Testpilot: Cryorig Taku

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Cryorig Taku

Testpiloten "Laine" tar sig an Cryorigs skrivbordschassi Taku, vilket är en kombinerad datorlåda och aluminiumklätt skärmställ.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset borde vara en nackdel.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Priset borde vara en nackdel.

Vilket chassi av den här typen skulle du rekommendera som är billigare?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vilket chassi av den här typen skulle du rekommendera som är billigare?

Tror att du kan snickra ihop något liknande från någon gammal IKEA byrå.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Tror att du kan snickra ihop något liknande från någon gammal IKEA byrå.

Okej så det tror du. Tänkte du hade exempel eftersom du tyckte den var för dyr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Jag tyckte dock chassit var riktigt fult tyvär. Det blir i mina ögon inte enhetligt med chassit och skärmen på. Om man har lite utrymme skulle _jag_ i mitt fall satsat på mitx och väggfäst skärm.

Permalänk
Medlem

Det är ju himla snyggt. Men detta bekräftar mina tankar att det har lite för många svagheter (enligt mig dårå) för att jag ska punga ut så mkt pengar.
Kanske om de släpper ett Taku mini.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Själva chassit i sig (lådan) är helt ok utseendemässigt men de hiskeliga benen förstör det hela totalt, och gör det till ett av de fulaste chassin jag någonsin sett. Personlig åsikt, givetvis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

SD kortläsare hade varit nåt för att föra över bilder från kamera.
eller kör man allt vid USB direkt från kameran numera?

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Inte helt dum lösning ändå och bra temp också, skulle man ju kunna gömma i byrålådan om man känner för de.

Snyggt om man vill ha de som HTPC med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jävligt snyggt! Men inte så praktiskt kanske.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå vad som gör "den yttre designen helt klart genomtänkt."? I min värld är det en designmiss att kunna öppna byrålådan... f'låt chassit för att pula ner kablar som sedan sticker ut genom två spår som förstör den estetiska helhetsbilden.
Strömknapp, USB och jack för hörlurar/mikrofon på framsidan är knappast sensationellt i dag, så det kan ju inte vara det heller.
Formspråket har vissa intressanta drag - om än opraktiskt - men av bilderna att döma saknas den där riktiga detaljskärpan, så det är inte heller direkt genomtänkt... Ghost S1 däremot verkar i sin enkelhet däremot ha tagit begreppet genomtänkt till helt nya höjder och är ett betydligt intressantare chassi i mina ögon.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Snygg som attan, men du kan bygga en likadan för småpengar om du har en hyfsad hyvel och är snapphändigt snickerikunnig.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

I min mening horribel design med 2 spår i toppen för att föra in kablar för laddning av telefon.

Kul att du kör med Xiaomi dock.

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Chassit är dock verkligen apfult.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Bra recension, och chassit verkar ju helt klart dela åsikter! Själv tycker jag att det är riktigt snyggt, och att sambon skulle godkänna det är ju också en fördel xD Men, jag tycker att det saknas lite balans i designen om man tänkte ha skärmen ovanpå chassit. Det blir helt enkelt för högt för att det ska se snyggt ut.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

väldigt snyggt men känns som skärmen kommer alldeles för högt upp. De borde släppa den med olika höjd på fötterna. så man kan välja själv.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

väldigt snyggt men känns som skärmen kommer alldeles för högt upp. De borde släppa den med olika höjd på fötterna. så man kan välja själv.

Håller med! hade varit trevligt att kunna montera fötter för förstärkare eller dylikt.

Permalänk
Avstängd

Varför besudla en PC med skärm från Apple? :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Varför besudla en PC med skärm från Apple? :/

Med tanke på komponenterna i chassit så tror jag skärmen har hängt med ett tag. Och det är en sjukt kompetent skärm för sin ålder, varför byta ut något som fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

I min mening horribel design med 2 spår i toppen för att föra in kablar för laddning av telefon.

Kul att du kör med Xiaomi dock.

Alternativet blir väl ett ormbo av kabeln till höger om lådan där USB-kontakten sitter. Då tycker jag det verkar smidigare att kunna gömma den överblivna kabeln i chassit.
Iofs hade det ultimata varit en plats för trådlös laddning på chassit topp, kanske i rev 2.

I övrigt bra artikel. Kul att läsa chassin som sticker ut som alternativ till myriaden av svarta kuber.

@CyberVillain Om dom parar sig kanske det blir formspråket från Apple med prestandan från PC :}

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vilket chassi av den här typen skulle du rekommendera som är billigare?

Såg ett väldigt liknande chassi från etsy
https://www.etsy.com/listing/560419196/salvo-studios-400-seri...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av s0l0m0n:

Med tanke på komponenterna i chassit så tror jag skärmen har hängt med ett tag. Och det är en sjukt kompetent skärm för sin ålder, varför byta ut något som fungerar?

Men den fungerade ju inte? Man behöver ju kunna justera skärmen, vilket den inte verkar ha funktion att göra.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men den fungerade ju inte? Man behöver ju kunna justera skärmen, vilket den inte verkar ha funktion att göra.

Du har rätt i det du skriver, men du vet vad jag syftade på antar jag.

Permalänk
Medlem

Riktigt synd med sviktandet med skärmen ovanpå. Svårt att förvänta sig något annat men tror inte jag skulle finna någon ro trots att det gått problemfritt för recensenten.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att de har använt utrymmet på ett väldigt dåligt sätt? Tex varför måste de ha 2 st risers istället för att bara ha flyttat grafikkortet 10mm närmare moderkortet?

Permalänk

@yugurt: överlag skulle jag hålla isär skärm och chassi beroendet

Permalänk

Ser riktigt fet ut! Synd att prislappen är det med.

Visa signatur

Don't trust the duck