Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Grov höjning av porto sedan 1 januari 2018. Om jag inte minns fel så ökade dem portot för inte så länge sedan. Cheferna måste gotta sig med högre lön så klart..

Färre sänder brev så man ökar portot. Ganska standard i en marknadsekonomi som styrs efter efterfrågan. Förhoppningsvis används dessa pengar för att förbättra leverans av brev och paket.. även om det inte är någon självklarhet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ang om posten ringer eller inte så kan det handla om vilken typ av tjänst som företaget betalar för.
Dvs om jag beställer från ZooPlus ingår hemleverans men de har inte betalat för att Posten ska ringa före utan de gör ett leveransförsök och annars får man hämta den själv.

Men sedan någon månad tillbaka så får jag alltid ett sms där jag själv kan boka utkörning som passar mig. Där kan man även välja att de kan leverera även om jag inte är hemma (lämna utanför dörren).

Jag har visserligen en väldigt bra postis som alltid ringer när det dyker upp paket som inte har den servicesen. Hon vill ju inte bära upp 20kg i onödan.

Iom att posten numera har sms-avisering så innebär det också att när man väljer express leverans så blir en inte express snabb eftersom Posten aldrig levererar samma dag utan tidigaste dagen man kan välja leverans är vardagen efter de fått paketet.
Det upptäckte jag nyss när jag beställde en tv från Netonnet med Expressleverans för 159kr.
Netonnet skriver leverans dagen efter mellan kl 17-21. Men när paketet kom fram till min ort ca 11.30 dagen efter, så skickade de ju ut SMS med tidigaste leverans dagen efter. Dvs två dagar efter beställning trots express tillägg.
Det var jäkligt drygt och det visste ju Netonnet om men kallar det ändå för dagen efter leverans.

Permalänk
Medlem

Sådär ja, vad är det för jävla klåpare som jobbar på postnord? Beställde lite grejer till min ecigg, första paketet fick dom elektronisk förhandsinformation för och sen har inget hänt med det även fast han som äger butiken jag beställt från pakade själv och skickade det själv. Andra paketet som han skickade ut anlädde till sverige (skickas från danmark) den 8/1 och har inte rört sig sedan dess... börjar bli jävligt less på den här förbannade transportfirman som inte kan sköta sina enkla uppgifter...

Permalänk
Hedersmedlem

@Destromath: Tullen kanske stoppat det tillfälligt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tullas inte ifrån Danmark.

Bara paket ifrån länder som inte är med i EU som ska tullas

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Sådär ja, vad är det för jävla klåpare som jobbar på postnord? Beställde lite grejer till min ecigg, första paketet fick dom elektronisk förhandsinformation för och sen har inget hänt med det även fast han som äger butiken jag beställt från pakade själv och skickade det själv. Andra paketet som han skickade ut anlädde till sverige (skickas från danmark) den 8/1 och har inte rört sig sedan dess... börjar bli jävligt less på den här förbannade transportfirman som inte kan sköta sina enkla uppgifter...

Exakt samma skit när mitt paket kom från Danmark. Ditt paket ligger i en hög någonstans och kommer röra på sig om ett par dagar...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zippeer:

Stämmer ju inte såklart. Sprit från Tyskland stoppas dagligen bl a.

Edit: http://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/handla...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Ang om posten ringer eller inte så kan det handla om vilken typ av tjänst som företaget betalar för.
Dvs om jag beställer från ZooPlus ingår hemleverans men de har inte betalat för att Posten ska ringa före utan de gör ett leveransförsök och annars får man hämta den själv.

Men sedan någon månad tillbaka så får jag alltid ett sms där jag själv kan boka utkörning som passar mig. Där kan man även välja att de kan leverera även om jag inte är hemma (lämna utanför dörren).

Jag har visserligen en väldigt bra postis som alltid ringer när det dyker upp paket som inte har den servicesen. Hon vill ju inte bära upp 20kg i onödan.

Iom att posten numera har sms-avisering så innebär det också att när man väljer express leverans så blir en inte express snabb eftersom Posten aldrig levererar samma dag utan tidigaste dagen man kan välja leverans är vardagen efter de fått paketet.
Det upptäckte jag nyss när jag beställde en tv från Netonnet med Expressleverans för 159kr.
Netonnet skriver leverans dagen efter mellan kl 17-21. Men när paketet kom fram till min ort ca 11.30 dagen efter, så skickade de ju ut SMS med tidigaste leverans dagen efter. Dvs två dagar efter beställning trots express tillägg.
Det var jäkligt drygt och det visste ju Netonnet om men kallar det ändå för dagen efter leverans.

Vad jag vet handlar express bara om att din order får förtur till postbilen (inte att du får express frakt från posten hem till dig). Därför jag inte tar express på netonnet (packas oftast inom 1/2 dagar ändå).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Mitt reklamationsärende är nu avslutat på PostNord. Jag begärde full ersättning av fraktkostnad skriftligen och angav rimliga skäl. Dagen efter jag skickat in begäran så godkändes kravet och jag är nöjd med utfallet i det ärendet men absolut inte hur tjänsten utförts.
Nästa gång det ska skickas kommer jag prova DHL International vilket ligger ungefär på PostNords nivå prismässigt. Nackdelen är paket måste lämnas in 45min körning från där jag bor.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Skillnad mellan avgifter och fysiskt behandling av paket. Självfallet måste saker som importeras gå genom tullen. För hur annars kan man garantera att det inte för in olagliga produkter som droger eller vapen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Grov höjning av porto sedan 1 januari 2018. Om jag inte minns fel så ökade dem portot för inte så länge sedan. Cheferna måste gotta sig med högre lön så klart..

Googlar man runt ser man att det beror på lägre volymer.
Och dessa volymer kommer ju bli lägre och lägre för varje år som går, så förmodligen lär det vara kontinuerliga höjningar nu.
Förra höjningen var ju från 6:50 -> 7kr i april 2017, för att nu gå +2 till 9 kronor inte ens ett år senare.

Den stora frågan är var den "kritiska massan" går för Postnord, vid vilken volym blir det total kollaps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som föregående sa, Det behövs inte tullas då vi får importera fritt i EU så länge det inte handlar om tobak och sprit mig veterligen, detta är dock inget utav det och butiken är Bosatt i sverige med gemensamt lager med deras systerbutik i danmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag vet handlar express bara om att din order får förtur till postbilen (inte att du får express frakt från posten hem till dig). Därför jag inte tar express på netonnet (packas oftast inom 1/2 dagar ändå).

Ja tyvärr så verkar det så trots att NetOnNet skriver att den oftast levereras dagen efter, det gick även att välja mellan vilka tidpunkter hemleveransen skulle ske.. Men även detta var en osanning, det spelar ingen roll vad man väljer vid beställningen eftersom Posten numera väljer att skicka ett sms och skjuta upp frakten en vardag.

När jag köpte första tv så tog det 3 dagar innan den skickades, den kom fram på dag 5. Eftersom den var vattenskadad ville jag ha snabbare leverans av ersättningstv och tog Express leverans. Tur nog ingick det när man betalar med NetOnNet-kort.

Permalänk
Medlem

"Transport påbörjat" 30:e december.. man undrar ju om de tar en omväg via tjotahejti

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Googlar man runt ser man att det beror på lägre volymer.
Och dessa volymer kommer ju bli lägre och lägre för varje år som går, så förmodligen lär det vara kontinuerliga höjningar nu.
Förra höjningen var ju från 6:50 -> 7kr i april 2017, för att nu gå +2 till 9 kronor inte ens ett år senare.

Den stora frågan är var den "kritiska massan" går för Postnord, vid vilken volym blir det total kollaps?

Det är ju det Postnords chefer också undrar. De har skyldigheten att hålla en viss postservice i hela landet och ska täcka sina egna kostnader. Jag tror det är lika bra att vi inser läget och slutar drömma.

Permalänk
Medlem

Ingen vill betala för frakten och varje anbud är ett slag under bältet för alla som är seriösa. Det har resulterat i många skumraskföretag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är ju det Postnords chefer också undrar. De har skyldigheten att hålla en viss postservice i hela landet och ska täcka sina egna kostnader. Jag tror det är lika bra att vi inser läget och slutar drömma.

Det är ju just det där med service i hela landet som gör att PostNords konkurrenter har fått en fördel då dom inte måste ha service i hela landet utan kan plocka russinen ut kakan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ingen vill betala för frakten och varje anbud är ett slag under bältet för alla som är seriösa. Det har resulterat i många skumraskföretag.

Frågan är varför frakten från t.ex Tyskland och hit är billigare än inom landet? Dessutom hemleverans som är svindyrt här (om företaget i fråga ens erbjuder det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Jag beställde fler tillbehör till mitt nya chassi från USA, tog sig till Danmark på tre dygn med USPS, lämnade Danmark och hamnade i Postnords händer den 27/12, därefter är paketet spårlöst försvunnet.

Fick mail i förrgår om att dom tyvärr ej kunde återfinna mitt paket, helt otroligt hur dom kan tappa bort ett paket som har ett spårningsnummer osv.

Totala klåpare, försäljaren fick skicka nya grejer denna gången blev det DHL international express, dyrare men seriösare och paketet kommer fram.

Postnord är ett dåligt skämt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Frågan är varför frakten från t.ex Tyskland och hit är billigare än inom landet? Dessutom hemleverans som är svindyrt här (om företaget i fråga ens erbjuder det).

Fraktkostnaden bestäms av avsändarlandet och inte av mottagarlandet (Sverige).
Detta innebär att PostNord tar lokala kostnaden för transporten inom Sverige.
Så ett paket från Kina levereras via flyg till din brevlåda nästan gratis för dig (<10kr)
medan ett paket (<1kg) inom Sverige kostar minst 140kr.

@Aeig Jag är övertygad om att "borttappade" paket är stulna under PostNords hantering.
Alltså har PostNord dålig övervakning eller oärlig personal. Dålig ekonomi drar med sig dessa brister.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Så ett paket från Kina levereras via flyg till din brevlåda nästan gratis för dig (<10kr)

Jo självklart, menade just inom EU. Att jämföra mot kina är ju snedvridet i detta fall (för inte räknas Tyskland som U land), det jag menar är att även postservicen i Tyskland måste ju gå ihop ekonomiskt. År det så att posten i Sverige tar hand om för lite paket/brev till större yta än tyska posten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det finns främst 2 orsaker till att hemleverans är så dyrt i Sverige. Dels är vi glesbefolkat med utspridda samhällen så transportsträckorna ut till privatpersoner blir långa i förhållande till hur många försändelser man har att dela ut. Den andra anledningen är att vi i Sverige i högre utsträckning än i många länder verkligen ogillar hembesök och föredrar smidigheten att hämta ut paket när vi vill hos ombud. Detta gör att det främst blir tyngre och större paket ofta över 10 Kg som vi väljer hemleverans på och då stiger ju medelkostnaden per försändelse i jämförelse med många andra länder där det är vanligt att även små försändelser hemfraktas. Dessa anledningar fick jag som svar från Postnord då jag diskuterade detta för några år sedan.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jo självklart, menade just inom EU. Att jämföra mot kina är ju snedvridet i detta fall (för inte räknas Tyskland som U land), det jag menar är att även postservicen i Tyskland måste ju gå ihop ekonomiskt. År det så att posten i Sverige tar hand om för lite paket/brev till större yta än tyska posten?

Du kan ha rätt i att Sveriges långa utbredning kan ha med priset att göra,
men övervägande del av leveranserna sker troligen över södra halvan.
Kanske är tyska postväsendet bara mer kostnadseffektivt !?

(Kina är inget U-land ! Möjligen ett land som subventionerar sitt postväsende.)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waxinator:

(Kina är inget U-land ! Möjligen ett land som subventionerar sitt postväsende.)

I postavtalen så är det fortfarande det (det är alltså ganska gamla avtal de har), därför subventioneras frakt från Kina av de rika I-länderna (Sverige bland annat).

Permalänk
Skrivet av videopac:

I postavtalen så är det fortfarande det (det är alltså ganska gamla avtal de har), därför subventioneras frakt från Kina av de rika I-länderna (Sverige bland annat).

Otroligt... Tack för info !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Verkligen. Halveras volymen måste ju priset dubbleras, vilket säkert leder till att volymen ännu snabbare halveras igen och priset återigen ska dubbleras. Tillslut så är väl priset så högt att postgången helt upphör.

Något som ändå skulle kännas okej för mig är om dom kör färre utdelningsdagar, men kostnaden för brevbäraren är nog för liten för att spela roll i det stora maskineriet som behövs runtomkring?

Jag får nog inte mer än 5-10 brev i månaden. Om "bara" alla dom avsändarna kunde gå över till elektronisk leverans så skulle nog dom extremt få brev som jag verkligen måste ha (t ex avtal), kunna gå via REK till postombuden istället.
Kanske en tråkig utveckling för alla som gillar att öppna postlådan, men det går nog starkt att ifrågasätta om brev/post har en framtid öht.

Skrivet av Waxinator:

@Aeig Jag är övertygad om att "borttappade" paket är stulna under PostNords hantering.
Alltså har PostNord dålig övervakning eller oärlig personal. Dålig ekonomi drar med sig dessa brister.

https://shirt.woot.com/offers/the-other-side-of-the-mirror?re...

Jag beställer en hel del t-shirts därifrån.
Inom USA kan dom leverera med fast frakt på $5, internationellt tar dom $10 och jag brukar få ordern hem till dörren med DHL, det är alltså ingen typ av konstig statligt subventionerad frakt så som jag förstår det. Inte heller lämnas det över till postnord.

Det är förvisso en faktor 10 av kinakostnaden, 10:- mot 100:-, men det är fortfarande billigt i min mening.
Precis som du säger så är det dyrare att frakta nått inom Sverige än vad Woot (i min mening seriöst företag?) skeppar internationellt.

Lösningen på paketproblematiken för Postnord borde vara att se till att bli av med det här sjuka avtalet med Kina, och se till att frakten kostar vad den kostar. Då borde det hela lösa sig automagiskt eftersom det inte längre kommer bli roligt att shoppa <valfri pryttel för 28:-> om frakten helt plötsligt landar på 100:-.

Edit: Jag är inte bättre själv, och shoppar konstant från Kina m.fl.
Senast beställde jag en förbrukningsvara från aliexpress, 33:- totalt, 100st.
Ett tiopack i järnhandel i Sverige hade kostat mig runt 50:-.
Så "problematiken" med Kina är ju att det inte enbart är billig frakt, man kapar ju också alla dyra mellanhänder i Sverige med allt från höga arbetsgivaravgifter till lokalkostnader och vinstmarginaler
Hållbart samhälle är det nog tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Verkligen. Halveras volymen måste ju priset dubbleras, vilket säkert leder till att volymen ännu snabbare halveras igen och priset återigen ska dubbleras. Tillslut så är väl priset så högt att postgången helt upphör.

Något som ändå skulle kännas okej för mig är om dom kör färre utdelningsdagar, men kostnaden för brevbäraren är nog för liten för att spela roll i det stora maskineriet som behövs runtomkring?

Jag får nog inte mer än 5-10 brev i månaden. Om "bara" alla dom avsändarna kunde gå över till elektronisk leverans så skulle nog dom extremt få brev som jag verkligen måste ha (t ex avtal), kunna gå via REK till postombuden istället.
Kanske en tråkig utveckling för alla som gillar att öppna postlådan, men det går nog starkt att ifrågasätta om brev/post har en framtid öht.

https://shirt.woot.com/offers/the-other-side-of-the-mirror?re...

Jag beställer en hel del t-shirts därifrån.
Inom USA kan dom leverera med fast frakt på $5, internationellt tar dom $10 och jag brukar få ordern hem till dörren med DHL, det är alltså ingen typ av konstig statligt subventionerad frakt så som jag förstår det. Inte heller lämnas det över till postnord.

Det är förvisso en faktor 10 av kinakostnaden, 10:- mot 100:-, men det är fortfarande billigt i min mening.
Precis som du säger så är det dyrare att frakta nått inom Sverige än vad Woot (i min mening seriöst företag?) skeppar internationellt.

Lösningen på paketproblematiken för Postnord borde vara att se till att bli av med det här sjuka avtalet med Kina, och se till att frakten kostar vad den kostar. Då borde det hela lösa sig automagiskt eftersom det inte längre kommer bli roligt att shoppa <valfri pryttel för 28:-> om frakten helt plötsligt landar på 100:-.

Edit: Jag är inte bättre själv, och shoppar konstant från Kina m.fl.
Senast beställde jag en förbrukningsvara från aliexpress, 33:- totalt, 100st.
Ett tiopack i järnhandel i Sverige hade kostat mig runt 50:-.
Så "problematiken" med Kina är ju att det inte enbart är billig frakt, man kapar ju också alla dyra mellanhänder i Sverige med allt från höga arbetsgivaravgifter till lokalkostnader och vinstmarginaler
Hållbart samhälle är det nog tyvärr inte.

Vad olika länder skall betala när det gäller frakt för paket utomlands bestäms av världspostföreningen som är ett fackorgan inom FN, det är inget som Postnord kan ordna själva på något sätt. Sverige är inte det enda land som har problem med detta och det kommer att komma nya avtal där fokus har lagts på detta problem.

Woot ägs av Amazon...

Permalänk
Medlem

Folk skickar mindre brev men e-handlen ökar vilket gör att grejer skickas med brev. Små grejer skickas ju som brev dvs. i vanliga vadderade kuvert. Ska man i huvud taget lite på vad presstalespersoner från postnord säger? Jag tror personligen det är dåliga personer som sitter i ledningen. Om de höjer portot så kommer ju ännu färre personer skicka med postnord vilket ger utrymme för andra aktörer på svensk mark.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på ett spårbart paket från England som kom till Arlanda den 4:e januari. Därefter har det inte hänt någonting. Pratat med PostNords support och de ber mig 'vänta några dagar till' varje gång. Vad är det som händer hos PostNord egentligen, och framförallt på Arlanda? Verkar ju ha kollapsat helt totalt - skrämmande nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Jag väntar på ett spårbart paket från England som kom till Arlanda den 4:e januari. Därefter har det inte hänt någonting. Pratat med PostNords support och de ber mig 'vänta några dagar till' varje gång. Vad är det som händer hos PostNord egentligen, och framförallt på Arlanda? Verkar ju ha kollapsat helt totalt - skrämmande nästan.

Det kommer in ca 200 000 paket per dag bara från Kina, en ökning på över 100% sedan 2016.
Utöver det kommer det dessutom in paket från andra länder.
Jag tror de flesta företag skulle ha svårt med en sådan ökning på ett år.