Är det bara mig eller känns det som att de flesta high end-datorer är dyrare idag än vad det var för 10 år sen?

Permalänk
Medlem

Är det bara mig eller känns det som att de flesta high end-datorer är dyrare idag än vad det var för 10 år sen?

Vet inte var den här tråden ska ligga men jag lägger den här, om det visar sig vara fel forumdel så får jag be moderatorerna snällt om att flytta den till rätt kategori.

Tillbaka till ämnet:

Är det bara mig eller så känns det för er också att de flesta av dagens high end-datorer är dyrare än vad det var för decennier sen ? (Om man jämför med dåtidens high-end PC dvs)

För att få någorlunda "high end" i dagsläge så går man på minst 10k och uppåt i pris. Jag växte upp i den tiden när jag kunde få en respektabel dator med runt 10k max.

Varför går priset upp hela tiden? Är det pga SSD, "kemikalie-skatten", monopol eller är det för att företag går ihop tillsammans och pressar upp priserna hela tiden?

Snart närmar vi oss 20k gränsen och jag skulle inte tvivla på att det kommer att stiga ännu mer i framtiden eftersom folk är faktiskt villiga att haffa upp allt som företagen slänger fram.

Kommer datorpriset aldrig att gå ner? Är detta en trend?

Permalänk
Medlem

Ja vafan för tio år sen fick du en en pizza för 50kr idag betalar jag 95kr för en pizza.Ska man höja priserna får man ju även höja min lön men det lär ju inte ske.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Tror det heter inflation, dollarn är ju ganska stark nu också :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Asterion:

Snart närmar vi oss 20k gränsen

1984 köpte jag en pimped-out turbo-XT 8088 klockad till 8 MHz för 20k. Relativt sett motsvarar det väl närmare 90k. Datorer idag är billiga - fast billigast någonsin var det nog runt 2013.

Permalänk
Skrivet av Asterion:

Vet inte var den här tråden ska ligga men jag lägger den här, om det visar sig vara fel forumdel så får jag be moderatorerna snällt om att flytta den till rätt kategori.

Tillbaka till ämnet:

Är det bara mig eller så känns det för er också att de flesta av dagens high end-datorer är dyrare än vad det var för decennier sen ? (Om man jämför med dåtidens high-end PC dvs)

För att få någorlunda "high end" i dagsläge så går man på minst 10k och uppåt i pris. Jag växte upp i den tiden när jag kunde få en respektabel dator med runt 10k max.

Varför går priset upp hela tiden? Är det pga SSD, "kemikalie-skatten", monopol eller är det för att företag går ihop tillsammans och pressar upp priserna hela tiden?

Snart närmar vi oss 20k gränsen och jag skulle inte tvivla på att det kommer att stiga ännu mer i framtiden eftersom folk är faktiskt villiga att haffa upp allt som företagen slänger fram.

Kommer datorpriset aldrig att gå ner? Är detta en trend?

Håller med när ja senast köpte min dator 2009 så kostade allt 10000 kr och då var det väldigt bra datorvo allt var nytt hade gtx 470 som motsvarade 1070 idag o de grafikkortet kostade inte mer än 2000 kr likså processor o minnen var mycket billigare,.
De vet väl om att svenskarna gå på allt, lär ju vara ökända för att inte bry oss

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagts av ovanstående hur dyrt är väll relativt.

Men runt 2011-2013 vad det ändå rätt bra, ssd diskarna gick ner i pris, ram var billigt och du kunde bygga ihop en dator med 16-32gb ram 2st 120gb ssd någon form av i5/i7 med ett helt okej moderkort och 1-2 mid/high end gpu för runda slängar max 10 000.

Idag köper man ju en sämre dator/mindre prisvärd i förhållande till vad man betalade då och är säkerligen uppemot 13-15k, samtidigt har prestandan ökat men kanske inte lika mycket som priset.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

1996 köpte jag min första PC för över 2000 €. Då ska man komma ihåg att vi haft rätt mycket inflation sedan dess. Motsvarar säkert att köpa en dator för över 3000 € i dag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asterion:

Vet inte var den här tråden ska ligga men jag lägger den här, om det visar sig vara fel forumdel så får jag be moderatorerna snällt om att flytta den till rätt kategori.

Tillbaka till ämnet:

Är det bara mig eller så känns det för er också att de flesta av dagens high end-datorer är dyrare än vad det var för decennier sen ? (Om man jämför med dåtidens high-end PC dvs)

För att få någorlunda "high end" i dagsläge så går man på minst 10k och uppåt i pris. Jag växte upp i den tiden när jag kunde få en respektabel dator med runt 10k max.

Varför går priset upp hela tiden? Är det pga SSD, "kemikalie-skatten", monopol eller är det för att företag går ihop tillsammans och pressar upp priserna hela tiden?

Snart närmar vi oss 20k gränsen och jag skulle inte tvivla på att det kommer att stiga ännu mer i framtiden eftersom folk är faktiskt villiga att haffa upp allt som företagen slänger fram.

Kommer datorpriset aldrig att gå ner? Är detta en trend?

Det är ett helt gäng faktorer som sammanfaller här vill jag påstå. Kemikalieskatten som du tar upp vill jag däremot påstå inte är en av dem. Den gäller nämligen inte för komponenter alls så den faktorn kan faktiskt strykas här :).
Ja för 5-10 år sedan fick man mycket roligare komponenter för 10-12k än vad motsvarande summa ger idag.
Inflaton ett av svaren men vi har haft typ noll inflation i flertalet år senaste tiden så sammanställt blir det inte så mycket där men det bidrar väl lite.
SSDdiskarna har kommit in och tagit över men de är också dyrare per mängd lagring. Även om man kan tänka sig gå ner i lagringsmängd så läggs gärna 2-3000 på lagringen idag medan man för säg 7 år sedan nöjde sig med en disk för tusenlappen.
Priserna för minnesmoduler som används i RAM, ssder och även i grafikkort har ökat en hel del senaste 18 månaderna. Dubbla priset är ingen överdrift. Efterfrågan verkar vara högre än tillgången. Borde väl gå ner igen då RAMpriserna historiskt sett varit ganska volatila.
Priset på grafikkort har stegrat en hel del senaste åren. Nvidia har tryckt priserna uppåt med nya produktnamn som titan and such vilket varit lyckade kampanjer och kundernas plånböcker har bara öppnats mer av högre grafikkortspriser.
Nätaggregaten har gått upp en del i pris också men där har även kvalitén ökat med högre nivåer av 80+certifiering. Priserna för nätsggen tycker jag är ganska befogade.
Ovanpå allt det här så har dollarn blivit ganska mycket dyrare mot svenska kronan jämför med hur det var för ett gäng år sedan.
Bara ändringen i dollarpriset har säker givit prispåslag på 40% så det som kostade 10.000 för några år sedan kostar idag 14.000 enkom sv valutasvängningarna.

En del marknadsföring för dyrare kringutrustning har väl slagit igenom också även om den delen är mer optional. Tangentbord för över 1000 spänn är väl bra mycket vanligare idag än för 7 år sedan och skärmpriserna har också dragit iväg med alla nya finesser som erbjuds på den fronten.

Valutakursen är inte mycket att göra åt. Får se vad det blir av det hela framöver, men att hålla nere på lagring, vänta på bättre minnespriser och timea rätt grafikkortsreleas kan säkert spara en hel del slantar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja vafan för tio år sen fick du en en pizza för 50kr idag betalar jag 95kr för en pizza.Ska man höja priserna får man ju även höja min lön men det lär ju inte ske.

wow tur att 1 av dom 10 pizzorna i närheten av mig säljer otroligt bra pizzor för 39:- styck... OAVSETT PIZZA!. Och med erfarenheten av att ha testat pizzor över hela Sverige och runt om i världen så ligger denna i top 1% på kvalité av alla jag har testat.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Folk har det alltjämt svårt (förmodligen svårare och svårare) att spendera sina resurser på ett meningsfullt sätt, tillverkarna svarar med att erbjuda precis så dyra produkter som de kan sälja och tjäna pengar på.

Kundgruppen har diversifierats och ökat i köpkraft, alltså vinner man på att diversifiera sitt utbud så att alla kan få möjligheten att betala precis så mycket dom kan och "vill". För tio-femton år sedan hade man sannolikt inte gått plus på att sälja och marknadsföra motsvarigheten till Titan-kort tex. Antalet entusiaster med de ekonomiska resurserna (och prioriteringarna!) var för få.

Ribban prismässigt har nästan säkert höjts iom att det inte längre bara är nördar som håller på med datorspel. Plus inflation.

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: Var är det så jag kan flytta dit?

Permalänk
Medlem

Fast nja!

Vad jag minns så kostade vår första dator runt 20 000 år 96. Det var en Pentium 2 på 200 Mhz!

Dock var inte grafikkort lika avgörande på den tiden, då man kunde välja att köra de flesta spel i "Software"(fanns även ofta Direct 3D & OpenGL som alternativ om man hade ett grafikkort).

Sedan kommer jag ihåg "Hem PC" som jag övertalade min mor att införskaffa sig från jobbet vart tredje år. Dessa låg i kontantpris på runt 15-20 000kr.

Dessa var ofta vad jag skulle säga "high end" och kom alltid med de senaste propparna.

Jämför man priserna över mina 27 år så skulle jag snarare säga att priserna sjunkit en aning(dock är ju minnespriserna helt galna nu).

För 15 000 idag får du en riktigt bra dator.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Priserna har stigit drastiskt men relativt sett mest för billiga datorer, det verkar ju tyvärr som de flesta är så dumma att de av princip väljer bort AMD och därför minskar konkurrensen och uppmuntrar uppblåsta priser utan att reflektera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men PC gaming i sin helhet har ju växt enormt, vilket är positivt. Tekniken och spelutvecklingen blir också kostsam..

@mrqaffe: Du menar att folk ska lägga pengar på en produkt de anser är mindre värd.. så att de kan köpa en bättre senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Priserna har stigit drastiskt men relativt sett mest för billiga datorer, det verkar ju tyvärr som de flesta är så dumma att de av princip väljer bort AMD och därför minskar konkurrensen och uppmuntrar uppblåsta priser utan att reflektera.

Good point! Riktigt synd att AMD tappat konkurrensen under så långt tid. Det är inte förrän nu de kommit tillbaka lite grann med deras Ryzen men ändå är det fortfarande Intel som är populärast (Intel har verkligen byggt upp imperium).

Jag kommer ihåg den tiden när AMD Athlon tog ner Intel, värsta drömmen för oss konsumenter och våran plånböcker. Det är aldrig bra med monopol, får hoppas Ryzen och deras nya CPU kan toppa och får folk att ändra inställningen. Kanske är det det som behövs för att få Intel-priset att sjunka lite.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Harddrive:

@mrqaffe: Du menar att folk ska lägga pengar på en produkt de anser är mindre värd.. så att de kan köpa en bättre senare?

Jag menar att många verkar välja bort AMD pga att de inte är "inne" i vissa kretsar snarare än tekniska egenskaper, Intels tidigare mutor har ju också snedvridit marknaden och effekterna av dem finns kvar än idag, Jag anser att man inte ska gynna företag som har uppfört sig mycket illa så länge det finns alternativ, Intel är nog det värsta skurkföretaget av de stora i elektronikbranschen och de borde tryckas undan från marknaden genom att kunderna väljer annat, jag är egentligen inte för AMD men jag är verkligen emot Intel pga deras affärsmetoder och Nvidia är också ett etiskt tveksamt företag, eftersom marknaden är som den är så återstår AMD men det kanske ändras om man kunde bli av med MS mjukvaruinlåsningarna men spelare verkar ju inte bry sig det minsta om att försöka påverka marknaden mot en bättre framtid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inflation + lönedumpningar som sker blir inte bra i längden.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Det var väl snarare en period med väldigt billig hårdvara än att det blivit dyrare nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Känns som en tråd dominerad av brist på perspektiv. Jag minns ännu när datortidningarna någon gång i slutet av nittiotalet hade stora rubriker som "Första datorn under 10 000 kronor". Billigare än så gick det inte att få ihop en komplett dator på den tiden. Idag får man ett komplett system med ett snabb processor, bra grafikkort, mycket minne, bra bildskärm etc för samma pengar, och detta utan att ta hänsyn till inflation. En "arbetsstation" på den tiden kostade från 50 000 och uppåt. Ett enklare men fortfarande väldigt kompetent system går att få ihop för halva den summan.

