Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

@Calby: Xeon E3-1265L v2 lär jag inte behöva byta kylare på va? Bara 10W TDP högre. Kanske räcker att sätta dit en fläkt som blåser mot kylflänsarna?

Behöver även hitta någon typ av adapter som gör att jag kan ansluta min Noctua 120mm fläkt med 4-pin i servern. Skulle ge lägre ljudvolym. Finns något på Kjell som passar?

Jo de lär du, jag har hpe’s 65w kylare på den och jag ligger på ca 80c i load.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jo de lär du, jag har hpe’s 65w kylare på den och jag ligger på ca 80c i load.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte det behövs. Körde en 80W TDP CPU i min med originalkylaren, låg på max 80C i full load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Jag tror inte det behövs. Körde en 80W TDP CPU i min med originalkylaren, låg på max 80C i full load.

I call bs! Körde du fullt med Prime95 smallFTTs i minst 40min med original kylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

I call bs! Körde du fullt med Prime95 smallFTTs i minst 40min med original kylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du tips på någon strömsnål processor som inte kräver byte av kylare, som klarar 2st transcodningar i Plex?

Permalänk
Medlem

Vad jag läst på internationelal forum så behövs det inget byte med 1265L v2 proppen, turbo etc avstängt men enligt dom så hade dom itne bytt kylare.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ledstripes:

Har du tips på någon strömsnål processor som inte kräver byte av kylare, som klarar 2st transcodningar i Plex?

Man brukar säga 2000 passmark per stream. Dessa kommer jag på som är billiga samt att du inte behöver modifiera något.
I3-3320T har runt 4000 i passmark. Se till att det är T versionen!
E3-1220Lv2 har runt 4400 i passmark.. se till att det är L versionen!

Annars är de flesta Xeon e3-12xx v2 proppar fullt dugliga om du stänger av turbo och ev stänger av nån kärna.
Skulle rekommendera att modda om original delen med 2x40mm infrästa fläktar eller byta ut kylflänsen helt. Om du backar i tråden finns det flera tips på mods. Inkl från mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Glömde - se tjock text

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Man brukar säga 2000 passmark per stream. Dessa kommer jag på som är billiga samt att du inte behöver modifiera något.
I3-3320 har runt 4000 i passmark.
E3-1220Lv2 har runt 4400 i passmark.. se till att det är L versionen!

Annars är de flesta Xeon e3-12xx v2 proppar fullt dugliga om du stänger av turbo och ev stänger av nån kärna.
Skulle rekommendera att modda om original delen med 2x40mm infrästa fläktar eller byta ut kylflänsen helt. Om du backar i tråden finns det flera tips på mods. Inkl från mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du inte det blir varmt att köra i3-3320 utan moddad kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Har du tips på någon strömsnål processor som inte kräver byte av kylare, som klarar 2st transcodningar i Plex?

En e3-1220l v2 då behöver du inte byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Vad jag läst på internationelal forum så behövs det inget byte med 1265L v2 proppen, turbo etc avstängt men enligt dom så hade dom itne bytt kylare.

Varför ens köpa den cpun om man stänger av turbon? Känns dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Körde till och med 24h. Skulle inte rekommendera att köra så så klart, men tror helt klart att originalkylaren klarar en CPU på 45W TDP som personen du citerade syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

@Calby: Körde till och med 24h. Skulle inte rekommendera att köra så så klart, men tror helt klart att originalkylaren klarar en CPU på 45W TDP som personen du citerade syftade på.

Då vet jag inte vad de är för magisk cpu en e3-1265l v2 går 80c med Hpe 65w kylare.

Kolla mina tester som finns längre bak i tråden men om någon vill chansa så visst kötta på men den kommer gå för varmt med original kylare.
Vilket även tester på youtube visar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv

@Ledstripes: Förlåt, jag menade 3220T

Permalänk
Medlem

Frågar av nyfikenhet, vilka operativsystem eller hypervisors kör folk på sina servrar?

Också: går det att köpa MicroServer Gen8 någonstans fortfarande, eller är den helt tagen ur sortimentet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Frågar av nyfikenhet, vilka operativsystem kör folk på sina servrar?

Också: går det att köpa MicroServer Gen8 någonstans fortfarande, eller är den helt tagen ur sortimentet?

Blandat, Esxi i grunden.

Tror den utgått. Jag köpte en till beggad för några veckor sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Blandat, Esxi i grunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske skulle ha skrivit i grunden eller operativsystem/hypervisors

Uppdaterar inlägget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Frågar av nyfikenhet, vilka operativsystem eller hypervisors kör folk på sina servrar?

Också: går det att köpa MicroServer Gen8 någonstans fortfarande, eller är den helt tagen ur sortimentet?

EBay kan du köpa ifrån såg en som sålde den för 1200kr inkl frakt från UK.

Jag kör Windows server 2016 i grunden men har flera hyper-v vm’s.

Varför kör jag Windows 2016? Well gratis för mig och jag behöver vissa funktioner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Santrium: En CentOS 7, en Windows 2016 och en FreeNAS. Så, ganska blandad kompott...

