Skrivet av Pepsin:
Även om GPU:n finns "i molnet" måste den fortfarande finnas fysiskt någonstans. P.g.a olika tidszoner, olika peak hours i världen o.s.v. behövs visserligen inte en GPU per kund, men det skulle ändå krävas alldeles enorma datorhallar med brutal bandbredd för att kunna helt ersätta fysiska grafikkort.
Tidszoner lär dessvärre inte rädda oss, även om hotspots lär kunna jämnas ut lite inom t.ex. EU. Så länge vi inte lyckas överföra information snabbare än ljusets hastighet (vilket vår nuvarande kunskap säger är omöjligt) så lär latensen vara alldeles för hög. I vakum så tar det ~67ms för ljuset att färdas runt halva jorden. (2E7m/3E8m/s) Vilket i sig själv visserligen verkligen inte är bra, men hade fungerat. Problemet är däremot att vi inte kan skicka det varken i vakuum eller perfekt rakt. Hastigheten i fiberkanaler är långsamma 2E8m/s, alltså lär även en perfekt rak väg resultera i 100ms. Kombinera det med latensen i hårdvara som är allt utom låg. Sedan så blir latensen från input->output det dubbla då vi först måste skicka signalen till servern som sedan reagerar på vår input och kan då skicka tillbaka ett resultat. Kortfattat, vi skulle få en latens som är allt utom acceptabel. Detta är även anledningen till att latens känsliga realtids spel lär aldrig bli en bra upplevelse med servrar för långt bort varken nu eller om 1000 år. (Med vår nuvarande kunskap om fysik dvs.)
Jag vill poängtera mer med detta än bara tidszoner såklart. Min poäng är att man behöver väldigt många server hallar för att en bra upplevelse ska kunna ges världen över. Givetvis ingenting omöjligt, man gör det redan idag med multiplayer servrar, men GPU serverhallar kräver en del mer per användare. Så skall detta släppas som en bra upplevelse världen så bör de satsa på många men mindre serverhallar.
Då berör man även inte hur löjligt underutvecklad nätverks infrastrukteren är runt om i världen, det finns däremot inga fysiska gränser där som praktiskt hindrar utvecklingen.
Rörande tjänsten i sig. Jag är inte det minsta intresserad att använda något sådant här för hemmabruk. (Givet att jag ens hade kunnat då i dagsläget sitter jag på ADSL2.) Om jag läser mellan raderna på Nvidias sida så rör det sig om en upp till 50Mb/s ström, vilket är alldeles för lågt för bra bildkvalité med sådana starka krav på latens i min mening. Kolla på t.ex. Steam in-home streaming där man brukar köra ~100Mb/s och det ser imo rätt sketet ut och redan där har man latens problem trots att det är LAN. Hävdar däremot inte att mina krav är jämförbara med gemenemans, för detta är min åsikt. Även om man börjar använda effektivare komprimeringstekniker <host> licens kostnader i taket till AOMedia blir klara och vi får HW-accelerade encoders </host> så ökar konsumenters krav snabbare. Folk köper idag in 4K UHD skärmar och blir svårt då att motivera hårt komprimerad FHD spelupplevelse när till och med konsoler börjar sniffa på 4K UHD.
Detta är även verkligen inte "first of its kind" också, finns massor, men ingen har ens kommit i närheten utav att tag en avsevärd del utav marknaden. GeForce Now är inte ens något nytt utan funnits sedan 2013, skillnaden är bara PC/Mac stöd.
Tror att för gemeneman så lär en konsol eller PC vara ett attraktivare alternativ för en avsevärd framtid för hemmabruk. Om man däremot är på resande fot så låter det ju sannerligen intressant, tills man försöker komma ihåg senaste gången man var på resande fot med en stabil låg-latens 50Mb/s anslutning.
Min slutsats. Tror inte detta kommer göra något större genomslag. Sannolikt att de får nog med kunder för att det ska vara ekonomiskt hållbart att driva och utveckla, men i närtid så lär det knappast ha någon större inverkan. De populäraste spelen i världen idag är trots allt competitive latenskritiska spel där du måste i praktiken driva det lokalt även om du bor granne med serverhallen. Har svårt att se det ändras, kan däremot bli ett komplement för t.ex. de som enbart spelar CS:GO vanligtvis.
EDIT: Antar man kan använda grafikkorten för GPGPU under sin "dötid" för att återhämta en del utav kostnaden.