Går vi tillbaka tio år, till 8800 GTX som var den tidens monstergrafikkort, så kostade det 5000-6000 kronor. Lägg på 25 procent inflation och vi talar om de summor som idag begärs för ett GTX 1080 Ti.

Summerat kan vi nog säga att enklare och normala system blivit mycket billigare samtidigt som de blivit mycket bättre, high-end står och stampar på samma prisnivåer som senaste decenniet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker priserna har gått upp de senaste åren.

-Det är allmänt känt att RAM-minnen är löjligt dyra idag. 16 GB kostar idag lika mycket som 32 GB gjorde för 1,5 år sedan. Detta påverkar såklart priset för en komplett dator eftersom de flesta ändå behöver minst 16 GB RAM.

-SSD-enheter har också blivit dyrare, även om det inte är lika extremt som med RAM-minnen.

-Grafikkort har blivit dyra och svåra att få tag i p.g.a mining, speciellt vissa modeller (främst Radeon). Jag köpte mitt GTX 1070 för 3990:- för ett år sedan. Idag kostar det absolut billigaste 1070-kortet på Prisjakt 4375:-. 2015 köpte jag ett GTX 970 för 3390:-och 2013 ett GTX 670 för 2599:-, alla var alltså "*70" kort och borde då räknas till samma prestandasegment inom sin generation, men även om man räknar med inflationen är en prisökning på 70% på 5 år lite väl extremt.

Sett under längre tid är dock datorer fortfarande relativt billiga jämfört med 90-talet eller början av 00-talet. En sak som har skett är att det har uppstått ett "Ultra High-End" segment som inte fanns förut. Tillverkarna har upptäckt att det finns en marknad för folk som är villiga att betala extrema summor för det allra snabbaste och bästa på marknaden. Olika Titan-grafikkort, Extreme Edition processorer o.s.v. kan man räkna dit, likaså t.ex. moderkort som kostar som en hel budgetdator. Det gäller även tillbehör som skärmar, tangentbord o.s.v.

Men bara för att man kan köpa ett grafikkort för 34 000:- så behöver man inte göra det. Man kan fortfarande spela i princip allt med helt OK prestanda på ett grafikkort för 3000:- med en processor för 2000:- o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Det går upp och neråt. Runt 1995 köpte vi hemma en rätt så standarddator med skrivare och allt och den kostade över 25 000kr. Men för varje år så gick så sjönk alla delar i pris och jag vet folk som runt 2000 köpte dator för runt 10 000kr och jag tyckte den var väldigt dålig, men billig. Efter det har de billiga gått ner till att hamna runt 5000kr exkl skärm. Samma ak gäller laptops, runt 20 000kr var det för en rätt så basic ganska länge.

Nu idag så har vi en ny teknikskatt kemikalieskatt höga priser på ssd och ram som gör att vettiga enkla datorer blir dyra.
Med vettig så 16GB, ram 500SD utan någon extra hdd, med detta klarar sig de flesta.

Går man upp i high end datorerna så gör mängder av ram och ssd med dagens priser att kostnaden skenar iväg. Vi är också i en tid att det praktisk för lite mer tekniska hemanvändare egentligen inte finns någon gräns i hur mycket ram och ssd som de behöver, även om de flestas konsumentprylar ej stöder så mycket.
Kollar man på Intel cpu riktad emot gruppen High End Desktop users så kostar den dyraste cpun runt 20 000kr. Lite leds ramminne till denna lägg till 20 000kr till. https://www.inet.se/produkt/5300573/g-skill-128gb-8x16gb-ddr4...

