Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

2017-12-02
23:07
Sverige Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

Ingenting efter det i en vecka...
Julklappar till barnen dessutom

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

2017-12-02
23:07
Sverige Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

Ingenting efter det i en vecka...
Julklappar till barnen dessutom

Om det nu inte är så att du är holländare och skulle firat Svarte Petter i tisdags så förstår jag inte ditt problem, de flesta av oss ger inte barnen julklappar förrän om drygt två veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

När man beställer saker från kina och inte har expressfrakt brukar det ta typ 3-5 veckor. Det gjorde det innan Postnords härdsmälta.

Jag måste ha tur, mina inrikes försändelser levereras på 1-3 dagar.
Dock har vanliga brev tagit lite tid.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Uppföljning: Dag 9 utan paket.
Första PostNord-damen den 6 December: Ditt ombud har fått paketet.
Ombud: Vi har inte fått paketet och inte skannat in något paket.
Andra PostNord-damen den 7 December: Ombud hade inte fått paketet, det måste ligga kvar på terminalen.
Dag 8: Ingen kontakt.
Dag 9: Paketlösa helgen inleds.

Vet vad det är för folk på mitt ombud så börjar så smått misstänka stöld.

Sista uppföljning: Dag 11 utan paket.
Svar från ansvarig på PostNord: "Vi hittar inte paketet, du får reklamera."
Kontakt upprättad med återförsäljare. Alltid lika roligt!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Postnord verkar hålla på att lösa denna katastrof situation, paket som jag skickade från jobbet i Fredags har kommit fram idag eller är på bil för utleverans, ser att dom är skannade igår så Posten jobbar väl både Lördag och Söndag nu för att försöka få ut företagspaket i tid.

Får hoppas att dom gör detsamma med utrikes och inrikes paket till privatpersoner.
Ringde dem i Fredags kväll, fick vänta 50 min i kö och det enda dom sa är att mitt paket från England är kvar på utrikesterminalen i Stockholm och att jag får vänta en vecka till och se om det kommer, annars kontakta avsändaren för att reklamera.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Jag är orolig att minst två av mina paket inte har registrerats korrekt och eventuellt är på väg tillbaka till Kina. Jag hoppas att det inte är så :-\

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är nog dags att ändra trådens rubrik till "Postnord - en logistisk naturkatastrof"

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är nog dags att ändra trådens rubrik till "Postnord - en logistisk naturkatastrof"

Inte vara taskig mot naturkatastrofer nu

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Inaktiv

Jag har alltid fått hem de saker jag beställt med postnord, men idag har katastrofen nått mig också. Beställde en ganska dyr grej på eBay från Tyskland för ca 2 veckor sedan, paketet skulle skickas med DHL. Jag missförstod det och trodde att det var DHL Express, men det var det vanliga "Deutsche Post DHL". Har varit i kontakt med DHL Sverige nu, och dem säger att Postnord ska ha fått paketet då det lämnade Tyskland för 10 dagar sedan. Ringer sedan till Postnord, och dem hittar självklart inget i sina system utan påstår att paketet fortfarande är kvar i Tyskland. Så dem påstår att DHL haft paketet liggandes på sin terminal i Tyskland där det ska vidare till Sverige, och där ligger det kvar 10 dagar senare? Det tror jag inte ett skvatt på. Troligen har postnord lyckats slarva bort paketet eller förstört det innan det hann registreras i deras system, så nu är det spårlöst borta.

Kommer skriva om en vecka igen och uppdatera om något hänt, men troligen får jag beställa produkten på nytt.. :/

Permalänk
Medlem

Jag tycker Postnord sköter det mesta ganska bra, iafl dem gånger jag haft med dem att göra. Deras kundtjänst är hjälpsamma. Senast väntade jag på möbler som kom sent till Postnords terminal i Umeå, ringde till kundtjänst och fick prata med en trevlig tjej som gjorde sitt yttersta för att jag skulle få mina möbler innan helgen. Hon ringde dem i Umeå och fick dem att köra ut pallen med möbler till mig trots att den vanliga bilen redan lämnat terminalen.

Att mina "kina" paket tar tid på sig när dem väl kommit till Sverige hart jag inga problem med då jag vet redan från början att det tar tid. Ändå kommer alltid pakten innan utsatt datum.

Permalänk
Medlem

hm jag som beställde från kina senast 13:e november tyckte det skulle komma fram lagom innan kaoset men så här illa trodde jag inte det skulle var då jag väntar än haha.. knappast lönt att beställa från kina nu bara o glömma leverans föränn 2 månader :/(

Permalänk

"Försändelsen har ankommit mottagarlandet. " Har det stått i 2 veckor nu, vad fan händer??

Beställde från Tyskland.....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Enligt postnord fick jag ett paket levererat i min brevlåda kl 16 på en söndag!
Enligt uppgift nr2 så skulle det ligga på hämtningsstället och enligt wish så var paketet på väg tillbaks
Paketjakt innan julavton! tjohoo!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

"Försändelsen har ankommit mottagarlandet. " Har det stått i 2 veckor nu, vad fan händer??

Beställde från Tyskland.....

Skickat med "DHL paket"? Då får det ett nytt spårningsnummer av posten i Sverige som du måste fråga kundtjänst om.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag är nyss tillbakaflyttad efter att ha bott i Storbritannien i drygt tio år.

Inte nog med att Sverige har förändrats något otroligt sen jag bodde här sist, så fungerar inte posten ordentligt heller. Finns inga postkontor och jag som är van vid post på lördagar. Inte här förstås. Posten kommer sent, aldrig före klockan 16. Och lite större brev trycks genom lådan så att det alltid är något som förstörs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skickat med "DHL paket"? Då får det ett nytt spårningsnummer av posten i Sverige som du måste fråga kundtjänst om.

Fått paket genom tyska posten till postnord utan numret är bytt (inte behövt ringa för att spåra det i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Postnord strikes again!

Får ett email och ett SMS med info:
"Klicka på följande länk för att välja när du vill ha ditt paket levererat"

Jävla najs tänker jag, klickar på länken, kommer till deras sida, nås av följande meddelande:

Det är inte möjligt att göra leveransval för denna försändelse.

Någon stackare på deras IT-avdelning måste haft otur när hen programmerade, verkar dumt att skicka ut info för en försändelse som dom uppenbarligen vet inte går att göra leveransval på?!

Edit:
Var faktiskt oväntat snabbt svar från kundjtänst. Hela det "it systemet" "ligger nere".
Fantastiskt, istället för att folk kan boka online måste nu deras KT sitta och ta emot samtal och göra bokningar "manuellt i det andra systemet".

Älskar soppan av olika systemintegrationer som körs överallt.

Permalänk
Medlem

Ah, ännu en dag av "Försändelsen försenad".
Ungefär som Skånetrafiken nuförtiden, man vet minsann aldrig när/hur/var/i vilket skick eller om saker kommer fram.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Mottog precis en skjorta jag beställt, både inner- och ytteremballaget i plast såsom de flesta kläder emballeras numer. Möttes av att ytteremballaget var indränkt i någon vinröd färg och en påklistrad lapp "Vi ber om ursäkt! Försändelsen har tyvärr skadats i hanteringen. Kundservice: 0771-33 33 10".

Väl inne i paketet tar jag upp skjortan och håller upp den framför mig och möts även här av enorma vinröda fläckar, börjar misstänka att någon kastat rödbetor på paketet. Den stora frågan är bara hur det tagit sig igenom 2 lager plast.

Nåväl, det är väl bara att ge sig in i reklamationsträsket.

En av de otaliga fläckarna:
http://prntscr.com/hmwr1e

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Ah, ännu en dag av "Försändelsen försenad".
Ungefär som Skånetrafiken nuförtiden, man vet minsann aldrig när/hur/var/i vilket skick eller om saker kommer fram.

Som motvikt så sitter jag här med "Avvaktar uppgifter från avsändare" från DHL, när jag kontaktade avsändare sa de att "Du är inte ensam ni är många som ringt, vi är i kontakt med DHL en gång i timmen just nu och försöker lösa det här." Dvs

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

@gaminggirl: Hej! Har jobbat på DHL. Står det så har din avsändare klantat sig, ofta är dem duktiga på att skriva fel namn, inget namn, inget mobilnummer, fel adress/ingen adress etc. Med andra ord, ej korrekt bokat.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Skrivet av SE_Larsson:

@gaminggirl: Hej! Har jobbat på DHL. Står det så har din avsändare klantat sig, ofta är dem duktiga på att skriva fel namn, inget namn, inget mobilnummer, fel adress/ingen adress etc. Med andra ord, ej korrekt bokat.

Vad jag förstått har avsändaren ringt DHL en gång i timmen idag för att det är många paket på en gång som sitter fast med samma meddelande. Paketet har kommit nästan fram till mig, och utifrån vad jag kan läsa på trackingen och informationen från när jag fick numret stämmer alla uppgifter... Stora problemet är att jag behöver grejorna i helgen, när det skickades i söndags trodde jag det skulle räcka för att komma hit i god tid, nu är jag inte säker på om jag får det som ska bli julklappar innan jul... Leverans skulle vara 1-2 arbetsdagar.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afasi:

Mottog precis en skjorta jag beställt, både inner- och ytteremballaget i plast såsom de flesta kläder emballeras numer. Möttes av att ytteremballaget var indränkt i någon vinröd färg och en påklistrad lapp "Vi ber om ursäkt! Försändelsen har tyvärr skadats i hanteringen. Kundservice: 0771-33 33 10".

Väl inne i paketet tar jag upp skjortan och håller upp den framför mig och möts även här av enorma vinröda fläckar, börjar misstänka att någon kastat rödbetor på paketet. Den stora frågan är bara hur det tagit sig igenom 2 lager plast.

Nåväl, det är väl bara att ge sig in i reklamationsträsket.

En av de otaliga fläckarna:
http://prntscr.com/hmwr1e

En spritförsändelse med rödvin och dessutom aktas-lapp?
Sånt sparkas lite extra på av tomtarna på postmord.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Mitt paket från England har kommit fram nu, nästan två veckor efter att det kom till Sverige.

2017-12-13 13:15 Försändelsen har levererats till ett serviceställe
2017-12-13 04:44 Gbg Terminal Spridning Natt Sverige Försändelsen är på väg
2017-12-01 14:21 Sverige Försändelsen har ankommit mottagarlandet.
2017-11-29 12:58 Transport av försändelsen har påbörjats

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Mitt paket från England har kommit fram nu, nästan två veckor efter att det kom till Sverige.

2017-12-13 13:15 Försändelsen har levererats till ett serviceställe
2017-12-13 04:44 Gbg Terminal Spridning Natt Sverige Försändelsen är på väg
2017-12-01 14:21 Sverige Försändelsen har ankommit mottagarlandet.
2017-11-29 12:58 Transport av försändelsen har påbörjats

Ja, men 8 timmar från att det kom till en PostNord-terminal tills att det kom till ett serviceställe.
Fastnat i tullen måntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Ja, men 8 timmar från att det kom till en PostNord-terminal tills att det kom till ett serviceställe.
Fastnat i tullen måntro?

Nej då. Det tar lite tid till ombudet bara. Är ju inget fel där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Jaha, då händer det igen. Beställt paket till jobbet och får mail om att de minsann försökt lämna paketet men misslyckats. Undra hur de lyckas med det för femtielftegången då repan är öppen och bemannad dygnet runt. Och på supporten får man självklart ingen förklaring, kan de inte bara erkänna att de inte han köra förbi så chauffören sket i det? De har till och med försökt ljuga om att de visst vart där, men när man berättar om 24/7 bemanning så blir de tysta...

Inkompetens kan jag köpa, men att mygla och ljuga för kunder? Vad är det här för jävla skojare?

Permalänk
Medlem

@BraCCa: Det har legat på Postens Arlanda terminal fram tills igår sen tog det 8 timmar från Härryda terminalen till ombudet.

Det brukar ta 3-4 dagar innan paket från England hamnar hos mitt ombud men i detta fallet tog det 2 veckor pga kaoset.

https://www.svd.se/646-hundratals-paket-dumpas-pa-arlanda

Visa signatur