Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

SEK 1,943,245

Den här kampanjen går rejält mycket bättre än förra, och även om det bara skulle ramla in ett fåtal nya backers per dag fram till 29:e så kommer målet att nås. Jag äter upp ett par gamla svettiga sockar om kampanjen inte lyckas!

Låt oss göra det ihop isf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

SEK 1,943,245

Den här kampanjen går rejält mycket bättre än förra, och även om det bara skulle ramla in ett fåtal nya backers per dag fram till 29:e så kommer målet att nås. Jag äter upp ett par gamla svettiga sockar om kampanjen inte lyckas!

det är sånt som får folk att hoppa av.. fy på dig

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

det är sånt som får folk att hoppa av.. fy på dig

?

Ah... du menar att folk vill att jag ska äta gamla svettiga sockar. Hmm. Tänkte inte på det.

Jag får väl helt enkelt fira med gamla svettiga sockar även när målet nåtts, så blir alla nöjda (utom kanske jag).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
LOUQE

Utskärning baktill, tankar?

På SFFF har det diskuterat att skära ut en "lucka" på baksidan som skulle kunna användas till flera olika ändamål, se bild:

@odeniz: "its only supports usb 3.1 gen 2 with i/o front panel connector, there is no gen 2 on back panel. So you can leave a hole in the rear panel for future improvements. If can be same size with the next gen top grills i/o hole, some users can plug i/o card to top panel some plug in to rear panel for more clean look. This hole may be useful to those who make the mod."

Andra vill använda luckan till en extern radiator.

Exakt hur den skulle konstrueras eller hur stor den skulle vara behöver vi kika närmare på, men vi gillar idén!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

På SFFF har det diskuterat att skära ut en "lucka" på baksidan som skulle kunna användas till flera olika ändamål

Ingen dum idé! Nyare moderkort med Asus föreslagna interna usb-header skulle som sagt ha nytta av detta, så kan man få ett par extra höghastighets usb type C-kontakter dit bak (förutsatt att ni tar fram en sådan i/o-panel). Vore snyggare än en i/o-tophat (men inte lika praktisk om man behöver kontakter på framsidan förstås, men inget förhindrar ju i/o-tophat för de som vill ha en sådan och en i/o-panel för baksidan för de som hellre vill ha det).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

SEK 1,950,682
pledged of SEK 2,000,000 goal

Bara ca. 25 chassin kvar till mål!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

SEK 1,950,682
pledged of SEK 2,000,000 goal

Bara ca. 25 chassin kvar till mål!

Mmmmm... jag kan redan känna doften av gamla svettiga sockar. Tar fram tallrik och bestick och gör mig redo.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mmmmm... jag kan redan känna doften av gamla svettiga sockar. Tar fram tallrik och bestick och gör mig redo.

Ska du käka sockar om det går i mål?? Kanske ska "pledgea" en kung lite snabbt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Ska du käka sockar om det går i mål?? Kanske ska "pledgea" en kung lite snabbt då

Kanske

#17152007

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

På SFFF har det diskuterat att skära ut en "lucka" på baksidan som skulle kunna användas till flera olika ändamål, se bild:

https://i.hizliresim.com/g9MZ2R.jpg

@odeniz: "its only supports usb 3.1 gen 2 with i/o front panel connector, there is no gen 2 on back panel. So you can leave a hole in the rear panel for future improvements. If can be same size with the next gen top grills i/o hole, some users can plug i/o card to top panel some plug in to rear panel for more clean look. This hole may be useful to those who make the mod."

Andra vill använda luckan till en extern radiator.

Exakt hur den skulle konstrueras eller hur stor den skulle vara behöver vi kika närmare på, men vi gillar idén!

Just den där biten på bakpanelen är lite outnyttjad kan man tycka. Samtidigt kan man tycka att det inte blir mycket metall kvar om det ska vara hål precis överallt också. Men har man en utskärning där kunde det ju tillverkas mindre paneler med rätt utskärningar för diverse funktionalitet. Ghost S1 gör då ytterligare skäl för sin flexibilitet. Håller med om att idén är intressant. Värt att utforska, om det passar in i helhetsintrycket av Ghost S1.

Det är ju nästan så att det får plats en pci kort plats där (givet en ej krock med CPU kylaren). En del mini itx kort stöder så kallad bifurcation från sin enda pci kort plats. IO som nämnts, fläktstyrning, drain port för vattenkylning, dc-lt pump, etc, kunde få plats i det där området. Folk med externa radiatorer är dock en riktig nisch. Funkar säkert även att 3D printa en liten panel för ens eget unika ändamål, även om det då blir plast.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PaChalski:

På SFFF har det diskuterat att skära ut en "lucka" på baksidan som skulle kunna användas till flera olika ändamål, se bild:

https://i.hizliresim.com/g9MZ2R.jpg

@odeniz: "its only supports usb 3.1 gen 2 with i/o front panel connector, there is no gen 2 on back panel. So you can leave a hole in the rear panel for future improvements. If can be same size with the next gen top grills i/o hole, some users can plug i/o card to top panel some plug in to rear panel for more clean look. This hole may be useful to those who make the mod."