Skärmar så är det frågan vad man ska ha idag, men de har blivit väldigt dyra. Säg 15 000kr för 2st om man ska ha något grymt.
Grafikkort så bör man egentligen skippa Geforce som inte riktar sig till High end desktop users (kass gpu pass through), men Quadro är så överprisade. Men ett bra grafikkort räkna med 10 000kr.

Så CPU, RAM, grafikkort och 2st skärmar så är man uppe i 65 000kr och då saknas moderkort, ssd, nätdel, vattenkylning, chassi. Det låter dyrt, men när jag tänker tillbaka så har nog en grym dator kostat så mycket länge.

*edit*

Alla har såklart olika krav på på vad High end är för något, någon tycker att en sprillans ny volvo är en high end sport car, de som dagligen kör en bugatti, koenigsegg etc kanske inte kallar volvon för en high end sport car.
För min del ser jag High end datorer med 32GB ram och mindre lite som ungdomar som ser en High end dator med ett Nvida 1050 grafikkort. Man har lite fördomar om vad dessa datorer egentligen kör. Det är ju inte precis den tyngsta cad-grafiken.

Permalänk
Medlem

Det går inte jämföra priser i svenska kronor då valutor går upp och ned. Hittade denna statiskt över PC & komponenter i USD som täcker de 20 senaste åren:

http://www.in2013dollars.com/Personal-computers-and-periphera...

Som synes faller priserna rätt ordentligt över tiden. Som svensk kommer de nog alltid bli dyrare då kronan historiskt har fallit runt 1% per år i snitt mot dollarn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Känns som en tråd dominerad av brist på perspektiv. Jag minns ännu när datortidningarna någon gång i slutet av nittiotalet hade stora rubriker som "Första datorn under 10 000 kronor". Billigare än så gick det inte att få ihop en komplett dator på den tiden. Idag får man ett komplett system med ett snabb processor, bra grafikkort, mycket minne, bra bildskärm etc för samma pengar, och detta utan att ta hänsyn till inflation. En "arbetsstation" på den tiden kostade från 50 000 och uppåt. Ett enklare men fortfarande väldigt kompetent system går att få ihop för halva den summan

Ja det är en bra poäng helt klart som du och flera tagit upp. Fast här missas en del av det perspektiv du själv valt. Från 70talet när datorerna var för dyra för gemene man så har priset på dem ganska stadigt gått i en riktning. De har blivit konstant billigare och billigare. Det var dyrare på 80 talet än på 90talet. Det var dyrare på 90talet än tio år senare och så vidare. På samma sätt som att radioapparaten och många många andra prylar kostade flertalet månadslöner när uppfinningen var ny men i takt med bättre produktion och bredare kundskara har priset kunnat gå ner med åren.
Fast ja det som då sticker ut här är att den trenden vänt de senaste åren på datorer. Det är kanske inte magi, men det är ändå en intressant iakttagelse.

Skrivet av hakro807:

Går vi tillbaka tio år, till 8800GTX som var den tidens monstergrafikkort, så kostade det 5000-6000 kronor. Lägg på 25 procent inflation och vi talar om de summor som idag begärs för ett GTX 1080 Ti.

Summerat kan vi nog säga att enklare och normala system blivit mycket billigare samtidigt som de blivit mycket bättre, high-end står och stampar på samma prisnivåer som senaste decenniet.

Kanske lite högt räknat med 25% inflation de senaste 10 åren i vårt land. Flertalet år har vi väl varit långt under inflatipnsmålen. 10% är närmre sanningen även om man inkluderar "ränta på ränta". Men ja GTX8800 var ju rätt dyra de med ja.

Valutasvängningar och inte minst det @olegh är inne på I tråden med nya övre segment som det idag finns plats för med fler konsumenter tror jag är bidragande.
Med det sagt så har du en väldans viktig poäng i det att bara man inte siktar på toppen sv toppen så kan man fortfarande plocka ihop ganska bra maskiner utan att behöva ruinera sig. Inte minst om man jämför med priserna för 20 år sedan :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled