Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Ok ska testa med en annan router..funkar det så öppnar sig många möjligheter... 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Testade med en annan router (netgear r7500) men får det inte att funka..
Boxen får ipnummer och gateway adress vid en ny nätverkssökning men jag får inte fram nåra tv-kanaler tyvärr.

Felmeddelande: v52 söker efter signal för den här kanalen

Permalänk
Medlem

Vad har du för TV-box?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

Jag har lite funderingar:

Vi fick fiber indraget till vår "nya" villa i mellandagarna med Zitius som nätägare och Bahnhof som leverantör.
Flyttade med vårt comhem Tivo-abonnemang från lägenheten. Där hade vi 3 hål i väggen.
I villan har vi fiber->raycore medieomvandlare (8 portar, ingen dedikerad TV-port)-Asus RT-AC1200G+router för internet.

Fiber->raycore->kabel till Tivo för TV.

Har läst otaliga guider om hur man fixar IPTV genom asus-routern utan att ha blivit jätteklok då begrepp som VLAN etc är främmande begrepp.

Måste jag modda routerport för iptv eller kan jag dra kabel från router till tivo och då få TV?
Vill helst slippa ha två kablar från fiber(in) till vardagsrummet.

Tacksam för hjälp

Visa signatur

| CM Silencio 550 | i7 2600K | MSI Z68A-GD55 (G3) | Corsair XMS3 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX 580 OC WFx3 | Corsair HX-650W 80+ Modular | Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseHaka:

Jag har lite funderingar:

Vi fick fiber indraget till vår "nya" villa i mellandagarna med Zitius som nätägare och Bahnhof som leverantör.
Flyttade med vårt comhem Tivo-abonnemang från lägenheten. Där hade vi 3 hål i väggen.
I villan har vi fiber->raycore medieomvandlare (8 portar, ingen dedikerad TV-port)-Asus RT-AC1200G+router för internet.

Fiber->raycore->kabel till Tivo för TV.

Har läst otaliga guider om hur man fixar IPTV genom asus-routern utan att ha blivit jätteklok då begrepp som VLAN etc är främmande begrepp.

Måste jag modda routerport för iptv eller kan jag dra kabel från router till tivo och då få TV?
Vill helst slippa ha två kablar från fiber(in) till vardagsrummet.

Tacksam för hjälp

Du bör egentligen skapa ett egen tråd för detta.

Du ska inte behöva VLAN för Tivo. Vidare har du beskrivit att du har Tivon inkopplad direkt i medieomvandlaren och då behöver du inte göra några inställningar i routern. Om du kör test för nätverk i Tivon, vad får du då för resultat?

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Vad har du för TV-box?

Tivo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Du bör egentligen skapa ett egen tråd för detta.

Du ska inte behöva VLAN för Tivo. Vidare har du beskrivit att du har Tivon inkopplad direkt i medieomvandlaren och då behöver du inte göra några inställningar i routern. Om du kör test för nätverk i Tivon, vad får du då för resultat?

Ja, jag kanske skulle skapat en ny tråd.
Jag tänkte mest för att slippa ha två kablar dragna från rum med medieomvandlaren till vardagsrummet.
Alltså fiber->raycore->router->switch--->Tivo
\-->spelkonsol etc.

Visa signatur

| CM Silencio 550 | i7 2600K | MSI Z68A-GD55 (G3) | Corsair XMS3 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX 580 OC WFx3 | Corsair HX-650W 80+ Modular | Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du fler portar på mediaomvandlaren? Kör Tivo boxen direkt in i den och skit i att köra den genom routern. Fungerar bra i mitt stadsnät, kanske även i ditt? Telefoni blir svårt dock, kanske kan du köra com hems router parallelt med din pfsense burk och bara köra telefonin på den. Glöm inte att stänga av wifi på den bara. .

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Har du fler portar på mediaomvandlaren? Kör Tivo boxen direkt in i den och skit i att köra den genom routern. Fungerar bra i mitt stadsnät, kanske även i ditt? Telefoni blir svårt dock, kanske kan du köra com hems router parallelt med din pfsense burk och bara köra telefonin på den. Glöm inte att stänga av wifi på den bara. .

Jo jag har flera portar. Kör comhem routern på en annan port så nu har jag separerat tv/tele från bredband, så nu är det bara att sätta igång pfsense routern.😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Jag har 500/100 men tack iallafall..

Kan man få 100 upp hos comhem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Kan man få 100 upp hos comhem ?

Gjorde precis en mätning med bredbandskollen och 104 Mbit i uppladdning så det verkar gå.....

Permalänk
Medlem

@sunfire: Märkligt, tittar man på deras hemsida så kan de bara leverera mellan 50-100mbit upp om man har gigabithastighet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@sunfire: Märkligt, tittar man på deras hemsida så kan de bara leverera mellan 50-100mbit upp om man har gigabithastighet..

Det är en begränsning i tekniken de använder.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem

@johanruda: Vad jag menar är att det inte går att köpa 500/100, men det går att köpa 1000/100 om man vill.
Köper du 500mbit via dem kan de endast leverera max 50mbit upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@johanruda: Vad jag menar är att det inte går att köpa 500/100, men det går att köpa 1000/100 om man vill.
Köper du 500mbit via dem kan de endast leverera max 50mbit upp.

Ahh du menar så. Ja, det är ju definitivt lite konstigt!

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

ja det är konstigt men det är va bredbandskollen säger iallafall...Kul att man kan få mer än vad man betalar för nångång iallafall

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom Comhem även erbjuder fiberanslutningar så är det väl ganska uppenbart att deras olika hastighetsklasser inte har med tekniken i sig att göra utan sätts av affärsmässiga skäl då det inte finns fibernät som är tekniskt begränsade till upplänkar på 50Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.