Geforce NOW; döden för grafikkortsmarknaden som vi känner den?

Permalänk
Medlem

Geforce NOW; döden för grafikkortsmarknaden som vi känner den?

Utifrån det jag sett av Geforce NOW så är jag rätt övertygad om att spelande över molnet kommer ersätta persondatorn som den ser ut idag, och det kanske inte är så långt bort som jag tidigare trott. Om tjänsten ska ersätta grafikkortsmarknaden kommer priset för tjänsten troligen bli högt för att täcka utebliven försäljning och tillverkning av kretsar för de enorma serverhallar som skulle behövas för att täcka efterfrågan. Samtidigt tror jag tjänsten i längden blir billigare än att ha en speldator, eftersom speldatorn behöver uppgraderas varannat år för att fortsätta vara relevant. Jag tror också att priset kommer sjunka eftersom spelande blir tillgängligt för så många fler än vad datorspelande är idag. Kanske kommer geforce now finnas implementerat som smart TV funktion i framtiden?

Vad tror ni?
Vilka är hindren för att molnbaserad entusiast-gaming ska ta över marknaden som den ser ut idag? När i tid tror ni det blir verklighet?

Ett argument mot molnbasad gaming skulle kunna vara latenserna. Men vad jag förstått är de inte speciellt märkbara, och detta redan i beta-stadiet. Sedan får vi inte glömma hur folk såg på inputlag vid övergången från CRT till LCD. Men LCD är den dominerande tekniken idag. Att "bara" få ut 60fps kanske vissa ser som en dealbreaker. Men anta att skärmar/TV-apparater kommer ha adaptiv sync-teknologi så tror jag 60fps är mer än good enough för den stora massan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är intressant och kan nog ersätta vissa spel som inte kräver minimal latens och hög upplösning, aka många konsolspel. Framförallt passar det causual gamers. Hardcore gamers som kör PVP kommer aldrig acceptera den extra fördröjningen av bilden. Man kan antagligen heller inte uppnå samma bildkvalité eftersom inte ens 100MBit inte är tillräckligt.

Vad blir typisk bildfördröjning och vad krävs det för bandbredd?

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Bandbredden är det största problemet 50/10 mbits är det rekommenderade hastigheten för 1080p 60 fps alla kan inte få det i Sverige och vi har hyfsat bra bredbands nät i Sverige.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är intressant och kan nog ersätta vissa spel som inte kräver minimal latens och hög upplösning, aka många konsolspel. Framförallt passar det causual gamers. Hardcore gamers som kör PVP kommer aldrig acceptera den extra fördröjningen av bilden. Man kan antagligen heller inte uppnå samma bildkvalité eftersom inte ens 100MBit inte är tillräckligt.

Vad blir typisk bildfördröjning och vad krävs det för bandbredd?

Jag håller med om att latenserna inledningsvis kommer vara för höga för många. Samtidigt tänker jag att de snabba spel där folk prioriterar låga latenser är e-sportspel som i de flesta fall är lättdrivna. Du behöver alltså inget 1080 ti nödvändigtvis.

Skrivet av Anders9110:

@Chris_Kadaver: Bandbredden är det största problemet 50/10 mbits är det rekommenderade hastigheten för 1080p 60 fps alla kan inte få det i Sverige och vi har hyfsat bra bredbands nät i Sverige.

Det stämmer. Men samtidigt är tjänsten i beta-stadiet. Med tiden lär komprimeringen ständigt förbättras samtidigt som bättre tekniker närmar sig allt mer. Anta att 5G-nätet kommer ersätta konventionella fibernätet eftersom det talas om hastigheter mellan 10 och 20Gigabit och "betydligt lägre latenser" än vad 4G nätet erbjuder. Vi kanske har 5G redan om två år. Så om några år kommer nog alla kunna nyttja Geforce NOW både med lägre latenser och högre kvalitet. Aja... spännande utveckling hur som helst.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Utifrån det jag sett av Geforce NOW så är jag rätt övertygad om att spelande över molnet kommer ersätta persondatorn som den ser ut idag, och det kanske inte är så långt bort som jag tidigare trott. Om tjänsten ska ersätta grafikkortsmarknaden kommer priset för tjänsten troligen bli högt för att täcka utebliven försäljning och tillverkning av kretsar för de enorma serverhallar som skulle behövas för att täcka efterfrågan. Samtidigt tror jag tjänsten i längden blir billigare än att ha en speldator, eftersom speldatorn behöver uppgraderas varannat år för att fortsätta vara relevant. Jag tror också att priset kommer sjunka eftersom spelande blir tillgängligt för så många fler än vad datorspelande är idag. Kanske kommer geforce now finnas implementerat som smart TV funktion i framtiden?

Vad tror ni?
Vilka är hindren för att molnbaserad entusiast-gaming ska ta över marknaden som den ser ut idag? När i tid tror ni det blir verklighet?

