Omröstning: Vad driver grafikkortsköp idag?

Permalänk
Medlem

Omröstning: Vad driver grafikkortsköp idag?

Hej

Funderar på vad som driver våra inköp av nya grafikkort om vi räknar bort mining.

Under dom senaste tio åren har nya spel hela tiden fått oss att köpa nya kort. Men idag kommer det inte spel som ställer så höga krav att det kräver nya kort. Känslan är att det som driver inköpen idag är vår strävan till högre upplösningar. Har vi gått från ett läge spelen var det drivande till att våra skärmar driver oss?

1080p behöver inget bättre än GTX 1060 för att nå 60 FPS i dom flesta spel.
1080p med en 144hz monitor ökar kraven ett snäpp men ofta funkar det med GTX 1070 för att nå 100-144 FPS. spelar man i ultra kanske behövs ett GTX 1080.

1440p med en 60hz monitor drivs bra med ett GTX 1070 i 60 FPS, medan 1440/144hz kräver GTX1080 eller 1080Ti

vid högre upplösningar är det GTX 1080Ti som regerar.

Vad skulle få dig att köpa nytt grafikkort?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv

Många börjar med ultrawide eller 144Hz, detta kräver rejäla kort.

Jag skulle gärna uppgradera från 980Ti till 1080Ti men tänker nog vänta tills nästa version då jag fortfarande klarar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

Funderar på vad som driver våra inköp av nya grafikkort om vi räknar bort mining.

Under dom senaste tio åren har nya spel hela tiden fått oss att köpa nya kort. Men idag kommer det inte spel som ställer så höga krav att det kräver nya kort. Känslan är att det som driver inköpen idag är vår strävan till högre upplösningar. Har vi gått från ett läge spelen var det drivande till att våra skärmar driver oss?

1080p behöver inget bättre än GTX 1060 för att nå 60 FPS i dom flesta spel.
1080p med en 144Mhz monitor ökar kraven ett snäpp men ofta funkar det med GTX 1070 för att nå 100-144 FPS. spelar man i ultra kanske behövs ett GTX 1080.

1440p med en 60Mhz monitor drivs bra med ett GTX 1070 i 60 FPS, medan 1440/144Mhz kräver GTX1080 eller 1080Ti

vid högre upplösningar är det GTX 1080Ti som regerar.

Vad skulle få dig att köpa nytt grafikkort?

60Mhz och 144Mhz har inte skärmarna riktigt nått ännu, och det kommer de nog aldrig göra.

OnT: Jag kör 1440p/144Hz, men begränsas ändå främst av min processor i det spel jag spelar just nu (WoW). Har ett 1060 3GB, hade jag haft lite mer pengar att shoppa med, samt spelat mer grafikkrävande spel så hade jag inte haft några problem alls att köpa ett starkare kort, att kunna njuta av grafiken i ett modernt spel är stort plus enligt mig.

Permalänk
Medlem

"Omröstningens resultat är dolt." vet inte ifall det skall vara så?
Jag klickade på avstå röst får jag hittade inget passande alternativ

Permalänk
Inaktiv

Finns verkligen inget som intresserar mig när det väl är dags för dator. Men eftersom jag köper ny var 3-5:e år så blir det bästa mainstream-grafikkort som finns just då.

Permalänk
Medlem

Jag gick från 970 till 1070 för att jag vill kunna nå 120fps i 1080p i höga inställningar.

Kommer byta GPU nästa gång jag köper ny skärm som kommer ha högre upplösning. Tror det kommer hända innan det behövs ny pga att spelen är för krävande i 1080p.

Permalänk
Avstängd

Det finns ju dock fortfarande subkategorier i många moderna spel som kräver oerhört mycket av kortet om man vill maxa grafiska effekter och inte bara är intresserad av att få spelet att fungera.

