Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem

@iller: Okej, jättekonstigt att den envisas med att vägra erkänna mitt gold då.

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet nåt bra sätt att få till "trigger out" på xbox:et. Jag skulle vilja koppla in ett relä så att en fläkt slår igång när xboxet startar. USB-porten har ju ström hela tiden så den fungerar tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

@wranzzon:
Mina USB portar är avstängda iallafall? För har laddare ikopplad och den fungerar inte när xboxen är av.

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Hej! har lite problem med mitt ena Xbox one X då jag har två. Den ena är väldigt tyst även under load medans den andra sätter igång fläkten även i idle, någon mer än mig som fläkten går igång på titt som tätt sedan återgår till det tysta?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Thekai:

Jag blir lite så där lätt irriterad. Microsoft kräver Live Gold för att kunna spela online. Fine - jag förstår. Så efter lite huvudvärk så har jag köpt prenumerationen och får betala 10 kronor första gången. Kontot via http://account.microsoft.com säger att prenumerationen är aktiv osv. Jag kan fortfarande inte spela Fortnite eftersom den klagar och skickar mig till att betala för Live Gold först. Är det någon "processtid" för Xbox eller? Så att det tar några timmar eller upp mot ett dygn att aktiveras..? Detta är oerhört frustrerande.

Hade samma problem fick aktivera det på mitt microsoft konto hittade det på köpta produkter. Sen fick jag bekräftelse på 9,99 USD istället för 10:-
Men det var typ fel för jag ringde supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broschi:

Home är en slags inställning, du väljer vilken du vill ha som home-konsol. Men Home sätter du konsolen ditt konto kommer vara mest inaktivt på, dvs i detta fall vanliga One. Då kan du få del av dina spel och gold på ditt S, samtidigt som dina barn får access till gold och spel på det vanliga One.
https://support.xbox.com/sv-SE/games/game-setup/my-home-xbox

Jag har faktiskt ingen aning angående att begränsa spel eller barnkonton, har aldrig haft behov av att göra detta.

En annan sak gällande detta.
Om vi båda kör på mitt Live, kan båda ändå spela olika spel samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joaquin:

En annan sak gällande detta.
Om vi båda kör på mitt Live, kan båda ändå spela olika spel samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det ska fungera utan problem!

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@wranzzon:
Mina USB portar är avstängda iallafall? För har laddare ikopplad och den fungerar inte när xboxen är av.

Jaha, där ser man, det var ett par år sen jag testade det. Kanske har dom gjort om det isf. Stort tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av broschi:

Ja, det ska fungera utan problem!

Låter bra.
I paketet vi köpt ingår några spel.
Förmodar att det är koder och därmed digitala spel. Hur fungerar det? Kan jag installera dem på båda konsolerna? Förstår om man inte kan spela dem samtidigt, men att kunna använda på båda hade ju varit önskvärt då spelen tilltalar oss båda.

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

Välj ett konto som ska äga spel och ha "gold live".

Ett digitalt spel har två licenser - ett gäller på konsollen du har satt som "Home", en licens gäller alltid på konsollen du loggar in på med kontot.

Alltså kan du spela på båda konsollerna samtidigt med digitala spel - om ni nu inte väljer fel så att kontot som äger dom alltid spelar på homekonsollen.
Man kan inte byta Home konsoll mer än 3-5 gånger per år heller, men detta funkar även som gamesharing med någon kompis.

Permalänk
Medlem

@pacc: När du menar konto så tänker du på mitt spelkonto?
Jag tänkte ta den nya till vardagsrummet och grabben får min gamla. Så den nya blir alltså huvudkonsol.
Då sätter jag grabbens (alltså den gamla) som Home och sen laddar jag ner/aktiverar jag koder etc. på min (alltså den nya)?

Förstår jag rätt då?

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Joaquin:

Jag har såhär,

Xbox vardagsrum (min) med xbox live + alla spel och koder, loggat in med grabbens konto och satt denna som Hans hemma xbox, sen loggat in på min profil som jag spelar med.

Xbox grabbens sovrum, loggat in på den med mitt konto och satt denna som Min hemma xbox. Loggat ut och loggat in på hans profil.

Vi har alltså växlat hemma xbox med varandra men spelar på våra egna konto och allt jag laddar ner får han tillgång till + live gold.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Amstaff:

@Joaquin:

Jag har såhär,

Xbox vardagsrum (min) med xbox live + alla spel och koder, loggat in med grabbens konto och satt denna som Hans hemma xbox, sen loggat in på min profil som jag spelar med.

Xbox grabbens sovrum, loggat in på den med mitt konto och satt denna som Min hemma xbox. Loggat ut och loggat in på hans profil.

Vi har alltså växlat hemma xbox med varandra men spelar på våra egna konto och allt jag laddar ner får han tillgång till + live gold.

Ok. Låter lite surrigt. Man kan alltså ha 2st hemmaboxar?! Han har inget Gold, utan bara du? Tänkte skapa ett konto till honom också när allt väl är klart.

En tanke som slog mig sen är att det jag spelat på in gamla som han nu ska få, behöver jag flytta över det på min nya eller det ligger per automatik på molnet?

Tänkte ge mig på flytten imorgon, men känner lite osäkerhet inför det...

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

Annan fråga:
Tror det mesta blivit rätt. Installerar nu ett spel på min nya box.
Ser av en slump att den gamla (alltså numera Hemmabox) startat. Det verkar som om det spelet jag nu installerar per automatik även installeras på den andra. Är det meningen? Kan man stänga av den funktionen? Vill egentligen bara att barnen kan välja vilka spel de vill ha installerade (eller rättare sagt att jag väljer )

Återstår och se om Live-funktionen fungerar på sonens konto.

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

Xbox One X 1TB med Forza Motorsport 7, 4 989:-
https://www.netonnet.se/art/startpage/xbox-one-x-forza-7/C184...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jag har ett sjukt konstigt problem (och en märklig support från Microsoft).

Fråga först: Finns det NÅGON där ute som använder stereo headset adaptern i en ny xbox one-kontroll, dvs de med 3.5 mm ingång?

Sen bakgrund:
Det är nämligen så att jag inte kan få min stereo headset adapter att fungera i mina två nya xbox one-kontroller (de med 3.5 mm ingång). Sätter jag i adaptern i dessa kontroller så skrapar det bara högt i headsetet, oavsett vilket headset jag använder. Kopplar jag däremot in samma kombo i den gamla kontrollen (utan 3.5 mm ingång) så fungerar det hur fint som helst. Alla kontroller är uppdaterade.

Jag kontaktade Microsoft support och fick som svar att adaptern inte är kompatibel med de nya kontrollerna eftersom 3.5 mm ingången finns. Jag förklarade att jag ändå ville använda adaptern eftersom det ger mig snabb tillgång till att tysta micen och reglera volymen, men det var alltså inte möjligt. Konstigt tänkte jag.

Dagen efter skrev jag med Microsoft igen, och fick då som svar att det ska fungera, 101% säkert. Att mina kontroller förmodligen är defekta. Berättade att jag köpt de över internet vid två olika tillfällen och att den ena är en vit i originalutförande och den andra i recontech-utförande. "Otur", säger supporten, "Men de måste vara defekta. Returnera dessa till oss, så löser vi det."

Jag har googlat i hur många timmar som helst, men hittar inget svar på frågan. Blir galen av detta. Vill inte behöva köpa nytt headset bara för att få snabb tillgång till mute och volym. Använder Hyper X II och är riktigt nöjd med komfort och ljud.

Permalänk
Medlem

Har inte använt just den versionen av headsetadapter, men däremot så har jag använt 3,5 mm jacket i den produkt som är en kombinerad headsetadapter och QWERTY-tangentbord (Chatpad). https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-one/accessories/communication...

Där fungerar det bra med både mina nya kontrollers som kör över BT (som de som följer med Xbox 1S och 1X) och de som kör över WiFi (som min Elitekontroller). Alla de har inbyggda 3,5 mm jack, även om det inte används när jag ansluter Chatpad och använder istället dess egna headsetadapters 3,5 mm jack. Går fint att höja och sänka volym, och låter bra i headsetet.

Vill du att jag skall testa på något annat sätt så gör jag gärna det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Har inte använt just den versionen av headsetadapter, men däremot så har jag använt 3,5 mm jacket i den produkt som är en kombinerad headsetadapter och QWERTY-tangentbord (Chatpad). https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-one/accessories/communication...

Där fungerar det bra med både mina nya kontrollers som kör över BT (som de som följer med Xbox 1S och 1X) och de som kör över WiFi (som min Elitekontroller). Alla de har inbyggda 3,5 mm jack, även om det inte används när jag ansluter Chatpad och använder istället dess egna headsetadapters 3,5 mm jack. Går fint att höja och sänka volym, och låter bra i headsetet.

Vill du att jag skall testa på något annat sätt så gör jag gärna det.

Tack för svar! Då vet jag att expansionsporten ska kunna leverera ljud fortfarande i alla fall, även genom de nya kontrollerna.

Ljud och mic fungerar felfritt för mig i de nya kontrollerna om jag kör via 3.5 mm ingången, det är just genom adaptern som det strular..

Tack snälla för erbjudandet, men om du inte har en headsetadapter specifikt, så blir det nog svårt att utesluta just den kompatibiliteten. Enligt supporten (nr: 1) så skulle exempelvis chatpaden fortfarande fungera i de nya kontrollerna

Permalänk
Medlem

Någon som vet om "ASUS USB-BT400" (https://new.webhallen.com/se/product/178007-ASUS-USB-BT400-Bl...) Fungerar med Xbox one kontroll till PC? Eller måste man ha den officiella PC dongle som Microsoft släppt? (https://new.webhallen.com/se/product/230816-Xbox-One-Wireless...). Tänkte om man kunde köpa en mer "universal" bluetooth adapter för att även kunna ansluta bluetooth hörlurar vid ett senare tillfälle.

Tacksam för svar.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenskafaran:

Tack för svar! Då vet jag att expansionsporten ska kunna leverera ljud fortfarande i alla fall, även genom de nya kontrollerna.

Ljud och mic fungerar felfritt för mig i de nya kontrollerna om jag kör via 3.5 mm ingången, det är just genom adaptern som det strular..

Tack snälla för erbjudandet, men om du inte har en headsetadapter specifikt, så blir det nog svårt att utesluta just den kompatibiliteten. Enligt supporten (nr: 1) så skulle exempelvis chatpaden fortfarande fungera i de nya kontrollerna

Nu tror jag att du var med på allt, men för att undvika missförstånd och vara extra tydlig: Chatpadden är ju en kombination av tangentbord + headsetadapter tillsammans. Så jag använder en för kontrollern extern headsetadapter. Men tyvärr inte den modell som du har (utan tangentbord).

Men även om tekniken och funktionaliteten är exakt lika (minus QWERTY-knapparna) så är det mycket riktigt, som du är inne på tror jag, ändå inte samma produkter. Så jag kan ju tyvärr inte testa direkt din version.

Är det värt något som har jag bara de nya konsolerna XB 1S och 1X (inte XB One original).

Dock ett litet tips: Innan jag fick min adapter att fungera med både tangentbordet och ljudet, så var jag tvungen att göra en firmwareuppgradering av kontrollen jag anslöt adaptern till (innan fungerade den inte alls). Kan kanske vara värt ett försök för dig om du inte redan gjort så.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Någon som vet om "ASUS USB-BT400" (https://new.webhallen.com/se/product/178007-ASUS-USB-BT400-Bl...) Fungerar med Xbox one kontroll till PC? Eller måste man ha den officiella PC dongle som Microsoft släppt? (https://new.webhallen.com/se/product/230816-Xbox-One-Wireless...). Tänkte om man kunde köpa en mer "universal" bluetooth adapter för att även kunna ansluta bluetooth hörlurar vid ett senare tillfälle.

Har inte testat med den från Asus som du nämner, så kan tyvärr inte hjälpa dig med den, men tänkte bara snabbt påpeka att det är den gamla Xbox-adaptern från Microsoft som du länkar till ovan.

Den nya är bra mycket mindre (även om inte lika liten som rena BT-kontrollers som saknar WiFI, som tex. Asus ovan) och ser ut så här:

https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-one/accessories/adapters/wire...

Jag köpte min hos CDON:
http://cdon.se/spel/xbox_one_wireless_adapter_for_windows_10-...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheBodyLotion:

Någon som vet om "ASUS USB-BT400" (https://new.webhallen.com/se/product/178007-ASUS-USB-BT400-Bl...) Fungerar med Xbox one kontroll till PC? Eller måste man ha den officiella PC dongle som Microsoft släppt? (https://new.webhallen.com/se/product/230816-Xbox-One-Wireless...). Tänkte om man kunde köpa en mer "universal" bluetooth adapter för att även kunna ansluta bluetooth hörlurar vid ett senare tillfälle.