Ett argument mot molnbasad gaming skulle kunna vara latenserna. Men vad jag förstått är de inte speciellt märkbara, och detta redan i beta-stadiet. Sedan får vi inte glömma hur folk såg på inputlag vid övergången från CRT till LCD. Men LCD är den dominerande tekniken idag. Att "bara" få ut 60fps kanske vissa ser som en dealbreaker. Men anta att skärmar/TV-apparater kommer ha adaptiv sync-teknologi så tror jag 60fps är mer än good enough för den stora massan.

Nja. Det finns många som gärna vill spela i 1440p/4k/144fps så jag tror inte att GeforceNow är för alla.
Sedan beror det på vad tjänsten kostar också. Är det månadskostnad, eller per spelad minut. Sånt har stor betydelse också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag håller med om att latenserna inledningsvis kommer vara för höga för många. Samtidigt tänker jag att de snabba spel där folk prioriterar låga latenser är e-sportspel som i de flesta fall är lättdrivna. Du behöver alltså inget 1080 ti nödvändigtvis.

Om ingen kommer på någon nytt sätt att skicka data kommer latenserna inte bli särskilt mycket bättre än vad de är idag. Snabbare videokodning/avkodning kommer minska latensen på server/klient, men tiden det tar att skicka ett paket fysiskt lär inte förbättras om inget spektakulärt händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag håller med om att latenserna inledningsvis kommer vara för höga för många. Samtidigt tänker jag att de snabba spel där folk prioriterar låga latenser är e-sportspel som i de flesta fall är lättdrivna. Du behöver alltså inget 1080 ti nödvändigtvis.

Det stämmer. Men samtidigt är tjänsten i beta-stadiet. Med tiden lär komprimeringen ständigt förbättras samtidigt som bättre tekniker närmar sig allt mer. Anta att 5G-nätet kommer ersätta konventionella fibernätet eftersom det talas om hastigheter mellan 10 och 20Gigabit och "betydligt lägre latenser" än vad 4G nätet erbjuder. Vi kanske har 5G redan om två år. Så om några år kommer nog alla kunna nyttja Geforce NOW både med lägre latenser och högre kvalitet. Aja... spännande utveckling hur som helst.

ska jag va helt ärlig så tror jag inte att dessa tjänster och funktioner kommer göra mycket för grafikkortsmarknaden, kanske för budget och lite av mellansegmentet men större delen av mellansegmentet och högprestanda kort tror jag iallafall inte kommer påverkas märkbart. samt just det med låga latenser och e-sportspel så skulle jag våga påstå det inte helt stämmer. Sure cs, dota2 och lol kräver inte mycket till dator för att driva, men spel så som Battlefield och pubg kräven ändå en vettig dator för att drivas med bra grafik.

samt det här med att mobila nätet skulle ersätta fiber kommer nog aldrig att ske! det skulle kräva att mobiloperatörerna släpper på begränsningarna med maximal data och det kommer nog aldrig att ske på stor front! sure vet att det finns idag från telia och tror det va telenor men då kostar det även så att det smakar så länge man inte fått "special avtalen" som kommit med att dom lägger ner kopparnätet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vet ingenting bara gissar och då blir svaret Nej. Om vi struntar i bandbredden, behöver man inte ganska låg latens för att få det här att fungera? Folk som har problem med packetloss måste ju bli aningen irriterade och skulle nätet ligga nere kan man inte ens köra ett singelplayer spel.
Sen kanske man kommer på att man vill göra något annat än att spela som kräver ett grafikkort med så nej jag tvivlar på att det här kommer bli en hit någonsin men det går säkert att hitta användningsområden.

Permalänk
Medlem

Det som talar emot att det skulle ta över är saker som prestanda och kvalitetsförluster, att vara beroende av flera parter för att kunna spela (din ISP, alla aktörer längs vägen, Nvidia och deras serverhallar), folks önskan att faktiskt köpa och äga spel och att folk vill ha tillgång till fler spel än de begränsade bibliotek sådana här tjänster alltid erbjuder.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Även om GPU:n finns "i molnet" måste den fortfarande finnas fysiskt någonstans. P.g.a olika tidszoner, olika peak hours i världen o.s.v. behövs visserligen inte en GPU per kund, men det skulle ändå krävas alldeles enorma datorhallar med brutal bandbredd för att kunna helt ersätta fysiska grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Även om GPU:n finns "i molnet" måste den fortfarande finnas fysiskt någonstans. P.g.a olika tidszoner, olika peak hours i världen o.s.v. behövs visserligen inte en GPU per kund, men det skulle ändå krävas alldeles enorma datorhallar med brutal bandbredd för att kunna helt ersätta fysiska grafikkort.

