Asus Zenbook problem med den #¤%&/ touchpadden :(

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook problem med den #¤%&/ touchpadden :(

Jag har en Asus Zenbook UX410UQK som jag köpte i Maj.

Redan ganska omgående märkte jag att touchpadden lider av musplattehysteri med frysningar och random klickningar.

Jag hade ett supportärende med Asus där dom instruerade mig att byta drivrutiner fram och tillbaka. Det slutade med att dom ville att jag skulle installera om Windows (på en laptop som var typ 2 veckor gammal).

Nåja, jag tänkte att det får jag göra senare och försökte leva med problemet ett tag. Sen kom lite skit i mellan och sen var det semester, etc. Vilket leder oss till dagsläget. Jag är så otroligt jävla less på den här skitdatorn nu så att den håller på att åka ut genom fönstret ett par-tre gånger per dag. När touchpadden funkar så urbota kasst så funkar det helt enkelt inte att använda datorn.

Så nu är det mao dags att försöka installera om skiten, men innan jag gör det tänkte jag höra om någon har en idé om vad som kan vara fel (för jag skulle helst slippa installera om skiten) eller kanske tom har varit med om samma problem och löst det

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte installerat om laptoppen (helt enkelt för att det är för mycket pyssel med det). Istället har jag pö om pö lagt en väldigt massa tid på felsökning och byte av drivrutiner hit och dit.

Resultatet är dock väldigt nedslående. Av och till är det helt enkelt helt jävla olidligt att försöka jobba med den här skrothögen till laptop, så jag får nog fan ta mig i kragen och försöka installera om (eftersom Asus support ville det).

Vad tror ni här på SweC, kommer det göra någon skillnad?

Är det ingen annan här som har en sån här laptop och som kan berätta om hur dom tycker touchpadden funkar?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Har precis samma problem som du beskriver fast med en ASUS VivoBook X541UA.
Köpt bara för några månader sen.
Har med labbat runt massa olika drivrutiner utan några framsteg.
Även installerat om Windows, blir samma sak igen.
Sambon sa att den blev så efter någon win uppdatering.
Blir till att labba vidare..

Permalänk
Medlem

@kristoffer-92: Jag funderar på att reklamera min och, i slutändan, om dom inte kan fixa den, häva köpet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du avinstallerar drivrutinen helt och låter den köra på den drivrutin microsoft har hur blir det då?

Sen den här artikeln kan vara nått att testa kanske https://www.windowscentral.com/how-enable-precision-touchpad-...

På min egen laptop eller de laptops jag använder brukar jag inaktivera en del funktioner, det jag vill ha och använder är muspekaren, vänster och högerklick samt dubbelklick eventuellt scroll med 2 fingrar om det funkar bra annars inte, resten av funktioner inaktiverar jag, dels funkar toutshpad bättre samt jag behöver inte resten..

Men det här är ett problem som de flesta laptops delar....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Har fortfarande inte installerat om laptoppen (helt enkelt för att det är för mycket pyssel med det). Istället har jag pö om pö lagt en väldigt massa tid på felsökning och byte av drivrutiner hit och dit.

Resultatet är dock väldigt nedslående. Av och till är det helt enkelt helt jävla olidligt att försöka jobba med den här skrothögen till laptop, så jag får nog fan ta mig i kragen och försöka installera om (eftersom Asus support ville det).

Vad tror ni här på SweC, kommer det göra någon skillnad?

Är det ingen annan här som har en sån här laptop och som kan berätta om hur dom tycker touchpadden funkar?

Låter helt oacceptabelt, du borde reklamera produkten. Om konsumenter lägger massor av sin tid på sånt här så kommer de aldrig att fixa problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

om du avinstallerar drivrutinen helt och låter den köra på den drivrutin microsoft har hur blir det då?

Sen den här artikeln kan vara nått att testa kanske https://www.windowscentral.com/how-enable-precision-touchpad-...

På min egen laptop eller de laptops jag använder brukar jag inaktivera en del funktioner, det jag vill ha och använder är muspekaren, vänster och högerklick samt dubbelklick eventuellt scroll med 2 fingrar om det funkar bra annars inte, resten av funktioner inaktiverar jag, dels funkar toutshpad bättre samt jag behöver inte resten..

Men det här är ett problem som de flesta laptops delar....

Det är väl MS egen drivrutin jag får om jag installerar om Windows. Jag har för mig att Fall Creators Update (eller vad det nu hette) faktiskt bytte till dom, men det blev inte bättre av det. Efter det har jag smackat på Asus senaste drivisar, men det gör ingen skillnad.

Normal sett stänger jag av det mesta i funktionalitetsväg för musplattan också, men helt ärligt så har ingen musplatta någonsin varit såhär jävla illa. Av hushållets andra laptoppar som också kör Win10 (2 st Acer & en MSI) så funkar musplattorna som dom ska (dock är det Synaptics-plattor i dom). På denna laptop är det nån Elan-platta som ibland funkar hyfsat och ibland hysteriskt klickar runt så att det poppar upp diverse fönster och händer grejer.

Jag har kollat lite på den artikeln, men den går inte att följa rakt av. Den utgår från att musdrivrutinen ska bytas, men på min Laptop är det en generisk HID mus och sen ligger själva musplattedrivaren under HID enheter.

För övrigt är det ju smått komiskt att kalla musplattan för Precision Touchpad, när den är allt anat än just det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är väl MS egen drivrutin jag får om jag installerar om Windows. Jag har för mig att Fall Creators Update (eller vad det nu hette) faktiskt bytte till dom, men det blev inte bättre av det. Efter det har jag smackat på Asus senaste drivisar, men det gör ingen skillnad.

Normal sett stänger jag av det mesta i funktionalitetsväg för musplattan också, men helt ärligt så har ingen musplatta någonsin varit såhär jävla illa. Av hushållets andra laptoppar som också kör Win10 (2 st Acer & en MSI) så funkar musplattorna som dom ska (dock är det Synaptics-plattor i dom). På denna laptop är det nån Elan-platta som ibland funkar hyfsat och ibland hysteriskt klickar runt så att det poppar upp diverse fönster och händer grejer.

Jag har kollat lite på den artikeln, men den går inte att följa rakt av. Den utgår från att musdrivrutinen ska bytas, men på min Laptop är det en generisk HID mus och sen ligger själva musplattedrivaren under HID enheter.

För övrigt är det ju smått komiskt att kalla musplattan för Precision Touchpad, när den är allt anat än just det...
https://i.imgur.com/VkrY5o5.jpg

Nja min funkar rätt bra, en Acer laptop dock tycker det är skulle vara bättre om vänster och höger klick hade egna dedikerade knappar, tex att klicka och samtidigt dra funkar bättre om det vore så, som nu kan man ibland tappa det...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Hur ser drivrutinerna ut på din laptop. Är det samma upplagg med generisk musdrivare och sen en drivare under HID-enheter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@ggustavsson: Hur ser drivrutinerna ut på din laptop. Är det samma upplagg med generisk musdrivare och sen en drivare under HID-enheter?

Stämmer är likadant på min, med HID och under den med acers/Synaptics HID device

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Ah, men du har ju en Synaptics-platta då. Såna sitter i mina andra laptops och funkar bra. Min Asus däremot har en Elan-platta som är eländigt kass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar tråden! Har en ASUS Zenbook som också har problem med touchpadden. För mig är det att den nu har lagt av och inte alls funkar. Vet någon hur man löser det? Är det att hålla på att mixtra med drivrutiner hit och dit?