Tex fraktaler i realtid kräver ohyggligt mycket om man vill maxa upplösningen, vi får tänka på att upplösningen på sådant, polygontäthet, mm idag är inte bara en två eller tio gånger utan över 100X och därutöver mer jämfört med för något årtionde sedan.

Allt dethär har kortet kanske bara en femtedels sekund på sig att slutföra.

Ljus, skugga, rök, You name it

Så, det beror nog på vilken nivå man väljer.

Är man bara intresserad av att sitta och banka skelett i låg upplösning klarar de flesta moderna riggar av det nästan oavsett kort, jag kan till och med göra det på min kontorslaptop med något år på nacken, men när jag ställer upp grafiken börjar den få seriösa problem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag köper nytt dels för jag gillar att pilla med datorn, dels för det är roligt att ha senaste grejerna.
Har man dessutom bostadsrätt i en av stockholms dyrare förorter samt ett bra jobb och inga dyra hobbys utöver teknikprylar så är det inte så svårt att rättfärdiga ett köp lite då och då

Edit: Just nu är jag inne på byta mitt 1080 mot ett 1080Ti för att kunna få till asus aura rgb på grafikkortet

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

1060 är ju ett relativt nytt kort, det är iaf vad jag valde att uppgradera till för ett tag sedan. Jag brukar uppgradera när jag för en prisvärd summa kan få ett bra lyft i prestanda.
1440p och 4k kommer jag således undvika tills de billigare korten klarar av det utan problem, dvs runt avg fps ~80.

Permalänk
Avstängd

1440p Ultrawide
4k Monitorer
Bättre och snyggare Spel (Mer krävande effekter)
Snabbare och snabbare monitorer 200Hz och högre.

Permalänk
Medlem

@robbankentor:

Sitter med ett GTX 1070 och en 27" 1080P/14mz monitor.
Eftersom jag har fyllt 50 och inte ser som en hök längre känner jag inget behov av högre upplösning.
har ingen tanke på att byta kort.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

När man är sugen på något nytt och priset är rätt
har ett 1070 idag som lär vara med tills något kommer som har ca 30-40% mer prestanda för runt 3000kr

Permalänk
Medlem

Om jag köpt nytt grafikkort för att jag tänker köpa VR-headset, räknas det som "Nya krävande spel" eller "Ny monitor som ställer högre krav"?

Permalänk
Medlem

Imponera på brudar? Har en 1070 burk och en 1080 ti burk och bägge fungerar utmärkt för 4k och vr. Finns ingen mening då spelgrafik inte uppdateras i samma takt längre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Det finns spel där inte ens ett 1080Ti räcker till för 1440p 60fps. Vill man dessutom ha 120-144Hz och/eller 3440x1440 upplösning så är behovet av grafikprestanda enormt. Behovet av nya snabbare grafikkort har aldrig varit större.
Att Nvidia saknar konkurrens gör inte saken bättre.

Permalänk
Bildexpert 📺

Dubbeltrådar. Låser tills vidare.

Så där. Lite hårklyverier med forumstrukturer och nu fungerar det igen. Nästa gång man råkar dubbelpostar, radera dubbelposten så fort det märks.

Permalänk
Medlem

Förra gången var det på grund av nya mer krävande spel då jag bytte från GTX 560 Ti till GTX 970. Senast var det på grund av tekniknörden i mig då jag bytte från GTX 970 till GTX 1080. Bytet var inte på grund av ny skärm utan jag bytte till en ny skärm på grund av grafikkortsbytet. Nästa gång blir det nog antingen på grund av nya mer krävande spel, kanske ny CPU eller på grund av tekniknörden i mig. Eller en kombination av alla tre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag hade 560 ti som inte riktigt klarade bf1, blev drf uppgradering till 1050 ti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kommer köpa nya grafikkort när mina 970 börjar lämna in borde bli om sådär 3-4 generationer eller så vilket är ungefär det intervall jag bytt med hittills om inget oförutsett hänt.

