Permalänk
Medlem

C# Nybörjare, FOR loop

Hej

jag försöker lösa en uppgift som bygger på en FOR loop.

i ena fallet ska programmet skriva it det som finns i översta if satsen vilket funkar fint.
men om det motsatta är sant så vill jag att den andra if satsen gäller fast då endast en gång inte för varje iteration.

namespace SummeraFor { class Program { static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("Detta program kollar om ditt tal genererar ett jämt värde."); Console.Write("Skriv in ett tal: "); string inmatat = Console.ReadLine(); int tal = int.Parse(inmatat); bool x= true; for (int i = 1; i < tal; i++) { if ((i % 3 == 0)&&(i % 7 == 0)) { Console.WriteLine(i + " Dessa tal är jämt delbara med 3 och 7"); } if ((i % 3 != 0) && (i % 7 != 0)) { x = (i!= 0); Console.WriteLine(" hittar inga tal som är delbara"); } } } } }

Permalänk
Legendary RiceClocker

Problemet börjar i att du kollar ju bara en siffra i taget i en for loop, du borde kolla på en lösning som sparar ner antingen de talen som är delbara eller ett värde som säger ifall det inte hittades något delbart tal.

Edit: men tänk på att i det andra fallet så vill du bara spara ner ett värde ifall inget delbart tal hittades, så det kan ske är lättare att kolla åt andra hållet dvs ifall det hittades delbart tal

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem

Glöm inte att placera koden i code-taggar och formatera den så den blir mer lättläst.

Permalänk
Legendarisk

(Placerat kodstycket i [code]...[/code]-taggar så att det ska bli lättare att läsa. För att se hur andra har formaterat sina inlägg så kan man citera texten.)

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Problemet börjar i att du kollar ju bara en siffra i taget i en for loop, du borde kolla på en lösning som sparar ner antingen de talen som är delbara eller ett värde som säger ifall det inte hittades något delbart tal.

Jo det verkar väldigt märkligt, jag tycker det är otydligt vad som faktiskt uppgiften går ut på.
Det skrivs ut att "... ditt tal ...", dvs 1 tal, ska kontrolleras.
Men loopen "kontrollerar" alla tal upp till det man matat in? (Men inte det man faktiskt matade in )
Ska man enbart kontrollera det tal man matar in behövs ju igen loop öht?

Sen doppas det in en bool x som inte har någon som helst mening?

Jag säger som jag får säga 42 gånger varje dag i mitt arbetsliv:
Fråga kring det du vill ha hjälp med och inte din eventuellt korrekta tolkning av hur problemet ska lösas.
http://xyproblem.info/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

(Placerat kodstycket i [code]...[/code]-taggar så att det ska bli lättare att läsa. För att se hur andra har formaterat sina inlägg så kan man citera texten.)

Kanske dags att lägga till en code-knapp i verktygsfältet för inläggsredigeraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kanske dags att lägga till en code-knapp i verktygsfältet för inläggsredigeraren?

Tänkte faktiskt PM:a honom om detta! Hajar inte att det inte finns code & quoate-knappar.... Nästan så man borde fixxa en sån addon till chrome/firefox där man själv kan overrida vissa element på en sida så man kan stoppa dit den supporten själv

Permalänk
Medlem

Ser ett par problem med programmet.

1. Användning av for-loop på en inmatning begränsat till 1 tal. Tanken är nog att du ska kunna mata in N antal tal, lagra dessa i en array, och sen göra dina kontroller genom att loopa över hela arrayen. Annars är användningen av en loop helt överflödig.

2. Vad används variabeln x till?

3. Varför inte göra programmet lite roligare genom att ge användaren möjligheten att först knappa in sina tal, och sen talen de vill kontrollera jämn delbarhet mot? Pluspoäng hos läraren

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av perost:

Motförslag: Vi tar bort alla knappar och lägger in en vim-emulator istället för det vanliga textfältet? Det skulle ju även ha fördelen att hålla kvar besökare på sidan...

Som svar på frågan: Ja, högre discoverability vore bra, dock min sista dag här så får langa vidare det till @klorixx.

Visa signatur

Abstractions all the way down.