Permalänk
Medlem

@Santrium: Jag kör min Gen8 med Windows Server 2016 Datacenter.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk
Medlem

Nån som vet var man får tag på en G1610T (819185-421) i dagens läge?

Permalänk
Skrivet av Shad0X:

Nån som vet var man får tag på en G1610T (819185-421) i dagens läge?

Menar du original cpun? Jag har en då jag sitter med en annan i burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shad0X:

Nån som vet var man får tag på en G1610T (819185-421) i dagens läge?

Jag har också en orginal CPU liggandes i en låda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av williamwojin:

Menar du original cpun? Jag har en då jag sitter med en annan i burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av modaset:

Jag har också en orginal CPU liggandes i en låda

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var lite väl otydlig kanske, menade nog en ny Microserver Gen8 G1610T med Artnr 819185-421 som butiker använde.
Verkade omöjligt att få tag på en ny inom Europa för vettigt pris när jag kollade igår, så budade hem en 2 år gammal i original låda på eBay idag för 302€ inklusive frakt. Dom går väldigt dyrt där också, skulle köpt en för 2 år sen när jag var inne på det här spåret första gången, men alltid lätt att vara efterklok.
Ser fram emot att få hem den och börja mecka, blir min första hemmaserver.

Permalänk

Sålde min för ett par veckor sen för 2k, första Teknikprylen jag köpt, använt 1 år och som gått upp i värde.. LOL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Då vet jag inte vad de är för magisk cpu en e3-1265l v2 går 80c med Hpe 65w kylare.

Kolla mina tester som finns längre bak i tråden men om någon vill chansa så visst kötta på men den kommer gå för varmt med original kylare.
Vilket även tester på youtube visar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör också en 1265l v2 med orinalkylare med infräst fläkt. Inga värmeproblem direkt men jag ligger inte heller och lastar den på 100%. Kanske går upp om jag skulle prima den i ett par timmar.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är någon här som har bra koll på de drivrutiner för B120i/B320i SATA RAID Controller som behövs när jag ska installera OS på min SSD. Jag tänkte installera Hyper-V Server 2016, men det verkar inte finnas specifika drivrutiner för Hyper-V server vad jag kan se i HP's support center. Det finns dock en YouTube-tutorial där de installerar Hyper-V 2012. Jag har testat använda drivrutinerna för Windows Server 2012 i detta fall, men jag får något i stil med "No drives found" när jag går igenom custom installation.

Jag vet inte om det är p.g.a. fel drivrutiner eller om det är något fel när jag skapar en ny array, för varje gång jag går in i smart storage administrator så står det att jag har "5 unassigned drives" efter reboot. Detta även fast jag skapar en "Logical Drive".

Är väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seith:

Jag undrar om det är någon här som har bra koll på de drivrutiner för B120i/B320i SATA RAID Controller som behövs när jag ska installera OS på min SSD. Jag tänkte installera Hyper-V Server 2016, men det verkar inte finnas specifika drivrutiner för Hyper-V server vad jag kan se i HP's support center. Det finns dock en YouTube-tutorial där de installerar Hyper-V 2012. Jag har testat använda drivrutinerna för Windows Server 2012 i detta fall, men jag får något i stil med "No drives found" när jag går igenom custom installation.

Jag vet inte om det är p.g.a. fel drivrutiner eller om det är något fel när jag skapar en ny array, för varje gång jag går in i smart storage administrator så står det att jag har "5 unassigned drives" efter reboot. Detta även fast jag skapar en "Logical Drive".

Är väldigt tacksam för svar!

Låter inte som ett drivrutinsproblem utan som att du har problem med raid controllern, om den nu inte sparar din raidkonfiguration.

Eller så har du inte lagt till dina diskar i den logiska enheten?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

låter inte som att din RAID är konfigurerad rätt.

ofta gör man en logisk enhet och däri sedan plockar i dom diskar som den skall innehålla. förmodligen är det någon knapp du missar att konfirmera att diskarna skall tillhöra den logiska enheten och så fort du bootar om så är allt bortglömt igen.

om du har "5 unassigned drives" efter reboot så har det inte gått hela vägen.

jo en sak till - i regel när man har HW-raid så måste alla diskar vara exakt lika stora inom den logiska gruppen - annars vill det inte.

Permalänk
Medlem

@PointMan: @xxargs: Tack för svaren! Då fokuserar jag på att försöka fixa RAID-konfigurationen.

Permalänk
Medlem

Moderkortet strular igen på en av mina HPe gen8, samma fel som tidigare tur att man har 5 månaders garanti kvar.
När jag fick det nya utbytesmoderkortet för ett tag sedan så var ILO koden fel som stod på det så det kan ev. vara som så att det var något fel på utbyteskortet.

Är iaf PCI-to-PCI bridge som är rökt.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått ordning på i/o-hastigheterna i esxi 6.5 med hp gen8? I tidigare versioner har man ju nedgraderat drivrutinen till .088, eller vad det nu var för att få bra speed på hårddiskhastigheterna men vad jag läst verkar inte det funka längre? Så min fråga, har ni löst hastighetsproblemen och i så fall hur?
Eller ska man satsa på någon annan hypervisor? Gillar dock esxi i övrigt och deras webklient ska väl finnas tillgänglig i senaste version av esxi med va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |