Bärbar ASUS plötslig dålig prestanda

Permalänk
Medlem

Bärbar ASUS plötslig dålig prestanda

Hejsan, och god jul!

Jag fick precis problem med min laptop

Intel i7 4720HQ @ 2.6 GHZ
Geforce GTX 950M
Intel HD graphics
8GB ram
SSD + Vanlig HDD
Windows 10

Fick plötslig dålig prestanda i spelet CS:GO, från 200-250fps, till 20-40.
Provade starta om datorn, och fick tillbaka prestandan, men bara i ca 30 sekunder, sen går den ner till 40 och stannar där.

Det som verkar ha orsakat problemet, va när jag satt och ändrade upplösning, både i spelet och i windows.

Någon som har nån aning om varför detta händer? Jag vågar inte pilla på några inställningar än.

Permalänk
Medlem

Första tanken är ju att du kör på CPUns integrerade grafik istället. Kolla I bios/uefi

Permalänk
Medlem

Värmeproblem med CPU/GPU-trottling som följd?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem

Dra hem gpu-z och starta två instanser av det. Välj integrerade på den ena och ditt 950m på den andra. Sätt båda i läge sensor så de loggar gpu-belastning på respektive kort.
Spela en stund och tabba ur. Kolla vilket kort som belastas.
Troligen är det som @MarcusHuddinge skriver att du spelar på intel-kortet.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Kolla också att du inte ha råkat ändra power-settings i Windows eller någon medföljande "widget". Har hänt mig någon på en dator att shift+f2 eller något dumt ställde datorn i power-saving mode och underclockade CPUn utav bara fanders.

Starta task-manager och kolla under Performance att CPUn kommer upp i vad den ska.