Tacksam för svar.

Alla BT adaptrar ska funka, jag har testat en lös adapter och två inbyggda i datorer äldre än XBone. Dock bara för en kontroll åt gången, till skillnad från MS adapter som klarar fler. Vet heller inte hur bra hörlursutgången funkar över BT men den ska fungera vad jag förstår.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Nu tror jag att du var med på allt, men för att undvika missförstånd och vara extra tydlig: Chatpadden är ju en kombination av tangentbord + headsetadapter tillsammans. Så jag använder en för kontrollern extern headsetadapter. Men tyvärr inte den modell som du har (utan tangentbord).

Men även om tekniken och funktionaliteten är exakt lika (minus QWERTY-knapparna) så är det mycket riktigt, som du är inne på tror jag, ändå inte samma produkter. Så jag kan ju tyvärr inte testa direkt din version.

Är det värt något som har jag bara de nya konsolerna XB 1S och 1X (inte XB One original).

Dock ett litet tips: Innan jag fick min adapter att fungera med både tangentbordet och ljudet, så var jag tvungen att göra en firmwareuppgradering av kontrollen jag anslöt adaptern till (innan fungerade den inte alls). Kan kanske vara värt ett försök för dig om du inte redan gjort så.

Alltid bra med tydlighet! Men ja, jag förstod dig

Man kan ju dock tycka att om ljudleveransen i chatpadden fungerar, så borde ju den specifika headsetadaptern också fungera.. Mycket konstigt.

Lustigt att du nämner det. Supporten frågade om jag hade en XB 1S. "Nej, XB 1 Original", svarade jag. Och då skulle det tydligen fungera, enligt dem. Vet inte varför de frågade om XB 1S, dock..

Ja, bra tips där. Ett som jag stötte på sent i felsökningsprocessen, men det är dock redan beprövat utan framgång. Alla kontroller har senaste uppdatering och är "tvångsuppdaterade" igen med adapter och headset i, utan framgång. Gjorde samma sak med den gamla kontrollen för att utesluta bugg i uppdateringen, men där fungerar som sagt adaptern oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenskafaran:

Alltid bra med tydlighet! Men ja, jag förstod dig

Man kan ju dock tycka att om ljudleveransen i chatpadden fungerar, så borde ju den specifika headsetadaptern också fungera.. Mycket konstigt.

Lustigt att du nämner det. Supporten frågade om jag hade en XB 1S. "Nej, XB 1 Original", svarade jag. Och då skulle det tydligen fungera, enligt dem. Vet inte varför de frågade om XB 1S, dock..

Ja, bra tips där. Ett som jag stötte på sent i felsökningsprocessen, men det är dock redan beprövat utan framgång. Alla kontroller har senaste uppdatering och är "tvångsuppdaterade" igen med adapter och headset i, utan framgång. Gjorde samma sak med den gamla kontrollen för att utesluta bugg i uppdateringen, men där fungerar som sagt adaptern oavsett.

Trist! Då måste det vara en skillnad i ljuddelen i Chapad och Headset Adapter som gör att den senare har en bugg i kombination med v2-versionen av XB1-handkontrollen.

Prova att googla lite engelska eller amerikanska sidor. Du borde vara långt ifrån ensam om problemet isf.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Trist! Då måste det vara en skillnad i ljuddelen i Chapad och Headset Adapter som gör att den senare har en bugg i kombination med v2-versionen av XB1-handkontrollen.

Prova att googla lite engelska eller amerikanska sidor. Du borde vara långt ifrån ensam om problemet isf.

Ja, och det känns så märkligt att jag inte kan hitta någon annan som beskriver samma problem.. Jag vet inte hur många timmar jag har lagt ner på det här nu utan någon som helst framgång. Oavsett svensk marknad eller ej.

Märkligt nog så kan jag inte hitta någon ny adapter att köpa i Sverige heller, verkar som att de tagits ur sortimentet överallt? Lustigt..

Finns det ingen annan här som använder specifikt en stereo headset adapter till de nya X1-kontrollerna? Jag håller på att bli galen..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Jajamen, lusläst! Men tack för tipset!

Permalänk

Någon annan som inte fått uppdateringen som släpptes den 8:e? Provat söka efter uppdateringar på konsolen, men den hittar inget...