Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

Suck köpte tröja för 300kr som va för stor kostade 150kr att göra retur lol.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Suck köpte tröja för 300kr som va för stor kostade 150kr att göra retur lol.

Det är väl inte postens fel?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är väl inte postens fel?

Suckar mer över att det är dyrt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Suckar mer över att det är dyrt

Absolut!

Men det kan man ju kolla upp innan man beställer Är väl inte ovanligt att klädbutiker har fria returer på kläder som inte passar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Finns det ingen lag som kräver att transportfirmor levererar varor på utsatt tid och i samma skick som avsändaren skickade varan? En sådan lag borde väl finnas? I så fall kunde man stämma firman. Men läser man på "Omdömen" i Eniro så har så gott som samtliga transportfirmor ett totalt betyg av 1 av 5. Så tydligen är detta problem vanligt. Enligt lag, har du bara betalt för varan, så äger du enligt lag den, och finns ingen annan lag att ta till så får man anmäla transportfirman för "tillgripande av egendom" vid "försening" eller "Bortslarvning". Eller "Förstörelse av annans egendom" om de haft sönder paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Absolut!

Men det kan man ju kolla upp innan man beställer Är väl inte ovanligt att klädbutiker har fria returer på kläder som inte passar.

Dressmann har

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DesktopUser:

Finns det ingen lag som kräver att transportfirmor levererar varor på utsatt tid och i samma skick som avsändaren skickade varan? En sådan lag borde väl finnas? I så fall kunde man stämma firman. Men läser man på "Omdömen" i Eniro så har så gott som samtliga transportfirmor ett totalt betyg av 1 av 5. Så tydligen är detta problem vanligt. Enligt lag, har du bara betalt för varan, så äger du enligt lag den, och finns ingen annan lag att ta till så får man anmäla transportfirman för "tillgripande av egendom" vid "försening" eller "Bortslarvning". Eller "Förstörelse av annans egendom" om de haft sönder paketet.

Vill man leverera sina paket/brev själv så är det ju en bra väg att gå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Transportfirmor har vissa villkor för sina tjänster. Om du anlitar en viss firma så ingår du ett avtal om vilka villkor som gäller. Det rör sig om tid, ansvar och pris. Om du inte tycker att en firmas villkor är godtagbara går du till någon annan. Ett riktmärke kan vara att de säkraste tjänsterna aldrig är billiga.

Det behövs alltså ingen ny lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Tja, du har ju Postlagen 2010:1045...

Citat:

6 § Postverksamhet ska bedrivas så att den tillgodoser rimliga krav på tillförlitlighet...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Permalänk

Om man har inväntat ett paket från USA och aldrig fått avisering eller ens uppdaterad info vid spårning av paketet sen den anlände den 22a december men får en påminnelse avi i posten idag helt plötsligt där det står längre ner på lappen "Belopp att betala: 337 kronor" för ett paket som kostar under 1300 kronor vilket är gränsen till tullavgift enligt tullverket.

Då undrar jag, är detta belopp någon slags påminnelseavgift eller vad kan det vara?

Enligt min spårning är paketet fortfarande i "In transit" uppdaterad senast 18e. Men tydligen kom paketet fram och har varit i uthämtningsstället men att jag inte fått någon avisering sen dess förrän igår (klockan är efter tolv nu) och som det står "Påminnelse" på och belopp att betala 337:- ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Om man har inväntat ett paket från USA och aldrig fått avisering eller ens uppdaterad info vid spårning av paketet sen den anlände den 22a december men får en påminnelse avi i posten idag helt plötsligt där det står längre ner på lappen "Belopp att betala: 337 kronor" för ett paket som kostar under 1300 kronor vilket är gränsen till tullavgift enligt tullverket.

Då undrar jag, är detta belopp någon slags påminnelseavgift eller vad kan det vara?

Enligt min spårning är paketet fortfarande i "In transit" uppdaterad senast 18e. Men tydligen kom paketet fram och har varit i uthämtningsstället men att jag inte fått någon avisering sen dess förrän igår (klockan är efter tolv nu) och som det står "Påminnelse" på och belopp att betala 337:- ...

Skulle väl gissa på att det är svensk moms på varan och inte tullavgift..

http://www.tullverket.se/allmantomavgifter.4.792224361590183a...

Sen verkar du ha en lika kass brevbärare som jag... eller postgång.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Skulle väl gissa på att det är svensk moms på varan och inte tullavgift..

http://www.tullverket.se/allmantomavgifter.4.792224361590183a...

Sen verkar du ha en lika kass brevbärare som jag... eller postgång.

Då blir det 261,5 kronor med 25% moms på totala kostnaden inkl frakten. Det är fortfarande för mycket...

Permalänk
Medlem

Största problemet jag hade med Postnord är att de varken skickade faktura, påminnelser, eller inkasso krav flera gånger men fick brev från krongofden att man hade 7 dagar på sig betala beloppet för slippa betalningsanmärkningar.

Så då fick man faktura beloppet + påminnelse belopp + inkasso beloppen + kronofoden 600:-+ i avgifter, hände flera gånger tills man valde att gå all in på E-Faktura, Autogiro, problemet kvarstår dock med vissa ställen inte erbjuder någon av dem bland annat landstinget här jag bor.

Skulle gå hyper om man fick betalningsanmärkningar för postnord inte kan leverera brev.

Och ringer man till Postnord kräver pengar för påminnelse, inkasso beloppen, kronofogden avgifter då man ansåg att de var deras fel man fick dessa avgifter så svarade dem bara att jag kunde ha ringt företaget fråga om man hade några obetalda räkningar, så de skulle inte ersätta något.

Men jag tycker inte folk ska behöva ringa kanske 20 olika företag hyresvärden etc varje dag fråga om de har påbörjad med sina fakturor, sedan prenumerationer och likande om det är någon faktura som ska betalas denna månad, ISP betalar man typ var 3 månad har man valt så var inte så lätt komma ihåg vilken månad den räkningen skulle utfalla på

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Rekordmedlem

Då blir det 261,5 kronor med 25% moms på totala kostnaden inkl frakten. Det är fortfarande för mycket...

Du får också en avgift för importdeklaration om du inte gjort den själv, brukar vara 100-150 kr beroende på speditör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får också en avgift för importdeklaration om du inte gjort den själv, brukar vara 100-150 kr beroende på speditör.

Glöm inte momsen på den också

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

100 kr är postnords avgift för att ta ut momsen på varan till regimen.
25 kr är momsen på avgiften för att ta ut momsen på varan till regimen.

337 - 125 = 212

212 är momsen på varans värde, så vid 25% moms så har postnord bedömt varans värde till 848 kr. (Inkl. frakt.)

Det är om det inte är någon extra avgift för påminnelse då. Om det är så, då blir ju momsen på varans värde minskat med påminnelseavgiften. (Tror inte postnord tar ut någon sådan.)

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur gör man den då? Aldrig ens hört talas om någon sån deklaration förut... Måste man göra den i samband med beställningen eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Det här med att inte få avier känner vi väl igen på vår klubb. Beställer material från England med jämna mellanrum men på sista tiden får vi aldrig avin i tid. Nu sist fick vi avin två veckor EFTER att paketet skickats tillbaka.. TVÅ GÅNGER dessutom eftersom det snälla företaget i England skickade ersättningspaket. Det slutade med att vi tog ett nytt paket med UPS och det var inga problem alls.

Vår postservice är under all kritik. Jag är glad att jag sällan har med dom att göra. Och tur för dom att de ännu inte slarvat bort någon faktura eller liknande (än)..

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Skrivet av Glis:

100 kr är postnords avgift för att ta ut momsen på varan till regimen.
25 kr är momsen på avgiften för att ta ut momsen på varan till regimen.

337 - 125 = 212

212 är momsen på varans värde, så vid 25% moms så har postnord bedömt varans värde till 848 kr. (Inkl. frakt.)

Det är om det inte är någon extra avgift för påminnelse då. Om det är så, då blir ju momsen på varans värde minskat med påminnelseavgiften. (Tror inte postnord tar ut någon sådan.)

Nu har jag kontaktat Postnord. Enligt den personen jag pratade med ska Postnord inte ha tagit någon extra kostnad eller tulldeklarationsavgift på 125 kronor utan att hela det där beloppet kommer från tullverket och att det är en tullavgift.

Jag ringde då tullverket och fick prata med en sur tant som påstod att det är momsen plus Postnords administrativa avgift som de tar varenda gång man får ett paket från utlandet. Hon påstod även att personen jag pratade med hos Postnord verkade okunnig eftersom de alltid tar en sådan avgift varje gång.

Det blir ungefär 260 kr i moms, men de där 70 kr extra förstår jag ingenting på.

Vad tycker du? Borde jag kolla upp det ytterligare med Postnords import avdelning eller bara stå för den ologiska summan och gå vidare?

För om det är så att de kanske tagit mindre betalt vilket den där tanten påstod måste hänt, då vill man heller inte ta upp det

Permalänk
Medlem

Nu har jag kontaktat Postnord. Enligt den personen jag pratade med ska Postnord inte ha tagit någon extra kostnad eller tulldeklarationsavgift på 125 kronor utan att hela det där beloppet kommer från tullverket och att det är en tullavgift.

Jag ringde då tullverket och fick prata med en sur tant som påstod att det är momsen plus Postnords administrativa avgift som de tar varenda gång man får ett paket från utlandet. Hon påstod även att personen jag pratade med hos Postnord verkade okunnig eftersom de alltid tar en sådan avgift varje gång.

Det blir ungefär 260 kr i moms, men de där 70 kr extra förstår jag ingenting på.

Vad tycker du? Borde jag kolla upp det ytterligare med Postnords import avdelning eller bara stå för den ologiska summan och gå vidare?

För om det är så att de kanske tagit mindre betalt vilket den där tanten påstod måste hänt, då vill man heller inte ta upp det

Spontant så måste jag nog hålla med mig själv och tanten hos tullen. Dom där "125 kr" är till postnord för deras service att betala in momsen, vilket dom "alltid" tar ut. Sedan kan det väl vara så att dom inte tar ut för den här försändelsen.

När du betalat så får du ett kvitto iaf., och på det står vad som är moms och vad som är avgifter.

PostNord utför importförtullningen för mottagaren och specifikationen av förtullningen medföljer paketet och avser kostnaderna för tull och moms samt vår avgift för importdeklarationen. Beloppet ska betalas i samband med utlämningen av paketet. Vår avgift för importdeklaration tillkommer, för privatpersoner är avgiften 125 SEK inkl. moms.
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann...

Du skulle ju kunna ringa postnord igen och fråga om dom kan förklara mer ingående hur summan blev 337 kr.

Den som skickade varan kan ju han angett ett lägre värde än vad du betalade. Istället för att ange värdet som 1300 kr, vilket ger 260 kr moms, så har säljaren angett 848 kr som värde.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Postnord har en egen avdelning för import och avgiftsfrågor: 010 4366899
Uppge försändelse id så kan de se vad som har räknats ut.
Postens egna 125:- avgift är det som plockar på att det blir dyrt. Fick betala 217:- för etl Retro City Rampage™ DX • Switch Collector's Edition för 60,99 USD ca 500:-

Hur gör man den då? Aldrig ens hört talas om någon sån deklaration förut... Måste man göra den i samband med beställningen eller hur funkar det?

Vissa företag som ebay/Amazon/play-asia har ett alternativ där du väljer att betala importavgifter på en gång. Amazon har denna avgift utan valmöjlighet (om det är deras egna produkter). Det finns även Delivered Duty Paid DDP-paket som står för alla avgifter så får du en faktura så betalar du den och skickar in kvittot till företaget, betalar de tillbaks den avgift du har betalat.

Play-asia gör en fuling och skickar som produkt/test- sample så du kan åka på avgift iallafall fast du har betalt deras s.k tull/avgift.
Men då ska man slippa de 125:- postnord tar.

Permalänk
Medlem

Sällan många har redan förbetald importen som från Amazon. Com etc för slippa extra avgiften

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB

Permalänk

@Aene: Postlagen ser lika svårtolkad ut som hyreslagen. Den kan tolkas olika. vad är "Rimlig" i det här fallet? Det låter lite som vem man frågar

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Jag sitter i telefonkö just nu och kommer uppdatera efter jag pratat med dem. Om de räknar arbets/veckodagar är det riktigt konstigt när EMS Express, som finns i över 180 länder och alla dessa har inte samma arbetsdagar/röda dagar som Sverige.
Sist gång jag försökte få ersättning för 1 månad försenade paket så kollade jag spårning dagen efter samtal med handläggaren varpå det helt plötsligt fanns spårbar information som sade att paketet anlänt till mottagarlandet 12 dagar efter det lämnat Sverige. Vilket då var ren lögn eftersom posten i mottagarlandet (via telefonsamtal) inte hade fått något paket vid den tidpunkten. Därför bad jag PostNord starta en utredning på detta försenade paket.
Ersättning för frakt kan begäras den 15:e dagen efter transporten påbörjats enligt senaste informationen från handläggaren på PostNord. Så detta tidigare fallet med försenat paket har jag inte, och sannolikt aldrig, fått ersättning eftersom PostNords "system" säger att paketet fanns där i inom tidsramen för Express.

Hur gick allt?

Skrivet av CooingPendulum:

Det är ett paket från Adidas, men tack för hjälpen allihop. Ska höra av mig till både postombudet och återförsäljaren.

Nu är det ju lite sent påtänkt men du hade ju kunnat lämna ditt legg till en polare eller dyligt, och tagit med dig passet på resan

Skrivet av UMJ:

Största problemet jag hade med Postnord är att de varken skickade faktura, påminnelser, eller inkasso krav flera gånger men fick brev från krongofden att man hade 7 dagar på sig betala beloppet för slippa betalningsanmärkningar.

Så då fick man faktura beloppet + påminnelse belopp + inkasso beloppen + kronofoden 600:-+ i avgifter, hände flera gånger tills man valde att gå all in på E-Faktura, Autogiro, problemet kvarstår dock med vissa ställen inte erbjuder någon av dem bland annat landstinget här jag bor.

Skulle gå hyper om man fick betalningsanmärkningar för postnord inte kan leverera brev.

Och ringer man till Postnord kräver pengar för påminnelse, inkasso beloppen, kronofogden avgifter då man ansåg att de var deras fel man fick dessa avgifter så svarade dem bara att jag kunde ha ringt företaget fråga om man hade några obetalda räkningar, så de skulle inte ersätta något.

Men jag tycker inte folk ska behöva ringa kanske 20 olika företag hyresvärden etc varje dag fråga om de har påbörjad med sina fakturor, sedan prenumerationer och likande om det är någon faktura som ska betalas denna månad, ISP betalar man typ var 3 månad har man valt så var inte så lätt komma ihåg vilken månad den räkningen skulle utfalla på

Tyvärr så är det ditt ansvar och ingen annans att se till så att dina räkningar blir betalda, oavsett om du fått dem i brevlådan eller inte. Om du har 20 fakturor som kommer brevledes varje månad så kan du googla på e-faktura. Det är en kanongrej! Skämt och sido så är det allas ansvar kolla upp varför en faktura inte har kommit om man räknar med det. Man kan inte skylla på att den inte har kommit.

Permalänk
Medlem

Lämnade mitt ID till min kompis som fick hämta ut paketet. Varken Adidas eller PostNord ville hjälpa till i ärendet.

Riktigt jävla dåligt, under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Hur gick allt?

Ja du, paketet har blivit skannat i mottagarlandet nu, ca 8 arbetsdagar för sent. Dvs att antingen låg mitt expresspaket på Arlanda i 8 arbetsdagar innan det skickades... eller så var flyget i luften 8 dagar för länge. Jag har skickat in en reklamation eftersom de har 7 arbetsdagar (enligt Postnords egna kundtjänst) från det att paketet gått ut från ombud/serviceställe till att det finnas i mottagarlandet. Denna gången tog det 15-16 arbetsdagar vilket är ungefär samma tid som för vanliga paket utan express-tillägg, dvs ca 30dagar leveranstid.
Det är jättebra att paketet kom fram denna gången, men att betala nästan 500kr extra för Express när det tar lika lång tid som "vanlig" leverans är jag jävligt förbannad över. Jag har skitit i att begära ersättning tidigare men nu kommer jag stå på mig.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte ska hålla på med import som jobb är det troligen billigare och definitift enklare att låta en speditör sköta om det, men vill du göra det själv så finn det viss väglednnig här
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/deklarerav...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Hur gick allt?

Nu är det ju lite sent påtänkt men du hade ju kunnat lämna ditt legg till en polare eller dyligt, och tagit med dig passet på resan

Tyvärr så är det ditt ansvar och ingen annans att se till så att dina räkningar blir betalda, oavsett om du fått dem i brevlådan eller inte. Om du har 20 fakturor som kommer brevledes varje månad så kan du googla på e-faktura. Det är en kanongrej! Skämt och sido så är det allas ansvar kolla upp varför en faktura inte har kommit om man räknar med det. Man kan inte skylla på att den inte har kommit.

Jo klart, betala dem ju men det är ju svårt när man inte får räkningar regelbundet varje månad, så har de mesta nu på E-faktura, Autogiro så problemet är ju löst, dessutom ser man till så Postnord får hantera mindre brev så kanske det skit företaget kan gå i konkurs, vill de inte leverera brev som de tar betalt för att leverera så ska de inte heller existera som företag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pentagram:

Inga fraktbolag sitter och ringer sina kunder innan dom levererar. Finns varken tid eller råd till det.

DHL Express.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Inga fraktbolag sitter och ringer sina kunder innan dom levererar. Finns varken tid eller råd till det.

Säg det till DHL och Schenker. Ringde t.ex. brorsan när han skulle få paket levererade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |