Testpilot: Linksys Velop Whole Home Mesh Wifi – trådlöst i hela hemmet

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Linksys Velop Whole Home Mesh Wifi – trådlöst i hela hemmet

SweClockers testpilot Kenneth "Yoshman" Jonsson testar trenden med trådlösa meshnätverk i form av Linksys Velop, vilken utlovar bättre täckning och högre bandbredd i hemmet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Antar att ska det smaka får plånboken lida Bra recension och skulle gärna sett ett test med konstant överföring i ex 48 timmar för att utesluta buggar/minneskonstigheter. Ex har jag AC66U som helt floppar ur om jag inte har auto reboot varje vecka.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Finns det någon standard för detta trådlösa "bakplan", eller kör alla tillverkare med sin egna? (Går det att blanda enheter från olika tillverkare)?

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Jag kör Netgear Orbi Mesh och det är det är så fantastiskt! Har testat allt från powerplugs till accesspunkter och repeaters för att få wifi i hela lägenheten men mesh är det enda som fungerar riktigt bra.

Det bästa är att det är ett och samma SSID så man kan gå från köket till balkongen utan att ens Skype-samtal störs alls (vilket inte är fallet med byte av accesspunkter).

Jag är toppennöjd, även om det kostade mer än en typisk router så var det värt mer än så! Dock ett minus till att de inte hade enskilda satelliter på webhallen, så fick köpa två kit med router + satellit och slänga den ena routern.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Jag kör Netgear Orbi Mesh och det är det är så fantastiskt! Har testat allt från powerplugs till accesspunkter och repeaters för att få wifi i hela lägenheten men mesh är det enda som fungerar riktigt bra.

Det bästa är att det är ett och samma SSID så man kan gå från köket till balkongen utan att ens Skype-samtal störs alls (vilket inte är fallet med byte av accesspunkter).

Jag är toppennöjd, även om det kostade mer än en typisk router så var det värt mer än så! Dock ett minus till att de inte hade enskilda satelliter på webhallen, så fick köpa två kit med router + satellit och slänga den ena routern.

Har den också ... sjukt nöjd. Helt fantastiskt bra hastigheter överallt i mitt hem nu. Även på ställen som var helt döda med WiFi-extender.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Har den också ... sjukt nöjd. Helt fantastiskt bra hastigheter överallt i mitt hem nu. Även på ställen som var helt döda med WiFi-extender.

Ja, eller hur, hade jättemystiska blindspots som bara försvann med två välplaserade satelliter.. har den mitt i lägenheten på 5:e våningen och har wifi ända ned till andra sidan gatan!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Haha bara jag som tycker att den till vänster ser ut som en skyskrapa på framsidan? xD

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Haha bara jag som tycker att den till vänster ser ut som en skyskrapa på framsidan? xD

Haha nej du är inte ensam, tycker desamma

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Hur är det med att kunna stänga av enskilda WiFi nät det vill säga kan man stänga av 2,4Ghz nätet på Linksys Velop, samt går det att ändra dns?

Ni som har Netgear Orbi Mesh, kan man göra ovanstående saker med Orbi?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Andromeda:

Finns det någon standard för detta trådlösa "bakplan", eller kör alla tillverkare med sin egna? (Går det att blanda enheter från olika tillverkare)?

Jättebra fråga, skulle jag också vilja ha svar på. Det är ju en standard i form av 802.11ac, men är helt uppenbart att enheterna kommunicerar med varandra vid installation och de är ju överens om vilket "torn" som är "master" vad det gäller att dela ut IP-adresser. Allt detta skulle i teorin kunna vara smart användning av existerande standarder.

Får jag göra en gissning: tror inte det fungerar mellan olika tillverkare tyvärr. I fallet Linksys Velop är det garanterat att applikationen man administrerar nätet med endast fungera med Linksys produkter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gascogne:

Hur är det med att kunna stänga av enskilda WiFi nät det vill säga kan man stänga av 2,4Ghz nätet på Linksys Velop, samt går det att ändra dns?

Ni som har Netgear Orbi Mesh, kan man göra ovanstående saker med Orbi?

Hittar faktiskt inget sätt att stänga av 2,4 GHz nätet. Man kan inte heller ställa in olika SSID för 5 GHz och 2,4 GHz, fick gräva fram en gammal 2,4 GHz Wi-Fi USB-dongel för att överhuvudtaget kunna verifiera att det finns ett 2,4 GHz nät i Linksys Velop

I normalfallet blir man alltid uppkopplad över 5 GHz om enheten har stöd för båda bärfrekvenserna.

Precis som avsaknad av USB-port skulle man kunna se detta som en nackdel, men får väldigt mycket känslan att huvudfokus för Linksys med Velop är att göra något som "just works (TM)" och ger något som är vad >90 % vill ha. Det har man lyckas med, men den del av marknaden som vill kontrollera varje detalj ska nog titta på andra produkter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Två Velop-enheter kan även kopplas ihop via Ethernet och i det läget används den länken som bakplan. Med en bra placering är det nog ändå inte värt besväret att börja dra Ethernet-kablar, då möjligheten till ett Ethernet-bakplan främst är en bonus för de som redan har dragit kablar.

Skulle inte säja så. "The Linksys Velop can be connected together via Ethernet cable. You may take advantage of this connection to increase the range of your Velop system, maximize the speed, and reduce the risk of wireless interference. "

http://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=217442

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Orici:

Skulle inte säja så. "The Linksys Velop can be connected together via Ethernet cable. You may take advantage of this connection to increase the range of your Velop system, maximize the speed, and reduce the risk of wireless interference. "

http://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=217442

5 GHz nätet är ju väldigt trevligt i att det finns rätt många kanaler som överhuvudtaget inte överlappar, så de ska inte ge någon interferens med varandra. Netgear är ju så pass säkra på detta att Orbi (sist jag kollade i alla fall) inte ens stödjer Ethernet som bakplan. Här suger 2,4 GHz då det bara finns tre icke överlappande kanaler, 1, 6 och 11 (förutsätter att ingen i närheten kör på något annat).

"Increase range" kan jag hålla med om. Ska man gå långt, t.ex. mellan två byggnader, är nog Ethernet att föredra.

Edit: Gigabit Ethernet är självklart både snabbare och mer tillförlitligt jämfört med trådlöst nätverk, så säger inte alls emot det du länkar. Min gissning är ändå att den tänka kundgruppen nog är de som prioriterar enkelhet. Gissar också att de flesta inte har Ethernet-kablar draget, har man det kanske inte ett trådlöst meshnätverk är jätteintressant (det finns vissa användarfall även då).

Sett till hastighet och tillförlitlighet är absolut trådbundet Ethernet > Wi-Fi.

För oss som av olika skäl ändå kör Wi-Fi är 5 GHz nätet väsentligt mycket mer tillförlitligt jämfört med 2,4 GHz, det om man har täckning förstås... 5 GHz bandets sämre täckning går bl.a. att övervinna med produkter som Linksys Velop

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för en välskriven artikel! Jag gick från att vara fullkomligt okunnig i ämnet till att ha god förståelse om konceptet

Permalänk
Medlem

Smart koncept, men alldeles för dyrt. Jag kan betala en elektriker för att dra in ehternet i alla rum för det priset.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med detta mot accesspunkter med samma SSID och ihopkopplade med ethernet?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av error850:

Vad är poängen med detta mot accesspunkter med samma SSID och ihopkopplade med ethernet?

Kanske inte så mycket, vilket också ger en vink om att dessa produkter får fullt värde först om man utnyttjar finessen med att kunna ha ett trådlöst bakplan.

Det trevliga med denna produkt är just att tröskeln att sätta upp systemet är väldigt låg. Det krävs otroligt lite infrastruktur, sateliterna behöver endast ett 230 V uttag.

När det väl är installerat på ett bra sätt har man lysande täckning och väldigt fin bandbredd över en större yta än vad som är möjligt med en enskild accesspunkt. För användaren är det helt sömnlöst, alla aktiva sessioner följer automatiskt med om Wi-Fi klienten byter Velop-enhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trevlig produkt och bra test. Visst grejorna är dyra men man verkar ändå få lite vad man betalar för. Finns inga genvägar till bra wifi när man inte vill ha kablar liggandes

Permalänk
Medlem
Skrivet av error850:

Vad är poängen med detta mot accesspunkter med samma SSID och ihopkopplade med ethernet?

Är inte problemet där att det trots samma SSID inte nödvändigtvis innebär fungerande roaming, där i alla fall jag haft problem när man rör sig från en ände av huset till en annan, och enheten håller kvar vid den första accesspunktnoden trots att man står bredvid nod nr2.

(ubiquitis accesspunkter har jag löst det på då jag sätter en threshold där accesspunkten sparkar ut mig från nätverket när man närmar sig signalstyrkan där hastigheten är dålig, istället för att klienten ska konstatera att mottagningen är för dålig, dvs obefintlig.)

Min fundering är ju främst hur smidig roamingen mellan dessa noder i Linksys Velop är, och om backplane via trådad anslutning fungerar lika bra som den trådlösa (så man kan ha noderna i var sin ände av huset där de egentligen inte pratar bra med varandra trådlöst.)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

.....
Gissar också att de flesta inte har Ethernet-kablar draget, har man det kanske inte ett trådlöst meshnätverk är jätteintressant (det finns vissa användarfall även då).
....

Jag är sorten som har ethernet kablar dragna, och upplever att roaming mellan olika accesspunkter verkligen fungerat sådär.

Dels inom samma lokal, där jag skulle vilja ha två/tre sådana här i var sin ände och fungerade roaming och 100% fart i och med att de är sladdanslutna.
Men även mellan olika byggnader, där en byggnad kan ha två sådana noder, och byggnad nr två 30 meter bort har en tredje nod, så man kan röra sig från t.ex garage till hus, och fortsätta t.ex eventuellt skypesamtal via trådlöst nätverk utan avbrott.

Backplane via ethernet, skulle det vara en fungerande lösning med Linksys Velop, och fungerande roaming, trots att enheterna själva knappt eller inte alls når varandra trådlöst.

De två Lan anslutningarna, går det att använda som passthrou, dvs, ansluta trådbundet till backplane och använda port två för t.ex TV eller liknande? (så man slipper skaffa en switch för enbart en port)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Jag är sorten som har ethernet kablar dragna, och upplever att roaming mellan olika accesspunkter verkligen fungerat sådär.

Dels inom samma lokal, där jag skulle vilja ha två/tre sådana här i var sin ände och fungerade roaming och 100% fart i och med att de är sladdanslutna.
Men även mellan olika byggnader, där en byggnad kan ha två sådana noder, och byggnad nr två 30 meter bort har en tredje nod, så man kan röra sig från t.ex garage till hus, och fortsätta t.ex eventuellt skypesamtal via trådlöst nätverk utan avbrott.

Backplane via ethernet, skulle det vara en fungerande lösning med Linksys Velop, och fungerande roaming, trots att enheterna själva knappt eller inte alls når varandra trådlöst.

De två Lan anslutningarna, går det att använda som passthrou, dvs, ansluta trådbundet till backplane och använda port två för t.ex TV eller liknande? (så man slipper skaffa en switch för enbart en port)

Det kan vara så att du har för hög uteffekt på accesspunkterna och därav får stick clients som inte vill roama, man ska ha lagom överlapp. Sedan finns det ibland funktioner i wlan-kontrollers där man kan som sägs kicka ut klienter som ligger på gränsen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bellerefon:

Jag är sorten som har ethernet kablar dragna, och upplever att roaming mellan olika accesspunkter verkligen fungerat sådär.

Dels inom samma lokal, där jag skulle vilja ha två/tre sådana här i var sin ände och fungerade roaming och 100% fart i och med att de är sladdanslutna.
Men även mellan olika byggnader, där en byggnad kan ha två sådana noder, och byggnad nr två 30 meter bort har en tredje nod, så man kan röra sig från t.ex garage till hus, och fortsätta t.ex eventuellt skypesamtal via trådlöst nätverk utan avbrott.

Backplane via ethernet, skulle det vara en fungerande lösning med Linksys Velop, och fungerande roaming, trots att enheterna själva knappt eller inte alls når varandra trådlöst.

De två Lan anslutningarna, går det att använda som passthrou, dvs, ansluta trådbundet till backplane och använda port två för t.ex TV eller liknande? (så man slipper skaffa en switch för enbart en port)

Velop är ju rent tekniskt en två portars switch när det kommer till Ethernet, så ska fungera fint. Däremot har jag inte hittat någon form av VLAN-stöd (802.1Q) men finns ju många fall som klarar sig utan sådant.

Trodde också först att det krävdes något likt Velop för fungerande roaming, men har hört från flera att i alla fall vissa enheter kan roama mellan vanliga accesspunkter om de har samma SSID och WPA2-autentisering. Men Velop fungerar det lysande med de enheter jag testade, så kan bara tala för att det fungerar fint just med Velop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Jag är sorten som har ethernet kablar dragna, och upplever att roaming mellan olika accesspunkter verkligen fungerat sådär.

Dels inom samma lokal, där jag skulle vilja ha två/tre sådana här i var sin ände och fungerade roaming och 100% fart i och med att de är sladdanslutna.
Men även mellan olika byggnader, där en byggnad kan ha två sådana noder, och byggnad nr två 30 meter bort har en tredje nod, så man kan röra sig från t.ex garage till hus, och fortsätta t.ex eventuellt skypesamtal via trådlöst nätverk utan avbrott.

Backplane via ethernet, skulle det vara en fungerande lösning med Linksys Velop, och fungerande roaming, trots att enheterna själva knappt eller inte alls når varandra trådlöst.

De två Lan anslutningarna, går det att använda som passthrou, dvs, ansluta trådbundet till backplane och använda port två för t.ex TV eller liknande? (så man slipper skaffa en switch för enbart en port)

Skrivet av Yoshman:

Velop är ju rent tekniskt en två portars switch när det kommer till Ethernet, så ska fungera fint. Däremot har jag inte hittat någon form av VLAN-stöd (802.1Q) men finns ju många fall som klarar sig utan sådant.

Trodde också först att det krävdes något likt Velop för fungerande roaming, men har hört från flera att i alla fall vissa enheter kan roama mellan vanliga accesspunkter om de har samma SSID och WPA2-autentisering. Men Velop fungerar det lysande med de enheter jag testade, så kan bara tala för att det fungerar fint just med Velop.

Vad jag vet så vill man ha routrar och accesspunkter med stöd för WDS? för att få bra roaming. Men för varje accesspunkt som läggs till i ett WDS nät så minskar hastigheten

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Orici:

Vad jag vet så vill man ha routrar och accesspunkter med stöd för WDS? för att få bra roaming. Men för varje accesspunkt som läggs till i ett WDS nät så minskar hastigheten

Enligt Wikipedia gör WDS (Wireless distribution system) i sak exakt samma sak som produkter som bygger på mesh-nätverk:

"A wireless distribution system (WDS) is a system enabling the wireless interconnection of access points in an IEEE 802.11 network. It allows a wireless network to be expanded using multiple access points without the traditional requirement for a wired backbone to link them."

Får känslan att det fetmarkerade är den kritiska detaljen för WDS. Om jag förstått rätt så är då WDS inte riktigt samma sak som flera accesspunkter ihopkopplade med Ethernet, däremot blir en produkt som Velop summan av WDS samt ett Ethernet (eller 5 GHz Wi-Fi) backbone.

Precis som du säger kommer WDS ge minskad kapacitet för klienter ju fler accesspunkter som är med i nätverket.

Är det inte så att "vanliga" repeaters/extenders använder sig just av WDS för att utöka räckvidden?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enligt Wikipedia gör WDS (Wireless distribution system) i sak exakt samma sak som produkter som bygger på mesh-nätverk:

"A wireless distribution system (WDS) is a system enabling the wireless interconnection of access points in an IEEE 802.11 network. It allows a wireless network to be expanded using multiple access points without the traditional requirement for a wired backbone to link them."

Får känslan att det fetmarkerade är den kritiska detaljen för WDS. Om jag förstått rätt så är då WDS inte riktigt samma sak som flera accesspunkter ihopkopplade med Ethernet, däremot blir en produkt som Velop summan av WDS samt ett Ethernet (eller 5 GHz Wi-Fi) backbone.

Precis som du säger kommer WDS ge minskad kapacitet för klienter ju fler accesspunkter som är med i nätverket.

Är det inte så att "vanliga" repeaters/extenders använder sig just av WDS för att utöka räckvidden?

Verkar som jag missuppfattade vad WDS innebar. Hittade en trevlig sida om detta problem med roaming http://www.hometoys.com/article/2012/04/demystifying-wi-fi-ro... . Linksys systemet verkar göra alternativ 4?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Den första enheten som installeras måste anslutas till den modem/router som ansluter fastigheten till internet.

Förstår jag det rätt att om man har fiber-uppkoppling så räcker det inte med att köpa Velop, utan man behöver även en router som man i sin tur ansluter den första Velop-enheten till?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Den första enheten som installeras måste anslutas till den modem/router som ansluter fastigheten till internet.

Förstår jag det rätt att om man har fiber-uppkoppling så räcker det inte med att köpa Velop, utan man behöver även en router som man i sin tur ansluter den första Velop-enheten till?

Kostigt att du inte fått svar på frågan. Jag undrar exakt samma sak själv. Har precis fått fiber indraget. Kan jag ansluta första enheten till fiberomvandlarens ethernetuttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av catamaran:

Kostigt att du inte fått svar på frågan. Jag undrar exakt samma sak själv. Har precis fått fiber indraget. Kan jag ansluta första enheten till fiberomvandlarens ethernetuttag?

Så, kan man koppla denna direkt till tjänstefördelaren för fiber? Har stadsnät.

Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Hejsan!

Fick mina Velop igår och kopplade in den första med kabel direkt in i tjänstefördelaren/switchen med gott resultat. Behöver således inte ha en router innan Velop (fiber).

Hälsningar, Dennis

Permalänk
Medlem

@Smack Jack: Grymt! Tackar för informationen.
Men det blir brandvägg och NAT osv., via Velop-enheterna då?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma