Är Sweclockers en åsiktskorridor?

Permalänk
Medlem

Känns lite SJW över den som bannade dig.
föressten: ib4L

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Hedersmedlem

Till att börja med så gränsar denna tråd på §11 Synpunkter på moderering eller webbplatsen, samt att vissa diskussioner börjar dra iväg utanför spåret.

Med det sagt så tycker vi ändå att ämnet i sig kan bidra med matnyttig information för oss moderatorer. Notera dock att diskussionen ska hållas saklig och inte spåra ut i sidospår, samt att övriga forumregler ska respekteras.

Och för att förtydliga diskussionen; Är Swec en åsiktskorridor?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gamergate_controversy

Lite av en röra det där men TL;DR visade sig att gaming journalister givit positiva recessioner till en bekant utan att klargöra relationen vilket skapade ett rätt stort drev som var lika delar om etik inom journalism som vad som nu kallas för "social justice" eller extrem vänster politik innom gaming. Det framkom att "alla" stora gaming sajter konspirerade för att främja en vis (social justice) agenda inom spel branschen, detta genom läkta mail och annat gott.

Jag tror att du glömde de hundratals dödshot mot kvinnor, både i branchen och utanför, som detta ledde till.

Nej, jag skulle inte säga att Swec är en åsiktsmoderator. Jag hänger dock inte i Övrigt-delen och ser inte poängen med att göra det heller. Därför kan jag inte uttala mig om den delen. Av det du skrivet ser jag inga problem med din avstängning dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Varför raderas mitt inlägg om att moderatorn i fråga (som ingen vet vem det är) känns en aning SJW?
Nu känns det som en åsiktskorridor.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Varför raderas mitt inlägg om att moderatorn i fråga (som ingen vet vem det är) känns en aning SJW?
Nu känns det som en åsiktskorridor.

Tillbaka för att visa exakt vad som skrevs. Notera dock att diskussionen ska hållas saklig och inte spåra ut i sidospår, samt att övriga forumregler ska respekteras.

Citat:

Känns lite SJW över den som bannade dig.
föressten: ib4L

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Till att börja med så gränsar denna tråd på §11 Synpunkter på moderering eller webbplatsen, samt att vissa diskussioner börjar dra iväg utanför spåret.

Med det sagt så tycker vi ändå att ämnet i sig kan bidra med matnyttig information för oss moderatorer. Notera dock att diskussionen ska hållas saklig och inte spåra ut i sidospår, samt att övriga forumregler ska respekteras.

Är det tillåtet att diskutera det faktum att OPs hela frågeställning verkar baseras på något han fått om bakfoten? Jag menar, det gör lite ont att fortsätta låta honom påstå det utan att kommentera.

Eller borde jag gå och lägga mig? Vilket är ok, är trött 😉

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men vari ligger diksussionsvärdet i detta?
Gamergate var väl förresten fake news och/eller en false flag-operation av misogyna källardrägg.

Hur som helst går jag och poppar lite popcorn.

Skrivet av Severin87:

Kan det ligga nåt i det denna mannen berättar ?
https://www.youtube.com/watch?v=zCpjmvaIgNA

Holy shit, inte så fort, popcornen är inte klara än.

"Feminism Was Created To Destabilize Society, Tax Women and set up the NWO - Aaron Russo " Han glömde Soros, judarna, bankerna, Monsanto och dödsknarkarnazistrasistfascistkommunistsionisterna.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem

Bytt rubrik från "sweclockers efter gamergate" till "Är Sweclockers en åsiktskorridor?" för att förtydliga diskussionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att återvända hit igen efter sådan lång tid och fortfarande inte har gått vidare i livet??

Du passar hemma hos Aftonbladet Facebook där varje dag 50-60 åringar skriver en massa otrevliga ord och till och med mobbar varandra och andra.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Trolls gotta troll.

Skrivet av Casgar:

Nej, OP är en snöflinga.

