Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Fast nu är det en i5 760 han har, inte någon i7

Att din Intel i7 920 presterar bättre än en AMD FX 9590 betvivlar jag inte.
Det beror med största sannolikhet på en mängd orsaker, inte minst då LGA 1336 sockeln är entusiast-klassad och har stöd för tripple-channel DDR samt att i7 920 har Hyper-Threading dvs. båda processorerna har 8 logiska trådar där Intel helt klart drar det längsta strået i de flesta scenarion.

AMD's uttalade mål med de senare FX processorerna var att positionera sig mot Intels dåvarande i5-serie vilket den gjorde helt OK när tiderna begav sig:

https://www.bit-tech.net/news/tech/cpus/amd-piledriver-fx/1/

Det vet jag att det är en i5 men min upplevelse ifrån FX serien har varit så usel.
Blir lätt negativt så kanske bättre att jag är tyst hehe
Men jag har alltid gillat min FX6300 pga pris/prestanda.
Ökade inte så mycket i FPS ifrån att gå från FX6300 till FX9590 .
Blev mest problem hehe. Men jag körde hellre min FX6300 än min 7700 pga problem. Lagg,stutter osv.
Var något problem med delarna sa de jag spelade med .
Men som sagt FX serien är inte dålig , Jag började "hata" FX cpuerna efter jag gick från min 6300 till 9590.
Har ångrat de i många år. Men klart han ska köra på en 8320 om han tycker att det är ett bättre val.
Sparar fortfarande min fx6300 och 8350 pga att jag var nöjd med de när de användes

Permalänk
Avstängd

Amd fx har alltid haft dåligt rykte både befogat och obefogat för dom är oftast en rätt ok cpu som klockar helt ok och med en 250kr kylare kan du klocka från 3500mhz till 4200-4400 mhz ungefär och med bra kylning mycket mer än så men då krävs det bra moderkort kylning osv

Och ska man ge en ärlig bild hur bra dom är så är det relativt till spel men 45-60fps är dom god för i 99.9% av spelen och med oc håller dom 60fps+ i allt förutom möjligen något mmo på äldre spelmotorer där får man nog leva med 45fps

Så man behöver inte överspendera på någon skitdyrt grafikkort om man kör 1080p på amd FX men är ändå bra nog att spela allt på idag trots dom är från 2012 eller så

EDIT
@ExcZist: går man 9590 kan jag förstå dig för det blir en dyr historia som kräver dyrt moderkort och dyr kylning til en rätt dyr cpu som har dålig spel prestanda för pengarna fast som du säger så 6300 tex där man går cheap var dom en bra deal där 60fps gamers idag tycker dom är ok men man får knappt mer fps med 9590

Enda spel jag haft där fx var ett riktigt problem är guild wars 2 I world vs world där alla cpu får svettas även om dom heter Intel i stora battles och heter dom fx och går i 5ghz så är frameraten I nivå med bildspel i Powerpoint men är nog extremaste scenariot man kan hitta i spel... I övrigt hade man 45fps + I hela spelet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@DooZeR: L2 och L3 cashe kompis!