Bra 4 bay nas för 4k transcoding, för runt 5000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Annan valfri htpc funkar bra också tex en intel nuc.

Skickades från m.sweclockers.com

det funkar också givetvis. Har ingen egen erfarenhet av just NUC själv.
Men shield är väl bra mycket billigare och smidigare.. Dessutom mycket kraftigare än flesta NUCs i samma prisklass varjefall?
Shield funkar även väldigt smidigt.. tillochmed min tjej vet hur man använder den och det säger mycket faktiskt!
NUC måste man väl behandla om en liten dator med andra ord alla typer av inställningar, OS, säkerhet osv.. Shield är i stort plug and play och sen behöver man inte göra något annat. Så drar den väldigt lite i standby med, bara att låta den vara efter man kopplat in den så är den redo när man känner för.
Är i stort sett gjord för att man ska kunna köra plex server på den. Men får extra bonus i form av chromecast och spel möjligheter med nvidia tjänster ihop med handkontrollen som följer med..
Stort plus är att den funkar med harmony kontrollers med..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwad:

@Svensktiger: synd bara att plexs shield app inte är särskilt bra, utan man måste använda kodi för vissa mediafiler.

Dumpa plex och kör Kodi istället. Förstår inte denna hype med att köra Plex, det är trots allt ett av de sämsta programmen som exciterar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: För att det kanske är en betydligt smidigare programvara (egentligen flera) än Kodi.
Onthefly transcoding för en stor andel olika enheter och remote access är väldigt starka skäl att köra plex.
Så som jag så har ca 6 enheter som jag använder weekly för att se media på, så att hålla på att krångla med kodi på alla dessa är inte att tänka på.

Nu är visserligen plex största fördel också dess största nackdel, alldeles för stort stöd av diverse olika udda enheter. Vilket gör att deras utvecklartid sprids allt för mycket. Som i sin tur leder till att flera app:ar hamnar efter mycket i uppdateringar och features.

Kodi är absolut en mycket kompetent mediaspelare, så länge man bara har en enhet.

Permalänk
Medlem

@nikwad: Jag har tre stycken och upplever inga svårigheter alls. Vad har du problem med?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Visst måste det gå att köra raid 0 med 2st 10 tb diskar på en ds218 play, hittar ingen information.

Detta är enbart för att testa något, hoppas jag? Du hade väl inte tänkt köra två stycken 10 TB diskar i RAID0 för säker lagring av ditt media?

Permalänk
Medlem

@f@boy: Har upplevt att flera större h265 10bit filer inte kan spelas upp direkt av shield:en utan måste transcodeas. Samt ibland så fungerar inte audio passthough något vidare med vissa filer.

Permalänk
Skrivet av Soir:

Detta är enbart för att testa något, hoppas jag? Du hade väl inte tänkt köra två stycken 10 TB diskar i RAID0 för säker lagring av ditt media?

Ska bara ha film på diskarna, vill inte Spendera 8500 kr på att bara ha 10 tb, då hade jag lika gärna kunna köpa en extern usb hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ska bara ha film på diskarna, vill inte Spendera 8500 kr på att bara ha 10 tb, då hade jag lika gärna kunna köpa en extern usb hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är jag med, så länge du är redo att allt kan gå förlorat på sekunden. Det finns ju alternativ där det inte behöver kostar 8500 SEK, men om du önskar ha redundans så bör du räkna med det i din budget, och då kanske den inte räcker för 10 eller 20 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ska bara ha film på diskarna, vill inte Spendera 8500 kr på att bara ha 10 tb, då hade jag lika gärna kunna köpa en extern usb hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör JBOD isåfall. Så länge du har 1gbit nätverk finns det ingen anledning att köra RAID0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Dumpa plex och kör Kodi istället. Förstår inte denna hype med att köra Plex, det är trots allt ett av de sämsta programmen som exciterar.

Skillnaden är enkel.

Kodi är en klient. En media spelare. Kodi är VLC/MPCHC med ett fancy skin på sig. Thats it.

Plex är en media server, den hanterar och skickar data till vilken enhet som helst vart du än vill.

Säg mig, kan du nå ditt Kodi arkiv, på vilken enhet som helst som kan spela upp media, oavsett vart du är i hela världen?
Well I can. Jag har suttit på flygplatsen i USA och gluttat på film, haft magsjuka på en toa i Kina och dom hade någon whatever kina platta på rummet man fick använda. Där spenderade jag en halv dag och kollade på tv-serier hemifrån.

Det är sådant som är fördelen med plex. Många olika enheter, på ställen som inte alltid är inom ditt eget hem. Och på enheter som inte alls är starka nog för att avkoda en 50mbit/s 1080p rip. Ännu mindre streama det från hemmet är ju lagom kul.

Men om allt du ska göra är att spela upp media i hemmet, finns det ingen direkt fördel med Plex/Emby över Kodi. Då är ju trots allt, allt man behöver en enkel media spelare. Vilket Kodi är.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Skillnaden är enkel.

Kodi är en klient. En media spelare. Kodi är VLC/MPCHC med ett fancy skin på sig. Thats it.

Plex är en media server, den hanterar och skickar data till vilken enhet som helst vart du än vill.

Säg mig, kan du nå ditt Kodi arkiv, på vilken enhet som helst som kan spela upp media, oavsett vart du är i hela världen?
Well I can. Jag har suttit på flygplatsen i USA och gluttat på film, haft magsjuka på en toa i Kina och dom hade någon whatever kina platta på rummet man fick använda. Där spenderade jag en halv dag och kollade på tv-serier hemifrån.

Det är sådant som är fördelen med plex. Många olika enheter, på ställen som inte alltid är inom ditt eget hem. Och på enheter som inte alls är starka nog för att avkoda en 50mbit/s 1080p rip. Ännu mindre streama det från hemmet är ju lagom kul.

Men om allt du ska göra är att spela upp media i hemmet, finns det ingen direkt fördel med Plex/Emby över Kodi. Då är ju trots allt, allt man behöver en enkel media spelare. Vilket Kodi är.

Du kan självklart sätta upp Kodi även som media server.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Du kan självklart sätta upp Kodi även som media server.

Låter inte så självklart som du säger, efter jag själv sökte på just den frågan. Och svaret var ett ganska konkret "nope, not possible" mer än "can't you just VPN to your home machine?" Vilket, oavsett inte en lösning på problemet.
Så by all means, få se hur lätt det är då.

Kom ihåg, vilka enheter som helst, världen runt: Go!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av tudz:

Kör JBOD isåfall. Så länge du har 1gbit nätverk finns det ingen anledning att köra RAID0.

Vad tjänar man på JBOD över raid0?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vad tjänar man på JBOD över raid0?

Dör en disk så förlorar du bara datan som fanns på den disken, i RAID0 förlorar du all data. Du får fortfarande fördelen att diskarna poolas till en stor volym. Det du förlorar är prestanda men det går för det mesta inte att märka så länge du kör 1Gbit/s nätverk.

Permalänk
Medlem

Kör själv Kodi, men inte som nån server då jag inte har det behovet... Köpte själv en helt vanlig pc med ljuddämpat chassi med några diskar och gömt undan i ett skåp.. Min erfarenhet av diverse NAS maskiner är att de är nedlåsta (föredrar windows så kan man göra lite vad man vill med den) men även att de lever om en hel del... Sen överprisade som fan kan man väl tillägga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Det är såklart tillåtet att argumentera för sina preferenser men det får inte spåra ur som det gjorde nyss.
Diskutera mycket och gärna men låt det inte övergå i pajkastning.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Vilken Synology ska man köpa för att kunna köra plex server?

Har köpt en nvidia shield, men den har bara 16 gb så den kan nog inte ha metadata för 20 tb...

Har också köpt en synology ds218play, men polaren sa att den har för dålig cpu för att köra plex server, stämmer det?

Minst intel celeron sa han att det är som gäller och kollar man på den här listan https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/Gen... så är det en ds218+ som gäller. Har han rätt?

Har också en nighthawk x10 router, hur smidigt är det att köra plex server på den? Det skumma är att det verkar bara funka om man kopplar in en usb disk till den.

Vad ska jag göra? Ska man byta ds218play till en ds218+?

Tacksam för alla svar.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

kan bara säga att jag har en 1513+ och det är ljusår från att den ska klara köra plex server... :/

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

kan bara säga att jag har en 1513+ och det är ljusår från att den ska klara köra plex server... :/

1513+ är ju en rätt dyr Nas, hur fan kan nvidia shield köra plex server som kostar en bråkdel???

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Antagligen för att en NAS är ar en NAS och inte en server...

Helt olika användningsområden.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Det är bara play varianterna som möjligtvis fixar det förutom de rena xeon boxarna från synology (tror jag).
Du kan ju dock använda alla andra spelare som tex en Atv vilket jag själv fastnat för i kombo med en nas lagring.

Permalänk
Medlem

Kan man inte utöka utrymmet på Shield med SD-kort?

Och det stämmer att den där Synologyn inte kan transcoda för Plex, då Plex inte får tillgång till Synology's egna video enkodnings chipp. Plex får endast tillgång till CPU som är ARM och är alldeles för svag.

Bästa valet är nog att du köper/bygger en liten dator typ en Intel NUC och kör Plex servern på det, och endast har Synologyn för att dela ut mapparna på nätverket och Plex på NUCen får tillgång till de på det sättet.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Kan man inte utöka utrymmet på Shield med SD-kort?

Och det stämmer att den där Synologyn inte kan transcoda för Plex, då Plex inte får tillgång till Synology's egna video enkodnings chipp. Plex får endast tillgång till CPU som är ARM och är alldeles för svag.

Bästa valet är nog att du köper/bygger en liten dator typ en Intel NUC och kör Plex servern på det, och endast har Synologyn för att dela ut mapparna på nätverket och Plex på NUCen får tillgång till de på det sättet.

Tydligen går kan man inte trycka in ett sd kort i nya nvidia shield, men tänkte nog trycka in en SanDisk Ultra Fit 128GB USB 3.0.

Dock tror jag man inte kan lagra metadata på en extern enhet, något med android att göra

Och 500 pro versionen av shield har ju en SHDD som pajar om man kör den 24/7...

Någon som kan kommentera om Nighthawk X10 är en bra plex server? Där borde det bara vara att stoppa in en usb sticka då det inte använder android...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Så länge formatet stöds av Shielden behöver väl inte synologyn jobba särskilt hårt som plexserver? Jag kör min DS215j som plexserver och spelar upp med Chromecast, och så länge den inte behöver transcoda så funkar det finfint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läs på lite mer om vad plex är och vad som krävs.
En router kan aldrig köra plex.
En nas kan ev ha möjlighet att köra en Plex server. Om du har bra mottagare och bara ska köra lokalt så fixar många nas det, då det inte krävs transcoding.
Så fort det krävs transcoding (fel container eller codec, skicka till en mobil enhet där hastigheten inte räcker för full kvalité eller dylikt) så kommer så gott som alla nas gå på knä.
WD har två stycken, cloud pro tror jag de heter. De klarar en del transcoding.

Så det är en riktig server som gäller, typ hp micro server gen 8.

Eller en nvidia shield, på grund av att nvidia har jobbat med Plex så att hårdvaruavkoding fungerar. Samma varför WD nasarna funkar.
Finns trådar på Xda-developers för hur man kör plex på usbminne så det går att lösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Säger som jag brukar... skaffa media i rätt format från början så behövs ingen så kallad "transcoding".

Kör KODI på en nvidia shield nu som hämtar filmer/serier från en DS213j. Men det fungerar precis lika bra från vilken USB-hårddisk som helst.

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Läs på lite mer om vad plex är och vad som krävs.
En router kan aldrig köra plex.
En nas kan ev ha möjlighet att köra en Plex server. Om du har bra mottagare och bara ska köra lokalt så fixar många nas det, då det inte krävs transcoding.
Så fort det krävs transcoding (fel container eller codec, skicka till en mobil enhet där hastigheten inte räcker för full kvalité eller dylikt) så kommer så gott som alla nas gå på knä.
WD har två stycken, cloud pro tror jag de heter. De klarar en del transcoding.

Så det är en riktig server som gäller, typ hp micro server gen 8.

Eller en nvidia shield, på grund av att nvidia har jobbat med Plex så att hårdvaruavkoding fungerar. Samma varför WD nasarna funkar.
Finns trådar på Xda-developers för hur man kör plex på usbminne så det går att lösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Står dock att nighthawk x10 routern ska klara plex server.... Aja tack för ditt svar ska läsa resten när jag är hemma från gymmet. Måste finnas något smidigt sätt att lagra metadata om man väljer shielden som plex server.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd

@blue eyed devil: alla Synology´s NAS:ar kan köra Plex server.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Står dock att nighthawk x10 routern ska klara plex server.... Aja tack för ditt svar ska läsa resten när jag är hemma från gymmet. Måste finnas något smidigt sätt att lagra metadata om man väljer shielden som plex server.

Jag ber om ursäkt, hade helt missat vilket monster till router NightHawk x10 är.
Men jag anser fortfarande det är konstigt att lägga plex servern ska ligga på servern, om den får för mycket på sig känns det som hela nätverket kommer slöa ner och det lär ju inte vara så uppskattat av resten av familjen?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Jag ber om ursäkt, hade helt missat vilket monster till router NightHawk x10 är.
Men jag anser fortfarande det är konstigt att lägga plex servern ska ligga på servern, om den får för mycket på sig känns det som hela nätverket kommer slöa ner och det lär ju inte vara så uppskattat av resten av familjen?

Jag bor själv, och routern ska ha hög Throughput eller spelar det inte någon roll?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none