Permalänk

@tomten51: Ah så stuff jag inte bryr mig om för att jag inte läser spelrecensioner lol

ser ut som standard internet drama man kan hitta på Encyclopedia dramatica å sånt skräp.

Permalänk
Medlem

Jag tycker åsiktskorridorer ofta (d.v.s. inte alltid) framställs av "avancerade troll" (ber om ursäkt om det uppfattas negativt laddat - kommer inte på ett bra ord). D.v.s. personer som har syftet att lyfta fram något semi-provaktivt för att sedan, beroende på reaktion, lägga sig i "offer-fack". Vad menas med att semi-provocera? Då menar jag att man tar en åsikt som är vinklad mot ett väldigt känsligt aktuellt ämne -> trycker på rätt knappar -> får reaktioner -> gör en uppföljning -> och med lite tur får väldigt starka reaktioner eller tystas (avstängd) -> lägger sig i offer-facket/offer-kategorin. "Ser ni? Ser ni vad som hände? Jag vädrade min åsikt om ämne X och blev avstängd bara för att jag tyckte en sak" (de berättar helst inte sättet de framställde sin åsikt eller text, som i detta fall). Och så Repeat.

Detta finns över hela världen och är ett gammalt recept/koncept. Gissar personligen, med logik och sunt förnuft, på att det oftast är yngre personer som är inblandade.

I övriga fall tror jag att man gör det genuint av ren nyfikenhet. Men syftet att söka reaktion ligger nog högt på listan. Vilket parti som hanterar de bästa frågorna inom soppsortering diskuteras inte lika flitigt, exempelvis. (om man ska dra in politik)

Tl;dr: Personer tänjer på gränserna på diverse forum. Lyfter fram situationen om de blir bannade/avstängda och tycker illa om systemet/reglerna/forumet. Alternativt tycker synd om sig själva, därav mitt tidigare uttryck av att man lägger sig i "offer-facket".

Detta är vad jag tror om ämnet åsiktskorridor. Kan vara mycket mer inblandat eller mer komplicerat än så. Men ungefär såhär tänker jag. God kväll!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av tomten51:

Håller med om att jag kunde varit trevligare, frustration över hela situationen från min sida. Men saken kvarstår att jag blev avstängd för mina åsikter inte i vilken grad otrevlighet jag uttryckte dem med. Läs tidigare inlägg varför jag tycker det är problematiskt.

Jag varken ser mig som offer eller söker upprättelse. Notera jag inte nämner namn eller söker någon form av ursäkt eller hexjakt. Jag vill bara kolla om jag kan komma tillbaka till ett forum och en sida jag uppskattat genom åren utan att stödja en agenda jag har starka åsikter mot, som strider mot mina principer. Hittills är jag positivt överraskad så du kanske får se mer av mig. Tycker du antingen läst fel eller skjuter snett.

Då jag inte har någon inblick vad som hände då, men kan konstatera att du beter ytterst civiliserat nu (pluspoäng på det, tyvärr ovanligt nuförtiden) fortsätter i alla fall jag debatten

Jag kan mycket väl missförstå situationen. Men för mig framstår det fortfarande som att du med denna tråden undrar om du kan komma tillbaka till ett forum där du slipper bli emotsagd.

Skrivet av tomten51:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gamergate_controversy

Lite av en röra det där men TL;DR visade sig att gaming journalister givit positiva recessioner till en bekant utan att klargöra relationen vilket skapade ett rätt stort drev som var lika delar om etik inom journalism som vad som nu kallas för "social justice" eller extrem vänster politik innom gaming.

Det framkom att "alla" stora gaming sajter konspirerade för att främja en vis (social justice) agenda inom spel branschen, detta genom läkta mail och annat gott.

Det börjar bra. Men sen spårar du ur i andra stycket. Det framkom nästan inget alls. Däremot påstods det en massa från både höger och vänster. Som ofta idag saknade det mesta några som helst belägg för att det faktiskt stod till på det viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ältar folk fortfarande konspirationsteorier om gamergate, ordet hen och yttrandefrihet på forum som drivs av företag/privatpersoner?

Känns som om SweClockers snarare är en ganska tråkig tidskapsel...

Permalänk
Medlem

Först en kort OT om "hen":

Finskan har haft "hän" i säkert över 1000 år. Finskan har inga speciella pronomen för män och kvinnor. Bara hän (uttalas med ett kort ä-ljud, som "hon" fast med ä). Ni får ha vilka åsikter om det finska språket ni vill, men generellt kan man väl konstatera att finnarna nog är mer.... konservative än svenskar och de har inte klagat på sitt ord. Däremot tycker jag att det visar exakt hur onödigt det egentligen är med könsbundna personliga pronomen. Finskan har klarat sig i tusen år eller mer med sitt hän. Om könet verkligen någon gång är relevant så brukar det uttryckligen nämnas.

Själv är jag ju svenskspråkig och använder han/hon av gammal vana, och i sig ser jag nu inget direkt fel med det heller, men varför klaga på hen? Använd inte det om ni inte vill, men i diverse texter man skulle skriva under studierna skulle ett ord som hen ha varit otroligt praktiskt. "Den" är inte godkänt för personer och "han/hon" är bara klumpigt. Det togs till och med upp på en skriv korrekt-kurs i universitetet, hur man skulle skriva för att slippa han/hon osv. Så mycket enklare att nu bara skriva hen.

För övrigt så skulle man ju ha kunnat gå in för finskans "hän" istället för hen, som enligt mig är helt för nära "henne". Jag är ju dessutom van med hän från finskan...

On topic: Jag brukar inte heller vistas på "övrigt"-delen av forumet, men helt generellt så har jag aldrig märkt att det skulle vara något fel på modereringen här på Sweclockers. Om man nu ska gräva efter något att klaga på så skulle det kanske vara att lite väl många kommentarer som över huvud taget inte för diskussioner framåt ofta får stå kvar och klottrar ner trådar.

Forumets regler är klara och tydliga, och för övrigt så beskriver xkcd-bilden situationen otroligt bra. Här kan man väl också applicera det gamla ordspråket "den som sig i leken ger, får leken tåla".

EDIT: Det blev inte en så kort OT...

Permalänk
Medlem

Huruvida modereringen i övrigt eller på fz stämmer på ditt påstående vet jag inte. Swec generellt är (I min mening) mer inriktat på Tech än spel och därför är det svårt att se någon eventuell vinkling på nyheter och diskussioner.

Permalänk
Medlem

Det har blivit sämre men inte lika illa som fz. Går aldrig in på den sidan igen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Hen är ju ett grymt bra ord som fyller en behövlig plats i språket och bland allt annat fjös vi tagit in i språket så fyller hen, även om det känns ovant, en plats. Kan hålla med om att låna Finskans Hän kanske varit lite tjusigare faktiskt.

I övrigt så ger jag mig inte in i debatter som snabbt polariseras - misstänker att det är i just sådana som du kanske refererar till angående åsiktskorridoren. Jag har inget intresse av att spendera tid med att trilskas med folk. Tröttnat överlag på hätsk och dålig stämning online och försöker hellre spendera tid på att hjälpa, ge tips och trix samt disskutera i forum som jag är intresserad av då det oftast är myckjet trevligare och givande. I stort anser jag att Sweclockers är en väldigt bra sida med tämligen stort, och i åsikt spretande, antal människor som jag i alla fall ser som en positiv sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Fast den kan ju också syfta på en sak, det kan inte hen. Som exempelvis om en MC kör om dig på motorvägen så kan du säga: "Vad fort han körde, vilken idiot" eller: "Vad fort hon körde, vilken idiot" men om du säger: "Vad fort den körde..." så syftar du ju på motorcykeln snarare än föraren.

"Den" kan också syfta på "den personen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Snälla... Uppdatera kalendern och inse att det är 2017, snart 2018. Livet och dess människor kanske inte är så svartvita som det/de var förr.

<Nuvarande år> -argumentet Denna sortens högfärdighet med icke giltiga argument gör mig helt skogstokig!

