extra "luckan" på baksidan? Har ni hunnit kolla på om en 1 slots PCI hade fått plats där? Vad händer föresten med färgerna? Jag utlyser bättre bilder på den mattsilvriga. Tror även det hade varit bra med fler bilder på instagram och andra forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Vad händer föresten med färgerna? Jag utlyser bättre bilder på den mattsilvriga. Tror även det hade varit bra med fler bilder på instagram och andra forum.

Jag är också nyfiken på färgerna, men svar är ju utlovat till livestreamen på söndag. Men visst är det mystiskt att det inte kommit några bilder på den silvriga?

Jag var förbi och tittade på Dreamhack och de silvriga som var med där var verkligen perfekta i min smak. Ash är mer sparsmakad, gör inte mycket väsen av sig, "ghostig". Den silvriga var väldigt lagom, drar uppmärksamheten till den superba konstruktionen, men är inte skrikig. Jag har fortfarande inte fattat om det är den färgen som kallas limestone på kickstarter, för i mina ögon hade den inget vitt i sig över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag är också nyfiken på färgerna, men svar är ju utlovat till livestreamen på söndag. Men visst är det mystiskt att det inte kommit några bilder på den silvriga?

Jag var förbi och tittade på Dreamhack och de silvriga som var med där var verkligen perfekta i min smak. Ash är mer sparsmakad, gör inte mycket väsen av sig, "ghostig". Den silvriga var väldigt lagom, drar uppmärksamheten till den superba konstruktionen, men är inte skrikig. Jag har fortfarande inte fattat om det är den färgen som kallas limestone på kickstarter, för i mina ögon hade den inget vitt i sig över huvud taget.

Limestone ska vara det Blästrade råa aluminium utseendet men som sagt inga bilder ännu på detta.

Vet inte varför dom håller inne på dessa till Söndag streaming, trodde bilder från Dreamhack skulle publiceras överallt men icke sa Nicke

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

WOOOOOOOOOOOOOOOOOO, FRAM MED SOCKARNA!!!!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Magiskt, äntligen!

Nu får vi fira med att börja posta tankar på byggen osv : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Grattis till att Kickstartern gick i mål!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: hur går det med den extra "luckan" på baksidan? Har ni hunnit kolla på om en 1 slots PCI hade fått plats där? Vad händer föresten med färgerna? Jag utlyser bättre bilder på den mattsilvriga. Tror även det hade varit bra med fler bilder på instagram och andra forum.

Vi gick igenom ändringarna med konstruktörerna igår, just luckan bak prioriterades ned. Relativt stort ingrepp med relaterade risker så som förseningar. Samtidigt är användbarheten osäker.

Färgerna kommer på söndag

Permalänk
LOUQE
Skrivet av napahlm:

@PaChalski:
Har ni klart med återförsäljare i Sverige? Webhallen har nämnts ett par gånger här. Kommer fler att sälja chassit och tophattarna?
Funderar i nuläget på om jag "endast" ska ta en XS och vänta med tophattarna. Det dröjer ju ändå tills april innan man kan börja bygga. Så vad man önska montera i kan ju ändra med tiden. Inte helt säkert att jag stoppar i min 240 radiator som jag använder idag och då är det bättre att köpa tophats när man har övriga komponeneter som ska i.

Vi kommer ha TopHattar på kommande Webbshop innan lansering. Så ingen stress!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av DavidtheDoom:

#6 - Försvinner materialet i #6 för att möjliggöra kabeldragningshålen i #2? Eller vad är anledningen?
Kostnadsbesparing (maskintid) eller bara att ni tror att det inte kommer användas?
Möjlighet att spara pengar på specifikare kabellängd på intern-C13?

- Om det inte finns någon uppenbar anledning som att materialet där hålen skulle sitta försvinner eller det inte passar pga annan ändring eller kraftig kostnadsbesparing så känns det dumt att göra en sådan ändring nu när kickstartern är igång och folk möjligen grundar sin beställning pga PSU monteringen.

Bra poäng! Finns ingen annan anledning än att skapa tydlighet.

Skrivet av DavidtheDoom:

#7 - Hur stort är utrymmet bakom GPU? I GPU-kammaren?
- 7/9/11/13 mm enheter finns, 9 mm är standard så tillräckligt för dessa + GPU + eventuell backplate + lite luftflödesspalt? Det är mer än 1 cm.
Har ni utrymmet för detta med nuvarande footprint?
Eller är det längre fram (i höjd med PSU fast i GPU kammaren) och endast om man använder en kort GPU? För det känns klockrent!

Denna är väl löst nu, det är inte GPU-kammaren som används, felskrivning.

Skrivet av DavidtheDoom:

#13 - Kostnad för implementation med i beräkningarna? Tror det är ytterst få som använder detta. Om man använder sig av #14 kanske man kan placera skruv på insidan och placera låshålet i denna. Som ett tillbehör för de som ska till DH med datorn typ?

Kostnaden för implementering är minimal och vi har fått OK från Kensington att göra detta utan licens-kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@PaChalski: Jag tycker det är mycket bra att ni gör förbättringar även om KS snart är avslutad och en succé i sig.

Däremot så vädjar jag till er att öka på så att Noctuas nya version av L12 fungerar i chassit, den är som helhetslösning bättre än BQ kylaren ni har testat, som blir en mycket dyrare lösning då den måste kompletteras med en slim fläkt.

Nya L12an med sin slim fläkt kommer kyla bättre än den äldre versionen med en 92mm fläkt, jag har prövat båda två i mitt Ncase N1. Enda skälet till att jag kör med den äldre versionen är för att den får plats och jag hade en fullstor 120mm fläkt som medföljde.

Ni har även fått samma önskemål på Reddit, vilket du säkert lagt märke till.

I övrigt ser det så fantastiskt bra ut, ska bli grymt kul att bygga i det!

Mvh

Aldeles för stor ändring så här långt in i projektet.

Kolla in denna nya från Coolermaster GeminiII M5 , 120 mm fläkt på 15 mm, 5 ST 6 mm heatpipes 62 mm i höjd inklusive topp fläkt.

http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/geminii-m5...

Finns på svenska prisjakt i lager.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Aldeles för stor ändring så här långt in i projektet.

Kolla in denna nya från Coolermaster GeminiII M5 , 120 mm fläkt på 15 mm, 5 ST 6 mm heatpipes 62 mm i höjd inklusive topp fläkt.

http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/geminii-m5...

Finns på svenska prisjakt i lager.

Svårt att hitta vilken TDP GeminiII M5 har och tyvärr har de inte stöd för AM4 sockeln, vilket är väldigt konstigt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Är det en ny kylare? Hur kan man släppa en kylare som inte stödjer AM4?

Permalänk

Måste säga att jag aldrig varit så taggad på lanseringen av någon produkt som jag är på denna!

Visa signatur

Primär rigg: Nano S | Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White | 16GB DDR4 | SF750 |
Plexserver: Jonsbo N3 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB DDR5 | SF450 | LSI 9341-8i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Jonas79: Är det en ny kylare? Hur kan man släppa en kylare som inte stödjer AM4?

Helt ny kylare och håller med att AM4 support saknas är väldigt konstigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jonas79: är jag blind eller står det någonstans vilken maxhöjden på ram är? Ser tajt ut.
Än så länge har jag varit helt inne på AIO då mina ram inte får plats under noctua l12, jag har ett par Corsair dominator som jag gärna behåller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@Jonas79: är jag blind eller står det någonstans vilken maxhöjden på ram är? Ser tajt ut.
Än så länge har jag varit helt inne på AIO då mina ram inte får plats under noctua l12, jag har ett par Corsair dominator som jag gärna behåller..

Maxhöjden på ram beror ju på kylare, och även kanske orientering av kylare. Så kan vara svårt att räkna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Personligen så fick jag plocka bort kylflänsarna på mina Vengence Pro för att få plats med min L12. Kändes lite fel men det gick bra och datorn snurrar på bra även efter ingreppet.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
LOUQE

Kylartest

Dags att göra det stora kylartestet, frågan är om alla kylare vi har hemma ska ingå eller om det blir grötigt?

AIR:

LIQUID:

Tänk på att det blir mycket jobb med många och att rapporten blir svårläst med många kurvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Dags att göra det stora kylartestet, frågan är om alla kylare vi har hemma ska ingå eller om det blir grötigt?

AIR:

LIQUID:

Tänk på att det blir mycket jobb med många och att rapporten blir svårläst med många kurvor.

Kul!

Möjligen så kan ni göra det i ett excel/google-ark så kan man själv välja o se lite vilka grafer man vill titta på? Då kan ni också köra in så många saker ni bara kan och sen därefter välja ut några som sticker ut på ett bra sätt?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Medlem

Det lär bli ett riktigt glädjeprojekt för min del.
Delid och hela kitet, här ska det vara tyst och snabbt i lyxförpackning

Permalänk
Medlem

Nu har jag kanske missat denna fråga tidigare, men jag märkte att DAN A4 är ca 1l mindre än Ghost S1 MKII. Vilken del av detta chassi får lite mer utrymme än motsvarande del på DAN A4?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@PaChalski:

Jag instämmer med Shinzou om att samla allt på ett kalkylark och välj ut de bästa för utförligare presentation.

Hur ser upplägget ut med testet? Jag vill gärna se en utförlig jämförelse mellan olika tophat kombinationer för lufttestet. Exempelvis så här:

XS

XS+M(topp)

XS+M(botten)

XS+M(topp)+M(botten)

XS+S(topp)

XS+S(botten)

XS+S(topp)+S(botten)

L-tophats känns inte lika relevant för ett luftbygge. Det jag är mest intresserad av är skillnaden i praktiken mellan S- och M-tophats och mellan en eller två tophats.

Edit: Jag är medveten om att det blir många kombinationer, men det är frågor många kommer ställa när vi närmar oss val av tophats. Men det finns kanske ingen anledning att testa med mer än en eller två CPU-fläktar eftersom det till huvudsak handlar om chassits förmåga att transportera ut värmen.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PaChalski:

AIR:

LIQUID:

För att göra det riktigt ordentligt bör följande inställningar testas:
Kylare med dBa-matchad fläkt (alla kylare skall låta lika mycket oavsätt fläktar), bäst är om man kör samma fläktar och samma kurva en omgång för den som vill ha "bästa möjliga kylförmåga i chassit". Det är dock ett stort test. Nästan orimligt stort.

Fläktkurva via moderkortet för att hålla CPU under ett visst värde (80-85 C måltemp är rimligt), är smartare + subjektiv kommentar om oljudet.

Fokusera på de kylare som fortfarande tillverkas och går att hitta, speciellt globalt.
Scythe har väl ingen distributör i NA numera? (gör ont i själen då jag har en sådan kylare som är förslagen ovan.
Zalman har genomgått flertalet rekonstruktioner, vet inte ens vad av företaget som finns kvar och om de ens säljer produkterna och vilka distributörer som tar in dessa.

Cryorig, Noctua, Be quiet går att köpa över hela världen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

AIR:

LIQUID:

Har tipsat tidigare om en thermalright axp-100 om det är något ni kan få tag i!

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nu har jag kanske missat denna fråga tidigare, men jag märkte att DAN A4 är ca 1l mindre än Ghost S1 MKII. Vilken del av detta chassi får lite mer utrymme än motsvarande del på DAN A4?

är mest bredden som skiljer då detta rymmer lite större kylare än DAN A4.

DAN A4 : LBH 317, 112,200
Ghost S1 : LBH 322, 140,188