Uppgradera eller Köpa helt ny PC?

Permalänk

Uppgradera eller Köpa helt ny PC?

Hej,

Jo jag har ju ett litet dilemma här.

Den datorn jag för tillfället har, har 980ti, i7 @ 3.5ghz, DDR3 Moderkort och 8GB Ram, detta är alltså 1150 socket moderkort & cpu.
Vilket betyder att den är ganska mycket efter i denna tid.. MEN Jag behöver dock uppgradera den då jag har snålat lite.

Det jag behöver uppgradera är att köpa en SSD, CPU fläkt och 16GB Ram. Detta skulle kosta ca 5000-6000kr.

Antingen gör jag detta ELLER

Köper en helt ny PC med 1151 Socket moderkort, 1080, i7 4,2ghz, DDR4 16GB

Den PCn som jag då tänkte köpa är denna:
https://new.webhallen.com/se/product/274657-Webhallen-Config-...

Eller denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Råd? Tips? Budgeten ligger på ca 17k - 19k
Obs, vill helst undvika att bygga ihop en egen dator, då jag gjorde detta på min nuvarande dator men är helt hopplöst kass på att göra sladdarna snygga osv..

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa nytt så skaffa med senaste generation CPU dvs 8xxxK samt vad du än gör undvik märkesdatorer tex sån som du har i exempel 2

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Köpa 8GB begagnade RAM till.

Din dator är fortfarande i toppklassen och leker, vad gör du med din PC?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@ggustavsson: Tack för ditt svar! Skulle du kunna motivera just varför jag då bör köpa 8***K? Tänker att detta kanske är något man isåfall kan enkelt uppgradera i framtiden om det skulle krävas

Skrivet av VadSaDu:

Köpa 8GB begagnade RAM till.

Din dator är fortfarande i toppklassen och leker, vad gör du med din PC?

Spelar, den klarar inte av flera nya spel p.g.a ingen SSD och för lite Ram..
Och efter att ha kollat runt lite så ser jag att mitt moderkort är väldigt efter i tiden (socket 1150), därav omoderna Rams & cpu

För att nämna några få:
Escape from tarkov
pubg
black desert online

Permalänk
Avstängd

Klarar av?

Vilka upplösningar kör du i, 4K?

Köp mer SSD-utrymme eller om du vill stå ut med högljudda hårddiskar så köp en snabb HDD på några TB så kan du ha spelen på den, sen 8GB RAM till..många som säljer DDR3 RAM nu till bra pris begagnat.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Klarar av?

Vilka upplösningar kör du i, 4K?

Köp mer SSD-utrymme eller om du vill stå ut med högljudda hårddiskar så köp en snabb HDD på några TB så kan du ha spelen på den, sen 8GB RAM till..många som säljer DDR3 RAM nu till bra pris begagnat.

Nej 1920x1080

I pubg så fryser hela datorn såfort jag kommer in i en match, samma med tarkov..

Kruxet är också att jag ändå då måste lämna in datorn för uppgradering av ssd + cpu fläkt, kanske är lite för feg att köpa beggat ram ifall det är något fel på det osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naterious:

Nej 1920x1080

I pubg så fryser hela datorn såfort jag kommer in i en match, samma med tarkov..

Kruxet är också att jag ändå då måste lämna in datorn för uppgradering av ssd + cpu fläkt, kanske är lite för feg att köpa beggat ram ifall det är något fel på det osv.

Låter som mjukvarufel. Testa att felsöka, kolla temperaturerna på dina komponenter sen testa köra en DDU och installera nya drivrutiner till ditt grafikkort. Testa även att installera nya chipset-drivrutiner för ditt moderkort, kanske uppdatera moderkortets bios?

Köp via Blocketpaketet så har du 24h att testa RAM'et.

Som processorkylare rekommenderar jag NH-D15 om du vill slå på stort och har plats för denna i datorlådan.

För ditt system ska klara av alla spel på höga inställningar utan problem (Förutsatt att dina 8GB RAM räcker till)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Låter som mjukvarufel. Testa att felsöka, kolla temperaturerna på dina komponenter sen testa köra en DDU och installera nya drivrutiner till ditt grafikkort. Testa även att installera nya chipset-drivrutiner för ditt moderkort, kanske uppdatera moderkortets bios?

Köp via Blocketpaketet så har du 24h att testa RAM'et.

Som processorkylare rekommenderar jag NH-D15 om du vill slå på stort och har plats för denna i datorlådan.

För ditt system ska klara av alla spel på höga inställningar utan problem (Förutsatt att dina 8GB RAM räcker till)

Felsökt en del och det är RAM & Disk kapaciten som ligger på 100% när datorn fryser till utav dessa spelen.
Drivrutiner är uppdaterade även bios. Tempraturerna ligger på ca 70c ungefär, minns inte exakt nu (är inte hemma)

Jag tänker dock lite såhär, om jag uppgraderar datorn nu för några tusenlappar så håller den nog i kanske 2år till för nya spel osv, och då kommer jag ändå behöva köpa en ny dator?

Helst vill jag även uppgradera allt på en och samma gång (lämna in den hos inet) då jag har lite tid på händerna och är kass på montering.. Men tack för väldigt bra tips, ursäkta min strulighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naterious:

@ggustavsson: Tack för ditt svar! Skulle du kunna motivera just varför jag då bör köpa 8***K? Tänker att detta kanske är något man isåfall kan enkelt uppgradera i framtiden om det skulle krävas

Spelar, den klarar inte av flera nya spel p.g.a ingen SSD och för lite Ram..
Och efter att ha kollat runt lite så ser jag att mitt moderkort är väldigt efter i tiden (socket 1150), därav omoderna Rams & cpu

För att nämna några få:
Escape from tarkov
pubg
black desert online

Får instämma med andra att det är tveksamt om du behöver en helt ny dator, uppdatera minnet till 16Gb + en SSD gör mycket och det där kan man göra själv, skulle aldrig lämna bort min datorn till nån klåpare för nått
Grafikkort till tex 1080 eller 1080ti sen är man med på banan ett skapligt tag, dock dröjer nog inte så läge innan man får se nya grafikkort från Nvidia och AMD...

Men nåja varför tex 8600K eller 8700K beror på att det ger en prestandafördel jämte tidigare generationer främst PGA 2 extra kärnor i CPU dvs 6 st mot tidigare 4, det går vanligtvis inte uppdatera en dator som har 7600 eller 7700 till en med åttonde generation, moderkorten är inte kompatibla, iallafall inte utan fulhack....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Får instämma med andra att det är tveksamt om du behöver en helt ny dator, uppdatera minnet till 16Gb + en SSD gör mycket och det där kan man göra själv, skulle aldrig lämna bort min datorn till nån klåpare för nått
Grafikkort till tex 1080 eller 1080ti sen är man med på banan ett skapligt tag, dock dröjer nog inte så läge innan man får se nya grafikkort från Nvidia och AMD...

Men nåja varför tex 8600K eller 8700K beror på att det ger en prestandafördel jämte tidigare generationer främst PGA 2 extra kärnor i CPU dvs 6 st mot tidigare 4, det går vanligtvis inte uppdatera en dator som har 7600 eller 7700 till en med åttonde generation, moderkorten är inte kompatibla, iallafall inte utan fulhack....

Aha då är jag med!

Men tanken är ju att det ska bli lite mer framtidssäkert än vad min dator just nu är (som har ett billigt moderkort f.ö)

Är dessvärre alldeles för handikappad för att slänga in detta själv i datorn och har ingen vän som är kunnig heller :/

Detta är vad jag måste uppgradera med

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11183864/

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11183870/

Permalänk
Avstängd

@Naterious: En SSD,Ram minne och cpu-kylare går på en 3500kr, Intel 5-6000kr. Och din dator är inte efter den fungerar bra fortfarande.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|