Vi vill ha ett Sweclockers med så högt i tak som möjligt. Där inga heliga kor finns, inga åsikter eller yttringar är förbjudna eller trycks ner. Det är vad jag vill för Sweclockers, som jag håller av så mycket. Jag hoppas att alla kan instämma med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

<Nuvarande år> -argumentet Denna sortens högfärdighet med icke giltiga argument gör mig helt skogstokig!

Vi vill ha ett Sweclockers med så högt i tak som möjligt. Där inga heliga kor finns, inga åsikter eller yttringar är förbjudna eller trycks ner. Det är vad jag vill för Sweclockers, som jag håller av så mycket. Jag hoppas att alla kan instämma med detta.

För sådant finns flashback. Åsikterna i sig är ju inte förbjudna här, däremot hur du uttrycker åsikterna. SweC moderatorerna/medarbetarna gör helt rätt i att hålla meningslösa konspirationsteorier och nedvärderande dravel borta från sin arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0l0m0n:

För sådant finns flashback. Åsikterna i sig är ju inte förbjudna här, däremot hur du uttrycker åsikterna. SweC moderatorerna/medarbetarna gör helt rätt i att hålla meningslösa konspirationsteorier och nedvärderande dravel borta från sin arbetsplats.

Jag anser att forumet finns till för medlemmarna. Inte för att tillfredsställa moderatorer och skribenter.
Forumets läsare och medlemmarna måste ju betraktas som kunder, för vilka Sweclockers skall finnas.

Vi medlemmar på Sweclockers har ett hårdvaruintresse som gemensam nämnare. Men jag tycker att forumets trådar skall tillåtas att handla om mycket mer än bara hårdvara. Det finns många intressanta och intelligenta människor på Sweclockers forum. Med dessa vill man utbyta idéer om mer än bara hårdvara. Det är fullt naturligt och bör uppmuntras.
Det är ett bra sätt för Sweclockers växa och få fler läsare.

Permalänk

Eller... Snacka hårdvara här och annat nån annanstans för just det andra specifika intresset. Allt måste inte vara en hubb för just allt fragmentera forumsvistelserna vetja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag instämmer inte. Till exempel rasistiska, nazistiska, eller sexistiska åsikter eller yttringar vill jag inte se röken av här (eller någon annan stans heller.)
Rena personangrepp vill jag inte heller se här.

Permalänk
Medlem

Snacka om rättshaverist, välj dina strider och dina forum.
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist

Permalänk
Inaktiv

ja

dock inte värt att bry sig, gå vidare med livet och låt åtsiktskorriden vara

Permalänk
Medlem

Jag tycker man kan skriva det mesta här förutsatt att man inte trampar någon på fötterna. Kan förstå varför du blivit avstängd, även om skälen kan ses som väldigt dumma. Risken blir ju att moderatorerna och FZ/Swec skjuter sig i fötterna.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Trolls gotta troll.
Nej, OP är en snöflinga.

jisses.. kan du inget eller???.... en Unik snöflinga heter det snacka om att dra alla snöflingor över samma kant. "insert SJW bs here"

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för mig själv här. Men jag har Sweclockers som mitt huvudsakliga forum. Detta för att jag kan läsa och diskutera om det som jag älskar mest förutom musik och min familj. Ett sätt att komma ifrån dagens debatter om invandling, hen och metoo...

Alla är naturligtvis välkommna antar jag, men jag hade föredragit om politik i möjligaste mån förvinner från SweClockers. Varför duger inte flashback eller facebook för sådant? Och om ni vill sprida era åsikter, kan ni inte välja familjeliv eller något annat med lite mer "arg/trött" publik?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Ja vissa går.igång på saker.
Jag vill inte påstå att jag använder ordet hen speciellt mycket.
Men har inget emot att det anväbds heller och genom alla tider har spårk utvecklats med att ord läggs till och byts ut.
Men tja, antar att vissa blir upprörda för minsta lilla.

Ursäkta mina felstavningar (så ingen blir upprörd)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc