Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Skulle gärna vilja se ett prestanda test med 120 mm fläkten från Noctua på L12 kylaren.

Skulle också vara intressant att se XS vs S top hat med 2 st 120 slim Noctua fläktar i tempskillnad.

Efter AIO-testerna imorgon kommer vi göra ett test med olika TopHat-konfigurationer men då begränsa testet till en CPU-kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Inte testat fläkten i praktiken egentligen, mest undersökt om den går att få in. Vi har heller inte använt någon Low noise adapter. Hade inte förstått att de existerar förrän nu. Hur fungerar de, vad tillför de?

Fläkten går i ett lägre varvtal med sämre luftflöde men går betydligt tystare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Insett en svaghet med Sidopanelerna som skjuts in ovanför eller under om man använder hattar på botten och ovansidan samtidigt.

Så kan man inte ta bort Sidopanelerna utan att montera bort en hatt för att komma in i datorchassit.

Nu är min plan att som mest att använda en i toppen för fläktar så då slipper jag själv detta problem.

Men tänker på mer extrema vattenkylningslösningar som custom eller dubbla radiatorer hur ska ni enkelt komma in i lådan och kunna göra justeringar med sidopanelerna som skjuts in ?

Det stämmer bra, med hattar i båda ändarna kommer en behöva skruvas loss innan sidorna kan skjutas ut. Det rör sig dock om 4 skruvar, lite beroende på vad som sitter i hattarna så kommer det vara olika jobbigt. Dubbla 240 radiatorer är mer jobb, men det är nog få som konfigurera den så.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Nostrau:

Edit 2: Tittar igenom Jayztwocents video igen och han skruvar fast monteringsplattan i de skruvhål som finns i varje hörn. Hur sitter tophaten fast? Med magneter?

Jay skruvar fast monteringsplattan felaktigt i videon. Det klipper i filmen sedan har han sannolikt gjort om och rätt.

Samma hål används för att skruva fast plattan som hatten. Platta utan hatt använder alltså samma hål som platta med hatt.

Sidopanelerna kan mycket riktigt skjutas förbi monteringspanelen i toppen men inte förbi bottenplattan, denna behöver skruvas bort för att sidopanelerna ska kunna skjutas ut nedåt.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Icte:

Low noise adapter är inget annat än en resistor vilket medför till att fläkten får lägre spänning -> fläkten snurrar långsammare -> lägre ljudnivå

Då ser jag ingen poäng med dem egentligen. Om de där emot fungerar som en dämpare och kan sänka en fläkts nervösa reglering så köper jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Jay skruvar fast monteringsplattan felaktigt i videon. Det klipper i filmen sedan har han sannolikt gjort om och rätt.

Samma hål används för att skruva fast plattan som hatten. Platta utan hatt använder alltså samma hål som platta med hatt.

Sidopanelerna kan mycket riktigt skjutas förbi monteringspanelen i toppen men inte förbi bottenplattan, denna behöver skruvas bort för att sidopanelerna ska kunna skjutas ut nedåt.

Tack för det klargörandet!

Jag som inte tänker hela vägen idag. Lite svårt att göra ett handtag för tophats om de bara satt fast med magneter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Tack för informationen.

Så om man använder S topp hatt med 2 Slim fläktar monterade skulle du lossa dom 4 skruvarna till hatten och sedan skjuta upp sidopanelen ?

Samtidigt släpper jag monteringsplattan som sitter i samma skruv som hatten ?

Tänkte på smidigaste sättet att komma in i chassit med topp hatt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Tack för informationen.

Så om man använder S topp hatt med 2 Slim fläktar monterade skulle du lossa dom 4 skruvarna till hatten och sedan skjuta upp sidopanelen ?

Samtidigt släpper jag monteringsplattan som sitter i samma skruv som hatten ?

Tänkte på smidigaste sättet att komma in i chassit med topp hatt.

Exakt så om du menar att fläktarna sitter i toppen. Men då är det kanske enklare att gå bottenvägen istället.

Monteringsplattan nyttjar magneterna i gavlarna när den används och ligger således relativt stadigt på plats även om tophatten lossas. Tophattarna har i sin tur egna magneter för grillen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Exakt så om du menar att fläktarna sitter i toppen. Men då är det kanske enklare att gå bottenvägen istället.

Monteringsplattan nyttjar magneterna i gavlarna när den används och ligger således relativt stadigt på plats även om tophatten lossas. Tophattarna har i sin tur egna magneter för grillen.

Ja precis tänkte på fläktarna i toppen.

Sedan var min plan att ha en botten fläkt för kall luft intag och nyttja 120*25 Original fläkten från Noctua L12.

Såg ut se på eran 8700K build ni visade på Facebook.

Tror det är viktigt att ni visar detta i streaming eventet hur man smidigt använder hattarna och sidopanelen i olika scenarier.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle också gärna vilja se test med s-tophat och 2 fläktar med i nästa test.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Någon som har någon info om silverstones kommande passiva sfx-l nätagg? Det ser väldigt intressant ut måste jag säga. https://smallformfactor.net/news/sff-network-exclusive-hands-...

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat Corsair sfx nätagg? Jag har kollat en del på deras 600w nätagg men vad jag kan läsa så låter det mer än vad 450 wattaren gör. Någon som har testats det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Är det någon som testat Corsair sfx nätagg? Jag har kollat en del på deras 600w nätagg men vad jag kan läsa så låter det mer än vad 450 wattaren gör. Någon som har testats det?

Jag har endast 600w. Mitt största problem har varit coil whine. Utöver det är det genomgående problemet skitfläktarna som sitter i de flesta nätaggregat, något som tack och lov är ett ganska lätt åtgärdat problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Jag har Corsair Sfx 600 nätaggregat i mitt chassi funkat perfekt och ej reagerat på att det låter massa.

Dan A4 är juh ändå väldigt likt detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

https://m.sweclockers.com/test/21895-corsair-sf450-och-sf600

Sweclockers har testat de. Men du kanske sökte mer tester av användare o då kan jag inte hjälpa dig. För min del blir de nog corsair 600w modell iaf

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av PaChalski:

IO panelen kommer med största sannolikhet att erbjudas separat och med tillhörande gavel och som komplett TopHat. IO-kontakterna kommer naturligtvis inte att stjäla speciellt mycket utrymme från TopHatten som därmed kommer gå att använda som alla andra TopHats till fläktar etc.

För USB 3.1 skulle det vara möjligt att ordna en 90° adapter för koppling till moderkortet? Blir bökigt att behöva en ful koppling direkt från ovan till moderkortet.

idé för sidopaneler: Perforerad akrylfönster på sidorna för den som skaffar them RGB moderkort,ram,grafikkort, you name it.

EDIT:

Satt och tänkte hur jag ska göra med mina två 3.5" för att ha tillgång till dem utan att behöva ha en massa externa kabiner. Skulle det vara möjligt att göra ett chassi för hårddiskar? USB 3.1 kontakt mellan datorn och lagringsutrymmet, intern/extern nätadapter, plats för 3-4 stycken 3.5" enheter, perforering i framsidan för luftflöde, ljuddämpande material på sidopanelerna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: har för mig att M-tophat har plats för 2st 3,5" diskar. sätt en i botten o en i toppen så har du för 4 st isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Jag kör deras 450w till min rigg i sign. Har inte haft några problem med ljud. Jag har inte testat 600-wattaren, så jag har inget att jämföra med. Men jag är toknöjd i alla fall.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Tack för ett bra kylartest i Ghost-chassit! Det enda jag saknar är en redogörelse för hur och om de testade kombinationerna av kylare och fläktar fungerar med dammfilter monterat? Ryms alla kombinationer och finns det vissa som blir väldigt högljudda av turbulens eller att fläkten tar i filtret?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Någon som har någon info om silverstones kommande passiva sfx-l nätagg? Det ser väldigt intressant ut måste jag säga. https://smallformfactor.net/news/sff-network-exclusive-hands-...

Ser grymt intressant ut! Hoppas på att denna dyker upp!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Ser intressant ut, jag fick nyss ett uppvaknande, har fått för i mitt huvud att dom nya Seasonic Focus+ 85+ GOLD-nätaggen skulle inte ha nå problem att rymmas men insåg att det var jag som dagdrömde

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@martinot: Vill inte vara den som förstör festen men ett passivt nätagg i ett SFFPC chassi är inte en bra idé såvida inte prestandan skall vara relativt låg. Övriga komponenter kommer bli varma ex. CPU och GPU, 60-70c är norm och då kommer denna passiva PSU värmas upp utifrån eftersom luftcirkulationen oftast är väldigt dålig.

Lägg därtill att effekten är låg, och att ett ITX system i denna storlek ofta är högljutt eller åtminstone hörs bra, eftersom fläktarna måste arbeta hyfsat för att skyffla runt luft tillräckligt snabbt, dvs poängen med ett passivt nätagg försvinner eftersom nätagget i sig aldrig kommer vara i närheten av den mest högljudda komponenten som antagligen blir GPUn eller processorkylaren.

Ex. i mitt Ncase M1 som är större än Ghost S1, har jag tre st 120mm fläktar, en CPU kylare på 120mm, och en 92mm fläkt, samt ett Corsair SF600 nätagg, SF600 hörs ej i jämförelse med övriga delar, inte ens i idle, hårddisken är mer högljudd.

Dock är det kul med utveckling, vore ju i framtiden fint med helt passiva, kraftfulla nätdelar i storleken 600W+.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vill inte vara den som förstör festen men ett passivt nätagg i ett SFFPC chassi är inte en bra idé såvida inte prestandan skall vara relativt låg.

Med en Ghost S1 är det bara att slappa på en tophat i botten med en lågvarvig fläkt rakt under nätagget (om fläkten inte får plats inuti utan tophat vill säga, men jag antar att det blir svårt med ett SFX-L-nätagg), så är det potentiella problemet löst, med bättre ventilation för hela chassit som bonus.

Men Corsairs SFX-nätagg är förhoppningsvis tysta nog, så det inte behövs.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
LOUQE

LIVE-STREAM om 20 minuter

Visst är alla här medvetna om att vi drar igång live-streamen strax?

Länk till stream

Permalänk
Administrativ avgift

@PaChalski: Hänger på livestreamen.

Mina frågor:

Kan ni få ut en lista med kompatibla 1080TI ganska fort? (Vill hålla koll på reor osv) men om jag fattat internet rätt så är det i princip EVGA 1080TI kort som gäller? Kommer det fixas så man slipper 90 graders vinkling på dom?
Kan man specialbeställa en egen färg?
Kan ni testa hur en build presterar med ett glasfönster på processorsidan?
Kan ni få fram custom kabellängder som är perfekta till chassit, typ be en proffsmoddare göra ett sleevatkabelkit och sen få ut längderna för att folk ska kunna göra egna via CablemodsEU?
Kan ni sammanställa någon slags sammanställning för vilka förändringar som kommer göras, google sheet som kommer?
Kan ni göra ett google sheet med kompatibla delar , såsom NCASE M1 har?
Kommer ni skaffa en bättre kamera för livestreams , min mobilkamera ger bättre bild för guds skull `?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Hej jag har en fråga. Har ni testat att köra er Noctua l12 orienterad 90 grader? Hur mycket plats är det mellan moderkortet och PSU? Om det går att rotera den 90 grader mot vad ni har på bilden borde högre ram moduler få plats + att chassits luftflöde hade kanske gjort att luften lättare passerat genom kylflänsarna.

Permalänk
Medlem

@Aeig: Hade helst sett att det hade varit på 600w men nog svårt att få det att funka. Tror du att det hade blivit problem även med en fläkt under och 2 fläktar som utblås?

Permalänk
Medlem

@Aeig: Ok, kommer oavsett att köra på ett av mina två Corsair S450 för S1:an. Men kul och intressant utveckling som du påpekar!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Visst är alla här medvetna om att vi drar igång live-streamen strax?

Länk till stream

Måste ändå lämna lite kritik då eran videokvalité och ljudkvalité var riktigt dålig under stream eventet.

Är bra om man kan höra och se det ni pratar om vid svar på frågorna.

Inte ens färgen på limestone blev tydligt pga den värdelösa upplösningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Både video och ljud var riktigt usla, men jag såg er skriva att ni ska ta en titt på Youtube eller Twitch inför nästa omgång, vilket låter som en god idé!

Men tack för en intressant stream, det var bland annat kul att se två S1:or stackade på varandra (och jag hade inte insett att det faktiskt går att skruva ihop dem även utan en eventuell joiner-hatt).

Insåg även att det skulle kunna bli riktigt snyggt att ha tophat(s) i en färg och chassit i en annan.

Visa signatur

9950X3D | 5080