ssd m.2 kompatibel med mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

ssd m.2 kompatibel med mitt moderkort?

Hej

Börjar få ont om sata-portar i min "server" undrar därför om den här ssd https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdm2/i... funkar i mitt moderkort https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-F2A88XM-HD3-rev-30-31...?
Bryr mig inte om om den är snabbare än en vanlig ssd eller inte, vill bara frigöra en sataport

Permalänk
Medlem

Det där moderkortet har ingen M.2 plats vad jag kan se. Du kan dock skaffa en M.2 -> PCI Express adapter och köra på det sättet tror jag. (Du kan även skaffa ett PCI kort med fler SATA kontakter, men jag har lite dåliga erfarenheter med det, så vill inte rekommendera det)

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Tackar för svar..

En fråga till som poppa upp.....Funkar det att köra med usbpinne ? Eller slits den ut för fort kanske?

Permalänk
Inaktiv

Jag har försökt att köra en USB-pinne som extern disk men dom är bara ohjälpligt långsamma, även de som räknas som hyggligt snabba. Testade med extern SSD kopplad till USB3-port och det var stor skillnad, nu var det helt klart användbart som disk. Kika på Samsung T5 Portable SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag har försökt att köra en USB-pinne som extern disk men dom är bara ohjälpligt långsamma, även de som räknas som hyggligt snabba. Testade med extern SSD kopplad till USB3-port och det var stor skillnad, nu var det helt klart användbart som disk. Kika på Samsung T5 Portable SSD.

ok kollar det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Det där moderkortet har ingen M.2 plats vad jag kan se. Du kan dock skaffa en M.2 -> PCI Express adapter och köra på det sättet tror jag. (Du kan även skaffa ett PCI kort med fler SATA kontakter, men jag har lite dåliga erfarenheter med det, så vill inte rekommendera det)

Vad hade för problem med pci kortet?

Permalänk
Medlem

@sunfire: Hade detta kort https://www.inet.se/produkt/5400006/delock-pcie-sata-x4-raid

Och en dag när jag kom hem så hade de två hårddiskarna som var inkopplad i det kortet bara försvunnit från mitt Unraid (de syntes ingen stans), och efter power cycle kom de tillbaka men då var deras filsystem korrupta. Som tur är hade jag 2 diskars paritet så jag tappade ingen data.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@sunfire: Hade detta kort https://www.inet.se/produkt/5400006/delock-pcie-sata-x4-raid

Och en dag när jag kom hem så hade de två hårddiskarna som var inkopplad i det kortet bara försvunnit från mitt Unraid (de syntes ingen stans), och efter power cycle kom de tillbaka men då var deras filsystem korrupta. Som tur är hade jag 2 diskars paritet så jag tappade ingen data.

Ok jag ska inte köra raid eller nåt sånt. Tänkte även ha usb-backup på diskarna, hmm kanske ska jag chansa?? Behöver fler sata portar märkte jag när jag öppna lådan.

Permalänk
Medlem

@sunfire: Det kan hända att det fungerar bättre för dig. Det var ganska exakt efter 30 dagars uptime som det hände, så jag funderar om det kanske hjälper om man rebootar då å då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@sunfire: Det kan hända att det fungerar bättre för dig. Det var ganska exakt efter 30 dagars uptime som det hände, så jag funderar om det kanske hjälper om man rebootar då å då.

Ok då funkar det nog för mig. Har bara en filmserver som inte är på jämt...