Permalänk

Akut hjälp! Nybyggd data

Hej!!

Jag har precis byggt ihop burken och när jag kopplar in strömmen och sätter på från 0 till 1 på min psu så bl8nkar moderkortet till 1 gång sedan händer det inget mer. Har testat så alla kablar sitter fast vilket dom gör. Är lite trött och hjärnan fungerar inte. Hjälp!!

Permalänk
Inaktiv

Koppla ur allt igen, testa med enbart moderkortet, fungerar inte det är något trasigt, annars prova att en efter en koppla in saker igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Händer det alltså innan du ens rör strömknappen i fram?
Min första gissning är att det är kortslutning på någon strömlina som används när datorn är avstängd.

Använde du alla distanser korrekt under moderkortet? Antal och position beror på chassi/moderkort-kombinationen du har.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Händer det alltså innan du ens rör strömknappen i fram?
Min första gissning är att det är kortslutning på någon strömlina som används när datorn är avstängd.

Använde du alla distanser korrekt under moderkortet? Antal och position beror på chassi/moderkort-kombinationen du har.

Fanns inga distanser med utan allt såg ut att vara klart i chassit. Fanns inget annat. Ja jag behöver inte ens röra strömknappen... det är jätte skumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att slå på strömknappen på PSU innebär INTE att datorn ska gå IGÅNG.
Du måste dessutom trycka på START-knapp!!

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Koppla ur allt igen, testa med enbart moderkortet, fungerar inte det är något trasigt, annars prova att en efter en koppla in saker igen.

Ja det är ett alternativ helt klart, önskar bara det fanns ett mindre tidskrävande svar 😂

Permalänk
Skrivet av roev:

Att slå på strömknappen på PSU innebär INTE att datorn ska gå IGÅNG.
Du måste dessutom trycka på START-knapp!!

Ja men det är så det känns nu. Att datorn indirekt vill starta direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusgashi:

Fanns inga distanser med utan allt såg ut att vara klart i chassit.

Vilket chassi? Det LÅTER som om det felar här, men det är ju inte säkert...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

@Markusgashi: Lista komponenter. Ytterst få chassin har distanser förmonterade, så det låter som att du kortsluter moderkortet och därför startar inte datorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vilket chassi? Det LÅTER som om det felar här, men det är ju inte säkert...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

Detta har Jag, det fanns färdiga distanser eller upphöjningar i den.

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@Markusgashi: Lista komponenter. Ytterst få chassin har distanser förmonterade, så det låter som att du kortsluter moderkortet och därför startar inte datorn.

Fanns inget i boxen där chassit kom .. det var upphöjningar men inga distanser

Permalänk
Medlem

NZXT har (i en del chassin?) förmonterade standoffs. Ditt problem består med stor sannolikhet av att någon av dem sitter där du inte har ett hål i ditt moderkort, och ska flyttas, eller helt enkelt plockas bort.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

@Markusgashi vad är det för moderkort? (En komplett lista med komponenter skulle väl knappast skada heller, för den delen!)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

@Markusgashi vad är det för moderkort? (En komplett lista med komponenter skulle väl knappast skada heller, för den delen!)

Z370 aorus gaming 5.

Permalänk

Har kollat och distanserna sitter rätt, dom var förmonterade på detta chassit och allt var grönt. Dock så får jag samma respons. Har köpt:
I7 - 8700k
Geforce gtx 1080 ti strix oc
Kraken x62
H700i chassi
Z370 gaming 5
Evo 960 m2 ssd 500gb
Sedan har jag kopplat på 1 hdd seagate 2tb och en liten ssd 250 gb evo

Har provat clear cmos och provat koppla ur grafikkort samt diskar. Händer samma sak. Det blinkar till en gång när jag sätter i strömkabel samt sätter psu i läge 1 från 0. Har plockat ner datorn och ihop den igen 2 gånger. Samma fel!! Blir så less

Permalänk
Medlem

@Markusgashi:

Är CPUn ikopplad?

Har du kopplat in pinsen på moderkortet korrekt?

Om inte, så är det där problemet ligger. Installera CPUn, kontrollera alla pins, sätt på datorn, voila.

Testat skruvmejsel metoden mellan PWR ON pinnarna för att skicka startsignal till moderkortet så PSUn går igång?

Permalänk

Ut med moderkort,cpu, kylare och ram. Testa allt på moderkortslådan utanför chassit.

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Medlem

Testa ta ur en ramstick åt gången.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat så att du inte har råkat koppla in 6+2 pin PCI-strömsladd i moderkortets 8-pin för CPU?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markusgashi:

Har kollat och distanserna sitter rätt, dom var förmonterade på detta chassit och allt var grönt. Dock så får jag samma respons. Har köpt:
I7 - 8700k
Geforce gtx 1080 ti strix oc
Kraken x62
H700i chassi
Z370 gaming 5
Evo 960 m2 ssd 500gb
Sedan har jag kopplat på 1 hdd seagate 2tb och en liten ssd 250 gb evo

Har provat clear cmos och provat koppla ur grafikkort samt diskar. Händer samma sak. Det blinkar till en gång när jag sätter i strömkabel samt sätter psu i läge 1 från 0. Har plockat ner datorn och ihop den igen 2 gånger. Samma fel!! Blir så less

Nätaggregat? och i vilka slots kör du minnet?

Hur ser det ut gällande startknappen, kontrollerat så att + och - på PWR SW är vända åt rätt håll? Ibland händer det att fabriken lyckats koppla fel så det blir tvärt om.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Det gick tydligen att "jumpstarta" sedan fungerade det 😁

Permalänk
Medlem

@Markusgashi: Som jag trodde, kolla på manualen och moderkortet hur PWR+ PWR- etc etc pinsen skall sitta korrekt på moderkortet så bör den starta med knappen sedan. Dubbelkolla att dessa sitter korrekt så funkar nog knappen sen.

Ser allt bra ut annars nu när datorn är igång?

Permalänk
Skrivet av bigganum:

@Markusgashi: Som jag trodde, kolla på manualen och moderkortet hur PWR+ PWR- etc etc pinsen skall sitta korrekt på moderkortet så bör den starta med knappen sedan. Dubbelkolla att dessa sitter korrekt så funkar nog knappen sen.

Ser allt bra ut annars nu när datorn är igång?

Allt flyter på sådär läskigt snabbt och bra nu 😁 tack!!