Asus lägger till mesh-funktionalitet i utvalda routermodeller

Permalänk
Melding Plague

Asus lägger till mesh-funktionalitet i utvalda routermodeller

Asus visar inte bara hårda klappar på årets CES-mässa utan presenterar en mjukvaruuppdatering för utvalda routermodeller, vilken lägger till stöd för mesh-funktionalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Skulle gärna se storsäljaren AC66U få detta stödet

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

86 & 88 får, men inte 87 som en annan sitter på =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Se där ja, undrar om Netgear också hakar på det här. En får ju hoppas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

YES! fan va skönt! det här kan nog lösa mycket krångel i huset med mina två RT-AC68U!
UNDERBART om man får det att funka bra

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla är så sålda på denna mesh-grejen.
Förutom att få bra speed på sitt WLAN så ska man alltså utöver det få bra speed på "bakplanet" som även det går på radio.

Det detta på "lång" sikt gör är att "varje" WLAN helt plötsligt behöver dubbelt utrymme i luften, först den/de frekvenser som WLAN kör på och sedan motsvarande kapacitet i bakplanet.

Har man problem med täckning så är det rätt enkelt, köp accesspunkter och trådkoppla dessa till Internetzzzz.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Du skall veta hur många som inte är beredda på att dra kabel genom tak, längs lister etc. Annars är det ju alltid bästa lösningen, helt klart :). Kabel och Unifi-diskus, problem löst.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte varför alla är så sålda på denna mesh-grejen.
Förutom att få bra speed på sitt WLAN så ska man alltså utöver det få bra speed på "bakplanet" som även det går på radio.

Det detta på "lång" sikt gör är att "varje" WLAN helt plötsligt behöver dubbelt utrymme i luften, först den/de frekvenser som WLAN kör på och sedan motsvarande kapacitet i bakplanet.

Har man problem med täckning så är det rätt enkelt, köp accesspunkter och trådkoppla dessa till Internetzzzz.

Säg att man kör Sonos i ett hus, vill köra multiroom, och det är lite taskig signal mellan källarvåningen och våning 2... Då är det rätt skönt att ha ett fungerande mesh system. Att dra kablar i ett funkishus från 30 talet känns sådär...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

äh 2gb powerplug funkar hur bra som helst, eluttag finns ju överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte varför alla är så sålda på denna mesh-grejen.
Förutom att få bra speed på sitt WLAN så ska man alltså utöver det få bra speed på "bakplanet" som även det går på radio.

Det detta på "lång" sikt gör är att "varje" WLAN helt plötsligt behöver dubbelt utrymme i luften, först den/de frekvenser som WLAN kör på och sedan motsvarande kapacitet i bakplanet.

Har man problem med täckning så är det rätt enkelt, köp accesspunkter och trådkoppla dessa till Internetzzzz.

De flesta behöver inte så mycket bandbredd, 20-30Mbps räcker till det mesta när det gäller video-tjänster mm.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Ser för all del alla trådlösa hopp som en nödlösning, men på ett ordentligt mesh går bakplanet över 5GHz så att det blir så rent som möjligt på 2,4 där allt enklare går och räckvidden normalt är bäst. Nästa nivå blir flerkanals på 5GHz, vilket lär bli ganska vanligt om något år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet är ju i flerbostadshus.
I ett teoretiskt scenario där "alla" köper meshnät så kommer det sluta i skit för alla ändå eftersom meshnäten så som jag föstår det kör sitt "bakplan" på en annan frekvens vilket då gör att överföringar helt plötsligt börjar ta 2 gånger eter i anspråk.

Jag har idag svårt att få ut bra hastighet i mitt nät med Unifi-pro ap's även om jag sitter i samma rum. Det enda jag kan tänka mig att detta beror på är dom ca 50 andra WLAN jag ser.
Förstår inte hur situationen ska bli bättre i etern när "alla" helt plötsligt även ska ha plats för sina MESH-nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Skulle gärna se storsäljaren AC66U få detta stödet

Uppdaterade mjukvaran i min AC66U igår och funktionen AiMesh finns nu i UI:et

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kelzzor:

Uppdaterade mjukvaran i min AC66U igår och funktionen AiMesh finns nu i UI:et

Va? Den är inte med i listan av fungerande routers

https://www.asus.com/se/aimesh/

RT-AC68RW
RT-AC68UF
RT-AC68R
RT-AC68W
RT-AC1900
RT-AC68U_White
RT-AC68P
RT-AC1900P
RT-AC68U V2
RT-AC68U
RT-AC86U
RT-AC2900
RT-AC88U
RT-AC3100

Spännande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Va? Den är inte med i listan av fungerande routers

https://www.asus.com/se/aimesh/

RT-AC68RW
RT-AC68UF
RT-AC68R
RT-AC68W
RT-AC1900
RT-AC68U_White
RT-AC68P
RT-AC1900P
RT-AC68U V2
RT-AC68U
RT-AC86U
RT-AC2900
RT-AC88U
RT-AC3100

Spännande.

Permalänk
Avstängd

Skaffade en ac5300 i hopp om att det är storleken som räknas.

Tyckte det blev bättre från väggen men sämre wifi. Får hoppas att den lirar bra ihop med 68u som jag har som AP.

Edit: 5300 fanns tydligen inte i listan än.

Edit2: men ändå är 5300 med på bilden. Lurigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grannen har satt up en av Netgearas nya Nighthawk router, och de har använt standard inställningarna som har 3 olika Netgear-x-5G-(1-3) igång, som ligger jämt utspritt och blockerar kanal 36-64 vilket är fullkomligt idiotiskt.

Lägg till lite mesh nätverk på det så börjar det blir rejält med brist på rena kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är ju i flerbostadshus.
I ett teoretiskt scenario där "alla" köper meshnät så kommer det sluta i skit för alla ändå eftersom meshnäten så som jag föstår det kör sitt "bakplan" på en annan frekvens vilket då gör att överföringar helt plötsligt börjar ta 2 gånger eter i anspråk.

Jag har idag svårt att få ut bra hastighet i mitt nät med Unifi-pro ap's även om jag sitter i samma rum. Det enda jag kan tänka mig att detta beror på är dom ca 50 andra WLAN jag ser.
Förstår inte hur situationen ska bli bättre i etern när "alla" helt plötsligt även ska ha plats för sina MESH-nät?

Fast varför skulle alla i ett bostadsrättshus behöva mesh annat än entusiasterna?
Mesh är ju framförallt för folk med villor eller flervåningshus där du har mycket yta att täcka och man kanske inte orkar dra kabel till varenda vrå. I det scenariot så har upptäcker du nog inte mer än kanske din närmsta grannes nätverk och då väldigt svagt = alla kanaler är fria till ditt eget bruk. Det är där mesh verkligen skiner
Där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där är inte officiella firmware från ASUS. Dessutom funkar inte AiMesh ändå med den firmwaren.

https://www.snbforums.com/threads/official-release-aimesh-firmware-v3-0-0-4-384-10007-for-all-supported-products.43125/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

Kan dom lägga in WPA3 stöd också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det där är inte officiella firmware från ASUS. Dessutom funkar inte AiMesh ändå med den firmwaren.

https://www.snbforums.com/threads/official-release-aimesh-firmware-v3-0-0-4-384-10007-for-all-supported-products.43125/

Hur menar du inte officiell? Uppdaterade genom routern, om det funkar eller inte kan jag faktiskt inte svara på då jag ej har möjlighet att testa, oavsett så bör kanske ses som en indikation på att det ev kommer till AC66U också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Hur menar du inte officiell? Uppdaterade genom routern, om det funkar eller inte kan jag faktiskt inte svara på då jag ej har möjlighet att testa, oavsett så bör kanske ses som en indikation på att det ev kommer till AC66U också.

Mitt misstag. Kollade på ac66u firmware och ser nu det finns ytterligare en b1 version.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Skulle gärna se storsäljaren AC66U få detta stödet

AC66U_B1 får stöd, dock inte den första versionen av 66

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Mitt misstag. Kollade på ac66u firmware och ser nu det finns ytterligare en b1 version.

😉

Permalänk
Medlem

Vore kul om Asus kunde få sin Lyra att fungera ordentligt....

Permalänk
Medlem

Är det inte så att...

Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte varför alla är så sålda på denna mesh-grejen.
Förutom att få bra speed på sitt WLAN så ska man alltså utöver det få bra speed på "bakplanet" som även det går på radio.

Det detta på "lång" sikt gör är att "varje" WLAN helt plötsligt behöver dubbelt utrymme i luften, först den/de frekvenser som WLAN kör på och sedan motsvarande kapacitet i bakplanet.

Har man problem med täckning så är det rätt enkelt, köp accesspunkter och trådkoppla dessa till Internetzzzz.

