Permalänk
Medlem

laptop till plugget

Hej
En ny laptop ska inhandlas men är helt grön på komponenter till dessa.
Det den kommer användas till är cad och skolarbeten och kolla på streams. Inte så mkt spelade.

Budget 6-10000kr

Vilka märken inom laptops ska man akta sig för och vilka är bra?
Alla tips är tacksamma.

MVH

Permalänk
Medlem

Tror auto cad drar fördel av en hyffsad CPU och grafikkort. Du borde antingen välja en laptop med en strömsnål intel u-cpu från 8000 serien eller en intel HQ cpu från 6-8000 serierna. Som grafikkort vill du antagligen ha ett MX150 eller gtx 1050-1060.

Denna kan vara ett billigt alternativ för 6990

Den har MX 150, ett billigt grafikkort som motsvarar prestandan för förra generationens 950m.
8:e generationens intel u CPU vilket innebär att den är fyrkärnig.
Borde ha okej batteritid med tanke på att datorn byter från det dedikerade grafikkortet(mx 150) till intels integrerade grafikkrets i vanliga 2d applikationer och en u-cpu som är strömsnål
Endast 6gb ram är en drawback.

Vilken skärmstorlek är du ute efter? 13"/14"/15"/17" ? Normalt får man betala extra för samma prestanda med 13-14".

Vill du ha en stor 17" kan denna vara ett alternativ för 9990kr.
Betydligt bättre beräkningskraft i grafikkort och processor(fyrkärnig i5-7300hq samt gtx 1060 grafikkort) , dessutom 8gb ram men stor och otympligt samt sannolikt rätt låg batteritid.

Annars kan du ta dig en titt på laptops med GTX 1050/1050ti. Som ligger nånstans mellan 7-9k. Prisjakt.nu är en bra resurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Tror auto cad drar fördel av en hyffsad CPU och grafikkort. Du borde antingen välja en laptop med en strömsnål intel u-cpu från 8000 serien eller en intel HQ cpu från 6-8000 serierna. Som grafikkort vill du antagligen ha ett MX150 eller gtx 1050-1060.

Denna kan vara ett billigt alternativ för 6990

Den har MX 150, ett billigt grafikkort som motsvarar prestandan för förra generationens 950m.
8:e generationens intel u CPU vilket innebär att den är fyrkärnig.
Borde ha okej batteritid med tanke på att datorn byter från det dedikerade grafikkortet(mx 150) till intels integrerade grafikkrets i vanliga 2d applikationer och en u-cpu som är strömsnål
Endast 6gb ram är en drawback.

Vilken skärmstorlek är du ute efter? 13"/14"/15"/17" ? Normalt får man betala extra för samma prestanda med 13-14".

Vill du ha en stor 17" kan denna vara ett alternativ för 9990kr.
Betydligt bättre beräkningskraft i grafikkort och processor(fyrkärnig i5-7300hq samt gtx 1060 grafikkort) , dessutom 8gb ram men stor och otympligt samt sannolikt rätt låg batteritid.

Annars kan du ta dig en titt på laptops med GTX 1050/1050ti. Som ligger nånstans mellan 7-9k. Prisjakt.nu är en bra resurs.

Tack för ett kanonsvar!
Vad det gäller grafikkort är jag rätt påläst och vet vad som gäller.. lite sämre med alla nya cpu-modeller.
Vad ska man satsa på där?

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/953528/datorer/datorer-barbar...

Om MX150 räcker så är det hyfsat erbjudande på denna. Kompletts Januarirea.

Dessutom otroligt lätt att bära med sig och få ner i väskan. Hade kört denna och en extern skärm hemma vid skrivbordet så är det klockrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

https://www.komplett.se/product/953528/datorer/datorer-barbar...

Om MX150 räcker så är det hyfsat erbjudande på denna. Kompletts Januarirea.

Dessutom otroligt lätt att bära med sig och få ner i väskan. Hade kört denna och en extern skärm hemma vid skrivbordet så är det klockrent!

Känns dyrt med 3000kr mer än den acer som länkades innan med samma cpu och gpu.. Några fördelar med zenbooken?

Permalänk
Medlem

Egentligen 2GB mer ram och bättre batteritid, jag tycker att "upp till 7h" som Acern har är väldigt lite, mitt minimum är upp till 9h. Sen är det en "tight" 14" istället för en "bulkig" 15.6". Väger 1.3kg istället för 2.2kg. Du får även en fingeravtrycksläsare på Asusen för login (Tror jag?)

Prestandamässigt är dem snarlika. Men jag hade resonerat som så att ska du ha den till skolan så är det enklare att bära runt på en liten 14" än en tegelsten. Men det är mitt tycke, det är 3000kr mer som du säger, och för det kan man ha annat kul med

Du får en sleeve med Asusen också xD

Sen hatar jag Acer, men det är personligt xD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Egentligen 2GB mer ram och bättre batteritid, jag tycker att "upp till 7h" som Acern har är väldigt lite, mitt minimum är upp till 9h. Sen är det en "tight" 14" istället för en "bulkig" 15.6". Väger 1.3kg istället för 2.2kg. Du får även en fingeravtrycksläsare på Asusen för login (Tror jag?)

Prestandamässigt är dem snarlika. Men jag hade resonerat som så att ska du ha den till skolan så är det enklare att bära runt på en liten 14" än en tegelsten. Men det är mitt tycke, det är 3000kr mer som du säger, och för det kan man ha annat kul med

Du får en sleeve med Asusen också xD

Sen hatar jag Acer, men det är personligt xD.

Om man jämför med denna: http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2VZ87EA...

Fördelar nackdelar?
tror det är någon rabatt som student hos hp med?

Permalänk
Medlem

Mitt personliga tips efter 4,5 år vklarat är att ta en 13-15 tum. Du kommer ha med den varje dag, överallt om du läser något tekniskt.