Har alla skärmar döda pixlar?!?

Permalänk
Medlem

Det är tur att Asus har ZBD på skärmen iaf, annars hade man ju varit körd.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

Pixel-vadå-fönåt?

Har aldrig haft några problem med mina skärmar, och jag köper alltid billiga, max 2000 kr. Och mina 3 laptops har inga pixelfel heller vad jag vet. Eller så finns det små fel som inte syns under normal användning och därför inte stör mig.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Aldrig hört talas om detta, men tackar för tipset. Sökte lite efter pixelmassage och hittade detta:

https://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-Monitor

Gäller förstås att se upp som sagt, risken finns att det bara blir värre och tillverkaren kan mycket väl vägra ta emot en retur med fysisk åverkan.

Måste säga att jag aldrig användt verktyg eller värme/fukt. Försiktigt massage med fingertopparna med tyghandskar på är det jag provade (på en hel-svart pixel, alltså samtliga färger svart), jag ville ju kunna returnera om det inte fungerade.

/MrK

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en Acer predator XB271HU. Den hade inga döda pixlar alls. Lite för mycket BLB/glow bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Köpte nyligen en Acer predator XB271HU. Den hade inga döda pixlar alls. Lite för mycket BLB/glow bara.

Jag köper inte IPS skärmar av den anledningen, håller mig till TN eftersom jag är känslig för BLB. Men det spelar ju ingen roll när skärmarna man köper har en masa döda pixlar

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Mmm jag med, syns inte på de spel jag spelar. Men filmer och serier, där går det inte att undvika. Vilket är så synd då färgerna är så fina.

Senaste skärmen jag köpte var en benq 1080p 144hz, den hade en eller två pixlar som satt fast, men det kunde jag fixa enkelt nog.
Varför kan dom inte bara ge oss fina skärmar för

Har även läst att det ska finnas ett sätt att undvika ips glow rätt mycket, men de vill tillverkarna inte göra för det är dyrt. Vilket är synd, hade gärna betalat lite mer för en IPS skärm utan glow. BLB måste väl även det gå att undvika vid tillverkningsprocessen, men det blir väl för dyrt för dem också.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte tillverkarna har några problem att bygga dyrare och bättre om det säljer, datorskärmar är ju en vara som sjunkit i pris kontinuerligt till skillnad från andra delar, kunderna verkar tycka det är ok att betala en massa för cpu, grafikkort, minne/lagring och moderkort och där har ju priserna ökat mycket jämfört med 10-15 år sedan om man ser på vad en "normaldator" kostar och lådor och nätdelar har verkligen skenat i pris men skärmar kostar typ 1/4 så mycket, skärmar och fläktar är nog de enda delar som verkligen blivit påtagligt billigare, för skärmar så har ju volymprisklassen gått från 4-5 000 kr till kring 1000kr och det har inte varit särskilt snabb utveckling av bildkvaliten men oled borde väl nån gång bli standard på datorskärmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte tillverkarna har några problem att bygga dyrare och bättre om det säljer, datorskärmar är ju en vara som sjunkit i pris kontinuerligt till skillnad från andra delar, kunderna verkar tycka det är ok att betala en massa för cpu, grafikkort, minne/lagring och moderkort och där har ju priserna ökat mycket jämfört med 10-15 år sedan om man ser på vad en "normaldator" kostar och lådor och nätdelar har verkligen skenat i pris men skärmar kostar typ 1/4 så mycket, skärmar och fläktar är nog de enda delar som verkligen blivit påtagligt billigare, för skärmar så har ju volymprisklassen gått från 4-5 000 kr till kring 1000kr och det har inte varit särskilt snabb utveckling av bildkvaliten men oled borde väl nån gång bli standard på datorskärmar.

Jag tycker 6700kr för en skärm är mycket pengar. Men det kanske är jag som är fattig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlosBananos:

Jag har aldrig någonsin under hela min livstid haft en enda död pixel... Tur?

Du är inte ensam, har aldrig heller råkat ut för pixelfel varken på mina datorskärmar eller TV-apparater. Sitter å andra sidan inte och granskar skärmarna med lupp...

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Ingen av datorskärmarna jag haft har kommit med döda pixlar. Har dock haft tv med flertal döda pixlar.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jaxione:

Jag tycker 6700kr för en skärm är mycket pengar. Men det kanske är jag som är fattig

Jag menar att "standardskärmar" är en av de få delar som sjunkit i pris, i slutet på 90 talet så kostade en standardskärm 4-5 000 kr men idag så får du en mellanklass eller " spelskärm" i den prisklassen medan standardskärmar ligger på 1000-1500 kr, "standard cpuer" o dyl har ju däremot stigit i pris och skulle skärmar ha följt den utvecklingen så borde standardskärmar snarare kosta > 10 000 idag och avancerade skärmar borde ha börjat komma > 20 000 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

kör på en elchepo benq 24 tum 1080p skärm 7-8 år gammal inga döda pixlar på den men börjar bli slut för den hummar och kan få lov att starta den ett par gånger innan den funkar så ska köpa mig en annan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

För grejen är att jag måste vara precis framför dom och väldigt nära skärmen för att se dom. Rör jag mig minsta upp/ner eller åt någon sida så ser jag dom inte längre. Men det är ju bara på ett ställe det är så på den andra sidan ser jag ingenting hur noga jag än tittar. Ser dom inte från vanligt avstånd men vill ju inte ha en skärm med döda pixlar ändå.........På min första Acer så syntes pixeln tydligt då det lös runt om, de här är mer osynliga.