Är det inte så att du får ett annat nät-id med en accesspunkt? Rätt jobbigt att byta mellan nät beroende på om du är uppe eller nere. Jag köpte Deco m5 3st och trådat dom så då har jag ett nät med runt 400ner och 350 upp i alla rum så jag är nöjd med mitt mesh. Tidigare hade jag en router som funkade för nedervåningen men inte kom igenom taket så jag var tvungen att ha en range extender uppe och kom jag nerifrån upp var jag tvungen att manuellt byta nät, nu är det samma. Mycket enklare... sömlöst liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiST:

AC66U_B1 får stöd, dock inte den första versionen av 66

Var hittar du den informationen?

Hur som, tveksamt att min ac66u får hänga med utan blir nog snarare ett unifysystem för framtiden. Aimesh hade ju varit mer intressant om det kom till billigare modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

The sadface is sad. Såg precis att jag INTE har B1-versionen av AC-66U, och därmed finns det ingen firmware-uppdatering...
Så det får vänta, trots att det är rejält knökigt att ha tre SSID i huset nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Fast varför skulle alla i ett bostadsrättshus behöva mesh annat än entusiasterna?
Mesh är ju framförallt för folk med villor eller flervåningshus där du har mycket yta att täcka och man kanske inte orkar dra kabel till varenda vrå. I det scenariot så har upptäcker du nog inte mer än kanske din närmsta grannes nätverk och då väldigt svagt = alla kanaler är fria till ditt eget bruk. Det är där mesh verkligen skiner
Där

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Degboll:

Är det inte så att du får ett annat nät-id med en accesspunkt? Rätt jobbigt att byta mellan nät beroende på om du är uppe eller nere. Jag köpte Deco m5 3st och trådat dom så då har jag ett nät med runt 400ner och 350 upp i alla rum så jag är nöjd med mitt mesh. Tidigare hade jag en router som funkade för nedervåningen men inte kom igenom taket så jag var tvungen att ha en range extender uppe och kom jag nerifrån upp var jag tvungen att manuellt byta nät, nu är det samma. Mycket enklare... sömlöst liksom

Jag tvivlar inte på att det fungerar under rätt omständigheter.
AP's går absolut att köra på samma SSID med handover.

Men som sagt, vad tror ni om mitt scenario? Min Ubiquiti AP PRO får kämpa för att öht nå 100Mbit i samma rum, jag har testat -allt-. Problemet är att etern där jag bor är så full av andra störningar.
Ett mesh-nät skulle ju knappast gagna mig, eftersom att även mesh:arna emellan sig skulle ha problem att nå kapacitet. (Dvs når jag inte ens 100Mbit i samma rum mot en AP, så förstår jag inte hur en mesh i ett annat rum som jag ska köra mellan som sen ska releaya till mesh-mastern ska lösa det hela bättre?).

Jag utgår ju bara från att grannarna sitter med liknande problem. Om dom dock inte är lika pålästa / förstående så kommer dom ändå börja köpa meshar, vilket bara ännu mer fyller etern med trafik.

Så absolut, i en villa eller -var som helst- där etern är fri, inga konstigheter.
Däremot så tror jag tyvärr att det är många som kommer "felanvända" tekniken genom att dom köper en msh och stoppar i en vanlig 3-rums-lägenhet på 70kvm i hopp om att lösa hastighetsproblemet som i grund inte ens beror på täckning/avstånd från deras router utan beror på yttre störningar.

Sist men inte minst så står jag fortfarande fast vid att jag i villor/hus inte förstår problemet med kabel. Tiden/jobbet det tar att dra lite kabel (som man då ofta kan dra via vind eller källare) har man ju igen 100 gånger om genom ett klockrent nät med trådbunda AP's som man även kan mata med POE.

Edit: Sist men inte minst så bor jag i ett relativt "nybygge" där vi har nätverksuttag i varje rum, mao är det väldigt enkelt att sätta multipla AP. Det tråkiga nu är ju dock att tröskeln för att sätta upp t ex ett Ubiquiti-nät är betydligt högre än att köpa mesh, så återigen tror jag att okunna svenssons tyvärr kommer "pushas" mot köp av mesh där ett AP-nät hade varit ett betydligt bättre alternativ.

Permalänk
Skrivet av Coffe81:

Skaffade en ac5300 i hopp om att det är storleken som räknas.

Tyckte det blev bättre från väggen men sämre wifi. Får hoppas att den lirar bra ihop med 68u som jag har som AP.

Edit: 5300 fanns tydligen inte i listan än.

Edit2: men ändå är 5300 med på bilden. Lurigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Står ju Coming soon på 5300. Jag har samma så det är bara att vänta.