Antalet front USBs som ett moderkort stödjer

Permalänk

Antalet front USBs som ett moderkort stödjer

Hej!

Håller på och planerar mitt nästa datorbygge och vill gärna slå på stort denna gång.
Planerade med att köra ett ROG Strix Z370-E, en i7-8700K och en ROG Strix 1070ti i ett Corsair Obsidian 750D.

När jag satt och kollade igenom specs insåg jag att chassit har 4 USB-portar där fram (2x2.0+2x3.0) medan moderkortets interna anslutningar bara innefattar en av varje kategori. Förstår detta som att alla främre portar på chassit alltså inte kommer fungera?
Och vilket ASUS-moderkort föreslår ni i sådana fall?

Mycket tacksam för svar

Permalänk
Föredetting

En USB-header på moderkortet stödjer två portar åt gången.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem

En intern USB-kontakt brukar vara för 2st portar. Om du kollar kapitel 1.1.2 (sidorna 16 och 17) i manualen för det moderkortet så ser du att den faktiskt har två interna av varje variant, och t.ex. att ena USB-kontakten är märkt USB910, vilket betyder att den är för USB-portarna nr 9 och nr 10, den andra är märkt USB1112 vilket som du säkert gissat är för port nr 11 och 12. Likaså för USB3 så har du kontakterna märkta U31G1_12 samt U31G1_34 för USB 3.1 Gen1 port nr 1-4. Sedan utöver det så sitter där även en kontakt märkt U31G2_E3 för USB 3.1 Gen2 front panel connector som jag har mindre koll på, vet inte vad E3 står för i detta fallet men den verkar bara användas om chassit har USB Type-C.

Så du lär inte få problem med att det inte ska räcka till.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk