Permalänk
Medlem

Delid 8700K, vågar inte göra det själv...

Hej, har en dum fråga, hoppas det är ok att ställa den i detta forum.
Har precis köpt hem 8700K och skulle vilja delida den så snart som möjligt (efter helgen) innan jag börjar bygga nya riggen.

Finns det någon service/butik som gör sånt mot betalning i Stockholms-området (bor i Södertälje)? Eller någon användare här i forumet som är vass på detta och kan fixa det, och vad skulle det i så fall kosta?

Tack på förhand

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Varför ska du delidda den innan du ens har byggt ihop datorn?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av exakt samma sak, i Stockholm. Så då var vi två

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tipsar om https://www.sweclockers.com/marknad/150436-delid-och-relid-ve...

100:- delid verktyg, funkar ypperligt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Varför ska du delidda den innan du ens har byggt ihop datorn?

Uppgraderar från en 4790k, byter moderkort, ram osv, så det vore enklast att ha det klart när jag börjar bygget. Kommer sätta på en ny NZXT Kraken x62 och hoppas nå 5Ghz eller åtminstone 4.9 men vill behålla någorlunda ok temperaturer.

Har inte något delid kit hemma och litar inte riktigt på mig själv då jag aldrig delidat tidigare, så någon erfaren grabb i Stockholmsområdet vore toppen. Säg gärna till vad det skulle kosta, skulle kunna åka förbi på tisdag tex?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wasp:

@zpnk kanske kan hjälpa er

Haha... Bor dock några mil norr om 08-land

Permalänk

Jag har deliddat min egen med ett liknande 3D-printat verktyg och det gick bra, men det var hiskeligt nervöst och jag skulle absolut inte våga göra det för pengar. Att få av locket var den enklaste biten, har man ett rimligt verktyg så är det svårt att göra fel där - 8700k har inga pålödda komponenter på ovansidan av kretskortet så du kan inte råka slita av en pytteliten resistor eller liknande. Det nervösa består i att hålla på och pilla med kylpasta och flytande metall på den öppna processorn. Jag råkade få lite kladd av kylpasta på kontakterna på undersidan men som tur var gick det att få bort och det hela slutade gott.

När man ska ha på den flytande metallen så verkar det vara en väldigt bra idé att först använda ett tunt lager nagellack för att isolera de fyra guldpläterade cirkelformade kontakterna på ovansidan, annars finns risk att man kortsluter dem med den flytande metallen. Se bara till att använda ett nitrocellulosa-baserat lack.

Permalänk
Avstängd

Busenkelt att göra en delid, se bara till att ha ett riktigt verktyg för det, dvs 3D-printade delid-verktyg.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

så det vore enklast att ha det klart när jag börjar bygget.

Jag hade testat så processorn fungerar först.
Inte så vanligt att de är trasiga från början, men det händer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Största svårigheten vid delid är att få ut och applicera den flytande metallen.

Conductonaut älsakr att spruta ut ur tuben när den är nyöppnad. Rekommendera att man använder en engångsmugg eller liknande och försiktigt trycker tills man får ut den första droppen flytande metall.

Skulle man spilla på bänken, så fungerar "mirakelsvamp" utmärkt för att torka bort flytande metall.
Vanligt papper smetar bara ut den.

Permalänk

Jag såg någon som föreslog att man bara skakar lite lätt på tuben utan att trycka alls, tills det kommer ut en droppe. Har inte provat själv (tryckte och sprutade överallt själv, såklart) men det låter vettigt - man behöver väldigt lite om man lägger ett tunt lager både på kisel-kärnan och på undersidan av locket. Man kan suga upp det också med det större munstycket men det är ganska pilligt.

Det här klippet använder visserligen en i9 som exempel men har en hel hög med bra praktiska tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Största svårigheten vid delid är att få ut och applicera den flytande metallen.

Conductonaut älsakr att spruta ut ur tuben när den är nyöppnad. Rekommendera att man använder en engångsmugg eller liknande och försiktigt trycker tills man får ut den första droppen flytande metall.

Skulle man spilla på bänken, så fungerar "mirakelsvamp" utmärkt för att torka bort flytande metall.
Vanligt papper smetar bara ut den.

Deliddade min 7600k igår, första gången jag de-liddat öht!
Detta tips var guld värt, ville bara låta dig veta det! Jag körde första klicken på ett hushållspappersark, sedan gick det hyffsat lätt att applicera. Jag applicerade väldigt snålt och smetade ut med medföljande "utsmetare". Provmonterade sedan ihs, såg att det inte "kletat" av sig på insidan av ihs. Lade på liiiiite till, upprepade och nu syntes det på insidan av ihs att det varit kontakt.

Valde att inte limma locket och satte i allt i sockeln, boootade och hade 15-18 grader lägre under full load!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

jag har ett sånt här delidd verktyg om du är intresserad, du behöver bara sätta det i ett skruvstäd

Visa signatur

Intel i9 7900x | Asus Rampage VI Extreme | Asus Gtx 1080 Ti Founders edition | Corsair Dominator Platinum ROG edition | 2x Intel 750 Series PCIe 400GB i Raid0 | Corsair MP500 240gb | Corsair Force LE 480gb | Corsair RM1000i | Lian Li PC011 ROG Edition | Dual custom loops | Asus ROG Swift PG348Q |

Permalänk

Vad händer om den flytande metallen läcker på pcb av cpu

Samma här, jag vågar andvända ett delid kit men är dock rädd att man kortsluter hela grejen om man lägger på lite för mycket flytande metall på den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skannugun:

Samma här, jag vågar andvända ett delid kit men är dock rädd att man kortsluter hela grejen om man lägger på lite för mycket flytande metall på den

Skickades från m.sweclockers.com

Använd flytande eltejp runt processorn så är det inga problem!
Googla på flytande el tejp så hittar du:)

Visa signatur

Intel i9 7900x | Asus Rampage VI Extreme | Asus Gtx 1080 Ti Founders edition | Corsair Dominator Platinum ROG edition | 2x Intel 750 Series PCIe 400GB i Raid0 | Corsair MP500 240gb | Corsair Force LE 480gb | Corsair RM1000i | Lian Li PC011 ROG Edition | Dual custom loops | Asus ROG Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Busenkelt att göra en delid, se bara till att ha ett riktigt verktyg för det, dvs 3D-printade delid-verktyg.

3D rakblad fungerade rätt bra med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skannugun:

Samma här, jag vågar andvända ett delid kit men är dock rädd att man kortsluter hela grejen om man lägger på lite för mycket flytande metall på den

Skickades från m.sweclockers.com

Jag va lite orolig för samma grej, så jag applicerade väldigt små doser och provmonterade locket efter varje liten klick extra jag lade på så jag såg att det fick bra kontakt, dvs att den flytande metallen kladdade även på insidan av IHS.
Det kom lite flytande metall på min pcb men det "torkade" jag bara upp och det fungerade skitbra. Jag limmade aldrig ihop locket utan det hålls fast fint utav bygeln.

gick ner ca 15-18 grader på kärnorna vid 4,5ghz med 1.27vcore på min 7600k

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Delidade min med ett vanligt riktigt rakblad, var faktiskt busenkelt att goera!
Finns ju inga komponenter pa ovansidan att oroa sig foer foerutom PCB't i sig. Sa tog 1min att delida.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Spontant känns hela grejen med att pressa bort limningen rätt dålig, finns väl ändå en risk att böja/skada plasten. Jag bestämde mig för att göra det med en gammal brytkniv istället. Innan jag började skära så värmde jag upp processorn för att mjuka upp limningen.
Gick hur bra som helst, var som att skära i lite hårdare smör, tog kanske 2 minuter att få bort hela IHSen.
Rekommenderar.

Bild:
https://ibb.co/cm53Q7

Permalänk
Avstängd

Det är lätt att paja ledningsbanor i PCB:n när man använder kniv. Låt bli det.

Använd skruvstäd.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.