Permalänk

Bästa billigaste vattenkylningen

Hej!

Jag köpte en Corsair H45 igår och tycker den kyler rätt kasst helt ärligt.

Diffar ca 10 grader mellan min Evo 212 som jag hade tidigare.

Då är frågan kort vilken vattenkylning är bäst för slanten?
Gärna någorlunda tystgående och bra prestanda.

Help?

Permalänk
Medlem

@Vattenflaskan: Innan du kollar på storlek och pris så skulle jag rekommendera att du initiallt tittar på var någonstans i chassit du vill montera raditorn. Detta styr i princip allting från storlek och pris samt vilket utbud som gäller.

Och frågar du mig så tycker jag att montering på radiatorn kan spela mer roll än vilken radiator du väljer. Du kan öka prestadan hos din vattenkylning i stora mängder genom att montera radiatorn på ett annnat ställe. I synnerlighet om du monterar den så att radiatorn kyls direkt av kall insugsluft än luft från chassit och särskilt från grafikkortet. Det folk oftast glömmer av eller inte vet när det kommer till radiatorer är att de är väldigt känsliga för luftens temperatur.

Med andra ord, lika lätt som de är att kyla med kalluft så är det också lika lätta att värma upp med varmluft från exempelvis grafikkortet. Genom att antingen botten eller frontmontera en radiator så kan man sänka temperaturen med 10 grader på CPUn i scenarion där även grafikkortet belastas (t.ex. i spel). Och eftersom du har en H45 som är 120mm så kan jag tänka mig att du har monterat den där bak. Det är generellt här det är varmast.

Därefter kan man utöka prestandan hos radiatorn genom att helt enkelt anpassa storleken till de kylningskrav man har. Och här brukar jag rekommendera att man följer riktlinjen om att utnyttja hela radiatorytan som ett chassi tar... så gott det går. Om chassit tar 360mm i fronten så kör på det. Börjar man montera t.ex. 120mm och 240mm där så får man automatiskt spillyta då vattenkammaren på radiatorn tar extra plats (ofta 40mm). Då förlorar man generellt per automatik en fläktplats.

Självklart finns det undantag till denna riktlinje. Om man vill ha specifikt ett visst märke som t.ex. Corsair och deras värsting och största modell är 280mm eller 240mm så kan man absolut köra på det. Men denna riktlinje är en bra generell regel som man kan följa. Den är inte strikt utan enbart något att ha i åtanke.

Så ja, kolla först var någonstans du vill montera radiatorn. Om du monterar den för insug så kommer du få extra prestanda därifrån. Och kan du montera något större än det du har nu så kommer det troligtvis öka prestandan ytterligare... utöver var någonstans du monterar radiatorn.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Vad får du för temps, processor osv?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

@Nephitis:

Stort tack för engagemang och tid!

Skall pröva mig fram, troligtvis blir bästa platsen i chassit på ovansidan alt fronten.

Otroligt matnyttigt och välförmulerat svar!

Tack återigen!

Permalänk
Medlem

@Vattenflaskan: bästa billigaste skulle jag säga är
Cooler Master lite 240
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4523421

Korta slangar så topp montering som gäller

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk

Hittade idag på mellandagsrean en Fractial Design Celsius S24 och är kanonnöjd!
799 knäpptyst och kyler kanon!

Permalänk

Har själv h100i. Kyler bra men ljudnivåerna är lite i överkant. Kostar dryga tusenlappen på Netonnet.