ÄR denna lista overkill eller kan man gå ner i pris för ungefärlig likadan prestanda?

Permalänk
Medlem

ÄR denna lista overkill eller kan man gå ner i pris för ungefärlig likadan prestanda?

Precis som rubriken så undrar jag om man kan få ungefärligt likadan prestanda men gå ner i pris på t.ex processor några hundra kronor eller liknande. Kommer att köpa mig ett ASUS GeForce GTX 1060 3GB DUAL OC som är från inet som jag har hört ska vara bra och prisvärt istället för o köpa dess storebror med 6GB.
https://www.komplett.se/wishlist/shared/defc8b75-8420-4cf4-82...

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan byta ut de ramminnen i din lista till dessa som det är rabatt på.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...

Permalänk
Medlem

@thu3n:

Definiera "Overkill". Du har valt mediokra komponenter samt en CPU från förra generationen.

Jag hade valt 1060 6 GB alla dagar i veckan. 3 GB mer Vram och 10% fler CUDA-kärnor för 600:- jämfört med sin "lillebror".

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@thu3n:

Definiera "Overkill". Du har valt mediokra komponenter samt en CPU från förra generationen.

Jag hade valt 1060 6 GB alla dagar i veckan. 3 GB mer Vram och 10% fler CUDA-kärnor för 600:- jämfört med sin "lillebror".

Syftade mest på CPU då jag i mitt tycke tyckte att den kostade lite mycket men vet att den ger. Så tänkte om man kunde gå ner några kronor för o få nästan likadan prestanda som den CPU jag valt. Okej ser din poäng med 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Du kan byta ut de ramminnen i din lista till dessa som det är rabatt på.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...

Tackar! den får jag dra in istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

Syftade mest på CPU då jag i mitt tycke tyckte att den kostade lite mycket men vet att den ger. Så tänkte om man kunde gå ner några kronor för o få nästan likadan prestanda som den CPU jag valt.

Nog läge att leta upp ett färskare val än 7700. Jag hade funderat på 8400 om du vill spara lite pengar, eller ett 8600k eller till och med 8700k om du ska satsa. 8400 tror jag räcker för din burk med det grafikkort du är ute efter.
OBS att du behöver ett annat (troligen dyrare) moderkort med 8xxx CPU.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nog läge att leta upp ett färskare val än 7700. Jag hade funderat på 8400 om du vill spara lite pengar, eller ett 8600k eller till och med 8700k om du ska satsa. 8400 tror jag räcker för din burk med det grafikkort du är ute efter.
OBS att du behöver ett annat (troligen dyrare) moderkort med 8xxx CPU.

Tror nog det blir långt över budget om han ska gå för Z370 + 8700k eller något i 8a serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nog läge att leta upp ett färskare val än 7700. Jag hade funderat på 8400 om du vill spara lite pengar, eller ett 8600k eller till och med 8700k om du ska satsa. 8400 tror jag räcker för din burk med det grafikkort du är ute efter.
OBS att du behöver ett annat (troligen dyrare) moderkort med 8xxx CPU.

Skrivet av Ketric:

Tror nog det blir långt över budget om han ska gå för Z370 + 8700k eller något i 8a serien.

Precis, det är inte så att jag kan välja och braka. Jag har valt denna typ av budget och frågade om man kan få liknande prestanda men till och med under den kronan. Då vill jag ju såklart inte öka på summan. Men förstår att om man ska ligga i och hålla efter utvecklingen så ska jag ligga på 8 serien egentligen. Men som sagt har plockat ihop dessa för att jag valt att hålla så låg budget men ändå hyffsad prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu3n:

Precis, det är inte så att jag kan välja och braka. Jag har valt denna typ av budget och frågade om man kan få liknande prestanda men till och med under den kronan. Då vill jag ju såklart inte öka på summan. Men förstår att om man ska ligga i och hålla efter utvecklingen så ska jag ligga på 8 serien egentligen. Men som sagt har plockat ihop dessa för att jag valt att hålla så låg budget men ändå hyffsad prestanda

Du behöver dock en CPU kylare och kylarpasta i din lista

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Du behöver dock en CPU kylare och kylarpasta i din lista

kommer inte att överklocka den och vad jag har hört så presterar deras medföljande kylare helt ok ändå, vid senare klockning så kommer jag att investera i en bättre kylare.. Kylarpasta har jag redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Tror nog det blir långt över budget om han ska gå för Z370 + 8700k eller något i 8a serien.

Det var därför jag skrev "8400 tror jag räcker för din burk".
En 8400 kostar en tusenlapp mindre än den valda 7700 processorn! Visst moderkortet blir dyrare, men mellanskillnaden bör ändå innebära ett billigare totalpris.

Då får man dessutom två extra kärnor processorkärnor på köpet. Klockfrekvensen per kärna är lägre, men turbon går upp till nästan samma hastighet för varje kärna som en 7700, så skillnaden per kärna är hårfin i praktiken.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det var därför jag skrev "8400 tror jag räcker för din burk".
En 8400 kostar en tusenlapp mindre än den valda 7700 processorn! Visst moderkortet blir dyrare, men mellanskillnaden bör ändå innebära ett billigare totalpris.

Då får man dessutom två extra kärnor processorkärnor på köpet. Klockfrekvensen per kärna är lägre, men turbon går upp till nästan samma hastighet för varje kärna som en 7700, så skillnaden per kärna är hårfin i praktiken.

Aa jag trodde det var en 7700k, men var visst en icke överklockningsbar version.

@Thu3n Om du köper dessa delarna blir det 800kr billigare än de i din lista med lik prestanda och lite extra. Så för de 800 som återstår kanske du vill köpa en Noctua NH-D15 så har du möjligheten att uppgradera till 8700k I framtiden.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intels...

https://www.inet.se/produkt/1900464/asus-prime-z370-p?utm_sou...

Permalänk
Medlem

@thu3n: finns ju alltid ryzen, köp en 1500X/1600 nu och spara till en Ryzen+/Ryzen2 senare, eller behåll den, lär prestera ganska likvärdigt en 7700
jämförelse 1600 vs 7700

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

@Thu3n Om du köper dessa delarna blir det 800kr billigare än de i din lista med lik prestanda och lite extra. Så för de 800 som återstår kanske du vill köpa en Noctua NH-D15 så har du möjligheten att uppgradera till 8700k I framtiden.

Bra fångat - vettiga priset som tydligt visar vad jag var ute efter

...

Gällande cpu-kylare, så för det här bygget (och även för en 8700k i framtiden så länge man inte klockar som f-n) kanske nått i stil med en Be Quiet! Pure Rock skulle räcka?
Eller Cryorig H7, Scythe Kotetsu eller vad man nu kan hitta på...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kör på Z370 moderkort och en 8400 eller 8600K. blir nog billigare än din nuvarande lista och kommer prestera likadant eller till och med bättre, samt att 6 kärnor känns som en bra investering

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Pure Rock är på gränsen för min 7700k - men det fungerar. Större kylfläns = tystare/kan klocka mer.

Tror inte du blir missnöjd med en 8400 som några nämnt redan.

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600(x om du ej vill köra OC) är grymt mycket mera prisvärd i ditt fall.
Med ett 1060 så kommer din GPU flaska långt innan din CPU gör det.

Sitter på 1070 TI idag, jag har 1600 (3.9Ghz) och polaren har samma GPU men 8700k, han har i snitt 5 - 10 fps mera men har betalt minst dubbla för sin CPU mobo och ram.

Kosta på dig en dyrare GPU och "gå ner" till Ryzen r5 1600. Det kommer resultera i mera FPS då du inte har nytta av oanvänd CPU kraft när din GPU är systemets flaskhals.

Spara 1000kr på CPU
Investera 1000kr på dyrare GPU

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra fångat - vettiga priset som tydligt visar vad jag var ute efter

...

Gällande cpu-kylare, så för det här bygget (och även för en 8700k i framtiden så länge man inte klockar som f-n) kanske nått i stil med en Be Quiet! Pure Rock skulle räcka?
Eller Cryorig H7, Scythe Kotetsu eller vad man nu kan hitta på...

Hyper 212? Om du inte har planer för grov överklock så räcker 212an långt på alla Stock-cpuer och lite klockningsmöjlighet.
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Hyper 212? Om du inte har planer för grov överklock så räcker 212an långt på alla Stock-cpuer och lite klockningsmöjlighet.
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Sorry, glömde Cooler master hyper 212. Den är riktigt prisvärd!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Även jag slår ett slag för Ryzen 1600 och jag skulle även slänga ett öga på RX580

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |