Enterprise SSD vs Konsument SSD

Permalänk
Medlem

Enterprise SSD vs Konsument SSD

Tja, utökade lagringsutrymmet på min dator för ett tag sen (2x Intel SSD DC3510 480 Gb för 1900kr), googlade lite på dem och hittade att de var så kallade "enterprise"-diskar. Vad är era tankar kring att använda dessa diskar i konsumentdatorer?
Har förstått att de ska leverera högre livslängd vad gäller omskrivning, samt mer konsekvent prestanda samt temperatur-resistans.
Hade ni valt Enterprise över konsument om det var samma prisbild?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Högre kvalitet/hållbarhet för samma peng är sjävlklart ett givet val.
Men oftast så kan priset skilja ganska ordentligt.

Kör Samsung 850 Pro kanske inte Enterprise men lite bättre än vanliga.
Vet att enterprise från Intel även har skydd mot korruption vid strömavbrott.

Permalänk
Avstängd

Jag valde en pro skivminne då det skiljde väldigt litet i pris på just den modellen, tror de kan ha något bättre uptime, men skillnaden är nog mindre på en SSD tror jag.

Ofta är det att de skall skyffla stora mängder data under en begränsad teoretisk livstid och ha någorlunda pålitlig uptime undertiden.
De är sällan snabbare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tja, utökade lagringsutrymmet på min dator för ett tag sen (2x Intel SSD DC3510 480 Gb för 1900kr), googlade lite på dem och hittade att de var så kallade "enterprise"-diskar. Vad är era tankar kring att använda dessa diskar i konsumentdatorer?
Har förstått att de ska leverera högre livslängd vad gäller omskrivning, samt mer konsekvent prestanda samt temperatur-resistans.

De är oftast mer beprövade och optimerade för hård last.
Sen kan de ha sämre "peak" prestanda, speciellt i skrivning, men i gengäld med stabil sådan.

Beroende på modell kan de också ha enormt mycket skrivtålighet (S3700 tex har det, men inte S35xx).

Skrivet av sweisdapro:

Hade ni valt Enterprise över konsument om det var samma prisbild?

Beror på vilken disk, men i de flesta fall, ja.

De må ha lite sämre "klient-prestanda" dock, men i gengäld lär de hålla en mindre evighet (tills elektroniken går sönder iaf)