3-4 nvidia generationer brukar vara ungefär vad fläktarna på korten brukar palla innan de lämnar in vilket brukar vara anledningen till att jag byter kort för det mesta.

Ska väl tilläggas att jag ganska nyligen tagit klivet från 1680x1050 till 1920x1080.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har ett GTX 1080 till 3440*1440, känner inget behov alls att uppgradera.

Permalänk
Medlem

För att inte kompromissa mellan fps och grafik. Gick från ett GTX980 -> GTX1080, stundtals varit sugen på att nypa ett 1080ti, men inte tyckt att det varit värt det. Då jag värderar att priset är för högt för vad jag får ut i prestanda när jag tar det klivet. GTX1080 duger rätt bra för 1080p, mer vet jag inte

Kör då i 1080p@144hz

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Avstängd

Jag sitter redan med en 144Hz skärm. Men jag har inte aktivt tagit tag i att byta grafikkort av flera anledningar. Men de som brukar vara avgörande med ett grafikkortsbyte för min del är när jag inte längre kan spela med settings på High.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Tycker att "Nya krävande spel" och "Ny monitor som ställer högre krav" mer eller mindre är samma sak. Köper du en ny monitor med högre upplösning så blir spelet du spelar mer krävande.

Behöver du då uppgradera för att du spelar ett krävande spel(sant) eller för att du har en monitor som ställer högre krav(sant)?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Tycker att "Nya krävande spel" och "Ny monitor som ställer högre krav" mer eller mindre är samma sak. Köper du en ny monitor med högre upplösning så blir spelet du spelar mer krävande.

Behöver du då uppgradera för att du spelar ett krävande spel(sant) eller för att du har en monitor som ställer högre krav(sant)?

Mjo, men ett nytt spel på samma gamla skärm kan fortfarande vara mer krävande nog för an uppgradering. Utöver det är ju upplösning en grej och uppdateringsfrekvens en annan. Men förstår hur du menar

Jag vill upp till 1440p och skulle uppgradera av den anledningen. Att jaga FPS är ju förstås en anledning i sig, men det brukar inte vara anledning nog såvida jag inte har uppenbara problem att driva det jag önskar spela. Ligger dock på gränsen nu.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd

Köper Oftast bara nytt när jag köper en ny dator och då vill jag oftast köpa det bästa eller det som ger mest prestanda för pengarna. 2017 var ett lite udda år dock när Vega blev försenat och jag väntade på det. Hade hoppats på prestanda mellan 1080 och ti till 1080 pris vilket det ungefär blev även om jag fick tag på mitt Vega 64 under MSRP.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Inte mycket om vi räknar bort mining. Hur stabilt det fungerar i Linux är en viktig faktor för mig oavsett mining eller inte. Vad jag hört ska AMD Vega vara sisådär gällande stabiliteten, t.ex. om man kör virtualisering med VGA passthrough. Jag har ett RX 460 och det är helt OK för Linux desktop. För mining föredrar jag nvidia då det fungerat stabilt och bra med program baserade på CUDA i Linux. Kanske för jag är mer van med nvidia. Men nvidia är ju lite tråkiga med sina proprietära drivrutiner och så som jag fattat det funkar inte nvidia så bra ihop med Wayland.

Så sammanfattningsvis: Det ska funka bra i Linux.

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 980 kämpar på i 3440x1440 i nyare speltitlar så båda alternativen gäller här.
Väntar på 1180.

Permalänk
Medlem

Var finns alternativet att man uppgraderar då det gamla börjat gå sönder?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

Det finns spel där inte ens ett 1080Ti räcker till för 1440p 60fps.

Det låter lite som om du stirrar för mycket på benchmarks när man ska avgöra om ett kort klarar en upplösning.
Alla testare drar upp inställningarna till max vilket man inte alls behöver, det ser väldigt bra ut ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Var finns alternativet att man uppgraderar då det gamla börjat gå sönder?

Så långt tänkte jag inte, tyvärr

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700