Permalänk

TI NE5532 på Asrock Z87E-ITX

Upptäckte att mitt moderkort hade en dedikerad hörlursförstärkare (TI NE5532) inbyggt och anslöt kabeln till utgången på moderkortet för att prova. Bättre ljud helt klart, men när jag inte har något som spelar upp ljud igång så hörs ett litet brus/knaster till och från. I brist på bättre förklaring så låter det som att man hör alla komponenter i burken, det är inget konstant ljud. Vågar man använda 4000kr hörlurar på den utgången eller bör jag införskaffa en DAC?!

Permalänk
Medlem

Förmodligen så är det EMI som är problemet med det som "brusar".
Svårt att se att du kan komma ifrån det om du inte använder dig av DAC med tillhörande förstärkare.

Rekommenderar dock att köpa en DAC som inte har strömmatning via USB då jag har haft ett flertal modeller som har problem med jitter och EMI.

Kom även ihåg att du antingen behöver en dedikerad förstärkare till hörlurarna då en DAC enbart konverterar den digitala signalen till en analog

Visa signatur

: )

Permalänk
Skrivet av raexxlol:

Förmodligen så är det EMI som är problemet med det som "brusar".
Svårt att se att du kan komma ifrån det om du inte använder dig av DAC med tillhörande förstärkare.

Rekommenderar dock att köpa en DAC som inte har strömmatning via USB då jag har haft ett flertal modeller som har problem med jitter och EMI.

Kom även ihåg att du antingen behöver en dedikerad förstärkare till hörlurarna då en DAC enbart konverterar den digitala signalen till en analog

Ja självklart, hörlursförstärkare är det jag ska ha med inbyggd D/A omvandlare.