Då är det väl inget problem, bara att luta dig tillbaka och relaxa. Onödigt att irritera sig över småsaker. Man kan hitta småfel på alla produkter om man letar noga. Har det ingen praktisk betydelse är det inget att bry sig om.

Permalänk
Medlem

Inte sett en enda död pixel här, men jag synar inte heller skärmen upp och ner...varför om man måste syna för att se dem? Känns lite rättshaverist att "leta" fel som man normalt inte upptäcker.

Med det sagt så ser jag inte om jag stänkt på skärmen( såg precis en dricka-stänk som måste vara MEGA-MEGA om man är i pixelvärlden).

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Då är det väl inget problem, bara att luta dig tillbaka och relaxa. Onödigt att irritera sig över småsaker. Man kan hitta småfel på alla produkter om man letar noga. Har det ingen praktisk betydelse är det inget att bry sig om.

Skrivet av Valonen:

Inte sett en enda död pixel här, men jag synar inte heller skärmen upp och ner...varför om man måste syna för att se dem? Känns lite rättshaverist att "leta" fel som man normalt inte upptäcker.

Med det sagt så ser jag inte om jag stänkt på skärmen( såg precis en dricka-stänk som måste vara MEGA-MEGA om man är i pixelvärlden).

Nej efter de första jag såg så tänkte jag också att jag kunde leva med dom. Men nu har jag räknat till 8st varav två syns tydligt på vissa färger. Så jag tar mina chanser på att nästa måste vara bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Nej efter de första jag såg så tänkte jag också att jag kunde leva med dom. Men nu har jag räknat till 8st varav två syns tydligt på vissa färger. Så jag tar mina chanser på att nästa måste vara bättre.

Jo, jag förstår ju din sak också och jag hade säkert stört mig jag med. Hoppas att det löser sig med nästa skärm.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Börjar starkt tvivla på att det är så ovanligt med döda pixlar som folk säger. Skickade precis tillbaka min tredje raka Asus PG278QR pga ljusa döda pixlar. (Har bilder och film på samtliga så det är ingen inbillning ) 3 skärmar i rad är för många för att det bara ska vara otur. Har nu bestämt mig för att häva köpet och avvakta. Måste ju kosta Asus enorma pengar att ha zero Bright pixel garanti på dessa då det verkar vara så vanligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min senaste PG278QR hade en förvirrad pixel.
Vit blev blågrön
Blå och grön blev röd
röd blev svart
svart blev dock svart, så well done.

Jävla pina det ska vara att köpa/byta skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Dom är svåra att få på bild, men denna fastnade iaf, den är grönaktig i färgen, men det syns bara på bilden, för mig är den bara ljus. Nog för dom inte syns så mycket men dom är många, har räknat till minst 5. Frågan är ju om det är någon ide att hålla på. Har knappt hunnit använda min dator sen jag köpte den pga all pisskärmar.......

https://i.imgur.com/N8BOlVI.jpg

Kan vara så att det är en subpixel som är ljus och inte "hela pixeln".
Om det bara är den gröna subpixeln som alltid är på.

Men jag kan förstå att du tröttnar på detta. Att skicka tillbaka en skärm, fine, men när det blir flera gånger...
Över 6000kr för en 27" så är det ingen budget skärm heller. Så man kan tycka att man borde slippa det. Men tydligen inte.
Vet inte hur stor del skärmar som har konstant mörka och/eller konstant ljusa pixlar. Det är knappast så att alla skärmar har det.
Men det hjälper inte dig att andra får bra skärmar. Hoppas du får tag i någon skärm du är nöjd med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Min XB270HU har 2st döda, fast jag har hunnit se förbi det och märker knappt det ens. En 27" 1440p är ju en stor skärm, pixlarna är ju mindre också ju högre upplösning man kommer upp till.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Min senaste PG278QR hade en förvirrad pixel.
Vit blev blågrön
Blå och grön blev röd
röd blev svart
svart blev dock svart, så well done.

Jävla pina det ska vara att köpa/byta skärmar.

Men du hittade en utan sen eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kan vara så att det är en subpixel som är ljus och inte "hela pixeln".
Om det bara är den gröna subpixeln som alltid är på.

Men jag kan förstå att du tröttnar på detta. Att skicka tillbaka en skärm, fine, men när det blir flera gånger...
Över 6000kr för en 27" så är det ingen budget skärm heller. Så man kan tycka att man borde slippa det. Men tydligen inte.
Vet inte hur stor del skärmar som har konstant mörka och/eller konstant ljusa pixlar. Det är knappast så att alla skärmar har det.
Men det hjälper inte dig att andra får bra skärmar. Hoppas du får tag i någon skärm du är nöjd med!

Ja jag ger snart upp. Asus har ju åtminstone ganska generös pixelgaranti. Vad är en subpixel?

Skrivet av Vangen:

Min XB270HU har 2st döda, fast jag har hunnit se förbi det och märker knappt det ens. En 27" 1440p är ju en stor skärm, pixlarna är ju mindre också ju högre upplösning man kommer upp till.

Ja precis som du säger så är dom ju små, men samtliga har haft minst 1 mitt i skärmen så har inte gått att undgå när man sitter mitt framför.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har skärm med IPS panel, och en moderat nivå av BLB på hörnen. Däremot aldrig haft något pixelfel (Ta i trä).

Permalänk
Medlem

@jaxione Så du har ännu inte fått någon skärm utan pixelfel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet är att det oftast är de dyrare skärmarna som har problemen. Folk lägger ut 10 000 kr och får en skärm med antingen BLB eller döda pixlar.
Billigare skärmar kör med tekniker som är lättare att producera utan att behöva slänga en massa misslyckad produktion. Därför dom är billigare.

Permalänk
Medlem

Jag har haft pixelfel på nästan alla skärmar. Iofs har jag inte haft så många. Nuvarande skärm, en Asus PG279Q har en ljus pixel som jag märker av då och då. Inget som stör mig nämnvärt, då det är en sån liten pixel och utåt kanten. Min förra skärm, en Dell 2209WA hade också en ljus pixel. Den var lite mer störig då upplösningen var lägre och den satt mer i mitten. Utöver dessa har jag haft ett par gamla bärbara, med nån enstaka pixel här och där. Jag skulle aldrig orka hålla på och byta för en sån liten grej.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Köper bara skärmar på distans med någon typ av returätt/öppet köp.

Tycker det är orimligt att man ska acceptera pixelfel på produkter för 5-10k. Borde vara minst 1år 100% pixel garanti.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Av mina senaste 6 skärmar är det bara en som haft lysande pixlar en Samsung 19" 710n som jag köpte i butik för länge sen och inte fick ångra. Sen hade jag en Samsung 22" med mycket backlight bleed och en HP 24" som jag fick ont i ögonen av trots att jag drog ned ljuset och försökte justera, HP'n fick jag heller inte lämna igen så den gick i soptunnan.

Men annars har det gått bra, första platta skärmen en Samsung 730BF var helt ok, första IPS skärmen en Samsung första gen PLS hade otroligt skön bild men brakade ihop efter 3 år, en Asus IPS som också blev bra efter neddragning av brightness till en tiondel och lite justeringar och den senaste BenQ BL2411 som jag köpte för några år sen är jag helnöjd med.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

@jaxione Så du har ännu inte fått någon skärm utan pixelfel?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det verkar ju nästan omöjligt. Hade ju först en Acer Predator XB27HUA med en död ljus pixel nästan mitt i som Acer vägrade byta ut, sen gick Webhallen in på goodwill och bytte den och jag bad om att få byta till Asus då jag kände mig färdig med Acer. Sen dess har jag haft tre Asus PG278QR hemma. Första hade en död ljus pixel i mitten av skärmen, den andra hade minst 8 döda pixlar, kanske mer, slutade räkna och den tredje jag hade hemma nu senast hade också en ljus död pixel i stort sett mitt i skärmen. Så inte nog med att alla haft döda pixlar, dom har suttit på helt fel ställen också.

Skrivet av Implor:

Köper bara skärmar på distans med någon typ av returätt/öppet köp.

Tycker det är orimligt att man ska acceptera pixelfel på produkter för 5-10k. Borde vara minst 1år 100% pixel garanti.

Ja jag tycker också det är galet när man betalar så mycket pengar. Jag kanske har för höga krav??! Men med tanke på alla som hävdar att dom inte har några döda pixlar så tycker jag inte det borde vara så omöjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft tur när det kommer till döda pixlar och på dom senaste 5-6 skärmarna jag ägt har bara 1 haft döda pixlar (2 st svarta som knappt syntes).

Backlight Bleed däremot, fy fan. Lika säkert som det snöar på Island så har jag BLB på mina skärmar.
Är rent ut sagt förvånad över hur lite jag faktiskt har på min nuvarande Acer XB271HU. Testade den dock i butik först.
Hade jag köpt den via nätet hade garanterat varje hörn lyst upp som en deprimerad julbelysning...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.