Tidszoner lär dessvärre inte rädda oss, även om hotspots lär kunna jämnas ut lite inom t.ex. EU. Så länge vi inte lyckas överföra information snabbare än ljusets hastighet (vilket vår nuvarande kunskap säger är omöjligt) så lär latensen vara alldeles för hög. I vakum så tar det ~67ms för ljuset att färdas runt halva jorden. (2E7m/3E8m/s) Vilket i sig själv visserligen verkligen inte är bra, men hade fungerat. Problemet är däremot att vi inte kan skicka det varken i vakuum eller perfekt rakt. Hastigheten i fiberkanaler är långsamma 2E8m/s, alltså lär även en perfekt rak väg resultera i 100ms. Kombinera det med latensen i hårdvara som är allt utom låg. Sedan så blir latensen från input->output det dubbla då vi först måste skicka signalen till servern som sedan reagerar på vår input och kan då skicka tillbaka ett resultat. Kortfattat, vi skulle få en latens som är allt utom acceptabel. Detta är även anledningen till att latens känsliga realtids spel lär aldrig bli en bra upplevelse med servrar för långt bort varken nu eller om 1000 år. (Med vår nuvarande kunskap om fysik dvs.)

Jag vill poängtera mer med detta än bara tidszoner såklart. Min poäng är att man behöver väldigt många server hallar för att en bra upplevelse ska kunna ges världen över. Givetvis ingenting omöjligt, man gör det redan idag med multiplayer servrar, men GPU serverhallar kräver en del mer per användare. Så skall detta släppas som en bra upplevelse världen så bör de satsa på många men mindre serverhallar.

Då berör man även inte hur löjligt underutvecklad nätverks infrastrukteren är runt om i världen, det finns däremot inga fysiska gränser där som praktiskt hindrar utvecklingen.

Rörande tjänsten i sig. Jag är inte det minsta intresserad att använda något sådant här för hemmabruk. (Givet att jag ens hade kunnat då i dagsläget sitter jag på ADSL2.) Om jag läser mellan raderna på Nvidias sida så rör det sig om en upp till 50Mb/s ström, vilket är alldeles för lågt för bra bildkvalité med sådana starka krav på latens i min mening. Kolla på t.ex. Steam in-home streaming där man brukar köra ~100Mb/s och det ser imo rätt sketet ut och redan där har man latens problem trots att det är LAN. Hävdar däremot inte att mina krav är jämförbara med gemenemans, för detta är min åsikt. Även om man börjar använda effektivare komprimeringstekniker <host> licens kostnader i taket till AOMedia blir klara och vi får HW-accelerade encoders </host> så ökar konsumenters krav snabbare. Folk köper idag in 4K UHD skärmar och blir svårt då att motivera hårt komprimerad FHD spelupplevelse när till och med konsoler börjar sniffa på 4K UHD.

Detta är även verkligen inte "first of its kind" också, finns massor, men ingen har ens kommit i närheten utav att tag en avsevärd del utav marknaden. GeForce Now är inte ens något nytt utan funnits sedan 2013, skillnaden är bara PC/Mac stöd.

Tror att för gemeneman så lär en konsol eller PC vara ett attraktivare alternativ för en avsevärd framtid för hemmabruk. Om man däremot är på resande fot så låter det ju sannerligen intressant, tills man försöker komma ihåg senaste gången man var på resande fot med en stabil låg-latens 50Mb/s anslutning.

Min slutsats. Tror inte detta kommer göra något större genomslag. Sannolikt att de får nog med kunder för att det ska vara ekonomiskt hållbart att driva och utveckla, men i närtid så lär det knappast ha någon större inverkan. De populäraste spelen i världen idag är trots allt competitive latenskritiska spel där du måste i praktiken driva det lokalt även om du bor granne med serverhallen. Har svårt att se det ändras, kan däremot bli ett komplement för t.ex. de som enbart spelar CS:GO vanligtvis.

EDIT: Antar man kan använda grafikkorten för GPGPU under sin "dötid" för att återhämta en del utav kostnaden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråd igen då jag är helt inne på samma linje som @Chris_Kadaver.

Hur många av er har testat?

Verkar vara ypperliga förutsättningar här i Sverige med låg latens och såvida en inte spelar CS:GO semiprofessionellt så ser jag inte problemet. Typ lika mycket latens som en TV-introducerar och mindre än vad jag upplevt att Vsync i många fall ger upphov till.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@tuomi: Fungerar minst sagt uselt för mig. Alldeles för hög latens, konstanta micro freezes och massor med buffering. Spelen jag testade var Overwatch, Skyrim och Civ 6.

Cpu: i7 4500U
Gpu: GTX 840m
Ram: 8GB
Nätverk: 250/250

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inget intresse för Geforce NOW, däremot är jag klart intresserad av att kunna göra det lokalt (och då blir inte längre latensen lika stor). Gömma undan en burk på vinden (då spelar inte ljudnivå, etc ingen roll) och på den köra virtuella system som även delar grafikkortet och sen använda sig av små tunna klienter. Problemet är att funktionerna som möjliggör det delning av grafikkortet i dagsläget inte finns i konsumentkort.

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@tuomi: Fungerar minst sagt uselt för mig. Alldeles för hög latens, konstanta micro freezes och massor med buffering. Spelen jag testade var Overwatch, Skyrim och Civ 6.

Cpu: i7 4500U
Gpu: GTX 840m
Ram: 8GB
Nätverk: 250/250

"800 series GPU's not supported include: GeForce GTX 880m, 870m, 860m, 850m, 840m, 830m, 820m, and 800m"

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4633

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

@Emil Hansson: Ja nör du säger det så var jag tvungen att köra på den integrerade grafiken för att få det att starta ÖHT. Lite konstigt dock att de vid release av betan släppte in mig direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@filbunke: Det fungerar väl i Steam? Jag har kört spel på min nuc i vardagsrummet som kör på en dator i ett annat rum. Fungerade relativt bra då, har iof. inte testat på något år. Men borde ju inte fungera sämre idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@tuomi: Fungerar minst sagt uselt för mig. Alldeles för hög latens, konstanta micro freezes och massor med buffering. Spelen jag testade var Overwatch, Skyrim och Civ 6.

Cpu: i7 4500U
Gpu: GTX 840m
Ram: 8GB
Nätverk: 250/250

4500U skvallrar eventuellt om trådlöst nätverk?

Testat själv på MacBook Pro mot trådlöst och 600 - 700 Mbps anslutning till 1Gbps linan och ja då upplevde jag såna problem.

Skrivet av Emil Hansson:

"800 series GPU's not supported include: GeForce GTX 880m, 870m, 860m, 850m, 840m, 830m, 820m, and 800m"

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4633

Deras info om detta verkar dock inte vara uppdaterad då jag kör med ett GTX 460 idag

Skrivet av filbunke:

Inget intresse för Geforce NOW, däremot är jag klart intresserad av att kunna göra det lokalt (och då blir inte längre latensen lika stor). Gömma undan en burk på vinden (då spelar inte ljudnivå, etc ingen roll) och på den köra virtuella system som även delar grafikkortet och sen använda sig av små tunna klienter. Problemet är att funktionerna som möjliggör det delning av grafikkortet i dagsläget inte finns i konsumentkort.

Ja när en spelburk kan ersätta flera, den dagen den lyckan
Som alltid inför varje lansering från AMD nu senast Radeon 7 så ryktas det ALLTID om SRIOV och jag blir lika besviken varje gång..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Hedersmedlem

Detta tror jag, om det kommer överhuvudtaget på bred front, inte att hålla för de gamers med "krävande" spel, iaf inte med den infrastruktur vi har idag. Det lär ta ett bra tag innan detta kommer att "fungera" bra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@filbunke: Det fungerar väl i Steam? Jag har kört spel på min nuc i vardagsrummet som kör på en dator i ett annat rum. Fungerade relativt bra då, har iof. inte testat på något år. Men borde ju inte fungera sämre idag.

Det går ju, och numera så kan man ju använda sig av en nyare modell av pi för det.

Men det är inte vad jag är ute efter, det jag är ute efter är precis som tuomi skriver i inlägget under dig, möjligheten till att ha en dator med ett grafikkort och kunna dela resurserna för att spela på flera andra tunna klienter. Steam är 1:1, dvs man kan spegla spelet som körs på en dator till en tunn klient.

Marknaden för det för konsumenter är, än så länge, inte särskilt stor, medans den växer för företag, så chansen att man får se det i konsumentkort är ju inte särskilt stor.
Nvidia tom blockerar ju att ge full kontroll av deras konsumentgrafikkort till virtualiserade gäster (även om det går att ta sig förbi).
AMD, som inte blockerar som Nvidia gör, vill ju hellre (läs tjänar massor med pengar) att företag köper Radeon Instinct MI50 istället för Radeon VII.
Intel har ju möjliggjort något liknande för deras iGPU:er, men förväntar mig inte att det kommer att ske med deras dedikerade kort.

En molntjänst som Geforce NOW kommer att vara tio till hundratals mil bort, en lokal lösning baserat på tex SR-IOV kommer att vara några meter bort.

Permalänk
Medlem

Med tanke på dagens hiskeliga priser på grafikkort och det snabba bredband vi har i Sverige tror jag absolut på detta, i alla fall på sikt. Jag får snart 500 mb/s och har ett hyfsat gammalt grafikkort som inte driver nya spel på ett tillfredsställande sätt. När tex RDR 2 kommer till PC vore det för mig intressant med ett streamingalternativ.

Skickades från m.sweclockers.com