Andra vill använda luckan till en extern radiator.

Exakt hur den skulle konstrueras eller hur stor den skulle vara behöver vi kika närmare på, men vi gillar idén!

Jag är en av de få som gillar tanken på extern WC skulle jag tro.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En annan sak att hålla koll på är de justeringar som planeras för produktion, jämfört med det som visas upp nu. Om folk backar nu, så vill dom kanske inte att chassit ser annorlunda ut när det produceras. Rätt balans och transparens behövs här, men det har ni nog koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är en av de få som gillar tanken på extern WC skulle jag tro.

Något liknande jag har i tankarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi kommer att diskutera färgerna under streaming-tillfället på söndag. Kanske kommer många bli nöjda!

Tyvärr var Söndag streaming aldeles för sent lag för att funka för mig.

Tidigt jobb från morgonen.

Kommer denna kunna ses i efterhand ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är en av de få som gillar tanken på extern WC skulle jag tro.

Ja, själv skiter jag hellre inomhus. *Ba-dumm TISS*

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av PaChalski:

På SFFF har det diskuterat att skära ut en "lucka" på baksidan som skulle kunna användas till flera olika ändamål, se bild:

https://i.hizliresim.com/g9MZ2R.jpg

@odeniz: "its only supports usb 3.1 gen 2 with i/o front panel connector, there is no gen 2 on back panel. So you can leave a hole in the rear panel for future improvements. If can be same size with the next gen top grills i/o hole, some users can plug i/o card to top panel some plug in to rear panel for more clean look. This hole may be useful to those who make the mod."

Andra vill använda luckan till en extern radiator.

Exakt hur den skulle konstrueras eller hur stor den skulle vara behöver vi kika närmare på, men vi gillar idén!

Hejsan grattis till succé på kickstart hittills! Är en earl bird BTW. Men jag är nyfiken vart tillverkas aluminium kompenenterna? Skulle vara bra om det tillverkades i Sverige, nära till Kvalitetskontroll. Ha en fortsatt fin vecka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Allt som har en början har ett slut. -förutom evigheten
Gigabyte P55 UD6 - Intel Core I7 875K- BenQ24 - Fractal Design Define R2 Titan - 4x2GB DDR3 Corsair Dominator - Asus A -OCZ (PSU) 700W - Asus EAH 5850 - Corsair Hydro H50 - hackintosh -Windows-7 Ultimate + en massa be-quiet Noise Absorber Kit.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: NK hade kunnat göra luckan i samma storlek som en singel slot PCI. Då hade kunden kunnat sätta in vad den vill.

Permalänk
Medlem

Blev helt till mig när jag fick se mkII och har backat för att äntligen skrota ATX-systemet för något riktigt schysst!
Är det nån som vet om det finns några riktigt low profile minnen, eller är corsairs lpx det man får gå efter?
Är sugen på att skaffa en Nctua NH L12 innan den ersätts av S-varianten. Hade varit riktigt nice om man kunde få plats med deras nya lågprofilfläkt i 120mm under kylaren istället för 92mm.
Det kanske inte är nödvändigt, men det hade varit nice

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Är det nån som vet om det finns några riktigt low profile minnen, eller är corsairs lpx det man får gå efter?

Har sett Innodisk nämnas här och var:

https://www.innodisk.com/en/products/dram-module/embedded/Emb...

Men jag tror inte de finns någonstans att köpa i Sverige?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: Aha. Vet man nåt om innodisk? Hade räknat med 3200 MHz minnen och en Ryzen också. Verkade inte finnas i den hastigheten. Kanske kan strippa vanliga minnen på kylfläns?

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

@backfeed: Aha. Vet man nåt om innodisk? Hade räknat med 3200 MHz minnen och en Ryzen också. Verkade inte finnas i den hastigheten. Kanske kan strippa vanliga minnen på kylfläns?

Det ska tydligen gå att skrämma upp Innodiskminnena till betydligt högre än 2666 Mhz, men jag vet inte detaljerna och minns inte var jag läste det heller tyvärr.

Att pilla bort kylflänsarna på vanliga (dvs low-profile) minnen kan ju hjälpa om flänsarna bygger mycket på höjden, men annars är det nog very-low-profile som gäller.

Det kan också gå att placera fläkten lite off-center på kylaren så att den inte hamnar över något minne, beroende på moderkort (dvs placering av cpu-sockel, minnesplatser och eventuella övriga hinder). Det är denna metod jag för närvarande siktar på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Blev helt till mig när jag fick se mkII och har backat för att äntligen skrota ATX-systemet för något riktigt schysst!
Är det nån som vet om det finns några riktigt low profile minnen, eller är corsairs lpx det man får gå efter?
Är sugen på att skaffa en Nctua NH L12 innan den ersätts av S-varianten. Hade varit riktigt nice om man kunde få plats med deras nya lågprofilfläkt i 120mm under kylaren istället för 92mm.
Det kanske inte är nödvändigt, men det hade varit nice

Jag har en L12 monterad på ett Gigabyte GA-AB350N just nu, och har även corsairs lpx. Denna kombinationen gör att jag kan montera kylaren så att böjen på heatpipsen är riktad mot RAMet, det får preciiiiiiiis plats. Dock är jag osäker på om det går att klämma in en lågprofils 120mm-fläkt då 8pin-kontakten på moderkortet sitter lite dåligt, samt att wifi-modulen också sticker upp en bit.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag har en L12 monterad på ett Gigabyte GA-AB350N just nu, och har även corsairs lpx. Denna kombinationen gör att jag kan montera kylaren så att böjen på heatpipsen är riktad mot RAMet, det får preciiiiiiiis plats. Dock är jag osäker på om det går att klämma in en lågprofils 120mm-fläkt då 8pin-kontakten på moderkortet sitter lite dåligt, samt att wifi-modulen också sticker upp en bit.

Smutt, i princip exakt det jag tänkt köpa. Mina beräkningar säger 28mm från heatspreaderns udnersida till lågprofilsfläkten. Du känner inte för att ta isär allt och mäta?

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
LOUQE
Skrivet av NaturMackan:

En annan sak att hålla koll på är de justeringar som planeras för produktion, jämfört med det som visas upp nu. Om folk backar nu, så vill dom kanske inte att chassit ser annorlunda ut när det produceras. Rätt balans och transparens behövs här, men det har ni nog koll på.

Vi har sammanställt alla uppdateringar som planeras, vi kommer att presentera det som ett förslag som bygger på att Backers inte protesterar och ha en dialog kring det. Kommer inom kort som en update och kanske en god ide att gå igenom listan här på SC först för lite QA!?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Tyvärr var Söndag streaming aldeles för sent lag för att funka för mig.

Tidigt jobb från morgonen.

Kommer denna kunna ses i efterhand ?

Ja, den är en viktig del av marknadsföringen och kommer sparas för alla att se när det passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har sammanställt alla uppdateringar som planeras, vi kommer att presentera det som ett förslag som bygger på att Backers inte protesterar och ha en dialog kring det. Kommer inom kort som en update och kanske en god ide att gå igenom listan här på SC först för lite QA!?

Låter som en bra idé att tugga igenom listan här. Har kommit in ganska sent och i ärlighetens namn inte orkat leta igenom hela tråden. För mig är det viktigt att grundutförandet blir lika stilrent som presentationen på kickstarter, jag tycker att ni har uppnått nära perfektion mellan form och funktion och känner visst motstånd mot att offra form i det här läget.
Men som sagt har jag inte lusläst tråden, det kan ju finnas några riktigt bra förslag!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har sett Innodisk nämnas här och var:

https://www.innodisk.com/en/products/dram-module/embedded/Emb...

Men jag tror inte de finns någonstans att köpa i Sverige?

VLP minnen av DDR4 har inte jag sett i Sverige men Tyskland.

Samsung, Micron, Crucial har också dessa viktigt att dom är " Unbuffer Memory " annars funkar det ej till konsument plattform utan enbart server plattformen.

Dock mycket högre prissatt.

Tex: 16gb ddr4 Crucial 2400 mhz modul rekpris 220 Euro.
http://eu.crucial.com/eur/en/ct16g4xfd824a

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

att prata om PUGZ kan vara ett väldigt känsligt ämne på kickstarter så det borde ni vara försiktiga med. Det är så många som inte har fått det dom beställt och så många som har gått sönder efter kort tid att många är väldigt arga..

Permalänk
LOUQE
Skrivet av fax110:

att prata om PUGZ kan vara ett väldigt känsligt ämne på kickstarter så det borde ni vara försiktiga med. Det är så många som inte har fått det dom beställt och så många som har gått sönder efter kort tid att många är väldigt arga..

Aj då, ska se om det går att redigera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Aj då, ska se om det går att redigera!

det behöver ju inte nödvändigtvis vara dåligt att ni pratar om dom men det är nog klokt att låta bli